Slow bier

Gestart door EBC, 05-11-2006 01:05 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

EBC

Ik kan het soms niet meer volgen...

De commercie dwingt brouwerijen om de kwaliteit te verlagen. Zelfs onze trappisten kunnen er niet omheen. Wees nu eerlijk, de Westmalle van een paar jaar geleden is niet meer die van vandaag. En hetzelfde geldt voor Rochefort, Orval en de andere.

Het klonen van commerciele bieren is niet zinnig. Het is gebakken lucht. Laten we hier op dit forum met z'n allen een nieuwe bier trend invoeren. SLOW BIER!

Niet langzaam invoeren , maar 'slow' invoeren. Net als de slow food beweging.

Commercie leidt tot slecht bier. Alles rustig en 'volgens de natuur' levert veel beter resultaat.

Dus mijn motto: mijn volgende bier wordt een SIPA...slow ipa. En daarna een Sloppelbock,  een Sleel en dan nog een Slond. Ik hoop te eindigen met een Sloerie  :dansen:.

Gerb

Wat is dan het verschil met bv een 'normale' IPA? Ga je langer maischen en koken?

Slow food heeft volgens mij meer te maken met de ingredienten die op een 'ouderwetse' langzame manier zijn gekweekt zonder (schadelijke) toevoegingen die je in staat zouden stellen om het product uit de grond te stampen. Ik geloof niet dat je echt veel kan doen aan water, mout, hop en gist om dat slower te maken. OK, hop kan nog ecologisch. Dus wat zijn jouw ideeën hierover?

William

Citaat van: Gerb op 05-11-2006  11:09 uWat is dan het verschil met bv een 'normale' IPA? Ga je langer maischen en koken?

Slow food heeft volgens mij meer te maken met de ingredienten die op een 'ouderwetse' langzame manier zijn gekweekt zonder (schadelijke) toevoegingen die je in staat zouden stellen om het product uit de grond te stampen.

Ja, slow food is volgens mij direct gekoppeld aan "authenticiteit" , nog zo'n mooie marketing term. Het zou moeten resulteren in producten zoals ze "vroeger" smaakten. Dit wordt bepaald door ingrediënten en proces. Commerciele bedrijven kunnen hier hooguit aan appeleren door inspelen op onderbuikgevoelens . In werkelijk kunnen ze nooit op deze wijze economisch produceren tenzij de consument meer wil betalen. En dat zijn er maar weinig...

Als hobbybrouwer hoef je gelukkig niet te denken aan kostenaspecten en kun je ook het proces instellen zoals jezelf wilt. Aan de andere kant ben je natuurlijk wel gebonden aan de moutsoorten die geleverd kunnen worden (en dus van de uitgangsgerst). Als deze zo worden veredeld dat je geen eiwitrust meer nodig hebt dan ga je hier al een stukje "authenticiteit" verliezen. Als we dan ook nog eens allemaal overgaan op een 1-staps maisch en en-mass Amerikaanse hopsoorten gaan gebruiken verliezen we nog meer "authenticiteit".

Als je als hobbybrouwer zou willen onthaasten zou je dus vooral geen 1-staps maisches moeten doen. En we zouden ook onze eigen gerst moeten gaan kiemen en branden.....

Het lijkt dus inderdaad weinig zinnig om commerciele bieren te gaan klonen omdat je ongewild aan de smaakvervlakking mee gaat doen. Aan de andere kant lijkt me toch wel een uitdaging om zoveel kennis te hebben dat je in staat bent om iets volledig na te brouwen.

@EBC: dan stel ik voor om te eindigen met Slempen al dan niet in combinatie met een Sloerie...

EBC

Wat ik bedoel te zeggen is:

Commerciele brouwerijen dwingen zichzelf om de kwaliteit van hun produkt te verminderen. Waarom besteden wij zoveel moeite om deze trend ook te volgen? Waarom zou je een bier namaken dat eigenlijk niet eens zo lekker is? Een bier waarvan je weet dat het beter kan, omdat de brouwer probeert de prijs te verlagen ten koste van de kwaliteit?

