Ervaringen met oude Wyeast gist verpakkingen

Gestart door Hans (Lagos), 08-11-2006 17:38 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Hans (Lagos)

Ik heb nu 4 dagen terug een Wyeast 2278 Czech pils van oktober 05 geactiveerd, weggezet rond de 28 ºC maar nog geen resultaat, twee dagen terug ook nog een oude 2201 Pilsner Urquell (augustus  05) als reserve geactiveerd.

Is er hoop dat deze nog actief gaan worden en indien toch moet ik bevreesd zijn voor een mindere kwaliteit of maakt het door de steriele verpakking niks uit? (Een levende cel is genoeg?)

Gr. en BVD Hans

Jacques

Mijn ervaring is dat je soms even moet wachten maar dat uiteindelijk het pakje toch gaat opzwellen. Wel doet je er goed aan om de gist verder door te kweken om hem in een betere conditie te krijgen.

Hans (Lagos)

Bedankt,  :duimop:

Ik wacht dus verder af, uiteindelijk wil ik een flinke giststarter opkweken zoals nodig is voor een pils.

Gr. Hans

bartbier

Dag Hans,

Twee weken terug heb ik een belgian abbey II gist met productiedatum oktober 2005 geactiveerd.
Deze bolde na 3 dagen maar flauwtjes op, ik nam deze zelfs mee naar het werk om regelmatig op te schudden.
De derde dag heb ik ik de gist in een gistfles verder gepropageerd met een 450ml steriele wort, de fles had ik eerst krachtig geschud om zuurstof in te brengen. Daarna heb ik de gistzak ontsmet met alcohol en in de buurt van de bunsenbrander overgebracht naar de fles. Regelmatig wat gewalst en er was zeer snel leven in de brouwerij.
De volgende dag (1 dag voor het brouwen) 1 liter steriele wort toegevoegd en op de magneetroerder geplaatst samen met de  inoxbeluchter en continu belucht. Op de brouwdag zelf heb ik dan nogmaals 800 ml steriele wort toegevoegd en nutrivit gistvoeding voordat ik aan de eigenlijke brouwactiviteiten begon? Daarna de fles terug op de magneetroerder geplaatst en regelmatig belucht tot het schuim in de 5 liter fleshals kwam.
Tegen dat de gist geënt werd in de namiddag was deze dus starter nog steeds in topconditie.
Ik heb deze gepitcht in 35 liter wort  met een SG van 1092 die ik echter niet belucht heb (geen tijd want ik heb die dag een 2e biertje gebrouwen.
Mijn ervaring is dat je met een oude Wyeast beter wat vroeger overbrengt naar beluchte steriele wort met gistvoeding en niet afwacht tot de zak volledig bol komt te staan wat waarschijnlijk zelfs niet gebeurt.

Succes
Bart


Adrie

Ik heb laatst een pak geactiveerd die al anderhalf jaar oud was. Na een dag of 4, 5 stond hij strak.

Edgar

Het zal nog wel lukken, al is die 28° denk ik niet eens zo'n goed idee. 28° is ook snel 30 of 31° en dat is volgens mij eerder een belasting dan een voordeel voor een ingeslapen gist. En de ondergisten zijn bij mijn weten minder robuust dan de bovengisters. Zeer zeker opkweken al zwelt hij volledig op.

Hans (Lagos)

Bedankt voor al jullie advies,

De 2201 Pilsner Urquell staat al aardig bol en ik wacht nog 1 à 2 dagen voor ik ga opkweken en beslis welke te gaan gebruiken, overigens het geheel nu rond de 23º C gezet.

Verschilt de Pilsner Urquell veel van de Chech 2278 ?

Gr. Hans

Jacques

Citaat van: Edgar op 09-11-2006  00:00 uHet zal nog wel lukken, al is die 28° denk ik niet eens zo'n goed idee. 28° is ook snel 30 of 31° en dat is volgens mij eerder een belasting dan een voordeel voor een ingeslapen gist.

