En nu een Quadrupel

Gestart door William, 22-10-2006 20:55 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

William

Hoi allemaal,

Mijn volgend project wordt een Quadrupel - lekker voor de winteravond! Uit de biertypengids van Derek Walsh en een prijswinnend recept van Jan Spoelstra (ONK 2005) http://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,2629.msg26738.html#msg26738 ben ik uiteindelijk op het volgende recept gekomen (zo te zien is het ONK recept hier ook op gebaseerd geweest of vice versa gezien het vrijwel identieke uitgebreide maischschema):


Batch Size (L):          10.00    Wort Size (L):     10.00
Total Grain (kg):         3.83
Anticipated OG:          1.089    Plato:             21.30
Anticipated EBC:          63.1
Anticipated IBU:          30.2
Brewhouse Efficiency:   75 %
Wort Boil Time:             90    Minutes

Grain/Extract/Sugar

   %     Amount     Name                          Origin        Potential     EBC
-----------------------------------------------------------------------------
 47.8     1.83 kg.  Pilsener 3 - Dingemans        België         1.037      3
 21.7     0.83 kg.  Munichmout 15 - Dingemans     België     1.037     15
 13.0     0.50 kg.  Cara Crystal (120)            Belgie           1.034    120
  8.7     0.33 kg.  Special B (Cara 350) - Dingem België       1.032    350
  8.7     0.33 kg.  Kandijsiroop (donker)                            1.035     35

Hop
-----
weet ik nog niet

Yeast
-----
Wyeast 1214 Belgian Ale

Inmaischen met 3 l water/kg graan

Maischschema
------------
a/b amylase Rest Temp :       67  Time:  tot joodnegatief
Mash-out Rest Temp :          78  Time:  5

Ik wil dit recept in een volume van 15 liter maken.

Wat hop betreft wil ik ongeveer op 30 EBU uitkomen en heb hierbij de keuze uit: Cascade, Hallertau Hersbrucker ; Norhern Brewer, Saazer, Styrian Goldings en Crystal. Ik hou me aanbevolen voor een goede combinatie.

Het originele maischschema heeft T-stappen van 38/45/52/67/72 en 80 gr C maar deze wil ik vervangen door een 1-staps maisch van 67 gr C. Zowel alpha als beta amylase zijn dan nog actief. Is het eventueel nog aan te raden om wel bij een lage temperatuur in te maischen maar dan direct te verhitten richting 67 gr C? Het ontgaat mij waarom er in beide originelen bij een zo lage temperatuur wordt begonnen.

De kandijsiroop heb ik niet in huis maar wil deze zelf maken door suiker te karameliseren en dit als 50% suikeroplossing toe te voegen tijdens het koken (of eventueel tijdens de hoofdvergisting).

Het recept schijnt relatief veel Munich mout te bevatten. Eerder werd ik teruggefloten om het aandeel Munich in een ander recept groot te maken maar misschien past het wel in dit zoet, moutig bier?

Is het gezien het hoge start sg verstandig om een giststarter te maken van de WY1214 of zou dit voor 15 l in combinatie met voldoende beluchten van het wort voldoende moeten zijn?

Oh ja, bij dit brouwsel ga ik voor het eerst mijn hevelfilter gebruiken. Het ligt in de planning dit komend weekend te maken.

Ik hoor het wel!


Caspar

Hoi William,

Wat betreft de hop zoe ik gaan voor de Northern Brewer (Bitter) in combinate met de Styrian Goldings (Aroma), geen Amerikaanse jongens in ieder geval. Ik zou ook zowel de Munich als de Special B wat terugschroeven... bijvoorbeeld 15% Munich en 4% Special B.

Tsja, eigenlijk zit ik nu gewoon te denken aan een recept dat ik zelf wel eens heb gemaakt  ;D. Ik heb ooit een quadrupel vergist met Wyeast Belgian Strong Ale (Duvel), dit is echt een verrukkelijk brouwsel geworden  :biersmile:... Misschien het experimenteren waard??

Wat betreft de kandijsiroop, ik zou niets zelf gaan karameliseren (je heb al de Cara120 voor een karamelsmaak). Gebruik gewoon Kandijsuiker of Donkere Basterdsuiker (Mijn favoriet  ;))

Johannes

Hoi William,

Het recept van Jan Spoelstra bevat 0.7 procent special B, jij 8.7. Das nogal een wezenlijk verschil. Ik zou of 8 procent special B gebruiken of 13 procent cara 120. Zeker niet beide. Deze mouten kun je prima combineren, maar toch zou ik gecombineerd tot max 10 procent gaan afhankelijk van de verhoudingen.

