Eenstapsmaisch Weizen, vloeken in de kerk?

Gestart door Hans (Lagos), 11-10-2006 10:57 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Hans (Lagos)

Mijn fermenteervat staat leeg dus er moet snel gebrouwen worden, voorlopig elke keer iets anders brouwen en deze keer een Weizen, de Wyeast 3068 Weihenstephan heb ik al vers binnen.

Ik drink hier vaak een Franziskaner maar ik vind dat wel een erg zware boterham, laatst een Fucftenberg gedronken en die vond ik veel frisser en meer doordrinkbaar.
Ik wil dus meer een doordrink Weizen maken zoals in de USA meer gewoon schijnt te zijn. Ook mijn Spaanse vrienden zijn geen complexe bieren gewend, ik ga dus geen extra mouten gebruiken als Munich of Vienne. Liefst geen 45 en 52 ºC stap maar 60/70 of nog liever een eenstapmaisch. Ik realiseer mij dat een eenstapmaisch voor een Duitse Weizen iets is al "Vloeken in de kerk" >:D maar ik ben na een paar keer zo te hebben gebrouwen al helemaal verkocht aan deze methode. En om de Duitsers nog meer "pijn" aan te doen wil ik Cascade gaan gebruiken ipv Saaz.

45 ºC stap: Voor de fenolen, waar zijn die voor en wil ik die wel?
52 ºC stap: Eiwitten voor een helder bier maar minder schuim, Weizen hoeft niet helder te zijn en veel schuim vind ik fijn en mooi op een Weizen.
In op zoek naar de ideale Weizen van Adrie vond ik een ondergesneeuwd recept van BuBs:

Citaat BuBs: In februari een weize gebrouwen, een heerlijk zacht bier.
Hieronder mijn recept. 10 liter

EBC 14.2  /  EBU 14.8.

1.6 kg tarwemout    70 %
0.7 kg pilsmout        30%

10 gr Hallertau Hers 2% FWH
4 gr Saaz 4% 90 min
5.6 gr Saaz 4% 30min

45 min    60°C
15 min    70 °C
1 min      78°C

Wyeast 3068 Weihenstephan
Begin sg 1048 eind sg 1012
Het rendement ligt laag ivm weinig spoelen.


Lang op 60 ºC dus een droog bier, hoe is deze 60/45-70/15 naar een eenstapmaisch te vertalen 65ºC 60 min. ?

Commentaar welkom en vast bedankt, Hans

Adrie

Ja, dan zou ik drie kwartier op 65 graden aanhouden.

Ik hoop voor je dat het werkt. Tarwemout heeft behoorlijk wat eiwitten en ik weet niet in hoeverre die zijn opgelost in jouw tarwemout. Een eiwitrust is toch wel verstandig om ervoor te zorgen dat er genoeg aminozuren in het wort zitten die de gist nodig heeft.

Met al die langere eiwitketens is het extra essentieel om lang en stevig te koken.

Edgar

Ik zou het niet doen. Om reden van de eiwitten die Adrie al aangeeft. Tarwemout heeft al geen kafjes, ik voorzie grote filterproblemen.

Hans (Lagos)

Laatst een Belgisch witje gemaakt met een eenstapmaisch zonder filterproblemen (24% tarwe en 23% ongemout). Ik heb BuBs een pm gestuurd, eens zien wat zijn ervaring was.

Gr. Hans

MO

Volgens mij kan het prima. In 2004 heb ik een een witbier gemaakt met 43% ongemout. Eenstaps op 67. Filtratie duurde 50 min, dus echt geen problemen.

Edgar

Ok dan. Ik heb een beetje de bibbers na de pils (nota bene) filtering bij Johannes, waar een dikke plak eiwitten de boel verstopte. Het kan nogal verschillen waarschijnlijk, vermoedelijk ook in relatie met de watersamenstelling.

BuBS

Hi Hans,

Ik heb totaal geen problemen met filteren gehad, misschien dat het iets langzamer door liep..
Mocht het toch stoppen, dan de bovenste laag van de borstel voorzichtig doorsnijden.
Het wel of niet dicht slippen is ook een beetje filterkuip/pan afhankelijk. Ik gebruik een vrij brede pan, dus heb ik niet zo hele dikke borstel. Ik kan mij voorstellen dat bij een smallere pan en dikke laag borstel de filtering stopt.
Succes met brouwen.

Gr Kees

Hans (Lagos)

Bedankt allemaal, :duimop: ik gebruik een Rims en een 50 cm breed 100 liter maischvat met een geperforeerde filterbodem, ik ga het volgende week gewoon proberen.

