Eerste moutbrouwsel

Gestart door De-Geert, 08-10-2006 14:39 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

De-Geert

Hoi! Hier het recept van mijn (ons) eerste moutbrouwsel.
2 kilo pale mout 7 EBC
0.5 kilo munchener 15 EBC
0.5 kilo cara-hell 25 EBC
8 liter water

maischschema:
52ºC 10 min.
63ºC 30 min.
73ºC 20 min.
78ºC 1 min.

Ik moet zeggen dat ik het lastig vond om de exacte temperaturen te krijgen, maar het schommelde er wel aardig omheen.

4 liter spoelwater (80 graden)
We hebben 2x gespoeld (dwz 1 keer alles er doorheen laten lopen, en daarna het (!) opgevangen wort nog maar een keer door laten lopen) omdat we dachten dat het de eerste keer misschien wel iets te snel ging en dat ten koste zou gaan van de opgeloste stoffen.

daarna koken:
20 gram Hallertau 6.4% 60 minuten (hopbloemen!)
20 gram Saaz 3.1% 15 minuten (hopbloemen!)
25 gram koriander 15 minuten
1.5 el vlierbloesem 15 minuten
60 gram donkere candij (moest toch op) 15 minuten
240 gram kristalsuiker 15 minuten
150 gram honing 1 minuut

Na het filteren aangevuld tot 11 liter met koud water.
SG was 1066
Wyeast propagator zonder giststarter te maken bij wort gemikt.

Inmiddels staat het te pruttelen (binnen een dag)

Proefresultaten volgen later!




Herman

Gefeliciteerd, dat er nog vele moutbrouwsels mogen volgen!

Toch een kritische noot: je hebt wel meteen flink kruiden gebruikt. Ik zou juist bij een 1e moutbrouwsel me concentreren op 1-3 moutsoorten. Je krijgt nu heel veel verschillende smaakjes die zich moeten mengen. Al kan dat natuurlijk best goed uitpakken. Het is alleen lastig om dan de effecten van je mout te beoordelen.

Mooie bitterheid (ca 35 IBU, dat lust ik ook wel!).

j.steen

Hoi,
Heb zelf gisteren ook mijn eerste moutbrouwsel gemaakt. Wat een klus he? Het is natuurlijk de vuurproef voor al je materiaal, maar ook voor jezelf. En er komen natuurlijk meteen een aantal verbeterpunten uitrollen (tenminste, bij mij wel). Maar leuk is het wel!
Ik hoop dat het je zal smaken! Succes!

MO

25 g koriander voor 10 liter is veeeel te veel. Je had misschien eerst beter advies kunnen vragen. Vijf gram op 10 liter is al prima proefbaar, dus ik weet al zo'n beetje waar dit bier naar zal smaken. Welke Wyeast heb je gebruikt?

De-Geert

Ik ben het er wel mee eens dat we misschien wat enthousiast zijn geweest met de kruiden, we willen nog een beetje experimenteren want 10 liter is toch zo op :) Volgende keer misschien een triple met alleen mout, hop en gist en kijken wat dat wordt,  of misschien een winterbokje......ff zoeken naar receptjes. Wyeast 3787 btw.
Ik moet wel zeggen dat ik het hele brouwproces wel aardig vond meevallen.
....over 2 weken nieuwe ronde, nieuwe kansen

DenMaarten

Citaat van: De-Geert op 09-10-2006  13:55 uVolgende keer misschien een triple met alleen mout, hop en gist en kijken wat dat wordt

Hoi De-Geert,

Afgelopen winter heb ik ook een volmout trippel gebrouwen. Tijdens de opendag van Brouwland heb ik die laten keuren door Dereck Walsh. Als
tip gaf hij me om de volgende keer gewone suiker toe te voegen (1kg op 25 liter bier) om zo een iets droger resultaat te krijgen. Kon ik me wel
iets bij voorstellen, het bier was vrij vol van smaak. Maar zeker niet slecht!


