Eind SG >1020

Gestart door Ger, 04-07-2002 13:20 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Ger

Geachte medebrouw(st)ers,

Als beginnend brouwer heb ik na 15 brouwsels (ik brouw nu anderhalf jaar) de ervaring, dat het eind SG vrijwel nooit onder
de 1020 uitkomt met een begin van rond de 1080.
Het resultaat is tot nu toe een heerlijk fruitig en enigszins zoet biertje geweest en er is nog nooit iets misgegaan.
Ik maisch in bij 52' en houd een eiwitrust van 40 min bij 60' en
30 min bij 70' en 5 min bij 76'.Een schema voor droog bier dus.
Tot nu toe heb ik altijd een gedroogde korrelgist gebruikt en heb nog nooit geëxperimenteerd met champagnegist of opgekweekte gist uit een flesje(wat ik wel wil gaan doen).
Wat zijn jullie ervaringen?

Groeten Ger  :proost2:

Adrie

Hallo Ger,

Ik heb dezelfde ervaring als jij. Maar sinds ik een aantal verbeteringen heb doorgevoerd, lukt het om heerlijke, niet zoete bieren te brouwen. De verbeteringen zijn:
* beluchten van het wort m.b.v. een aquariumpompje. De gist krijgt zo genoeg zuurstof en gaat lekker lang door met gisten.
* gebruik van goede gisten. Ook ik gebruikte eenvoudige gist uit een zakje. Nu experimenteren wij met vloeibare gisten van Wyeast. Volgens mij gisten deze lekker ver door en bovendien kun je een gist uitzoeken die bij je biertype past.

Groeten,

A3

Edwin

Hi Ger  :proost:,

Het 'lekker doorzakken' van het eind-SG heeft bij mij beter doordrinkbare bieren opgeleverd. Dat hoge SG gaf het effect van een zware boterham. Het klopt wel dat bieren met een hoog begin-SG vaak ook wel een wat hoger eind-SG hebben.
Ik had daar ook last van met mijn droge korrelgisten. Zelfs na beluchten.
De combinatie van beluchten en de vloeibare (Wyeast) gisten zorgt er in het algemeen voor dat de bieren doorgisten tot zo rond de 1014.

Ik zou dus zeker eens experimenteren met vloeibare gisten én met beluchten!

Edwin

Ger

Bedankt heren,

Mijn bier drinkt lekker door hoor, dat kan ik je verzekeren!
Beluchten doe ik natuurlijk ook,langdurig zelfs.
Nadat het wort is afgekoeld en de gewelde gist is gezaaid, belucht ik zo'n twee tot drie uur. Ik heb geen ervaring met herbeluchten na 24 uur.
Een plaatje zink in het gistvat helpt ook een beetje heb ik gemerkt.
Nu graag nog wat reacties van ervaringen met opgekweekte
gist en/of champagnegist.

 :degroeten:  Ger

Herman

CiteerNu graag nog wat reacties van ervaringen met opgekweekte
gist en/of champagnegist.

Hoi Ger,

Ik heb slechts een ervaring met champagnegist. Mijn allereerste bier gemaakt met mout heb ik (geheel) vergist met champagnegist. resultaat was een heel mooi uitziend niet te zuipen bier (nadere omschrijving is lastig). Sinds die tijd heb ik dat nooit weer gebruikt. Mocht je champagnegist gebruiken probeer dat eerst eens uit op een deel bier dat op gewone wijze is vergist en voeg daar dan de champagnegist(starter) aan toe.

Ik vergist bijna uitsluitend met opgekweekt gist (waarom zou ik ze kopen?) Hoe deze het doen bij bieren van 1080 heb ik minder ervaring mee, meestal brouw ik tot zo'n 1074.

Afijn wat resultaten:

Gist              OG         FG
Duvel          1080     1006
Chimay       1084     1018
Chouffe       1080     1020
Rochefort    1084     1014


Suk6 er mee!

:degroeten:
Herman

Ger

Dank je Herman,
Ik heb al eens geprobeerd om het depot van een flesje Chimay
weer aan het pruttelen te krijgen en dat was geen probleem.
Na de vakantie zal ik mijn brouwsel op die manier laten vergisten.

 :duimop:
Groeten Ger

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.