65 liter wort totaal IBU 25

   Amount     Name                              Form    Alpha  IBU  Boil Time
-----------------------------------------------------------------------------
 70.00 g.     Hallertau Hers                    Whole    3.40  10.8  First WH
 45.00 g.     Cascade                           Whole    5.00  11.4  90 min.
 40.00 g.     Cascade                           Whole    5.00   3.1  20 min.

Overigens weer een nieuwe waterbron gevonden (Met dank aan een Spaanse kennis die bij de watervoorziening werkt):

Calcium(Ca):             60.4 ppm
Magnesium(Mg):        11.4 ppm
Sodium(Na):               7.3 ppm
Sulfate(SO4):           41.0 ppm   (Te hoog?)
Chloride(Cl):               1.0 ppm
biCarbonate(HCO3): 112.0 ppm

Gr. Hans

MO

Dat is prachtig water toch. Moet je kijken met welke ellende ik het moet doen. Wat een kalk, wat een hoge pH.

              
pH   7,07
HCO3-   313 mg/L
Cl-   22
SO42-   33
Ca2+   104
Na+   16
K+   2,6
Mg+   8,5
DH   16,1°

Edgar

Waarom kook je je water niet voor, Martin? Kleine moeite, groot plezier. Je kookt toch op aardgas. Even whirlpoolen en afpompen, en je hebt veel zachter water.

MO

Zou ik dan vooral voor lichtere bieren mijn spoelwater ook niet moeten koken? En 27-31 liter water aan de kook brengen en weer af laten koelen tot 70 °C, dat gaat heel veel tijd kosten. Als ik dat een dag van te voren zou doen, dan kost dat weer heel veel energie om het weer op 70 °C te brengen. Conclusie: dat kost me teveel energie en te veel tijd. Je weet hoeveel haast ik altijd heb.

Edgar

Inderdaad, spoelwater ook. Ik kook alles tegelijk in één ketel, als ik geen osmosewater gebruik tenminste. Veel energie kost het niet. Wel veel gas. Ik doe het een dag tevoren meestal, dan is het de volgende dag dicht bij inmaischtemperatuur.

Dan moet je misschien eens denken aan een osmosefilter voor dat putwater van je. Dat kost je toch niks, dus dat beetje restwater geeft niet. Moet je wel druk hebben, dus een hydrofoortje erbij. Kost niet veel in de Makro.

EBC

Bevat tarwe wel zoveel meer eiwit als gerst?

Neem eens deze analyse van vlokken: http://www.dehalm.nl/html/assortiment_graanvlokken.htm.
Die geeft aan dat tarwe en gerst helemaal niet veel uit elkaar liggen...

Is dat in mout anders?

Edgar

Ja hoe zat dat nu ook weer? Waren het andere (langere?) eiwitten? We hebben het er hier eerder over gehad. Er was alleszins een verschil.

[edit]
Je bent er zelf al eens een topic over begonnen.

Drents Hopbier

Citaat van: MO op 11-10-2006  14:42 uDat is prachtig water toch. Moet je kijken met welke ellende ik het moet doen. Wat een kalk, wat een hoge pH.

              
pH   7,07
HCO3-   313 mg/L
Cl-   22
SO42-   33
Ca2+   104
Na+   16
K+   2,6
Mg+   8,5
DH   16,1°

Hoge pH ??? De wettelijke norm zit tussen 7,0 en 9,5


 van de pagina van ons waterleidingbedrijf (Vitens)
Parameter   wettelijke normen
Hardheid (DH)  5.6-14
Zuurgraad (pH) 7-9.5
Calcium (mg/l Ca) geen norm
Magnesium (mg/l Mg)  geen norm
Natrium (mg/l Na)  <150
Sulfaat  (mg/l S04) <150
Nitraat (mg/l NO3)  <50
Kalium (mg/l K)  geen norm
IJzer (mg/l Fe)  <0.20
Chloride (mg/l Cl)  <150

Hopbier

Eduard

Ligt het niet aan de modificatie van de mout of je 1-staps of niet kunt brouwen? Wederom, ook de Weizen brouwen we hier 1-staps, we kúnnen niet eens anders. En hij smaakte best ok (is nou op). Als je je mout uit Duitsland haalt kon het wel eens problemen opleveren, maar je weet het niet voor je het daadwerkelijk geprobeerd hebt.

