Van gistdepot tot gistbank: Oscar's Protocol

Gestart door Oscar, 03-11-2006 21:27 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Oscar

Het opkweken van commerciële gist en/of het opzetten van een complete gistbank wordt door velen als "lastig" en "moeilijk" gezien. Echter niets is minder waar, zoals met zoveel dingen. Je moet alleen weten hoe te handelen en een beetje vertrouwen hebben in je
eigen handelingen en op bepaalde punten moet je weten wat je kunt verwachten. Hiervoor is enkele ervaring nodig. Maar een paar
foto's doen soms wonderen.

Hieronder een beschrijving van "mijn protocol" om gist op te kweken en deze in een gistbank te plaatsen. De handelingen worden in stappen "behandeld".

Stap 1 :

We maken eerst ±500 ml wort, m.b.v. wortpoeder, van ± SG 1030 - 1040.

Benodigdheden : Wortpoeder, een boven weger, beugelfles van 1 liter, maatbeker, trechter, klein pannetje, gistvoedingzout(optioneel)



Weeg ± 50 gram wortpoeder af



Doe dit in een pannetje in ongeveer 550 - 600 ml warm water



en breng dit aan de kook en laat dit ongeveer 5 minuten goed doorkoken (oppassen, dit gaat schuimen)



Zorg dat de fles (Beugelfles 1 liter) en trechjter goed schoon zijn en steriel door deze met een oplossing van sulfiet en citroenzuur
voor te spoelen. Spoel de fles daarna om met heet water zodat deze al iets is voorverwarmd (Voorkomt eventueel knappen van de
fles door grote temperatuur schommelingen). Doe het wort daarna in deze schone en steriele fles. 



Voeg optioneel wat gistvoedingzout toe (Di-ammoniumfosfaat), dit bevorderd de gistgroei.



Laat de fles met hete wort langzaam afkoelen (Fles gesloten houden)


Groeten en gezondheid
Oscar

Oscar

Stap 2 :

We gaan nu de gist uit een commercieel flesje "uit z'n slaap" halen om deze daarna op te kweken en actief te maken.

Benodigdheden : Flesje bier naar keuze (Met gist op de fles), trechter, bierglas, fles warmhouder, Rubberen stop, waterslot.



Open het flesje bier en schenk deze voorzichtig uit (decanteer) in het bierglas, zodat het gistdepot zoveel mogelijk in de fles blijft.
Controleer na het inschenken of er voldoende gist op de bodem zit (Visueel).

Schenk nu uit de fles met afgekoelde wort ongeveer 100 ml wort in het flesje bier..



..en sluit de fles met een rubberen stop met een waterslot. Schud de fles goed zodat het wort wat zuurstof kan opnemen.



Zet nu de fles in de fleswarmhouder (of een waterbad) en houd deze op ± 25°C. Laat deze zo 2 dagen staan tot dat er een rustige
activiteit in het waterslot is waar te nemen...In deze fase zal het waterslot niet heftig gaan borrelen.



Geniet nu rustig van het zojuist ingeschonken bier.....


Groeten en gezondheid
Oscar

Oscar

Stap 3

Na 2 dagen zal de gist actief zijn, dit merk je doordat er langzaam koolzuur uit het waterslot borrelt. Nu gaan we de actieve gist
opschalen naar 500 ml.

Benodigdheden : het resterende wort, een grote sluitbare fles (beugelfles 2 liter), Aquarium pompje, Aquarium thermostaat (30 l/uur),
trechter, emmer, schone theedoek,touwtje, slangetje met bruissteentje (eventueel één van RVS).



Zorg nu dat de grote fles schoon en steriel is (!). Hetzelfde geldt voor de trechter en het slangetje met bruissteentje. Dit kan door ze
even te laten weken in een oplossing van sulfiet en citroenzuur. Doe het resterende wort in deze fles.



Doe hierna het flesje met actieve gist erbij.



