Woody Whiskey Porter ( WWP )

Gestart door BuBS, 29-10-2006 20:28 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

BuBS

OK Johannes, hier het recept van de porter met houtsnippers.

Wat je eerst moet doen, is de houtsnippers roosteren. leg de houtsnippers op wat aluminiumfolie en rooster deze met een brandertje. Laat ze vooral niet verbranden. Natuurlijk kan je dit ook in de oven doen, ik denk een half uur op 140°C. Na het roosteren doe je snippers in een afsluitbaar potje en giet het potje vol met Whiskey. Laat dit maar een paar maanden staan ( 2 a 3 ). De snippers voeg je toe, tijdens de lagering, maar wel eerst de whiskey afgieten.
De eikenhoutsnippers kan je bestellen bij Brouwland ( eikenhout chips frans heavy toast 250 gr 006.146.5 € 5,08 )
Het recept is voor 10 L
 
Total Grain (kg):  3.45         
Anticipated OG:  1.072  Plato:  17.46 
Anticipated EBC:  68.2           
Anticipated IBU:  49.9         
Brewhouse Efficiency:  70   %     
Wort Boil Time:  90   Minutes     

63.4 %  2.19 kg.     Pale Ale mout       
18.1 %  0.63 kg.     Gerstevlokken       
9.1  %  0.31 kg.      Biscuit     
3.6  %  0.13 kg.      Rietsuiker       
4.6  %  0.16 kg.      Geroosterde gerst   1400 EBC 
1.2  %  0.04 kg.      Chocolademout        800 EBC

15.63 g.   Columbus            11.60 % First WH 
 6.25 g.    Styians Goldings    4.10 % 90 min 
60.00 g.   Fuggles                4.70 % Dry-hop

90 min op 65° C

White Laps WLP004 Irisch Ale ( Guinness )




Johannes

Dank je wel Kees,

Zou de soort whiskey nog uitmaken? Ik zal eens kijken of ik deze in mijn brouwschema kan inpassen. Helaas lukt het niet meer om het bier klaar te krijgen voor deze winter.

Edgar

Het ligt misschien té voor de hand, maar zou je voor zoiets niet net zo goed whiskymout kunnen gebruiken? Dan blijf je ook nog bij je leest, zogezegd.

BuBS

Hi Edgar,

Volgens mij geeft Whiskeymout een rooksmaak aan het bier, ook lekker.
Door whiskey bij de houtsnippers, krijg je een warmer/voller bier, dat idee heb ik tenminste.

Kees

Sjaak

Zonde van de whiskey.

je kan toch bier en whiskey apart drinken?

Adrie

Gisteren heb ik het bier van BuBs geproefd, de versie met hout en wiskey. Hier mijn bevindingen (gerapporteerd voordat ik het recept had gelezen)

Schuim: bruin, weinig, ongelijkmatig, inzakkend
Kleur: zeer donker, helder
Geur: metaalachtig, gebrand, chocola, iets van groente, licht moutig
Smaak: gebrand, drop, zurig, bitterig
Nasmaak: bitter, zurig
Mondgevoel: droog, samentrekkend, weinig koolzuur, alcoholwarmend. In dit laatste lijkt er iets van de wiskey door te komen.

Voor een porter is dit bier te droog en te zurig. Lijkt meer op een stout wat dat betreft. Het hout proef ik niet, de wiskey komt alleen in de alcoholwarmendheid wat naar voren.

Ik lees in het recept nu dat je geroosterde gerst hebt gebruikt. Dat is eigenlijk "not done" in een porter, maar gebruikelijk voor een stout. Ik zou dit dat ook liever een stout willen noemen. Een porter moet ook zoeter zijn en fruitig. Dit bier is niet fruitig. Ook de koudhop is al verdwenen, want ik vond dit bier niet hoppig.

Afgezien van de typering is het wel een mooi bier. Alleen die zurigheid gaat me tegenstaan, net als te sterke koffie waarin  soms een soort zurigheid naar voren komt. Sorry, Kees, maar eerlijk gezegd vond ik een vorige porter die ik van jou proefde veel beter.

Wat was de einddichtheid van dit bier?

BuBS

Hi Adrie,

Bedankt voor je kritisch oordeel. Het eind sg was 1011 en het begin sg was 1072.
Al mijn porters worden gebrouwen met geroosterde gerst, ik denk ook dat de zurigheid van deze mout komt.
De pH van dit bier is 4.49, dus dat is wel goed. Zelf vind ik het bier tussen een porter en een stout zitten, qua style.

Gr Kees

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.