Hans (Lagos)

Citaat van: Drents Hopbier op 11-10-2006 &nbsp;16:24 uvan de pagina van ons waterleidingbedrijf (Vitens)
Parameter   wettelijke normen

Natrium (mg/l Na)  <150
Sulfaat  (mg/l S04) <150
Nitraat (mg/l NO3)  <50
Kalium (mg/l K)  geen norm
IJzer (mg/l Fe)  <0.20
Chloride (mg/l Cl)  <150

Hopbier

Deze cijfers zijn wel erg kort door de bocht  :o , er was een tijd dat men in Spanje minder nauwkeurig was dan in het noorden maar dat lijkt veranderd, maar het kraanwater hier is nog net goed genoeg om je tanden er mee te poetsen vandaar dat ik wel op zoek moet naar knap water.

Citaat van: Eduard op 11-10-2006 &nbsp;17:30 uAls je je mout uit Duitsland haalt kon het wel eens problemen opleveren, maar je weet het niet voor je het daadwerkelijk geprobeerd hebt.

Mijn tarwe mout komt van Brewferm van Brouwland (Prima service, zij sturen het voor een redelijke prijs ook naar Zuid Spanje)

Citaat van: Edgar op 11-10-2006 &nbsp;14:49 uWaarom kook je je water niet voor, Martin? Kleine moeite, groot plezier. Je kookt toch op aardgas. Even whirlpoolen en afpompen, en je hebt veel zachter water.

Waar blijft dan het Ca (kalk), op de bodem?

MO

Dat slaat neer als calciumhydroxide (Ca(OH)2). Ook wel ketelsteen genoemd.

EBC

Wanneer is de hardheid van water eigenlijk van belang?

Beinvloedt het het maischen?
Of het koken?

Want koken doet het water uiteindelijk toch en die zouten slaan dan toch sowieso neer? Of niet?

MO

We gaan een nogal off-topic maar zowel voor de enzymwerking tijdens het maischen, het uitlogen tijdens spoelen en het uitvlokken van eiwitten is het belangrijk om een juiste pH te hebben (5.2 resp <6 resp rond de 5). Geen idee of het kalk echt neerslaat tijdens het koken. Misschien gaan eiwitten er wel mee aan de haal, weet ik veel.

EBC

Hi MO,

Dat de pH belangrijk is, dat ben ik met je eens, maar verandert de pH als je water gewoon kookt om de tijdelijke hardheid te laten neerslaan?

Ik vraag me af of het vooraf koken van je brouwwater, met als doel de tijdelijke hardheid te verlagen, wel zinnig is. Het wort kookt toch, dus slaan die mineralen dan toch niet neer?


Hopmans

ON TOPIC:

Of het vloeken in de kerk is?
Ja natuurlijk !
Je wilt @#$#@%&* toch nog wat kruidnagel in je pot tarwebier hebben?
10 minuten op 44 graden.
Daarna mag je doen wat je wilt.

 :degroeten:

Hans (Lagos)

Citaat van: Hoppie op 11-10-2006 &nbsp;21:37 uON TOPIC:
Of het vloeken in de kerk is?
Ja natuurlijk !
Je wilt @#$#@%&* toch nog wat kruidnagel in je pot tarwebier hebben?
 :degroeten:

Sorry Hoppie, maar misschien wil ik dat wel niet,  ;D  ik denk dat ik overigens de tarwe storting wat lager ga doen, volgens Derek Walsh zijn gids produceert de 3068 bij 20ºC al genoeg kruidnagel en bananen verder moet een Weizen volgens hem minimaal 50% tarwe bezitten. 50 of 70 ? dan maar 60 % proberen.
Lekker gek doen in de stijl van Hoppie, niks moet alles mag !  :elifant:


Edgar

Citaat van: EBC op 11-10-2006 &nbsp;20:17 uIk vraag me af of het vooraf koken van je brouwwater, met als doel de tijdelijke hardheid te verlagen, wel zinnig is. Het wort kookt toch, dus slaan die mineralen dan toch niet neer?

Nog heel even dan: Het gaat natuurlijk ook om de hardheid tijdens het maischen. En daarnaast heeft ketelsteen heel andere oplossingseigenschappen in licht zurig wort dan in water, dus ik denk niet dat je het kunt vergelijken.

En dan terzijde: Je ontgast je water! Je maischt dus met minder zuurstof en dat levert frisser bier op. Voordelen alom.

Drents Hopbier

Citaat van: Edgar op 12-10-2006 &nbsp;09:20 uEn dan terzijde: Je ontgast je water! Je maischt dus met minder zuurstof en dat levert frisser bier op. Voordelen alom.
Dat laatste wel heel erg terzijde. Als het water ontgast is en je voegt geschrote mout toe, zal er zoveel lucht(zuurstof) ingebracht worden dat het effect van ontgassen teniet gedaan wordt.

Hopbier

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.