Sluit de fles nu even af en schud deze flink. Maak nu in de emmer een soort waterbad door deze voor de helft met water te vullen en
een aquarium thermostaat er in te plaatsen. Stel deze af op ± 25°C. Zet de fles in het waterbad en plaats het beluchting slangetje met
bruissteentje in de fles.



Doe nu een schone theedoek om de bovenkant van de fles en bindt deze vast met een touwtje. Dit voorkomt dat fruitvliegjes de boel
gaan verzuren. Laat deze fles nu  ± 2 tot 3 dagen staan. De fles zal waarschijnlijk niet overschuimen aangezien er genoeg "headspace"
is en er rustig belucht wordt. Zorg dat de theedoek niet in het water van het waterbad komt, hierdoor kan via het water door de
theedoek een eventuele infectie in de fles komen.

Groeten en gezondheid
Oscar

Oscar

Stap 4

Dit is slechts een kleine stap. Het wort met gist heeft nu 2 tot 3 dagen onder volledig beluchten gestaan en is onder deze
omstandigheden ook volledig uitvergist. De suspensie met daarin de gist hevel ik nu over in een doorzichtige beugelfles (een andere
fles mag ook), wel goed schoon gemaakt en voorgespoeld met sulfiet en citroenzuur.



Deze laat ik een dag staan (desnoods in de koelkast) zodat de vaste deeltjes (gist) enigszins kunnen bezinken.

Groeten en gezondheid
Oscar

Oscar

Stap 5

In deze stap gaan we alvast de agarplaatjes maken zodat we een dag later, of diezelfde avond nog, het medium kunnen enten met gist voor het maken van een "reinkweek".

Benodigdheden : Wortpoeder, Agar (Te koop bij toko's), petrischaaltjes, een glazen potje, een snelkookpan, een klein pannetje.



We maken nu 150 ml wort door 15 gram wort poeder af te wegen.



Wel wat geknoei.....  Los dit op in 150 ml heet kraanwater zodat er bijna geen klontering meer is. Verwarm dit potje in een pannetje
met water zodat het wort goed heet is voor het toevoegen van de agar.



Haal nu het potje met wort eruit en doe hier 2-3 gram agar bij (een theelepeltje). Roer dit goed door zodat er geen klontering van de
agar kan ontstaan.



Plaats dit potje nu in de snelkookpan tezamen met ± 300-500 ml water en zorg ervoor dat de dop ietsje los zit zodat er in het potje
geen druk kan worden opgebouwd.



Sluit de snelkookpan en breng het geheel aan de kook en laat dit 10 minuten "koken" zodat het wort gesteriliseerd kan worden.
Leg ondertussen de goed schoon en droog gemaakte petrischaaltjes klaar zodat deze straks gegoten kunnen worden. Doe dit bij voorkeur
in de buurt van een gasvlam



Als het wort na 10 minuten "steriel" is, de snelkookpan voorzichtig de druk er aflaten. Neem nu het potje uit de snelkookpan (Gebruik een
dubbelgevouwen theedoek of ovenhandschoenen) en giet voorzichtig een laagje "medium" in de petrischaaltjes. Deze laag mag niet te dik
zijn aangezien dan het enten een stuk lastiger is omdat het medium dan "drillerig" wordt.



Laat de plaatjes nu rustig afkoelen. Als ze enigszins zijn afgekoeld kunnen de deksels gesloten worden. laat ze nu nog even staan
totdat het medium volledig is gestold. De petrischaaltjes kunnen nu omgekeerd in de koelkast geplaatst worden.



Op deze manier kun je de petrischaaltjes zeker een week bewaren.

Groeten en gezondheid
Oscar

Oscar

Stap 6

De fles met substantie is na 1 dag al redelijk bezonken, en voor dit doel al voldoende,



Op de bodem licht al een dun laagje gist...en daar doen we het voor.



Vanuit hier zou je weer kunnen opschalen voor een daadwerkelijk giststarter...maar dat
is nu even niet mijn doel....