Onze bieren zullen zelden op het origineel lijken. Om dat te bereiken zullen we -in plaats van alleen mout- ook met zetmelen, amylases en suikers te werk moeten gaan. Ons bier zal altijd voller zijn, simpelweg omdat wij eerlijke grondstoffen gebruiken en brouwerijen niet.

Ik maak geen klonen meer, als ik nog een Westmalle-achtig bier zou willen maken, dan is het geen Westmalle kloon, maar een slow Westmalle.

Jacco


Henk oet Paiz

Ik ben het volledig met je eens EBC, zie hier mijn bijdrage in de thread over het kloonproject van een poosje geleden.

Citaat van: William op 05-11-2006  12:30 uCommerciele bedrijven kunnen hier hooguit aan appeleren door inspelen op onderbuikgevoelens . In werkelijk kunnen ze nooit op deze wijze economisch produceren tenzij de consument meer wil betalen. En dat zijn er maar weinig......

Deze vooringenomenheid zorgt dat dit soort initiatieven ook geen kans krijgen. Er zijn tal van voorbeelden van bedrijven die in dit marksegment wel degelijk succesvol zijn. Zij doen dit door de consument daadwerkelijk zelf te benaderen en dit niet door multinationals als Ahold (supermarktoorlog, boekhoudfraude Amerika,..) te laten bepalen. Het succes van bedrijven als ODIN, Ecostyle, Machandel, Ekoland, De Rit, De Nieuwe Band en diverse regionale agrarisch ondernemers laten dit zien. Als het gaat om kwaliteit en daar gaat het ons als hobbybrouwers toch in eerste instantie om, dan moeten wij inderdaad geen consessies doen en ons hard maken voor de verkrijgbaarheid van "eerlijke" grondstoffen. Dat die kwalitatief goed kunnen zijn hebben de brouwers van het Gronings gilde kunnen ervaren toen ik samen met Ger biologische hoppen uit België heb gehaald bij de enige biologische hopteler Joris Cambie. Wel tekenend dat zijn hop voor 100% wordt uitgevoerd naar Engeland. Dit hoorde ik ook toen ik jaren geleden bij Ruud Verschie in Ens was, een zeer succesvolle biologische teler van tomaten en paprika's (5 hectare hypermoderne kassen). Ook hij exporteerde voor 100% naar Engeland en Zwitserland. Hoezo niet econimsch produceren... Wij laten ons teveel domineren door de Aholds van tegenwoordig. Laten wij als hobbybrouwers onze marktvraag eens in beeld brengen. Wie weet kunnen we rechtstreeks afspraken maken met telers die conform onze eisen willen produceren en komt er zo weer een succesvolle slowfood onderneming bij.  :brouwen:

Groeten,

Henk

William

Citaat van: Henk oet Paiz op 05-11-2006  13:22 uHoezo niet econimsch produceren... Wij laten ons teveel domineren door de Aholds van tegenwoordig.

Helemaal met je eens hoor!

Blijkbaar is er in UK nog wel voldoende kwaliteitsbesef en wil de consument daar ook voor betalen. De supers in NL spelen de producenten tegen elkaar uit zodat uiteindelijk de kostprijs van het product naar beneden moet en met als resultaat dat oude merken verdwijnen. Van binnenuit weet ik dat bedrijven best echte kwaliteit willen leveren maar dit lukt ze niet in de huidige markt. Investeringsmaatschappijen zoals Neerlands Glorie proberen hier een graantje mee te pikken door de oude merken op te kopen en in de markt te houden. Maar uiteindelijk zal het voor hen ook meer een marketingstrategie zijn dan dat ze echt begaan zijn met de produktkwaliteit.

Het lijkt me daarom ook belangrijk dat de consument ook in staat is om "echte"  producten te proeven. Hier zou een schone taak liggen voor de kleinere brouwerijen, gildes met actie bierbrouwers,.......Ik kom zelf van een boerderij waar kaas wordt gemaakt van niet gepasteuriseerde melk. Mensen die deze kaas ooit hebben geproefd die hoeven niet meer zo'n stukje fabrieksrubber.

Niels

Mooi onderwerp, wat uitnodigt om even verder te denken dan de waan van de dag.