Groeten,
Maarten

De-Geert

Heb je daar een recept van?   8)

DenMaarten

Citaat van: De-Geert op 09-10-2006  15:01 uHeb je daar een recept van?   8)

Nu wel, gisteren was ik niet thuis  :biersmile:

Voor 25 liter:

8,5 kg Pilsmout 3EBC
0,3 kg Aromamout / Amber 50 EBC


Schroten en toevoegen aan 20 liter water (aangezuurd met een beetje melkzuur naar pH 5) van 67 graden. De temperatuur van de maish eventueel
terugbrengen naar 65 graden en dit 70 minuten maishen. Daarna de temperatuur verhogen naar 78 graden en twee minuten op die temperatuur houden.

Spoelen met water van 80 graden pH 5 tot je ca 30 liter opbrengst hebt. Deze 30 liter aan de kook brengen en dan de hop toevoegen:

40 gram challanger 6.6 alpha

Het hopkoken moet voor 60 minuten waarvan je de laatste 10 minuten de koriander en de laatste 20 minuten de suiker toevoegt:

12 gram koriander
1kg suiker


Na afkoelen kun je vergisten, ik heb dit gedaan met de Brugse Trippel van de Zeeuwse gistbank. Andere gist is natuurlijk ook mogelijk. Mocht je die van de Brugse Trippel gaan gebruiken heb ik een tip: vergist niet boven de 20 graden anders krijg je een te fruitig bier. 19-20 graden is prima.


Groeten,
Maarten

De-Geert

Nog een vraagje: ik ben vergeten om de pH te controleren en dus ook om eventueel aan te zuren. Heeft het zin om dat alsnog te doen na de 1e vergisting (en dus voor het lageren)? En wat is eigenlijk de functie van het aanzuren? Uitvlokking van de eiwitten?

Oscar

Citaat van: De-Geert op 10-10-2006  23:16 uHeeft het zin om dat alsnog te doen na de 1e vergisting (en dus voor het lageren)? En wat is eigenlijk de functie van het aanzuren?

Aanzuren is om tijdens het maischproces de enzymen te voorzien van een zo ideaal mogelijke omgeving om de zetmeel ketens af te breken. Ieder enzym heeft zo zijn optimum pH Kijk hier maar eens . ...Nu nog aanzuren is niet meer nodig.

Groeten en gezondheid
Oscar

De-Geert

Waarom zuren mensen hun spoelwater dan aan?

Oscar

100% zeker weet ik dat niet....maar in het recept dat hier gepost is zie je ook de 78°C stap. Deze is om de enzymen te "doden" ofwel te inaktiveren. In de eerder genoemde link kun je zien dat ook een pH van 5 "ver" onder de optimum pH van de enzymen ligt (Met name die van Alpha-amylase). Hiermee dus nog een extra stap om de enzymen niet meer aktief te hebben....Het is discutabel of dit nut heeft..

Groeten en gezondheid
Oscar

Jacco

Was dat niet om met een iets zuur spoelwater de kafjes niet uit te logen?

MO

Precies. Bij hard water (heb ik zelf erg veel last van), kan de pH van spoelwater van 80 grC oplopen tot 9! Er is dan een gerede kans dat de kafjes teveel worden uitgeloogd met als gevolg een kafachtige smaak in het uiteindelijk bier. Ideaal spoelwater heeft een pH tussen de 5,5 en de 6.

Oscar

Citaat van: MO op 11-10-2006  08:55 uIdeaal spoelwater heeft een pH tussen de 5,5 en de 6.

MO Ik las dat dat jij fosforzuur gebruikt om aan te zuren..? heb je daargoede ervaringen mee..? en waar kun je dat kopen.? (een drogisterij verkoopt dat niet volgens mij).

Groeten en gezondheid
Oscar


De-Geert

Misschien de volgende keer toch maar beter op letten dan, die pH. Over de vergisting; die kwam na een dag op gang, met zo'n 5 blops (mooi woord!) per minuut, dat bleef 2 dagen gestaag en toen kwamen er geen blops meer, wel lag er een dikke schuimlaag waar ik uit concludeerde dat de gisting nog niet voorbij was (ook zag ik opstijgende koolzuurbelletjes in het wort (heet het hier nog steeds wort eigenlijk). Maar na een keer flink knuffelen (lees: zwenken van de gistingsfles), kwamen de blops er weer. Komt dat doordat er gist dat op het bier/wort drijft weer in het bier komt? En betekent dit dat ik sowieso af en toe zou moeten "knuffelen" (doe ik overigens graag!)?