We gaan de substantie dus decanteren, zodat we in de fles alleen nog een laagje gist
overhouden.




Groeten en gezondheid
Oscar

Oscar

Stap 7

Nu gaan we de agar-plaatjes enten met gist om zo tot een "reinkweek" te komen. Hiervoor is wel
enige ervaring nodig om dit in één keer goed te doen..maar een stille/vaste hand en vertrouwen in je zelf
help ook...

Benodigdheden : 2 agarplaatjes (naar eigen inzicht), een viltstift, een entnaald, en de te enten
gist.



Teken met de viltstift op de bodem van de agar-plaatjes een grote T zodat je deze in 3 vlakken verdeeld.
In dit voorbeeld is het bovenste deel "ruimte 1" het linker deel "ruimte 2" en het rechter deel "ruimte 3".



Werk nu in de nabijheid van een vlam (Gasfornuis of bunsen burner) om de kans op infectie te
verkleinen. Laat de vlam continue branden (uitkijken met kleine kinderen !!!!).

Neem de ent-naald en houd deze in de vlam totdat deze roodgloeiend wordt.



Laat de naalt even kort afkoelen en haal nu met deze naald een klein beetje materiaal uit de fles met gist.



Ga nu met de top van de naald (Daar waar het materiaal zit) zigzaggend over "ruimte 1".
Oefen geen druk uit !!!, hiermee prik je door het medium, maar laat de ent-naald rusten op
het medium en maak een zigzag beweging over "ruimte 1" zodat het materiaal verspreid wordt.



Ondanks dat je niet overal materiaal ziet zitten, is het toch wel aanwezig !!!! (niet zichtbaar
voor het blote oog)

Draai het petri-schaaltje een kwart slag en gloei de ent-naald weer uit in de vlam. Laat de ent-naald
nu kort afkoelen en maak met de ent-naald enkele rechte strijk bewegingen vanuit "ruimte 1" naar "ruimte 2"
Maak de laatste paar strijken alleen in "ruimte 2" (Er zit al genoeg materiaal op de ent-naald).



Draai het petri-schaaltje een kwart slag en gloei de ent-naald weer uit in de vlam. Laat de ent-naald
nu kort afkoelen en maak met de ent-naald enkele rechte strijk bewegingen vanuit "ruimte 2" naar "ruimte 3"
Maak de laatste paar strijken alleen in "ruimte 3" (Er zit al genoeg materiaal op de ent-naald).

Herhaal deze stap voor de 2e agarplaat. Hierna dienen de agarplaatjes omgekeerd (Met de bodem naar boven gericht) in
een liefst warme ruimte (25° - 30°), of anders in de huiskamer op een redelijk warme plek (± 20°C) hierdoor zal de gist
in 2 tot 3 dagen op de plaat gaan groeien. Om wildgroei te voorkomen doe ik de agarplaatsjes altijd en een bakje met deksel
(afgedekt)

Groeten en gezondheid
Oscar

Oscar

Stap 8

Na 2 tot 3 dagen zullen de plaatjes voldoende "begroeit" zijn met kolonie materiaal. Dit zou er ongeveer zo uit moeten zien :



of zo..



Neem nu nog 2 lege agarplaatjes uit de koelkast en verdeel de bodem in 3 delen (zie stap 7).
leg nu de begroeide plaat naast een lege plaat. Gloei de entnaald uit en neem met deze entnaald (al iets afgekoeld) wat
kolonie materiaal van de begroeide plaat (van een enkele kolonie).



Bestrijk nu met de entnaalt sectie 1 op de lege plaat.



Handel nu zoals is besproken in stap 7 tot dat je van beide platen
een nieuwe agar plaat hebt over ge-ent.