In Engeland is er blijkbaar meer besef hoe voedsel tot stand komt, mensen zijn zich bewust van het credo "je bent wat je eet"
als je dit besef doortrekt vraag je jezelf wel eens af of je wel genoegen neemt, met voedsel waarvan de verpakking duurder is dan de inhoud. Of de wijze waarop voedsel tot stand komt en hoe dit zijn invloed heeft op ons milieu.

Zelf ben ik mij druk gaan maken hoe mijn voedsel is geproduceerd toen ik zelf begon te volkstuinen.
Als ik in de winkel een kilo kip voor vijf euro zie liggen weet ik ook wel wat voor een leven dat beest heeft gehad, en dat hij geen voedsel heeft gehad waarmee je een top product zal krijgen. Maar ik moet zeggen dat de smaak van die kip de norm is geworden en dat geld voor veel producten die ik in zijn oorspronkelijke geur en smaak waarschijnlijk niet zo lekker zal vinden dan de geëvolueerde smaak en geur van de huidige norm.

Er is wel eens een onderzoek gedaan onder scholieren die mayonaise mochten proeven, en hier de keuze kregen tussen een handgemaakte mayonaise met verse eieren en een goede olie met een lekkere azijn en goede mosterd. Dit was gemaakt door een topkok die een uitstekende mayonaise had gemaakt en deze is vergeleken met de norm, Calvè en zoals je wel kan raden won de Calvè met glans. Dit zegt iets over het smaakbeeld van de meeste mensen en deed mij afvragen hoe ik hier nou mee om moest gaan.

Omdat er over smaak niet te veel kan worden voorgeschreven, kan je er voor kiezen om voedsel te eten wat op een wijze tot stand is gekomen die je graag wil ondersteunen. Dit geeft keuzes die je kan maken bij het kopen van voedsel en vraagt interesse in die producten, waar komt het vandaan en hoe wordt dit gemaakt.

Zelf vind ik het leuk om bewust met ons eten bezig te zijn en dit voor een groot gedeelte zelf te telen, brouwen, bakken en roken. Dit geeft een zinvolle hobby en een groot genoegen als ik dit consumeer.

Even een paar linkjes;
http://www.velt.be/Joomla/
http://www.thefutureoffood.com/
 

 :degroeten:

Hopmans

Ik ben het ook eens met EBC en alle mensen die bewust zijn van goed voedsel.
De Leffe probeer ik ook op natuurlijke wijze te maken, en is ook de 1 na laatste kloon die ik maak.
Hierna maak ik nog een echte kloon van Rodenbach, en daarna ga ik lekker mijn eigen biologische weg.
Het is inderdaad gebakken lucht.

 :degroeten:

Henk oet Paiz

Als ik het zo bekijk kon er inderdaad wel eens toekomst zijn voor het "slowbier". Zou het nou zo gek zijn om een leverancier zo ver te krijgen dat hij biologische produkten gaat verkopen. Als wij ons gezamenlijk, bijvoorbeeld via dit forum, hard maken voor het feit dat we dat willen, dan moeten er toch zaken te doen zijn.

Groeten,

Henk  :proost2:

Maurits

Misschien zijn kleine slijters te overtuigen om 'slowbieren' te verkopen. Zij moeten hun producten namelijk zoveel mogelijk doen laten verschillen van de grote ketens en supermarkten om te kunnen blijven concureren. Daarnaast heeft een echt ambachtelijk/ natuurlijk bier meer status dan een pilsje, dus dit moet wel lukken denk ik.

Gerb

Ik begrijp iets niet, in welk opzicht verschillen deze "slow" bieren dan van het huidige assortiment van Nederlandse kleine brouwerijen. Deze brouwers gebruiken ook zelden of nooit enige vormen van zetmelen, enzymen en dat soort reut. Volgens mij wordt er ook bijna nergens gebruik gemaakt van een versnelde vergist of lagerstap.

Het enige wat ik dan kan bedenken is om ecologische mout en hop te gebruiken, en dan kom je uit bij de Leckere en sommige bieren van 't IJ. We zijn eruit!

