1113 naar 1050

Gestart door JeroenCV, 13-11-2006 07:50 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

JeroenCV

Hoi,

Ik heb een bier in mijn gistvat staan. Vorige week gebrouwen.

Ik kreeg een SG van 1113. Na de hoofdvergisting overwas. Heb ik hem in het lager statium gezet. De SG was nu 1050. Het gist wat ik heb gebruikt was Nottingham-korrelgist. (die had ik nog staan).

Vraag 1: normaal heb je na de hoofdvergisting een lekker dikke koek onderin liggen. Nu was dit niet het geval. Was de hoofdvergisting wel over?

Vraag 2: klopt het dat als je van 1113 tot 1050 komt je een vergistingsgraad van 55% hebt?

Hij staat trouwens nu weer lekker te pruttelen, met ongeveer 1 blub per kwartier.
En hij smaakt trouwens best wel lekker. Ik heb hier een beetje chinook bij gebruikt en dat proef je!  :hoera:

MO

55% klopt.

Heb je een erg droog maischschema gebruikt? Is het een volmout bier? Wat is de temperatuur, intern en extern. Hoeveel g/L gist heb je gebruikt?

Nottingham is een uitstekende doorvergister. Met de juiste stort (suiker), droog maischschema en 1 g/L gist zou je in een dag of vijf tot minimaal de 1025 moeten kunnen komen, of lager. Er is dus mijns inziens wel wat mis, zeker als het erop lijkt (blubbel zeggen niet alles) dat de gist niet meer actief is.

1113-1025 geeft 12% alcohol. Interesant.

JeroenCV

Ik heb best wel veel gist gebruikt. Iets van 40 gram op 15 liter. Eerst netjes laten wellen in water. Dat ging prima (na 10 minuten groeide het over mijn bakje heen...) Ook heb ik netjes belucht.

Het maischschema was simpel 67 graden tot joodnegatief. Nee geen volmout; ik heb een beetje suiker toegevoegd.

Zo uit mijn hoofd:
planning voor 20 liter
7.2 kg Pilsmout 3 EBC
0.2 kg Munichmout 15 EBC
1 kg Cara mout 120 EBC
en nog 600 gram suiker.

De temperatuur extern is 20 graden, intern niet gemeten.


Edgar

Citaat van: JeroenCV op 13-11-2006  08:17 uHet maischschema was simpel 67 graden tot joodnegatief. Nee geen volmout; ik heb een beetje suiker toegevoegd.

Ik denk dat je kunt zeggen dat 67° een 'zoete' maischtemperatuur is, en dat je relatief weinig suiker hebt gebruikt. Ik denk dat je niet het onderste uit de kan zult halen, wat vergistingsgraad betreft.

JeroenCV

Wat verwacht jij dan als eind SG Edgar?

Edgar

Citaat van: JeroenCV op 13-11-2006  08:57 uWat verwacht jij dan als eind SG Edgar?

Ik ken die gist niet Jeroen, dus ik kan dat niet precies zeggen. Martin kan daar met je nieuwe info waarschijnlijk meer over vertellen.

Jacques

Een SG van 1113 is natuurlijk erg extreem. Daarmee zul je nooit een vergistingsgraad van 80% of meer krijgen.

Hoe dik heb je gemaischt? Heb je gistvoedingszouten gebruikt? Hoe lang heb je het wort belucht? Hoeveel gist heb je toegevoegd? Was het een volmoutbrouwsel?

JeroenCV

Jaques:

ik heb best dik gemaischt. Dat was een probleem. Er paste niks meer in mijn pannetje...

Nee geen gistvoedingszouten

Ik heb 20 minuten belucht.

zoals ik al zei ongeveer 40gram

En volmout vraag heb ik al beantwoord.

Caspar

Ik vrees dat ie niet verder wil dan 1027 of zo, hoe heb je het bier gehopt?

Jacques

Ik denk dat nu zelf wel weet wat je te doen staat. Gistvoeding toevoegen dus en een beetje beluchten. Als er echter geen vergistbare suikers meer zijn zal het SG niet dalen.

Neem een beetje jongbier uit het vat. Voeg een beetje gistvoeding en verse gist toe. Zet het goed warm weg en schud regelmatig. Meet na twee tot drie dagen het SG. Als het SG merkbaar gedaald is is het bier nog niet uitgegist.

Edgar

De mate waarin zuurstof oplost in wort hangt sterk af van de zwaarte van dat wort. Al had je anderhalf uur belucht, dan had je nog niet veel zuurstof in het wort opgelost gehad. Bij gebruik van korrelgist is dat gemakkelijk te compenseren door meer gist toe te voegen, al heeft dat niet precies hetzelfde resultaat als gistgroei in het wort. Hoe de door jou gebruikte hoeveelheid zich verhoudt tot de norm voor zo'n zwaar bier, weet ik niet.