Leg de beide "nieuwe" platen weer op de kop op een warme plaats ergens huis (Liefst in een bakje met deksel om "infectie" te voorkomen)
Laat de platen zo 2 tot 3 dagen liggen

Groeten en gezondheid
Oscar

Oscar

Stap 9

Dit is vrijwel de laatste stap in het gehele protocol waarbij we de gist in reageerbuisjes doen in een 10% suiker oplossing.

Benodigdheden : Reageerbuisjes met stop (aantal naar eigeninzicht), Suiker, hogedrukpan, Entnaald, bovenweger, maatbeker,
Bakje/rekje voor reageerbuizen



Weeg ± 20 gram suiker af en doe hier 200 ml warm water bij en los de suiker goed op. Vul nu de reageerbuizen tot de helft vol met suikerwater. Zet de reageerbuizen in een rekje in de hogedrukpan (Inclusief de rubberen stoppen of dopjes)



en doe hier ongeveer 500 ml water bij. Steriliseer het geheel door het 10 minuten in de hogedruk pan te laten koken.

Na ± 10 minuten de druk van de pan laten en de reageerbuisjes met rekje en al voorzichtig uit de pan halen. Doe nu voorzichtig
de dopjes op de reageerbuizen.



en laat ze afkoelen tot < 30°C. Als de reageerbuizen zijn afgekoeld komt het lastigste : het vullen van de reageerbuizen.

Leg de begroeide agarplaat klaar en zorg dat de reageerbuizen binnen handbereik staan en doe dit bij voorkeur in de buurt van een vlam
(in mijn geval vuur van het gasfornuis).

Neem met een uitgegloeide entnaald voldoende kolonie materiaal van de agarplaat



Pak nu met de nog vrije hand een steriel en afgekoelt reageerbuisje. Neem met de pink, van de hand waarin je de entnaald met kolonie
materiaal vast hebt, de dop van de reageerbuis.



Haal nu de opengemaakte reageerbuis even kort door het vuur (kort afbranden).



Doe nu de entnaald in de reageerbuis met steriele suikeroplossing en "schud" of "klop" het kolonie materiaal van de entnaald.
Er ontstaat nu een waas in de vloeistof (Dit is de gist).



Hierna dient u de bovenkant van de reagerbuis weer even door de vlam te halen (kort afbranden)



Doe nu de dop op de reageerbuis en sluit 'm goed af.

Herhaal deze procedure totdat u voldoende reageerbuizen gevuld heeft met gist materiaal.
Dit kleine beetje gist is voldoende om in een paar dagen om te toveren tot een levendige giststarter.

De reageerbuizen kunt u nu in een rekje in de koelkast bewaren voor gebruik.





Groeten en gezondheid
Oscar

Caspar

Hoi Oscar,

2 vragen:

Hoe bepaal jij of die gist op het agar plaatje niet geinfecteerd is? Je zou ook het depot uit de beugelfles meteen op schuine buis kunnen zetten.

Hoe lang bewaar je de buisjes?

Groet,

Caspar

Edgar

Ik zie het nut van de 2 kweekfases niet in. Je kunt net zo goed een reinstrijk doen direct van depot naar plaat. Dat is simpeler, sneller, en geeft veel minder risico op besmetting en mutaties. Je compliceert het geheel met twee langdurige stappen waarin in niet-lab-omstandigheden heel gemakkelijk besmetting kan optreden.

Wat is de reden dat je 2 keer de gist opkweekt, alvorens weer te reduceren tot kolonies?

edit: Caspar zei al bijna hetzelfde zie ik. Direct op schuine buis is echter niet zo veilig als eerst een strijk doen, omdat je dat evt. besmetters of mutanten buiten de deur houdt.

