Duur hoofdvergisting bovengistend bier

Gestart door Jacques, 09-11-2006 13:41 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Hoe lang duurde bij de laatste drie brouwsels bij jou gemiddeld de hoofdvergisting?

1 dag
1 (0.9%)
2 dagen
11 (9.6%)
3 dagen
34 (29.8%)
4 dagen
25 (21.9%)
5 dagen
17 (14.9%)
6 dagen
5 (4.4%)
7 dagen
10 (8.8%)
8 dagen
0 (0%)
9-10 dagen
3 (2.6%)
11-12 dagen
3 (2.6%)
13-14 dagen
1 (0.9%)
meer dan 14 dagen
4 (3.5%)

Totaal aantal stemmen: 109

Jacques

Naar aanleiding van de discussie over een gewenste gistingsduur deze vraag.

Het gaat dus om de duur van de hoofdvergisting van jouw laatste drie bovengistende bieren.


Hopmans

Het hangt er natuurlijk van af wat voor gist het is.
Bij T-58 duurt het 3 dagen, maar ik heb nu een zuur bier met Westmalle.
Deze laat ik meer als 7 dagen staan. Wordt misschien wel 12 dagen.

 :degroeten:

Jacques

Er wordt gevraagd om een gemiddelde waarde. Even rekenen Hoppie!
Als die 12 dagen zeer ongebruikelijk kun je deze waarde ook weglaten. Het gaat om een recent gemiddeld beeld.

Oscar

Bij mij duurt de hoofdvergisting eigenlijk altijd zo'n beetje 3 dagen. Ik brouw altijd op zondag, en op woensdag hevel ik dan over (wel eerst controleren of de hoofdvergisting over is). Hierbij ga ik er van uit dat de vergisting goed loopt. Maar sinds kort is mijn gistmanagement wel redelijk op orde. :dansen:

Groeten en gezondheid
Oscar

JeroenCV

Gemiddeld 3 a 4 dagen. Maar nu heb ik een wat zwaarder bier (SG 1113, van afgelopen zondag) staan dat nu nog erg actief is. Dus die duurt wat langer.

EBC

Een dag of 3, waarbij de temperatuur flink oploopt. Mijn volgende brouwsel zal worden gekoeld. Ik ben benieuwd of dat van invloed is op de vergistingssnelheid.

Hopmans

CiteerEr wordt gevraagd om een gemiddelde waarde. Even rekenen Hoppie!

Heb ik bij de eigenlijke peiling ook gedaan.
Dit was alleen maar een stukje ter info om onder andere de newbees onder ons te laten
zien dat het per gist kan verschillen om zodoende weer een positieve bijdrage aan het forum
te leveren.  :biersmile:

 :degroeten:

Drents Hopbier

Citaat van: Jacques (jacbier) op 09-11-2006  13:41 uHet gaat dus om de duur van de hoofdvergisting van jouw laatste drie bovengistende bieren.
Een Doppelbock met 6 jaar oude Coopersgist (wel opgestart) van 1075 naar 1011 in 2 dagen.
Een Brown Ale met Safale 04 van 1062 naar 1016 in 3 dagen.
Een Tripel met Safale S-04 van 1069 naar 1023 in 2 dagen (deze ging bij lageren nog (te ver) door naar 1013).

Hopbier

Edgar

Ik ben verbaasd. 3 dagen voor de meesten tot nu toe. Ik moet zeggen: Ik heb even teruggezocht naar mijn voorbije bovengisters en 3 dagen komt bij mij ook wel voor. Toch heb ik liever een gekoelde vergisting, zoals de meeste professionele brouwerijen het doen. Het volgende brouwsel wordt een bovengister in de Coolfermenter, en ik zou streven naar een vergisting in een dag of 5 tot 6 met een min of meer gestuurde temperatuur.