:degroeten:

Johannes

Edwin

Hoi William :proost:

De ingredienten lijken trouwens ook sterk op de Rochefort 8-kloon. Misschien dat je daar ook nog wat ideeen kan opdoen voor je recept.
Het maischschema is traditioneel en het lijkt dan ook dat Jan het schema heeft overgenomen van de Biertypengids. Dat boekje is immers wat ouder en de recepten zijn dus ook wat ouder/traditioneler. Verder ben ik het niet helemaal met Johannes eens. Je kunt wel wat hoger gaan met de totaalstort Cara 120 en Special-B dan die 10%. Niet te veel overigens! Ikzelf zou het maximum niet boven de 15% houden. Je moet je kleur ook halen tenslotte en ik zou daarvoor niet zo snel Carafa gebruiken. Dat zit trouwens ook niet in je recept.
Volgens mij kan die munich-stort voor dit bier, in combinatie met de Chimay-gist weer prima. Let wel op trouwens dat deze gist erg ver doorvergist. Een hoge suikerstort leidt tot een bier met weinig body! Je 9% lijkt me het maximum hierbij.

Edwin

MO

Mijn tips maken je bier eenvoudiger. Ik houd van eenvoud. Over je maischschema niets dan lof. Lager inmaischen hoeft naar mijn ervaring niet, 45-60 min op 67 grC zal een goede wort rijk aan vergistbare suikers geven. Ik zou ook gaan voor northern brewer/aromahoop, Saaz of goldings, dat zal niet heel veel uitmaken. Als je echt in stijl wilt blijven, dan moet je niet meer dan 10 g aromahop gebruiken, in dit type past zeker niet al te veel hoppigheid.

Ik zou de muncheren weglaten en gewone suiker gebruiken. Ik ben bang dat je bier te gebrand wordt als je zelf caramel gaat maken. Ik heb nooit begrepen waarom mensen minder body willen met suiker en meer body met munchener. Mijns inziens is dat in tegenspraak.

Ik zou wel even een giststarter maken, 500-1000 ml, EN je wort beluchten.

Edwin

Citaat van: MO op 23-10-2006  13:23 uIk heb nooit begrepen waarom mensen minder body willen met suiker en meer body met munchener. Mijns inziens is dat in tegenspraak.

Wie heeft het over het gebruik van munchener voor meer body in deze draad? Mijn ervaring met meer suiker bij de 1214 is een (te) hoge vergistingsgraad met als gevolg een bier met een onbedoeld hoger alcoholpercentage en een erg lage viscositeit. Niet teveel suiker dus.

Edwin

William

Afgaande op jullie discussie zal ik de suiker niet karameliseren. Aangezien ik tot nu tot altijd hoge eind sg's heb gehad zal de kans op een leeg bier niet zo groot zijn.....Hoewel, ik ga nu wel voor het eerst een grotere starter maken van de wy1214....

Daarnaast ga ik de hoeveelheid cara 120 en special B iets terugbrengen (beiden met ongeveer 2.5%). Met de bijdrage pilsmout wordt dan het sg verlies gecompenseerd.
De totale kleur zal dan natuurlijk wel iets afnemen. Ik zou dit kunnen compenseren met 1.5% choco roost maar wordt het daardoor niet te gebrand?

MO

Niet doen! Een kleur van rond de 50 is toch zat?

Caspar


William

Citaat van: MO op 23-10-2006  21:03 uNiet doen! Een kleur van rond de 50 is toch zat?

Is dat het verschil tussen donker en donker  ;)

In welke types bier vind je eigenlijk een hoog aandeel Munich - in de biertypegids zie ik dat er een groot aandeel in (doppel)bocks zit, maar zijn er ook andere biertypen waarin dit veel gebruikt wordt?. Ik heb hier nog een behoorlijke hoeveelheid Munich staan (tenminste, als je 15 liter per keer maakt) waarbij ik elke keer door jullie geadviseerd wordt om de Munich uit mijn voorstel te knikkeren  ;D

Edwin

Je kunt nog een Alt maken! :proost:

Afgelopen zaterdag kon je de uerige meenemen om te proeven. Dat was je kans man! ;D

Edwin

William

Citaat van: Edwin op 23-10-2006  21:37 uJe kunt nog een Alt maken! :proost:

Afgelopen zaterdag kon je de uerige meenemen om te proeven. Dat was je kans man! ;D

Hoi Edwin,

je bedoelt dat er er in een alt veel Munich zit?
Enneh.....ik heb nog een aantal Uerige in de frigo staan aangezien ik twee weken geleden weer eens naar Kleve ben geweest. Ik zit nu trouwens aan een lekkere XX-bitter die ik zaterdag heb meegenomen. Ik kende deze niet maar bevalt me zeer goed: bitter maar niet te en een aangename smaak (is dit koudgehopt?)

gr
William

William

Nog een vraagje over de giststarter maken. Ik heb een Wyeast #1214 propagator van juli 2006. Op de verpakking staat dat je deze na een aantal uren of langer na het smacken kunt pitchen in een startwort van 1 -2 liter. Geldt ook in dit geval dat je per maand dat de propagator oud is een dag eerder moet smacken dus dat ik zo'n 3 - 4 dagen moet rekenen voordat de verpakking voldoende bol staat om te pitchen in de startwort?