bartbier

Ik denk dat de opkweek nodig is om eerst aan voldoende vitale gistcellen te raken, de cellen van het depot bevinden zich in een heel slechte conditie. Tenslotte hebben ze een hele tijd in hun afvalproducten zoals alcohol vertoeft.
Rechtstreeks enten van deze senioren op een kweekplaat is niet zo'n goed idee.
Ik vind het overigens heel boeiend hoe Oscar zijn kennis op gedocumenteerde wijze wil delen met ons.
Echter wil ik hier net als Edgar ook wat opbouwende kritiek toevoegen met name naar sterilisatie toe.
Zo zie ik wel gebruik maken van de vlam om het entoog te ontsmetten maar zodra dit oog entmateriaal bevat wordt deze niet meer in de vlamzone gehouden. Daarnaast zie ik sterilisatie van het wort-agar oplossing maar de glazen petrischalen waar het medium in terecht komt is niet gesteriliseerd in de hogedrukpan. Alternatief zou je vooraf kunststof petrischalen kunnen aanschaffen deze zijn reeds gesteriliseerd. Dan als laatste stap werden de reageerbuisjes gesteriliseerd maar zonder stop erop, zodra je de pan opent zijn deze niet meer kiemvrij. Gebruik reageerbuisjes met schroefdeksel ofwel zet je de rubber stopjes er lichtjes op  voordat ze de pan ingaan en haal je een draad (vb koperdraadje van gestripte electriciteitsdraad) tussen stop en glaswand van de buis zodat de stoom erin kan. Daarnaast zou je nog wat alufolie over de stop kunnen plooien. Zodra je de pan opent trek je dan meteen de draad eruit en de alufolie haal je er pas af als je het buisje gaat enten.

Edgar

Citaat van: bartbier op 04-11-2006 &nbsp;11:25 uIk denk dat de opkweek nodig is om eerst aan voldoende vitale gistcellen te raken, de cellen van het depot bevinden zich in een heel slechte conditie. Tenslotte hebben ze een hele tijd in hun afvalproducten zoals alcohol vertoeft.

Ik betwijfel dat. De kweek op een agarplaat, vol voedingsstoffen en met voldoende zuurstof, is een prettige omstandigheid voor de gist. Je kunt aan de grootte en de groeisnelheid van de kolonies goed zien of ze vitaal zijn of niet.

Het is inderdaad een prachtig verslag (al zou de resolutie van sommige foto's ietsje hoger kunnen; vooral die met dat kleine prutswerk erop).

Ik zou zelf ook de schroefdop-buisjes gebruiken, half open gesteriliseerd in de snelkookpan. Het liefste zou ik ook voorgegoten platen gebruiken maar ik heb ze nog niet in kleine aantallen kunnen vinden.

Oscar

Citaat van: Caspar op 04-11-2006 &nbsp;10:12 uHoe bepaal jij of die gist op het agar plaatje niet geinfecteerd is?

Dit is een van de reden waarom ik de gist nog een keer over-ent 100% zeker kun je in deze situatie niet zijn, dat moge duidelijk zijn. Echter is de geur van de plaat ook een geringe maatstaf voor wel of niet infectie.

Citaat van: Caspar op 04-11-2006 &nbsp;10:12 uJe zou ook het depot uit de beugelfles meteen op schuine buis kunnen zetten...

Dit is totale onzin lijkt mij. Wat nu als de gist bij het opkweken niet opkomt? Dan zou je een schuine buis hebben met dode gist. In het verleden heb ik wel eens gehoord dat de La Choufe gist niet meer op te kweken is, of dat dat erg moeizaam ging (zelf nog niet geprobeerd).

Citaat van: Caspar op 04-11-2006 &nbsp;10:12 uHoe lang bewaar je de buisjes?

Ik bewaar deze in de koelkast en tot nu toe zijn de eeste buisjes al zeker 5-6 maanden oud. Ik denk dat de gist op deze manier zeker 1 jaar of misschien wel langer te bewaren is.

Citaat van: Edgar op 04-11-2006 &nbsp;10:31 uIk zie het nut van de 2 kweekfases niet in. Je kunt net zo goed een reinstrijk doen direct van depot naar plaat. Dat is simpeler, sneller, en geeft veel minder risico op besmetting en mutaties.

