Simple American blond

Gestart door Oscar, 05-11-2006 11:37 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Oscar

Vandaag weer een rustige brouwdag....Net begonnen, de eerste maisch stap is al ingezet.

Het moet dus een Simple Arericam blond worden. wat inhoud 1 moutsoort en 2 Amerikaanse hopsoorten op 4 manieren tijdstippen toegevoegd.

Het recept voor 25 liter :

Pilsmout     3 EBC     6583 gram   (deze mout is kakel versch !! :dansen:  is zo'n 2 tot 3 weken geleden uit de mouterij gekomen)

maischschema :

52°C      10 minuten
62°C      30 minuten
70°        ?? minuten (tot joodtest niet meer blauw kleurt)
78°        1 minuut


Over de hop denk ik nog na.

First wort hopping + Bitterhopping : Chinook of Columbus ?
Aroma hop en Dryhop wordt de Cascade....of de crystal ?

Het mag een bitter bier worden  > 50 EBU

Welke combinatie zorgt voor een lekkere frisse fruitig aroma


Als gist gebruik ik Versche Duvel gist uit eigen gistbank  :hoera:

Groeten en gezondheid
Oscar

Edgar

Welk SG?

Ook hier: En licht bier van 50 IBU uit bitterhop met een hoog coumulone gehalte wordt naar mijn bescheiden mening een bijna ondrinkbaar bier. Haal nou de bitterheid grotendeels uit de Crystal en voeg wat van die Chinook toe voor een beetje 'bite'. (Alsof 50 IBU uit Crystal nog niet zou 'biten', maar ik weet hoe graag mensen hier moeilijk drinkbaar bier drinken).


Hopmans

Citeermet een hoog coumulone gehalte
Volgens mij heb ik wat gemist.

Kan je even in Jip en Janneke taal uitleggen wat ik heb gemist Edgar?
Er waren geloof ik twee belangrijke stofjes in de hop toch?

 :degroeten:

Oscar

SG waar ik op mik is 1065-1070.

De bitterheid uit de Crystal? Die is slechts 3,5% dan moet ik wel vrij veel toevoegen, zo'n 150 gram om 50 IBU te halen, misschien iets minder samen met de Chinook, maar is toch vrij veel.

Groeten en gezondheid
Oscar

Edgar

Citaat van: Oscar op 05-11-2006  12:10 uSG waar ik op mik is 1065-1070.

Ok, da's een flinke blond, bijna een tripel.

CiteerDe bitterheid uit de Crystal ? die is slechts 3,5% dan moet ik wel vrij veel toevoegen , zon 150 gram om 50 IBU te halen, misschien iets minder samen met de chinook, maar is toch vrij veel.

Je moet je denk ik afvragen of je wel 50 IBU wilt, maar goed, dat is je keuze. En als je nu bijv. 30% van de bitterheid uit die Chinook zou halen, en de rest uit de Crystal, dan heb je alweer minder hop nodig. En dan zijn er natuurlijk nog zat andere, minder agressieve hoppn waarmee je kunt bitteren. Niks mis met een beetje Magnum bijvoorbeeld. Maar dat valt misschien buiten het format.

Edgar

Citaat van: Hoppie op 05-11-2006  12:06 uKan je ff snel in Jip en Janneke taal uitleggen wat ik heb gemist Edgar?
Er waren geloof ik twee belangrijke stofjes in de hop toch?

Ik moet weg (sporten!) dus ik moet je naar de onvolprezen zoekfunctie verwijzen Hoppie! Notedop: meer dan 28% cohumulone geeft een harde bitterheid. En het klopt.

Hopmans

OK, sport ze.
Kan het niet vinden in de zoekfunktie.
Ik zelf moet ook weg.
Komt later dan wel.

 :degroeten:

Oscar

Voor de First Wort Hopping gebruik ik dus de Chinook en wel 15 gram  :proost:

Bij het koken gan we bij hoppen tot 50 IBU

Leuk detail: bij de 70°C stap was de maisch al joodnegatief na 15 minuten. Dat is lekker snel. :dansen:

Groeten en gezondheid
Oscar

Oscar

Zo het bier is klaar  :dansen:

De aroma hop is uiteindelijk 15 gram Cascade geworden  :brouwen:. Behaald ein dSG = 1058 en uiteindelijke brouwzaal rendement 72 %  :hoera: :hoera:
Toch een redelijke score na mijn 50 % bij mijn dunkles weizen.