Jacques

Ik moet heel eerlijk bekennen dat ik tegenwoordig mijn vergistingen ook bij een lagere temperatuur uitvoer dan voorheen. Doordat er echter meer actieve gistcellen aanwezig zijn is de duur van de vergistng niet wezenlijk gedaald. Nog steeds zit ik op zo'n 3 tot 4 dagen. De bieren zijn door de lagere vergistingstemperatuur wat strakker van smaak geworden (minder bijsmaakjes).

William

Ik zit tot nu toe op een krappe 3 dagen. Doordat ik kleine volumes vergist (15 l) neemt de temperatuur door de heftige vergisting gedurende de eerste 2 dagen behoorlijk toe (5 grC boven omgevingstemperatuur gemeten op de wand van de gistingsemmer) en daardoor zal de vergisting in het begin nog sneller verlopen. Daarna daalt de vergistingssnelheid snel maar wel bij relatieve hoge sg's.

Ik heb het gevoel dat door de slechte temperatuurcontrole veel gist afsterft. Het zou waarschijnlijk veel beter zijn om de vergistingstemperatuur te regelen door een actieve koeling.

Hebben jullie de ervaring dat je bij een gekoelde vergisting je uiteindelijk een lager eind-sg krijgt?

Jacques

Citaat van: William op 09-11-2006  21:10 uHebben jullie de ervaring dat je bij een gekoelde vergisting je uiteindelijk een lager eind-sg krijgt?

Nee, de vergistingstemperatuur lijkt daar weinig invloed op uit te oefenen. Wel zijn er gistrassen die een iets hogere vergistingstemperatuur nodig hebben. Bij een te lage temperatuur heb je bij deze gisten kans op een gestopte vergisting. Rochefort is bijvoorbeeld zo'n gist. Een aantal jaren geleden heb ik deze trappistenbrouwerij bezocht. Ze hielden een vergistingstemperatuur aan van 23 à 24º C.

Hopmans

De snelste vergisting die ik ooit heb gehad was een explosieve tussen 24:00 en 6:00.
De dag daarop had ik nog een topic gestart "gisting wil niet op gang komen".
Meet eens het s.g. op Hoppie.
Was het gezakt van  1054 naar 1014 binnen 6 uur.
De gistlaag op de bodem was niet egaal, maar allemaal brokjes.
Wat een heftige toestand moet dat geweest zijn terwijl ik lag te slapen.  :o

 :degroeten:

Jacques


Maurits

Ik heb met Brewferm gist meestal 1 week/ 2 weken op ongeveer 18/19 graden. Wyeast abbey II (Rochefort) duurde onder dezelfde omstandigheden 2 en 3 weken. Ik heb steeds hetzelfde recept gebruikt. 

EBC

Jacques,

Ik denk net als jij dat de vergistingsgraad niet afhankelijk is van de vergistingstemperatuur. Je geeft aan dat je bij lagere temperaturen vergist en daar goede ervaring mee hebt. Op het forum zijn Edgar en ik nogal aktief geweest rondom koeling van hoofdgisting. Hoe regel jij je vergistingstemperatuur? Misschien kunnen we wat van elkaar leren?


Hopmans


CiteerEn hoe smaakte het bier Hoppie?

Op zich niet verkeerd.
Geen gekke bijsmaken of zo.

 :degroeten:

Jacques

Citaat van: EBC op 10-11-2006  03:32 uHoe regel jij je vergistingstemperatuur?

In feite regel ik niet zo veel. De ruimte waarin ik vergist is een royale badkamer. Deze wordt verwarmd met een vloerverwarming. Deze heeft warme en koele gedeelten (bij de aanleg is rekening gehouden met mijn brouwhobby). Daarnaast is er een designradiator voor de snelle opwarming 's ochtens.
In het verleden vergistte ik het wort bij zo'n 22 tot 25º C. Om deze temperatuur te bereiken koelde ik het wort tot zo'n 24º C en voegde dan de gist toe. Door de hogere temperatuur kwam de vergisting snel op gang. Voordat de vergisting op gang  kwam was ondertussen was temperatuur van het wort gedaald tot zo'n 20 tot 22º C. De badkamer is vrij koel gedurende het grootste gedeelte van de dag (je bent er dan ook niet). Om de temperatuur van het gistende bier niet te ver te laten zakken isoleerde ik het gistvat met oude slaapzakken. Door middel van een elektronische thermometer met een voeler in een rvs busje in het vat controleer ik de temerperatuur.