En je hebt het risico dat je inderdaad geen vitale gist of zelf bijna dode gist op schuine buis hebt.

Citaat van: Edgar op 04-11-2006 &nbsp;10:31 uJe compliceert het geheel met twee langdurige stappen waarin in niet-lab-omstandigheden heel gemakkelijk besmetting kan optreden.
Wat is de reden dat je 2 keer de gist opkweekt, alvorens weer te reduceren tot kolonies?

Biologisch gezien zou ik pas een reinkweek hebben na 3 keer enten/over enten. Nu pretendeer ik heus niet dat ik biologisch 100% schoon/steriel werkt,
echter werk ik wel zo schoon als mogelijk in een thuis situatie. De reden dat ik 2 keer de gist opkweek is om toch een mate van zekerheid te verkrijgen
dat ik enkel en alleen gist op de plaat heb en daarna ook in mijn gistbankje. Indien het bier een lichte infectie zou hebben (die ik misschien niet meteen zou proeven. Ook commerciele bieren willen nog wel eens met infectie op de markt komen) zou dat op deze manier er waarschijnlijk wel uit gefilterd worden.

Citaat van: bartbier op 04-11-2006 &nbsp;11:25 uEchter wil ik hier net als Edgar ook wat opbouwende kritiek toevoegen met name naar sterilisatie toe.
Zo zie ik wel gebruik maken van de vlam om het entoog te ontsmetten maar zodra dit oog entmateriaal bevat wordt deze niet meer in de vlamzone gehouden.

Zeg je hier nu daadwerkelijk dat je de gist op de entnaald in een vlam wilt houden ??? Ik mag aannemen dat je weet dat je hiermee je gist verbrand/dood maakt  ;).

Citaat van: bartbier op 04-11-2006 &nbsp;11:25 uDaarnaast zie ik sterilisatie van het wort-agar oplossing maar de glazen petrischalen waar het medium in terecht komt is niet gesteriliseerd in de hogedrukpan.

Dit klopt. Deze zou ik mee kunnen stereliseren. Echter zijn de petrischaaltjes schoon en droog waarnaa er hete en steriele ( >90°C) wort-agar in gegoten wordt.

Citaat van: bartbier op 04-11-2006 &nbsp;11:25 uDan als laatste stap werden de reageerbuisjes gesteriliseerd maar zonder stop erop, zodra je de pan opent zijn deze niet meer kiemvrij. Gebruik reageerbuisjes met schroefdeksel ofwel zet je de rubber stopjes er lichtjes op  voordat ze de pan ingaan

Dat heb ik al wel geprobeerd, echter vallen de dopjes er toch weer af in de pan.

Citaat van: bartbier op 04-11-2006 &nbsp;11:25 uDaarnaast zou je nog wat alufolie over de stop kunnen plooien. En de alufolie haal je er pas af als je het buisje gaat enten.

Dit is wel een goed idee. Heb ik al wel aan gedacht, echter nog niet uitgevoerd. Thanks voor de tip!  :duimop:


Groeten en gezondheid
Oscar


Edgar

Citaat van: Oscar op 04-11-2006 &nbsp;12:06 uEn je hebt het risico dat je inderdaad geen vitale gist of zelf bijna dode gist op schuine buis hebt.

Op plaat misschien, maar 1 cel is genoeg voor een kolonie. En kweken op een plaat is ook kweken. En is het erg om een plaat zonder resultaat te hebben? Toch niet erger dan een kweek die het niet doet?

Citaat van: Oscar op 04-11-2006 &nbsp;12:06 uBiologisch gezien zou ik pas een reinkweek hebben na 3 keer enten/over enten.

Dat geldt zowel voor strijken vanuit een kweek, als strijken vanuit een depot. Met opkweken kweek je trouwens ook evt. infectanten mee, het is geen garantie voor een verdere 'zuivering' van de populatie.

