Stoere Kruier

Gestart door Adrie, 09-10-2006 16:29 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Adrie

Volgende week heb ik een week vrij om de laatste ( :hoera: :dansen: :elifant:) kluswerkzaamheden aan ons huis te doen (nogmaals:  :dansen: :elifant: :hoera:) en dan vind ik nog wel een avondje om weer eens lekker de fik onder de brouwketels te stoken.

Deze keer een Robust Porter, oftewel een Stoere Kruier. Ik volg grotendeels gewoon het recept uit de Biertypengids, want ik heb nog nooit een robust porter gebrouwen, alleen uitstekende (hoewel ik dus niet kon beoordelen hoe stijlvast deze waren) exemplaren van Bubs geproefd.

Recept voor 26 liter afgekoeld wort:

Kenmerken:
begin SG: 1070 (na toevoegen giststarter)
eind SG: 1016 - 1020
Bitterheid: 41 IBU (Tinseth)
Kleur: 70 EBC (Morey)

Vergistbare ingrediënten:
6,84 kg (87%) Palemout 7 EBC
630 g (8%) CaraMünich 120 EBC
310 g (4%) Chocolademout 900 EBC
80 g (1%) Zwarte mout 1400 EBC

Hop:
45 g Northern Brewer hopbellen, 9,3% alfazuren, 60 minuten koken
20 g Fuggle hopbellen, 5,8% alfazuren, 15 minuten koken
20 g Fuggle hopbellen, 5,8% alfazuren, 5 minuten koken

Totale kooktijd: 90 minuten

Gist:
Wyeast 1318 London Ale III

Maischschema:
45 minuten op 68 graden

Water:
27 liter maischwater
11 liter spoelwater

2 g CaSO4 en 3 g CaCl2 toevoegen.

Ik weet niet zeker of ik nog genoeg palemout heb, anders wordt ie aangevuld met pilsmout. Wat de gist betreft: ik heb ook nog de Wyeast 1968 London Extra Special Bitter liggen. Beide gisten heb ik nog niet eerder gebruikt. Wat denken jullie: welke is het meest geschikt voor een Porter?
Verder nog opmerkingen/vragen/suggesties?

Eduard

Da's een straffe Porter. Bij de Mikrobrouwerij doen we ook nog een hopback met hopbloemen: Cascade. Misschien een tip voor je?

Adrie

Een robust porter mag tussen de 1062 en 1076 zitten, dus hij zit mooi middenin. Wat de hopback betreft: bij de laatste hopgift staat 5 minuten, maar dat zou inderdaad heel goed 0 minuten kunnen worden... Ja, laat ik dat maar doen. Bedankt voor de tip.

Ik wil er liever een Engelse versie van maken, dus deze keer geen Cascade. Bovendien hebben we met de Vier Broeders net een APA gebrouwen met veel Cascade, dus aan deze hop geen gebrek. En ik vind Fuggle heerlijk.

Caspar

Ziet er goed uit. Ik had laatst een hele lekkere porter van Fuller's  :lekkerbier:. Die Wyeast 1968 London Extra Special Bitter zou dus ook wel eens goed uit kunnen pakken!

De Stout / Porters van Young's ken ik niet.

MO

Weet je zeker dat je dit vrij zware bier volmout moet brouwen? Ik ken de stijl ook niet goed, het is maar een vraagje.

Adrie

Ja, MO, het is de bedoeling dat ie vol van body en zoetig wordt. Althans, dat hoort volgens de stijlomschrijving. En de bieren die ik van Bubs heb geproefd vond ik errug lekker.

Adrie

Citaat van: Caspar op 09-10-2006  17:04 uZiet er goed uit. Ik had laatst een hele lekkere porter van Fuller's  :lekkerbier:. Die Wyeast 1968 London Extra Special Bitter zou dus ook wel eens goed uit kunnen pakken!

Aha, dat is leuke info. Die gist heeft wel een heel lage vergistingsgraad (67-71%) en de London Ale III heeft een iets hogere (71-75%). De vergistingsgraad van een robust porter ligt tussen 65 en 78%. Mwah. Kan dus allebei prima. Misschien bij de eerste gist een wat lagere maischtemperatuur aanhouden.