Tegenwoordig koel ik het wort verder door tot zo'n 17 à 18º C. De isolatie gaat er niet meer omheen, het gistvat staat op een koelere plek en als de temperatuur te hoog oploopt leg ik natte doeken over het vat ter afkoeling. Op deze wijze realiseer ik een vergistingstemperatuur van 19 tot 21º C.
Uiteraard werkt deze methode niet hartje zomer, maar dan brouw ik toch niet.

Als je kunt koelen tijdens de hoofdgisting is dat natuurlijk ideaal. Je kunt dan de vergistingstemperatuur optimaal reguleren. Neemt niet weg dat je met eenvoudige middelen/methodes ook het een en ander kunt sturen.

SiriS

Citaat van: Edgar op 09-11-2006  19:16 uIk ben verbaasd. 3 dagen voor de meesten tot nu toe. Ik moet zeggen: Ik heb even teruggezocht naar mijn voorbije bovengisters en 3 dagen komt bij mij ook wel voor. Toch heb ik liever een gekoelde vergisting, zoals de meeste professionele brouwerijen het doen. Het volgende brouwsel wordt een bovengister in de Coolfermenter, en ik zou streven naar een vergisting in een dag of 5 tot 6 met een min of meer gestuurde temperatuur.

Beste Edgar,

Met de hierboven geciteerde posting moet ik zeggen dat je nu wel een erg ongenuanceerd beeld probeerd te scheppen. Na intensief bellen met verschillende Belgische brouwerijen (Duvel, Westmalle) krijg ik sterk het idee dat bij bovengistende bieren de temperatuur in de hoofdgisting oploopt tot 27°C !! Waarna wordt gelagerd op ongeveer 3°C. Je zou dus kunnen stellen dat in de hoofdgisting van 3 -5 dagen het merendeel van alle door de gist gemaakte smaak componenten ontstaan. Of het oplopen van de temperatuur tijdens de hoofdgisting gestuurd wordt met de hoeveelheid gist is mij niet bekend. En dat er sterk gekoeld wordt om het bier zo snel mogelijk colloïdaal onstabiel te krijgen waardoor het sneller klaart.

Groet, SiriS

MO

Eens even rekenen: dinsdag gebrouwen, gist bij batch 1 om 16:00 erbij en batch 2 om 22:00 erbij. Al in de avond actief, na een nacht 21º C op gistvat, na 24 uur 22º C op gistvat en de dag erna uitvergist. Vandaag op dat drie begint het bier al te klaren.
In mijn geval: korrelgistbieren 1 tot 2 dagen, vloeibare gistbieren 3-4 dagen.

Caspar

Bij mij korrelgist 4 dagen, Wyeast 6 dagen

Adrie

Korrelgist of Wyeast maakt bij mij niet zoveel uit. Afhankelijk van de zwaarte van het bier zit het altijd tussen de drie en vijf dagen. Bij de Vier Broeders (waar nog wel eens wat te weinig gist wordt toegevoegd) duurt het een dagje langer.

Edgar

Citaat van: SiriS op 10-11-2006  10:17 uBeste Edgar,

Met de hierboven geciteerde posting moet ik zeggen dat je nu wel een erg ongenuanceerd beeld probeerd te scheppen. Na intensief bellen met verschillende Belgische brouwerijen (Duvel, Westmalle) krijg ik sterk het idee dat bij bovengistende bieren de temperatuur in de hoofdgisting oploopt tot 27°C !! Waarna wordt gelagerd op ongeveer 3°C. Je zou dus kunnen stellen dat in de hoofdgisting van 3 -5 dagen het merendeel van alle door de gist gemaakte smaak componenten ontstaan. Of het oplopen van de temperatuur tijdens de hoofdgisting gestuurd wordt met de hoeveelheid gist is mij niet bekend. En dat er sterk gekoeld wordt om het bier zo snel mogelijk colloïdaal onstabiel te krijgen waardoor het sneller klaart.