MO

Een en ander is afhankelijk van de wijze waarop de smackpack is bewaard. Ik zou hem smacken, op laten bollen en dan pas in wort knallen. Bij zo'n jong pak duurt dit 1-3 dagen, maar soms langer.

MO

Volgens mij zit er helemaal geen munchener in de Uerige. Maar dat "geloof" ik slechts, meer ondersteuning hiervoor dan proefervaringen heb ik niet.

Edwin

Maar dat wil niet zeggen dat je niet prima munchener in Alt kun gebruiken. In alle recepten in de REBIE zit munchener. Wheeler & Protz geven aan dat er in de Uerige alleen munchener, vienna en cristal zit...

Edwin

Jacques

Citaat van: MO op 24-10-2006  08:25 uEen en ander is afhankelijk van de wijze waarop de smackpack is bewaard. Ik zou hem smacken, op laten bollen en dan pas in wort knallen. Bij zo'n jong pak duurt dit 1-3 dagen, maar soms langer.

Een goed advies.

Als het pakje te snel bol staat kun je hem gewoon bewaren in de koelkast.

William

Zo vandaag deze jongen gebrouwen. Het recept iets aan moeten passen omdat niet alle ingredienten voorhanden waren:
32% pilsmout; 22% pale; 22% Munich; 6% Special B; 6% aroma 150; 5% cara120 en 9% suiker. Het doel sg was 1090.

Het maischen ging voorspoedig (een stap bij 67 grC). Het % Brix van de maisch nam in stappen van 5 minuten als volgt toe: 11; 12.3; 13.8; 15.1; 15.8; 16.1; 16.1. Na 35 minuten dus constant. Tijdens het roerend verhitten naar 78 grC nam het % Brix toch nog wel significant toe: bij 72, 74 en 77 grC was deze respectievelijk: 17.3, 17.8 en 17.9.

Het hevelfilter werkte "iets minder goed" dan gewenst omdat er bij een van de koppelingen lucht werd aangezogen en de hevelwerking niet in takt bleef bij lage filtratiesnelheden. Gevolg: filtreren na een kwartiertje klaar.....

Na het koken van het wort het hevelfilter met doek er om heen in de pan geplaatst, de koeler geplaatst, afgekoeld en vervolgens gepoogd te hevelen. Helaas liep het filter na een paar liter al dicht (ik gebruikte o.a. Saaz pellets) en heb ik de rest voorzichtig met een ander hevel afgeheveld. Door de hopbellen ging deze natuurlijk ook verstoppen.

Het resultaat is dan ook geen eind SG van 1090 maar slecht 1082 en dus een rendement van 66%.

De giststarter opkweken lijkt wel goed te zijn gegaan. Na smacken was de 1214 na 3 dagen volledig strak opgebold. Deze daarna in 1 liter extractoplosing van sg 1040 gedurende zo'n 32 uur belucht en deze was mooi wit geworden en de geur was fruitig. Die heb ik net aan het beluchte wort toegevoegd. Nu maar hopen op een rappe vergisting want door het gedoe met het hevelen van het wort hoop ik maar dat de microbiologie nog goed is...

Jacques

Citaat van: William op 29-10-2006  16:21 uHet maischen ging voorspoedig (een stap bij 67 grC). Het % Brix van de maisch nam in stappen van 5 minuten als volgt toe: 11; 12.3; 13.8; 15.1; 15.8; 16.1; 16.1. Na 35 minuten dus constant. Tijdens het roerend verhitten naar 78 grC nam het % Brix toch nog wel significant toe: bij 72, 74 en 77 grC was deze respectievelijk: 17.3, 17.8 en 17.9.

Kijk, weer een bevestiging dat je kort kunt maischen bij 66 à 67º C (30 tot 35 minuten) en dat je dan vervolgens een pauze kunt houden bij 73 à 75º C voor 10 tot 15 minuten.

CiteerNa het koken van het wort het hevelfilter met doek er om heen in de pan geplaatst, de koeler geplaatst, afgekoeld en vervolgens gepoogd te hevelen. Helaas liep het filter na een paar liter al dicht (ik gebruikte o.a. Saaz pellets) en heb ik de rest voorzichtig met een ander hevel afgeheveld.

Tip 1
Als je doek om een hevelfilter doet voor het filteren maak deze eerst goed nat voodat je hem in de pan plaatst. Hierdoor wordt het dichtslaan van het filterdoek voorkomen.