Als ik de smaakomschrijvingen lees:
1968 London Extra Special Bitter: Rich malty character and balanced fruitiness
1318 London Ale III: Fruity, very soft palate, very light, slight sweet finish

lijkt me de 1968 eigenlijk ook lekkerder in een Stoere Kruier.

Goed, dan wordt het de 1968.

Citaat van: Caspar op 09-10-2006  17:04 uDe Stout / Porters van Young's ken ik niet.

Ik ook niet, helaas.

Oscar

Citaat van: Caspar op 09-10-2006  17:04 uDe Stout / Porters van Young's ken ik niet.

Citaat van: Adrie op 10-10-2006  10:42 uIk ook niet, helaas.

Oh jongens..koop deze bieren eens bij een grote bierhandel (Ermelo heeft ze wel) deze zijn zooooo lekker.... :proost: :lekkerbier:

Groeten en gezondheid
Oscar

Caspar

Citaat van: Oscar op 10-10-2006  10:46 uOh jongens..koop deze bieren eens bij een grote bierhandel (Ermelo heeft ze wel) deze zijn zooooo lekker.... :proost: :lekkerbier:

Groeten en gezondheid
Oscar

Klopt!

Hier verkopen ze trouwens ook de London Porter van Fuller's

Adrie

Nou, de Stoere Kruier is vorige week donderdagavond gebrouwen, tussen het klussen door. Het was een aangename brouwdag met een primeur, omdat ik voor het eerst mijn kersverse JSP Maltmill gebruikte. Dit apparaat geeft een mooi schroot, maar toch fijner dan ik had verwacht. Het lijkt erop dat ik met mijn oude schijvenmolen grover kon schroten. Gelukkig geen problemen met de filtering.

Opvallend was wel het lage brouwzaalrendement. Normaal zit ik rond 80%, nu slechts op 66%! In plaats van 1072 kwam ik op 1064 en een wat kleiner volume.

Na het koelen anderhalve liter 36 uur beluchte giststarter toegevoegd en al na een paar uur begon de druk in het waterslot toe te nemen ten teken van gistingsactiviteit. Gister was de gisting al sterk verminderd en vanmorgen bijna gestopt. Vanavond ga ik overhevelen. Ik wil de helft van de batch graag "kruiden" met houtsnippers, dus ik lager in 2 10-literflessen.

Oscar

Citaat van: Adrie op 23-10-2006  10:02 uOpvallend was wel het lage brouwzaalrendement. Normaal zit ik rond 80%, nu slechts op 66%! In plaats van 1072 kwam ik op 1064 en een wat kleiner volume.

Zo de "grofte" van het schrootsel hier aandeel in hebben..??   van 80 naar 66...dat is een fikse daling...

Groeten en gezondheid
Oscar

Adrie

Nee, dat klopt niet. Deze keer was het schroot fijner en dus verwacht je een hoger rendement. Naar mijn idee was er deze keer meer fijn poeder dan met mijn schijvenmolen. Die brak de korrels meer in tweeën, terwijl de korrels nu echt geplet worden.

Adrie

Gisteravond heb ik het bier geheveld, bij een SG van 1017. De voortekenen zijn goed, ik kon er nu al niet vanaf blijven en heb een duvel-glas tot de rand toe vol leeg"geproefd". Alle elementen zaten er in: chocola, caramel, koffie...

10 liter staat nu te lageren met 10 gram eikenhoutsnippers, de andere 10 liter zonder.

Deze gist is trouwens superflocculent. Het bier is nu al kraakhelder.

Adrie

Helemaal vergeten te melden: de eerste helft (die zonder eikensnippers) is gebotteld. De dichtheid bleek toch iets hoger dan bij het overhevelen gemeld, namelijk 1018. Nou ken ik de bierstijl niet van commerciële voorbeelden, maar volgens de Biertypengids valt dit binnen de stijl. Het bier smaakt dan ook tamelijk zoet, maar dat wordt mooi in balans gehouden door de bitterheid van zowel de mout als de hop. Ik denk dat dit best een lekker bier wordt. Volgende week ga ik denk ik deel 2 bottelen, die met de eikensnippers.