MO

Wat is dik inmaischen, 1:2? Het "geheim" mijns inziens van een sterk bier is naast een voor de hand liggende goed gistmanagement (veel zakjes korrelgist is natuurlijk prima) is een ook zo goed mogelijk vergistbaar wort. Daarbij reken ik een maischschema van 90 min op 65 grC, een aanzienlijke hoeveelheid suiker (15% misschien meer) en dun inmaischen, niet dikker dan 1:3.

Siris heeft met de danstar nottingham vergist van iets boven de 1100 naar 1017 in drie dagen met 1 g/L korrelgist. Het is dus wel degelijk een gist die dit aankan. Mijn volmout 1099 ging met US56 naar 1024, ook een prima conversie. Er zijn dus legio korrelgisten geschikt voor zwaar bier.

Ik kom nu niet verder dan dat je te dik heb ingemaischt. Mijn advies is: hevelen en een paar dagen wachten om te kijken of de activiteit toeneemt. Een proefconversie zoals Jacques aangaf is ook een goed idee.

JeroenCV

Dank jullie voor de adviezen. Ik zal lekker aan de slag gaan (na mijn werkdag hier op het lab)

JeroenCV

Even bijkletsen....

Ik heb meteen maandag avond opnieuw overgeheveld. En weer laten wachten of hij opnieuw ging gisten. Zoals Mo gezegd heeft. De volgende dag was hij een heel klein beetje aan het blubben. Woensdag begon zich een dikke gistkoek te vormen en donderdag was het helder aan het worden.

Ik heb het donderdag opnieuw over geheveld en weer de SG gemeten. 1048...tja dat is geen verbetering.
Ik heb een deel van de gistkoek in een maatglas gestopt, hier paar lepeltjes suiker erbij en een half uurtje belucht en dit afgedekt weggezet op 20 graden celcius. Deze morgen naar het gebeuren gekeken....en ja dit gist loopt lekker te pruttelen....niet extreem hard maar ik zie in de oplossing genoeg belletjes ontstaan.
Nu is mijn plan om vanavond (tja ik moet werken he...) het jong bier opnieuw te beluchten en dan dit gist erbij te doen, in de hoop het bier een nieuwe vergisting in te dwingen.

JeroenCV

O ja een ander vraagje...hoe zuur moet een gistkoek of giststarter zijn?

EBC

Als een gisting stopt, dan heeft de gist tekort aan een of andere voedingsstof.

Zuurstof kan helpen, maar heeft ook negatieve effecten. Dus dat doe alleen als allerlaatste redmiddel.

Overhevelen zal, als het goed doet, nauwelijks zuurstof inbrengen. Bij overhevelen verlies je wat CO2 en wordt de gist weer vermengd en geagiteerd en dat kan de gist helpen.

Maar de gemakkelijkste oplossing is zorgen dat de gist weer voldoende voedingsstoffen heeft. Dus voeg je gewoon gistvoeding toe. Ik snap niet dat niemand dat doet... :weetniet:...maar ja jullie moeten het zelf maar weten.

Als er al veel alcohol in het jongbier zit, dan is het raadzaam om naast voeding, ook een starter te maken van de koek en die weer toe te voegen. Want dan heeft de gist het extra moeilijk.

Adrie

Extra voeding kan zeker helpen, maar ik heb ook gemerkt dat dat niet altijd effectief is. Soms is een gist gewoon niet meer actief te krijgen om voor mij onduidelijke redenen. Maar dat wil niet zeggen dat je het niet even met gistvoeding moet proberen. Soms helpt het.

MO

Jeroen, het lijkt erop dat jij echt een probleem hebt. En niet eens goed te verklaren. Gistvoeding zou kunnen helpen. Misschien ook niet.

Kun je niet beter gaan experimenten, ter lering ende vermaek? Dan knoei je niet teveel met je hoofdpartij en vind je misschien wat makkelijker een oplossing. Mijn advies:

hevel een liter van je gestokte jongbier over en splits in twee partijen. Voeg aan elke partij een gram korrelgist toe, belucht (flink schudden lijkt me voor zo'n beetje afdoende), voeg aan de ene partij gistvoeding toe en aan de andere niet en zet een paar uur weg bij 25 grC. De vergisting moet echt binnen een paar uur beginnen.

JeroenCV

Op weg naar huis vanmiddag rij ik even langs de leverancier om voedingszout en extra korrels te gaan halen, want ik heb niets meer in huis. En dan ga ik vanavond wat experimenteren.

JeroenCV

pffffffff wat een weekend....