Tip 2
Gebruik twee doeken. Een grove en een fijnere. Doe de grove doek als laatste om de hevelfilter.

William

Citaat van: Jacques (jacbier) op 29-10-2006  16:42 uKijk, weer een bevestiging dat je kort kunt maischen bij 66 à 67º C (30 tot 35 minuten) en dat je dan vervolgens een pauze kunt houden bij 73 à 75º C voor 10 tot 15 minuten.

Waarbij ik dan zelf het gevoel heb dat roeren toch wel een belangrijke factor is. Bij 67 grC heb ik beperkt geroerd, tijdens het opwarmen continue.

Citaat van: Jacques (jacbier) op 29-10-2006  16:42 uTip 2
Gebruik twee doeken. Een grove en een fijnere. Doe de grove doek als laatste om de hevelfilter.

Ik had het hevelfilter met doeken al een tijdje in het wort laten staan (10 min) voordat ik geen filtreren en ik had ook twee doeken gebruikt. Als binnenste een kaasdoek en daar omheen een soort grove maischzak welke er mooi omheen paste. Het geheel had ik dichtgeknoopt om de omhooggaande pijp van het hevelfilter......Ik denk dat de koude eiwittroebeling de oorzaak van de problemen is. Misschien de volgende keer toch maar weer heet filtreren....

William

Dit biertje gaat verre van ideaal.......

Na de problemen met de eerste keer het hevelfilter te hebben gebruikt heb ik een wort waar nog redelijke wat hopresten in zitten.

Het vreemde is dat ik tijdens de fermentatie vrijwel geen schuimvorming heb gehad terwijl het initieel wel heftig verliep en ik nu gestart ben met een actieve starter (WY1214) van 1 liter (32 uur belucht) voor 15 l wort. Wat me ook opviel tijdens het beluchten van de starter dat hier ook maar minimale schuimvorming optrad terwijl bij het beluchten van het wort en zeer veel schuimvorming was. Heeft de geringe schuimvorming met de type gist te maken?

Het % Brix verliep op de volgende wijze
t=0............Brix=19    .....sg=1082
t=12 uur.....Brix=16.8
t=24 uur.....Brix=12.5
t=36 uur.....Brix=12.0
t=48 uur.....Brix=11.8
t=72 uur.....Brix=11.7
t=96 uur.....Brix=11.7......sg=1028 = nu


Ook nu weer een gestopte vergisting....hoewel ik dan al wel op zo'n 65% zit

Morgen maar eens afhevelen om de hopresten een beetje kwijt te raken. Is het aan te raden om nog een grof filtertje aan de voet van de hevel te binden om te voorkomen dat het hevelen stopt?


Johannes

Citaat van: William op 02-11-2006  21:00 uHeeft de geringe schuimvorming met de type gist te maken?

He William,

Ja, dat ligt helemaal aan de gist. Je opmerking over de hevel snap ik niet. Als je afhevelt ben je sowieso gist en hopresten kwijt. Daar heb je geen filter voor nodig.

gr. Johannes

William

Citaat van: Johannes op 02-11-2006  21:05 uJa, dat ligt helemaal aan de gist. Je opmerking over de hevel snap ik niet. Als je afhevelt ben je sowieso gist en hopresten kwijt. Daar heb je geen filter voor nodig.

Door de perikelen met het hevelfilter heb ik op een gegeven moment na het wortkoken het geheel met een normale hevel afgeheveld. Omdat er toen nog hopbellen inzaten verstopten deze mijn hevel. Ik ben bang dat dit nu weer gaat gebeuren. Ik dacht dat een grof filtertje of droesemkapje misschien zou helpen

Johannes

Aha, nou zoveel mogelijk hevelen net onder het vloeistofoppervlak. En een schoon filter kan natuurlijk geen kwaad.

William

Citaat van: William op 02-11-2006  21:00 uHet % Brix verliep op de volgende wijze
t=0............Brix=19    .....sg=1082
t=12 uur.....Brix=16.8
t=24 uur.....Brix=12.5
t=36 uur.....Brix=12.0
t=48 uur.....Brix=11.8
t=72 uur.....Brix=11.7
t=96 uur.....Brix=11.7......sg=1028 = nu


Even een korte update. Na 2,5 weken lageren en 3 weken na het brouwen is het sg gedaald naar 1025 (Brix = 11.5) wat overeenkomt met een schijnbare vergistingsgraad van 68%. Niet echt veel en er is ook niet veel activiteit meer in de mandfles..... Het lijkt me nog een beetje vroeg om nu al te bottelen. Mee eens?
Of is dit wat ik kan verwachten van de WY1214 (Belgian Ale) .

gr
William

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.