Henk oet Paiz

Begrijp me goed, ik wil helemaal geen bier verkopen. Mijn bedoeling is om gezamenlijk als hobbybrouwers een vraag te genereren naar biologische mouten en hoppen, zodat wij ons eigen bier op een "verantwoorde wijze" kunnen brouwen. Dit is helemaal niet zo'n gek idee, bij ons in het noorden is een zelfde initiatief ten aanzien van het zelf bakken van brood. Zie de site van Hoeve Eiteweert.

Groeten,

Henk  :proost2:

Niels

Het lijkt er inderdaad op dat er een toekomst is voor slowfood, de kenmerken zijn alleen niet makkelijk te vatten.
Ik ben in de overtuiging dat al het hobbybier slowfood is, maar ben geïnterreseerd in hoe onze ingrediënten tot stand zijn gekomen.

Er wordt wel eens wat geschreven over biohop, maar ben nog geen biomout gezien. Misschien is het wel eens goed om te zoeken naar informatie over de produktie van mout. Waar wordt de gerst geteeld en hoe wordt dit bemest, gengerst? En wordt dit ook bespoten? We zouden eens kunnen vergelijken tussen de verschillende aanbieders of dit inzichtelijk is en als dit niet zo is of er misschien informatie kan worden gegeven.

Je kan dan een overzicht maken welke bedrijven hier oog voor hebben en wat ze er voor doen. Hiermee kan je dan een overzicht maken wat hobbybrouwers kunnen gebruiken om te kiezen wat voor mout en hop ze gaan gebruiken.


Sjaak

 :hoera: :hoera: :hoera:
Ook wij zijn voor biologische ecologische produkten.
Dus als het ook kan voor onze produkten om bier te maken, graag zelfs. :proost2:

Hoed idee.

ingrid en sjaak

Caspar

Ik vind het een mooi idee, hopelijk ontdekken jullie goede, eerlijke leveranciers. Daar wil ik ook wel grondstoffen van hebben te zijner tijd.  :brouwen:.

Maar als je het niet erg vind boost ik mijn gist wel met voedingszouten, zinkgist en zuurstof. SLOW vergisten is nou juist niet wat ik wil  ;D.

Sjaak

bepaalde zaken moeten nu eenmaal snel :lekkerbier:

Bastiaan


Weyermann heeft bio malz en bio caramelmalz

website weyermann 

William

En als we dan die goudeerlijke ingredienten hebben waarmee een ouderwets lekker biertje maken komt het volgende aspect aan de orde wat binnen de slow food beweging misschien nog wel belangrijker is: namelijk de tijd nemen om te genieten van wat de aarde gegeven heeft met mensen waar je om geeft

.........dat is dus niet in korte tijd een grote hoeveelheid bier naar binnen slaan......dat zou voor velen van ons wel eens moeilijker kunnen worden....

Sjaak

 ??? wat zijn grote hoeveelheden.

 :beersmiley: 1 biertje per uur?
 :gistsmile: 1 vaatje per week?

wat is het nut van ons brouwen? :idea:

Edgar

Citaat van: Gerb op 06-11-2006  16:23 uen dan kom je uit bij de Leckere en sommige bieren van 't IJ. We zijn eruit!

't IJ gebruikt nu bij mijn beste weten voor alle bieren biologische mout en hop.

Sjaak

Weet je waar ze inkopen doen?
 :duimop:

Edgar

Nee, maar ergens staat me bij dat de mout uit Duitsland zou komen. Maar ik heb echt geen idee. Een mailtje zal vast uitsluitsel bieden.

MO

Hun hop komt uit Nieuw Zeeland en is vies. Er zijn ook Duitse aanbieders van biohop, Budels gebruikt dit in zijn biobier. Ook bij Gulpener zijn ze heel ver met het gebruik van biomout en -hop. Als ik mijn best zou doen, zou ik misschien wel aan een partij Wageningse biomout kunnen komen. Laatst de teler hiervan gesproken, van de 25 ton per jaar wordt er maar 1 ton gebruikt. Maar ja, wat moeten hobbybrouwers nu met 24 ton pils-pale-biomout.

Sjaak

Ik kan dan wel een hoop brouwsels oefenen, :brouwen:
en zodra ik het kan commercieel worden :biersmile:

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.