Brewferm Startpakket

Gestart door Caspertjeeee, 01-10-2006 21:47 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Caspertjeeee

Dag mensen!
IK heb een bremferm starterspakket gekregen. Hierbij zit een waterslot, deze moet op een ronde rode rubber ring worden bevestigd die weer in het gistvat moet worden geschroefd. Ik voel me nu best wel een oen  :stom: want hoe krijg je in godsnaam die rode rubberen ring op dat gistvat geschroefd?  :denken: En dan zit er ok nog eens helemaal geen gat in zodat het waterslotje erdoor heen kan... :lessmile: Wie kan mij helpen?

Groeten Casper

MO

Hij moet in de deksel, zit er geen gaatje in deksel?

Caspertjeeee

Ja er zit wel een gaatje in het deksel, maar moet die rode rubberen (plastic) ring er niet nog boven op of zo? dat staat in de handleiding! Ik snap er niks van..... :idea: :denken:

Maurits

Dat rubberen dingetje zat bij mij al in de deksel, maar je moet dat rubbertje door het gat in de deksel doen en dan het waterslot erin.

bbalis

Het Brewferm startpakket komt normaal gemonteerd geleverd. Dwz dat in het deksel reeds een gaatje is geboord en dat het rode rubberen dopje (of tegenwoordig een zwart rubberen ringetje) gemonteerd zit. Je moet dan enkel nog het waterslot in het rubbertje schuiven. Het Brewferm deluxe startpakket komt met 2 emmers en 2 deksels, waarvan 1 voorzien is van datzelfde gaatje + rubberen ring/dop. Als het niet duidelijk is mag je ons altijd bellen of een mailtje sturen naar info@Brouwland.com.

mvg

Bart Balis
Brouwland

Piet Pils

Goeiendag brouwers,

Ik ben hier nieuw en nieuw in het brouwen.
Gisteren heb ik een starterspakket van Brewferm aangeschaft. Ik heb (nog) geen malle moer verstand van het thuisbrouwen (ben tot nu toe alleen enthousiast drinker  :biersmile:).
Vanavond wil ik gaan beginnen met een kant-en-klaar blik Abdijbier (ook van Brewferm). Ik heb alleen geen idee hoe ik het waterslot correct moet gebruiken. Dat ie bovenop de gisting-emmer komt is voor mij het enige dat duideiljk is. Maar moet ik er (afgekookt) water in doen? Hoeveel? En wat kan ik er aan aflezen? En moet ie het gehele proces erop blijven zitten?

Groeten, Piet

Edwin

hoi Piet :proost:

Welkom in de brouwwereld! Als antwoord op je vragen: het waterslot blijft er tot het bottelen opzitten. Je haalt het er alleen af als je gaat hevelen voor de lagering. Zoveel mogelijk onder het waterslot houden dus, hoewel er bij een flinke vergisting zoveel koolzuur vrijkomt dat een waterslot niet echt noodzakelijk is. In een waterslot moet (inderdaad) water. Hoeft afgekookt te zijn. Ik kan me voorstellen dat je nog meer wilt weten over zelf brouwen. Erg handig is het om dan deze cursus eens door te lezen. Ik verwacht dat je dan veel duidelijk zal worden. Succes vanavond!

Edwin

Adrie

Ha Piet,

Welkom in de wondere wereld van het brouwen.

Om te beginnen, lees eens de Brouwcursus van Hobbybrouwen. Hier vind je veel nuttige info over het brouwen van bier, zodat je niet alle vragen hier hoeft te stellen.

Het waterslot vul je met gewoon kraanwater (als het goed is komt dit nooit in aanraking met je bier). Op de meeste watersloten staat een streepje dat aangeeft tot waar je het waterslot maximaal mag vullen. Heb je een waterslot dat uit drie gestapelde bolletjes bestaat, dan vul je tot en met het onderste bolletje.

Aan het waterslot kun je zien of het bier staat te gisten: er ontsnapt koolzuurgas doorheen. Echter: niet alle gistingsvaten zijn luchtdicht, dus doet je waterslot niets, dan wil dat niet zeggen dat er niets gebeurt.

Na een dag of vier, vijf gisten hevel je het jongbier van de gistkoek op de bodem af naar een mandfles. Ook hier doe je een stop met een waterslot op en vervolgens laat je het bier twee weken rustig uitgisten en helder trekken. Dan bottelen.

Piet Pils

Edwin en Adrie,
Bedankt voor de tips mannen!
En ik zal de cursus eerst maar eens doornemen.

Piet

Edwin

Je mag natuurlijk altijd vragen stellen! Daarom is het een forum!

Edwin


Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.