Het wort geproefd en de bitterheid viel mij mee (50 IBU berekend). maar deze komt natuurlijk anders over wanneer het bier is uitvergist.

Voor het eerst in mijn brouwcarriére  ;) heb ik het wort in mijn pan gekoeld, daarna een wirlpool gemaakt en deze rustig laten uitdraaien en uitzakken. Daarna overgeheveld met een schoon slangetje in mijn gistvat en de gist erbij gedaan. Deze staat nu te beluchten.

Voor het eerst in mijn eigen brouwerij met korrelhopjes gewerkt en wat mij opvalt dat je op deze manier meer verlies hebt t.o.v. hopbloemen omdat de korrels zich tot gruis vormen. Na overhevelen had ik nog ruim 2 liter wort met hopgruis in mijn pan zitten.

Met hopbloemen is het hoeveelheid vocht toch aanzienlijk minder en ik zag geen koek van eiwitten wat er bij het gebruik van bloemen wel is.
Weer een leerzame dag dus.  :weetbeter:

Tot nu toe tevreden over deze brouwdag! Ik kan niet wachten tot het resutlaat.  :biersmile:

Groeten en gezondheid
Oscar

 

Edgar

Heb je nu in de pan gekoeld om het oxidatiespook voor te zijn? Goed plan!

Dat hopgruis, dat is bij die cyko van jou toch geen probleem? Even laten staan en aftappen, weg hopgruis, samen met de eiwitten.


Uit andere berichten op het forum blijkt wel dat Chinook nog wel 'te doen is' wat betreft hardheid (29-34%). Allého, met 50 IBU zal het allicht stevig zijn.

Oscar

Citaat van: Edgar op 05-11-2006  17:25 uHeb je nu in de pan gekoeld om het oxidatiespook voor te zijn? Goed plan!

Dat is wellicht een bijkomend voordeel, echter was de opzet filteren na de wirlpool. Normaal filter ik met een hevelfilter. maar met korrelhop kun je op deze manier niet filteren. Deze filtermethode kreeg ik door MO toegeworpen nadat ik de Amerikaanse hoppen bij hem had afgenomen.

Maar tot nu toe bevalt mij dit wel.

Citaat van: Edgar op 05-11-2006  17:25 uDat hopgruis, dat is bij die cyko van jou toch geen probleem? Even laten staan en aftappen, weg hopgruis, samen met de eiwitten.

Dat RVS gistvat gebruik ik nog niet. Ik heb er al wel mee vergist, maar zonder goed resultaat. Ik ben er nog niet zeker van deze deze gas dicht is, ontdanks enkele afdicht rubbers.

Ik wil hier nog wel een keer een High gravity bier mee vergisten.

Groeten en gezondheid
Oscar


Oscar

Dit bier is zojuist overgeheveld naar de bolfles en staat nu lekker in een warm water badje (± 23° C ) Hij staat al weer vrolijk te bubbelen en er heeft zich al weer een mooi laagje schuim op het bier gevormd.

De smaak was al erg lekker  :proost: en de bitterheid al goed te proeven. Het gemeten SG was 1028, dus een vergistingsgraag van 48% tot nu toe.
Tot zo ver ben ik tevreden.

Groeten en gezondheid
Oscar

MO

Waarom heb je zo vroeg geheveld?

Oscar

Citaat van: MO op 08-11-2006  23:18 uWaarom heb je zo vroeg geheveld?

Na 3 dagen is bij mij de hoofdvergsiting over het algemeen wel voorbij (de gevormde schuimlaag is dan al ingezakt). En de hoofdvergisting staat in een plastic vat in de keuken, dus de temperatuur is niet gecontroleerd. Nu in het waterbad wel.

Groeten en gezondheid
Oscar

Edgar

Ik denk dat een bijna-tripel in drie dagen nog niet uitvergist zou moeten zijn. Er is dan teveel gist toegevoegd of de temperatuur is te hoog geweest. Niet dat je dan 100% zeker een verpest bier hebt, maar in het algemeen is het te snel. Maar goed, hij is dan ook nog niet uitvergist. Er zal straks een pak gist in die lagerfles liggen.

Jacques

Citaat van: Edgar op 09-11-2006  08:22 uIk denk dat een bijna-tripel in drie dagen nog niet uitvergist zou moeten zijn. Er is dan teveel gist toegevoegd of de temperatuur is te hoog geweest. Niet dat je dan 100% zeker een verpest bier hebt, maar in het algemeen is het te snel.