Edgar

Conrad heeft momenteel nette pH-meters, van het merk Extech. De pH-100 heet dat ding. Ik heb er net één besteld ter vervanging van mijn Eutech, waarvan ik de sensor heb gesloopt. € 79,- kost dat ding, ziet er heel goed uit, goede temperatuureigenschappen, ik zal laten weten hoe hij werkt in de praktijk.

Jacco


*edit*

er zijn meerdere pH 100 modellen ik vind er ook eentje van 59

Edgar

Ik bedoel de Extech.
121629 - 89

Die andere ziet er ook leuk uit, maar op de site van Extech staat iets over bruikbaarheid bij hogere temperaturen dan de door COnrad genoemde 50°. Dat is eigenlijk de reden dat ik op dat ding uitkwam, eerst via Ebay, toen Conrad (goedkoper).

Henielma

Ik gebruik deze van Conrad en deze bevalt mij goed:
pH MEETSTICK PHT-01ATC Conrad nummer 122783 - 8A

Deze kost EUR 40,-- en gebruikt een 9V batterij.

Tot 17 okt 2006 geen verzendkosten bij Conrad vanaf EUR 20,--!

De-Geert

De eerste resultaten:
Gisteren overgeheveld naar de lagerfles en SG gemeten: 1018.
Ook ff geproefd en: (zoals voorspeld door de kenners) veels te fruitig, ik kan het niet geheel plaatsen maar ik kan me goed voorstellen dat dat door de veels te grote hoeveelheid koriander komt, ik begin me nu ook af te vragen hoe we op het idee kwamen om daar zoveel van in te gooien. Maar goed, door dit soort fouten leer je, toch?
Maar goed, ik zit dus nu met 10L bier waar de koriander overheerst. Wat kan ik nu nog doen om er wat drinkbaars van te maken? Ik zat zelf te denken om ff wat hop bij het lageren toe te voegen (koudhoppen!, hoeveel moet ik dan toevoegen??), zodat er meer hoparoma tegenover de koriander staat (soort tegenwicht), gewoon een jaar wachten om te kijken of het korianderaroma minder wordt, of het bier op later tijdstip mengen met een ander bier (versnijden)? Of gewoon niks en zorgen dat mijn volgende brouwsel beter wordt.

Verder is er nog iets mis gegaan, de alpha-zuur waardes die ik in het begin van de thread heb aangegeven zijn veel hoger dan de werkelijkheid aangezien de hop al een half jaartje of zo oud is. Nog iets waar deze beginnende brouwer ff niet aan gedacht had. Zijn hoppellets overigens beter houdbaar dan -bloemen?

Caspar

Hoi Geert,

Ik zou niet gaan koudhoppen, het resultaat is dan een nog complexer aroma van kruiden, hop, fruitigheid (esters?), noem maar op  :o. Koudhoppen is meer voor bitters en pale ale's en zo. Het lijkt mij juist niet lekker in combinatie met koriander.

Laat het biertje gewoon lekker een weekje of 2 nagisten / lageren, je zult zien dat 1 maand na het bottelen smaken beter in balans komen / zijn. Geen overhaaste beslissingen nemen, brouwen is een hobby waarbij je geduld moet hebben  ;D.

Volgende keer gewoon minder koriander gebruiken, hou het bij max 5 gram per 10 liter  :brouwen:

De-Geert

Goedgoed, ik zal proberen mijn geduld op de proef te stellen. Intussen kan ik mooi bezig met een opvolger.

MO

Ach, die koriander past misschien wel heel goed bij het Westmalle gistprofiel, wie weet. In mijn ervaring is de koriander geur en smaak zeer stabiel, veel stabieler dan hoparoma's en bitterheden. Je proeft het nog jaren!

Worst case: hop in een open zak bij kampertemperatuur is in de meeste gevallen de helft van zijn alfazuren kwijt in een half jaar. Zakken kun je dichtsealen en invriezen, dan is hop al veel stabieler, ik zou dan na een half jaar geen afname in alfazuren verwachten (of nauwelijks). Kortom: het ligt eraan hoe je de hop bewaart. De ene hopsoort is ook beter te bewaren dan de andere.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.