Dat denk ik niet. De meest ideale temperatuur voor de groei van gist ligt tussen 25 en 30º C. Pas bij temperaturen van boven de 35º C ondervindt de gist echt hinder van te hoge temperaturen.

Als je bier wilt brouwen is 30º C echter zeker niet de optimale temperatuur omdat bij die temperatuur veel nevenproducten worden gevormd die de smaak en eigenschappen (met name schuimhoudbaarheid) negatief beïnvloeden.

Boven de 37º C moet je natuurlijk niet zitten (een mens is dan ziek). Alhoewel ik wel eens gezien heb dat een brouwerij hun wort vergistte bij een temperatuur van 35º C (het gistvat gaf warmte af en dat in de zomer!). Het bier dat daar gebrouwen werd had overigens veel hogere alcoholen. Om hoofdpijn te voorkomen moet je daar niet te veel van hebben.

Zie hier voor een aardig artikel over de groei van gistcellen en de invloed van de temperatuur en de aanwezigheid van ammoniumchloride in het groeimedium.

Edgar

Citaat van: Jacques (jacbier) op 09-11-2006  20:51 uDat denk ik niet. De meest ideale temperatuur voor de groei van gist ligt tussen 25 en 30º C. Pas bij temperaturen van boven de 35º C ondervindt de gist echt hinder van te hoge temperaturen.

Wat ik bedoelde, is dat er nog wel eens een verschil kan zijn tussen wat een volop groeiende gist fijn vindt, en wat een uit-halfdode-toestand-ontwakende gist fijn vindt. Ik kan hier niet wetenschappelijk over doen, want daarvoor is die wederopstanding een veel te ingewikkeld proces waar ik feitelijk de ballen van weet, maar als analogie: Een onderkoeld mens schijn je ook langzaam te moeten opwarmen. Nog niet heel de cel is op oorlogssterkte en is mogelijk beter af met een rustige start. Een kiemend zaadje moet niet te nat en niet te warm staan, en korrelgist moet je ook voorzichtig weer tot leven wekken, schijnt. De gist in een pak Wyeast van een jaar oud kan, afhankelijk van de bewaaromstandigheden, meer dood dan levend zijn.

Wyeast beveelt dan ook 24° aan op z'n verpakkingen.

Is de gist nog tot leven gekomen Hans?

Hans (Lagos)

Helemaal goed gekomen.  :)

Ik had aan het pakje zitten schudden en ik hoorde fel gesis, nu vanmorgen stonden beide pakjes helemaal bol en ik heb vandaag dus een giststarter gemaakt, veel werk daar ik geen moutextract meer had en dus een mini batch moest brouwen.
De overgebleven Wyeast 2001 heb voorlopig zo steriel  mogelijk op een erlenmeyertje met waterslot gezet om later in mijn gistbankje te bewaren.

Gr. Hans

EBC

Ik geloof wel in wat Edgar zegt.
Ik zit wat te jetlaggen en ik moet nu ook even rustig wennen.  ;D

Ik heb nog een WLP500 (Chimay) in de koelkast staan met een best before date van 08 Feb 2006. Hij is dan 4 maanden eerder gemaakt. Ik zal die maar eens wat langer laten staan als experiment. Ik heb nu na mijn reisje immers weer allemaal versche gisten. Als ik hem weer opkietel, zal ik het laten horen, wordt vervolgd...

EBC

Mijn pa is gestopt met brouwen en kwam aanzetten met nog wat hop en gist...

Daar zit een Wyeast 1762 tussen, met als productiedatum 29 juli 1998. Die zal ik binnenkort eens als experiment opstarten. Of wil iemand 'm hebben voor de nostalgische waarde?  ;D

Edgar

In 3 dagen een 3 jaar oude (12 dec 2005) Wyeast Gambrinus 2002 volledig opgebold. Vind ik toch kras. :duimop: Die wordt trouwens niet meer gemaakt, realiseer ik me nu, dus deze dan maar voorzichtig invriezen met een beetje glycerol.