Korte samenvatting:

16.11
Het bier wordt helder, maar SG is nog 1048. Overgeheveld en de gistkoek opgevangen en op suikersiroop naar activiteit gezocht. Dit was nog actief. Dus goed laten staan (zeg maar net als een starter)
17.11
De starter is nog actief. Langs de brouwer geweest, overleg gehad. 40 gram verse notinghamkorrels bij mijn gistvat. Plus een klein beetje voedingszout. Afwachten...
18.11.
De SG is nog steeds 1048.
Het gistvat belucht. Na vier uur nog niet actief.
Een beetje suiker toegevoegd, kijken wat het doet. Geen activiteit.
Er is wel een dun laagje belletjes...maar geen activiteit van het gist...
Het gistvat in een waterbad van 30 graden geplaatst. Er zijn nu wat blubjes van het waterslot, maar ik denk dat dit het opwarmen van de lucht in het vat is.
19.11
's ochtends is de SG nog steeds 1048.
Ik heb nu de giststarter erbij gedaan.
Eind van de avond nog geen activiteit en de SG is nog steeds 1048.
20.11
Nu is de SG nog steeds 1048......


Wat kan ik nu nog doen???????????? :shelp:

Jacques

Het lijkt er een beetje op dat je geen vergistbare suikers meer hebt. Je had natuurlijk ook een extreem zwaar bier gebrouwen waarbij de enzymen niet optimaal hebben kunnen werken (veel inhibitie).

Edgar

Citaat van: JeroenCV op 20-11-2006  08:15 uWat kan ik nu nog doen???????????? :shelp:

Martin's advies opvolgen:

Citaat van: MO op 17-11-2006  09:50 uhevel een liter van je gestokte jongbier over en splits in twee partijen. Voeg aan elke partij een gram korrelgist toe, belucht (flink schudden lijkt me voor zo'n beetje afdoende), voeg aan de ene partij gistvoeding toe en aan de andere niet en zet een paar uur weg bij 25 grC. De vergisting moet echt binnen een paar uur beginnen.

hoewel je dat eigenlijk al eerder had moeten doen.

Nog een overweging: Stel je thermometer heeft één graad afwijking naar beneden, dan heb je op 68° gemaischt. In dat geval zit er niet veel meer in dan dit, denk ik.

JeroenCV

@Jacques...Maar 1050...is toch best wel erg hoog voor niet vergistbare suikers?
Zijn er andere stoffen die nog in het jong bier kunnen zitten die zo'n SG kunnen geven.

@Edgar.Wat is het verschil tussen wat MO zegt en ik op 17.11 heb gedaan? daar is toch gist en voeding toegevoegd...

Zal ik misschien maar gewoon gaan bottelen? moet ik dan nog suiker toevoegen....

Jacques

Citaat van: JeroenCV op 20-11-2006  08:43 u@Jacques...Maar 1050...is toch best wel erg hoog voor niet vergistbare suikers?
Zijn er andere stoffen die nog in het jong bier kunnen zitten die zo'n SG kunnen geven.

Zal ik misschien maar gewoon gaan bottelen? moet ik dan nog suiker toevoegen....

Een eind SG van 1050 is inderdaad erg hoog maar je bent ook begonnen met een extreem hoog begin SG. Zoals ik zo juist aangaf denk ik dat de enzymen belemmerd werden door de producten die ze zelf aanmaakte. Inhibitie wordt dit genoemd. Bij een extreem zwaar en dik beslag heb je daar natuurlijk veel meer last van dan bij een 'normaal' beslag.

Het hoogste eind SG wat ik ooit gehad heb was 1035. Net als jij had ik een zeer zwaar bier gebrouwen en veel dikker beslag gemaakt dan ik gewend was. Dat bier heb ik gewoon gebotteld met iets minder suiker dan gebruikelijk. De hoeveelheid koolzuur die zich ontwikkelde in de fles was niet bovenmatig (geen spuiters dus).

Edgar

Citaat van: JeroenCV op 20-11-2006  08:43 u@Edgar.Wat is het verschil tussen wat MO zegt en ik op 17.11 heb gedaan? daar is toch gist en voeding toegevoegd...

Ik zie nu pas dat je het bier op 30 (!) graden hebt gezet. Da's dus 5° verschil :) Volgens mij is dat erg warm voor een zwaar gestresste gist in een oplossing van 9% alcohol. Voordat Jacques nu vertelt dat gist best tegen 37° kan, zal ik vast vermelden dat ik betwijfel of dat ook geldt onder dit soort stress-toestanden.

In je test-litertje zou je vermoedelijk meer gistvoeding hebben toegevoegd. Nu heb je 40 g korrelgistsmaak misschien voor niets toegevoegd.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.