Edgar,

Wat is volgens jou het nadeel van een hoofdvergisting van 3 dagen?

Edgar

Volgens mij is dat een kwisvraag :weetbeter:

Zoals ik al aangeef: dan is er teveel gist toegevoegd en/of is de temperatuur te hoog opgelopen. Ik verzin het niet; volgens mij zijn er erg weinig bovengister-brouwerijen die in 3 dagen vergisten. Vrijwel altijd zullen ze 5-6 dagen vermelden. Dat is niet voor niets, maar om een mooi gistprofiel te krijgen.


Oscar

Citaat van: Edgar op 09-11-2006  08:22 uIk denk dat een bijna-tripel in drie dagen nog niet uitvergist zou moeten zijn.

 :neenee: Hoi Edgar, ik denk dat je hier iets niet "begrijpt". Het bier is nog niet aan het lageren, zover ben ik nog niet. Ik vergist mijn bier eerst in een vat, de hoofdvergisting. Hierbij is de temperatuur niet gecontroleerd (kamertemperatuur met schommelingen tussen nacht/dag/avond).
Daarna hevel ik over in een bolfles en deze zet ik in een waterbad neer. Dit is dus een 2e vergistings stap waarbij de temperatuur gecontroleerd is. Als deze vergisting klaar is, en ik wil nog gaan lageren. Dan zet ik de bolfles in de kelder neer (tempertuur is daar nu zo rond de 12° C).

Groeten en gezondheid
Oscar

Edgar

Volgens mij begrijp ik het prima, zoals je ook kunt lezen. Met die extra transfer is het geen ideale methode. Maar als je gistvat niet in je waterbad past, begrijp ik (ook al!) het compromis.

Jacques

Citaat van: Edgar op 09-11-2006  09:17 uvolgens mij zijn er erg weinig bovengister-brouwerijen die in 3 dagen vergisten. Vrijwel altijd zullen ze 5-6 dagen vermelden. Dat is niet voor niets, maar om een mooi gistprofiel te krijgen.

Ik denk toch dat je je hierin vergist. Tal van professionele bovengistende brouwerijen kennen een hoofdvergisting van zo'n  3 dagen. Bij ondergistende brouwerijen is een vergistingstijd van 5 tot 6 dagen wel heel gebruikelijk.

Edgar

Dat is inderdaad nieuws voor mij. Zitten daar ook smakelijke brouwers tussen?

Jacques

Natuurlijk!

Het is maar net wat voor smaakprofiel je wilt hebben. Als jouw bier het moet hebben van mout en hop dan is een lage vergistingstemperuur met een langere gistingstijd geboden. Wil je wat meer gistingsproducten dan kan het geen kwaad op een wat hogere temperatuur te vergisten. De vergisitngstijd is dan korter.

Er zijn geen vaste regels als het om bierbrouwen gaat!

Edgar

Dus er is geen limiet, wat jou betreft? Sorry maar ik ben niet overtuigd. Niemand heeft het over vaste regels, maar in het algemeen... In ieder geval herinner ik me een duidelijk bezwaar daartegen van de baas van Wyeast. En ondergisters in 5-6 dagen... Voorbeelden?

Jacques

Ik moet je gelijk geven in het feit dat een ondervergisting in 5-6 dagen zeer kort is. Bij veel brouwerijen wordt daar inderdaad een langere tijd voor aangehouden.
In mijn leven heb ik heel veel brouwerijen bezocht. Mijn geheugen laat mij in de steek als het gaat om het benoemen van brouwerijen waar ik hele korte vergistingstduren tegen ben gekomen. In ieder geval in België bij de saisonbrouwerijen en in Engeland.

Mijn reactie was vooral bedoeld aan te geven dat je niet zonder meer kunt zeggen wat goed en fout is als het gaat om de duur van de vergisting. Daarvoor zijn er te veel factoren in het spel. Je moet denken aan het gistras, vergistingstemperatuur, hoeveelheid gist waarmee begonnen, de wortsamenstelling, mate van beluchten en de conditie van de gist.

MO

Niet nieuwe voorbeelden aandragen als je niet kan winnen, edje, foei! Mijn hoofdvergisting op 500 liter schaal duurde tot tweemaal toe ook maar drie dagen. Wedden dat dat een heel smakelijk bier wordt?

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.