Groet, SiriS
Ik weet dat bij veel Belgen de temperatuur nogal oploopt. Maar ik heb altijd begrepen dat dat gecontroleerd gebeurt en vooral aan het eind van de vergisting voor een mooi gistprofiel en om de gist goed te laten uitvergisten. Dit in tegenstelling tot een ongecontroleerde stijging met een piek in het midden. Overigens hebben we al veel gespeculeerd over de échte temperaturen van de Grote Belgen en zijn er veel tegenstrijdige berichten. Wat er echt gebeurt weten we niet, maar dat die tanks koeling hebben is wel zeker.

Hopmans

En toch ben ik er van overtuigd dat voor een laag eind S.G. een langere hoofdgisting nodig is.
In de wijnwereld kom je wel eens leuke dingen te weet.
Een zoete wijn verkrijgt men door vroeg over te hevelen.
Er wordt hier gezegd dat vitale gistcellen in de vloeistof zitten.
Ik geloof dat niet.

De meeste gistcellen zitten in de koek en in het schuim.
Sterker nog; de koek zijn je gistcellen.
Dat daar ook dode tussen zitten is tevens een feit.
Het is niet voor niets dat koeken zulke heftige starters zijn.
De meeste koolzuur, en dus ook de alcoholomzetting vind vlak boven de koek plaats.
Niet in de vloeistof. Let maar eens op je giststarter.
De gistklompjes bestaande uit ketens worden door kool zuur naar het schuimdek getild.
Daar dwarelen ook weer klompjes naar beneden naar de koek.
Er tussenin gebeurt eigenlijk niets !
Zonder de koek is er ook geen goed schuimdek. De circulatie stopt dan.
Dus bij verwijderen van de koek stop in feite je vergisting, en dat is nu net de bedoeling van het lageren.

Dit is de reden waarom ik mijn Lowbach zolang laat hoofdgisten. Deze moet droog worden.
Dus de meeste gist in de vloeistof: Collectieve onzin.
De koek, dus daarmee het schuimdek is de grootste gistactiviteit.

Dus mensen die klagen over een laag S.G.: Langer hoofdgisten. Mag tot 14 dagen.

 :degroeten:

Jacques

Goh Hoppie,

Ik denk toch echt dat je hier toch echt helemaal de plank misslaat.

Een hoofdgisting duurt niet langer omdat je niet overhevelt. Een hoofdgisting duurt net zo lang als dat de gist exposief kan groeien. Als de voedingstoffen op zijn stopt te groei. Meestal is dat omdat de suikers op zijn, maar het kan ook zijn dat er te weinig stikstof beschikbaar is. Dat jij het bier niet overhevelt wil niet zeggen dat de hoofdgisting nog steeds bezig is.

De meeste gist zit inderdaad in de koek maar dat is gist die afgewerkt is. Dat er koolzuurbelletjes uit op borrelen wil niet zeggen dat deze cellen het actiefst zijn. Nee, er zit daar gewoon een hele grote concentratie van gistcellen. Die sterven niet zo maar af maar vertonen nog enige activiteit. Het gevormde koolzuur wordt tegengehouden door andere cellen. Als er voldoende koolzuur aanwezig is dan worden de niet zo actieve cellen opzij geschoven en komt er een belletje koolzuur omhoog.

De cellen die het actiefst zijn zweven echt in de vloeistof. Je kunt dat eenvoudig controleren als je een glazen mandfles gebruikt met een waterslot. Als het waterslot zo zoetjes aan stopt met het bubbelen wordt het bier helder. De gist zakt naar beneden en de koek wordt groter.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.