Bijgevoegd het BrouwHulpXML bestand.  ;D

Caspar

Niet echt een flinke doorgister dus in de praktijk, die Wyeast ESB (zoals de verpakking al aangeeft).

Adrie

Inderdaad. Hij is zeer flocculent en dat gaat vaak samen met een lage vergistingsgraad. Voor een porter is ie echter wel geschikt.

Caspar

Citaat van: Adrie op 02-11-2006  12:29 uVoor een porter is ie echter wel geschikt.

Dat geloof ik graag :lekkerbier:

Adrie

Gisteravond de helft gebotteld met de eikensnippers (medium toast, 1 gram per liter bier). Deze wordt interessant. Het hout is net te merken in de smaak en geeft het bier net even wat meer diepgang. Voor zover dat nu al te zeggen is natuurlijk. Over drie weken kan ik de twee versies naast elkaar proeven.

Adrie

Na ruim anderhalve week op de fles heb ik de houtloze variant vanmiddag getest. Nog niet alle koolzuur is aanwezig, maar hij is al een heel eind. Merkwaardige gist, vind ik deze. Hij heeft een beetje een kauwgomballenachtige fruitigheid, maar lang niet zo erg als de Brewferm kan hebben. Toch past die smaak wel bij de overige smaken: geroosterd, droppig, beetje karamel en mout. Het bier is wat zoetig, maar niet té en de bitterheid vormt een mooi tegenwicht. Na de deceptie met het Knollenbier ben ik blij dat er nu weer een bier is waar ik tevreden over ben.

BuBS

Hi Adrie,

Dit draadje compleet gemist, mooi dat je ook aan de porters bent gegaan.
Zelf een van favoriete bieren, vorige week weer een nieuwe versie gebotteld.
Hoe smaakt de porter?

De ESB lijkt mee een mooie gist voor een porter, zelf een keer blond bier meegebrouwen. Deze gisten toen gelukkig wel voor 79% uit. Vorige week nog een woody porter van mij zelf geproefd samen met EBC. Een heerlijk zacht bier een lichte hout smaak, EBC vond het net iets teveel.

Gr Kees

Adrie

Nou, hij smaakt prima, al is er weinig verschil te merken tussen de houtloze en houtbevattende versie. Ik moet ze nog eens een blinde driehoeksproef doen om te kijken of ik de houtbevattende versie eruit pik. Ik ben erg tevreden over dit bier en ik ga hem zeker nog eens brouwen (of met een kleine variatie).

Pad

Maandag ga ik brouwen. Op het programma staan deze 'Stoere Kruier' en de 'Salmo Gold'. Nu heb ik één groot probleem... Ik kan bij Brouwland geen Cara Münich (120EBC) vinden. Ik heb wel Cara Kristal van 120EBC.

Gaat dit een groot verschil geven als ik de kristal gebruikt ipv die andere? Of zijn er andere oplossingen? Alle suggesties zijn welkom.

(De Orval-gist nodig voor de salmo gold is overigens wel goed vertrokken.)

Adrie

Cara Kristal van 120 EBC lijkt me een prima vervanger. Geen idee wat de verschillen zijn, maar beide zijn caramouten van 120 EBC, dus dat zal wel goed komen.

MO

Ga je tweemaal 's daags brouwen? Stoer!

Pad

2 maal is nog niks! Morgen brouw ik samen met mijn schoonbroer en maken we 2 maal 33 L. Dan zijn we in de vroege namiddag klaar. Meestal zijn we met drie en dan maken 4 brouwsels op een dag. (Meestal 2 recepten en dan van elk recept 2 brouwsels, dat geeft dan 2 maal 66 L.)

We zijn overlaatst ook op weekend geweest, toe hebben 400 L gemaakt op 2,5 dag.

Dus morgen is eigelijk peanuts voor ons.

En nu ga ik schroten.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.