CiteerDe reden dat ik 2 keer de gist opkweek is om toch een mate van zekerheid te verkrijgen dat ik enkel en alleen gist op de plaat heb en daarna ook in mijn gistbankje. Indien het bier een lichte infectie zou hebben (die ik misschien niet meteen zou proeven..Ook commerciele bieren willen nog wel eens met infectie op de markt komen) zou dat op deze manier er waarschijnlijk wel uit gefilterd worden.

Zie boven. Ik kan niet goed inzien waarom dat zo zou zijn. Het risico op ongewenste besmeting door de keukenmatige behandeling is naar mijn overtuiging veel groter dan een eventueel voordeel door 'versterking' van de populatie of hoe je dat ook wilt noemen. Er wordt niets uitgefilterd, hooguit krijgt de gist meer de overhand ten opzichte van langzamer groeiende infectanten zodat het strijken nadien gemakkelijker wordt. Bij zo'n overdreven groot aantal cellen per ml zie je dat je plaat snel overgroeit. Je zou dan moeten verdunnen voor het strijken, nóg een risicostap. En er zijn ook snelgroeiende infectanten en die doen vrolijk mee met de kweek.

Een infectie toont zich ook goed op een reinstrijk op plaat. Eventueel doe je dat twee keer, dat is nog altijd een veel eenvoudiger procedure dan 2 keer álle organismen opkweken zonder duidelijk nut.

Caspar

Citaat van: Oscar op 04-11-2006 &nbsp;12:06 uDit is totale onzin lijkt mij. Wat nu als de gist bij het opkweken niet opkomt? San zou je een schuine buis hebben met dode gist. In het verleden heb ik wel eens gehoord dat de La Choufe gist niet meer op te kweken is, of dat dat erg moeizaam ging (zelf nog niet geprobeerd).

Ik bedoelde uiteraard die doorzichtige beugelfles, waarin je de gist laat bezinken. Maar ik begrijp je punt. Hier bevinden zich ook dode cellen in natuurlijk.

Voorlopig ga ik geen gistbank aanleggen, maar een keer opkweken gaat zeker gebeuren deze maand! Mede dankzij dit prachtige verslag.

Top, Oscar!

Groeten,

Caspar


Oscar

Citaat van: Caspar op 04-11-2006 &nbsp;12:44 uIk bedoelde uiteraard die doorzichtige beugelfles, waarin je de gist laat bezinken.

Aha, dat was mij even niet duidelijk. Vanuit deze fles zou je ook naar de reageerbuisjes kunnen, maar dat is dan zonder de discutable(!) reinheits controle.

Groeten en gezondheid
Oscar

bartbier

CiteerZeg je hier nu daadwerkelijk dat je de gist op de entnaald in een vlam wilt houden  Ik mag aannemen dat je weet dat je hiermee je gist verbrand/dood maakt 

Neen, ik bedoel dat eens je entoog uitgegloeid is en deze gistcellen bevat dat je deze dan in de buurt van de vlam dient te houden, max 5cm ernaast en niet boven de vlam uiteraard. De warme luchtstoom van de vlam zorgt ervoor dat er een steriele zone gecreeërt wordt waardoor er dus geen ongewenste microorganismen het entoog kan gaan bevuilen.
Gebruik deze methode ook steeds als je gist overgiet van bijv een reageerbuis naar fles als je je starter opkweekt.
Voorts dien je er ook voor te zorgen dat de buis en/of flessehals steeds even door de vlam dient gehaald te worden voor en na deze transactie.

Edgar

mijn 'critique' hierboven nog eens nalezend kom ik toch wel lomp over zeg, en dat is nou ook weer niet de bedoeling. Het is echt top dat het zelf opkweken zo gepromoot wordt, dat kan ik hier nog wel eens even zeggen. Ik heb wel vraagtekens bij de methode, maar wat mij betreft petje af voor deze onovertrofen Versche Ghyschth (jawel) promotie! :duimop:

Oscar

Citaat van: Edgar op 05-11-2006 &nbsp;08:38 umijn 'critique' hierboven nog eens nalezend kom ik toch wel lomp over zeg, en dat is nou ook weer niet de bedoeling.