RobinB

Yeah!
Bewaren voor de forum-gistbank!
Zou toch leuk zijn?
:D

Overigens had ik laatst een Rochefort van Wyeast > 1 jaar, bolde maar matig op maar toch bij de starter gedaan + lucht en roeren -> mooie starter (en bier) geworden! :)

Edgar

Hmmmm... De forum-gistbank. Als ik een partij epjes had, of beter nog, van die kleine glazen schroefpotjes van 1 of 2 ml, zou ik deze best willen verdelen. T is een leuke gist hoor.

RobinB

Citaat van: Edgar op 04-12-2008  23:31 uHmmmm... De forum-gistbank. Als ik een partij epjes had, of beter nog, van die kleine glazen schroefpotjes van 1 of 2 ml, zou ik deze best willen verdelen. T is een leuke gist hoor.

Heb wel plastic schroefcupjes van 2 ml (met afdichtring!)
Kan je 20 sturen al ik de 21e terug gevuld krijg?  ::)

Johannes

Maart 2005, dag of 4. Geen probleem. Al geruime tijd geleden voor half geld meegekregen.

Edgar

Citaat van: Johannes op 04-12-2008  23:36 uMaart 2005, dag of 4. Geen probleem. Al geruime tijd geleden voor half geld meegekregen.

Deal! Maar beter niet als starter opsturen dan zeker (plof!)? Uitvergist anders? Komen halen mag ook :p

Citaat van: Johannes op 04-12-2008  23:36 uMaart 2005, dag of 4. Geen probleem. Al geruime tijd geleden voor half geld meegekregen.

Dezelfde gist? Het lukt niet altijd, dat weet ik wel. Soms met heel veel geduld, soms nada.

Johannes

3x lezen...  :stom:

Ik heb er nog een paar, ook van 2005. Zal nog wel even duren voordat die aan de beurt komen. Heb eerst nog 2 gistrestanten van afgelopen brouwsels staan.

RobinB

Hij zit nu in een starter?
Wanneer die uitvergist is/ bezonken of slurry vind ik ook OK.
PM me ff je adres en ik maak een zakje :) (gaat het weekend wel overheen denk ik)

Edgar

Hij zit nog in de pouch. Zal 'extra steriel'* werken. Kan gesteriliseerde glycerol toevoegen aan uitvergiste starter, maar ik meen dat het beter is om een vers gistende starter in te vriezen.

Citaat van: Johannes op 04-12-2008  23:41 u3x lezen...  :stom:

Ik lees 6 x en ik snap het nog niet. Gambrinus dus?


* '' toegevoegd om mierenneukers te snel af te zijn ;D

RobinB

Ik vries voor mezelf ook vaak van slurries of restjes uit de pouch in, gaat totnogtoe goed :)
Als ik het zo lees lijkt me de laatste ml van de uitgegiste starter top!

Je ziet de envelop wel verschijnen!  :duimop:

Johannes

Sorry, je had Robin moeten citeren ipv mij.

EBC

Citaat van: EBC op 14-11-2006  07:53 uMijn pa is gestopt met brouwen en kwam aanzetten met nog wat hop en gist...

Daar zit een Wyeast 1762 tussen, met als productiedatum 29 juli 1998. Die zal ik binnenkort eens als experiment opstarten. Of wil iemand 'm hebben voor de nostalgische waarde?  ;D


Dit pack is meeverhuisd en ligt nog steeds in de koelkast...

Misschien een experiment waard...hoe is de 1762 veranderd in 10 jaar tijd? Neem deze oude en een nieuwe en splits het wort...heu, het is al december. Misschien ooit.

William

Citaat van: EBC op 04-12-2008  23:50 uDit pack is meeverhuisd en ligt nog steeds in de koelkast...

Misschien een experiment waard...hoe is de 1762 veranderd in 10 jaar tijd? Neem deze oude en een nieuwe en splits het wort...heu, het is al december. Misschien ooit.

10 jaar maal 12 maanden is 120 maanden. Volgens Wyeast kost het opbollen 1 dag per maand dus nu smacken betekent pas over 3 maanden brouwen (als het meezit)  ;D

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.