Hmmm, waar heb ik dat meer gelezen. ;D  Geeft niet hoor ;)

Citaat van: Edgar op 05-11-2006 &nbsp;08:38 uIk heb wel vraagtekens bij de methode,

Daar is dit forum toch ook voor. :)

Citaat van: Edgar op 05-11-2006 &nbsp;08:38 umaar wat mij betreft petje af voor deze onovertrofen Versche Ghyschth (jawel) promotie! :duimop:

Thanks. :brouwen:

Groeten en gezondheid
Oscar

Drents Hopbier

Citaat van: Oscar op 03-11-2006 &nbsp;21:29 uStap 8
Na 2 tot 3 dagen zullen de plaatjes voldoende "begroeit" zijn met kolonie materiaal. Dit zou er ongeveer zo uit moeten zien :



leg nu de begroeide plaat naast een lege plaat. Gloei de entnaald uit en neem met deze entnaald (al iets afgekoeld) wat
kolonie materiaal van de begroeide plaat.

Oscar je moet me eens uitleggen waarom het gieten en steriliseren niet zo zou kunnen:
Eerst de wortagar-oplossing maken (niet steriele heldere vloeistof). Dan platen en buizen gieten. Dan deze in hogedrukpan steriliseren. Daarmee steriliseer je de petrischalen en inhoud tegelijk.

En verder zeg je: "wat kolonie materiaal". Ik mag hopen dat je daarmee bedoeld dat je (van) één enkele kolonie bedoeld. Dat is namelijk de bedoeling van reinstrijken.

Hopbier

Oscar

Citaat van: Drents Hopbier op 05-11-2006 &nbsp;11:44 uEerst de wortagar-oplossing maken (niet steriele heldere vloeistof). Dan platen en buizen gieten. Dan deze in hogedrukpan steriliseren. Daarmee steriliseer je de petrischalen en inhoud tegelijk.

Dit heb ik nog niet geprobeerd....echter een goed idee om eens uit te proberen  :duimop:

Citaat van: Drents Hopbier op 05-11-2006 &nbsp;11:44 uEn verder zeg je: "wat kolonie materiaal". Ik mag hopen dat je daarmee bedoeld dat je (van) één enkele kolonie bedoeld.

Zoveel mogelijk wel....indien er losse kolonies aanwezig zijn.... ;)

Groeten en gezondheid
Oscar

Edgar

Citaat van: Oscar op 05-11-2006 &nbsp;11:52 uZoveel mogelijk wel....indien er losse kolonies aanwezig zijn.... ;)

Echt Oscar, er zitten gaten in de logica achter je methode. Als het kweken uit één kolonie niet je primaire doel is, waarom strijk je dan in vredesnaam uit....?

Drents Hopbier

Citaat van: Oscar op 05-11-2006 &nbsp;11:52 uZoveel mogelijk wel....indien er losse kolonies aanwezig zijn.... ;)
Als er geen losse kolonies aanwezig zijn, heb je op de plaat teveel gistmateriaal gebracht. In sectie 1 en 2 mogen de kolonies elkaar raken, in de laatste sectie moeten er losse kolonies aanwezig zijn. Zo is mij geleerd tijdens een spoedcursus microbiologie aan het Tropeninstituut, o.l.v professor Kingma Boltjes.

Hopbier

bartbier

Oscar , probeer eens het boekje "gist opkweken deel 1 " van Pierre Rajotte te pakken te krijgen. Via de roerstok is een nederlanstalige versie te verkrijgen naar een bewerking van Martin Hofhuis. Het is een vlot leesbaar en zeer gedocumenteerd naslagwerk dat ik je ten zeerste kan aanraden.
Vraag me niet waarom het deel1 heet want voor zover ik weet is er maar één deel.

 


Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.