Brouwen met mout en -extract

Gestart door De-Geert, 28-09-2006 16:50 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

De-Geert

Hallo!
Ik ben een beginnende brouwer en heb reeds wat brouwsels gemaakt met moutextract. Ik heb nog geen ervaring met maischen en zo, maar daar wil ik graag wat aan doen. Is het een goed idee om een kleine hoeveelheid mout te maischen om op bijvoorbeeld 5 Liter uit te komen. Dan dat aan te vullen met 5 L water en moutextract, om dat geheel met hop te koken? Het lijkt mij persoonlijk makkelijker om een kleinere hoeveelheid te maischen. Zijn er mensen die hier ervaring mee hebben?

Adrie

Als je toch een ketel hebt waar je 10 liter in kunt koken, kun je net zo goed meteen 10 liter wort maken met mout. Dat is net zoveel werk als 5 liter maken, dus ik begrijp het probleem niet.

In principe is wat jij wilt echter goed te doen.

Edgar

Zo heb ik gisteren nog 10 liter starterwort gemaischt in een pan van 13 liter. Geen probleem! Kan ook in een kleinere pan, als je een beetje spoelt. Dan kan je gelijk hevelen naar je kookpan.

De-Geert

Ik denk dat de belangrijkste reden om dit te doen voor mij is om iets grotere hoeveelheden te kunnen brouwen. Ik kan zo maximaal 10 Liter (in 1 pan) koken, maar zou graag 15 L brouwen, dus dat zou dan kunnen door aan te vullen met moutextract (in een andere pan gekookt). Toch?

JeroenCV

Dus jij wilt in 1 pan gaan maischen met 10 Liter.
Dan in een andere pan 5 liter extract en dat na koken etc combineren in een gistvat van 15 liter.

tja theoretisch is dat mogelijk.

Edgar

Als je gewoon een wat zwaarder en bitterder wort maakt, en dat verdunt in het gistvat met water, dan zal je vermoedelijk een lekkerder bier hebben dan als je mengt met moutextract.

De-Geert

Nou, daar gaat' ie dan: mijn eerste volmout recept, deze keer nog 10 liter later misschien 15.
2.5 kilo Pale mout: EBC 7
1 kilo Munchener: EBC 15 (beetje kleur)
200 gram candij suiker
100 gram honing

30 gram Hallertau  6.4% 60 min
30 gram Saaz 3.1% 30 min

maischschema overgenomen "cursus":
Temperatuur Duur pauze
52ºC 10 min.
63ºC 30 min.
73ºC 20 min.
78ºC 1 min.

gist: Brewferm bovengist
verwacht begin SG: 1.078

Ben ik iets vergeten? Tips? Suggesties?

Edgar

Suggestie: Doe een jodiumtest voordat je uitmaischt. Dan weet je zeker dat er geen zetmeel meer in het beslag zit.

Nog een tip: Neem een andere gist. Met 10 liter heb je voldoende aan één Wyeast Activator zonder starter mits je het wort goed belucht. Als je een verse kunt vinden is die binnen een dag actief. Westmalle (3787) bijvoorbeeld.

De Münchener geeft niet alleen kleur, maar ook moutsmaak en -aroma, en zal een wat zwaarder bier geven. Wat door de +/- 9% suiker weer wordt verlicht. Al met al toch een stevig bier dit, zeker als de Brewferm niet erg ver doorvergist.

De-Geert

Jodiumtest....hoe werkt dat?
Ennuh die gist, waarom juist deze? Omdat die beter alcohol tolerant is?
Ennuh stevig, als in alcohol percentage of volmondigheid?

Bedankt voor de tips!

Edgar

Jodiumtest: Gewoon een theelepeltje van je beslag nemen en daar een druppel jodium (uit de verbandkast) aan toevoegen. Blijft het bruin: Geen zetmeel. Wordt het rood-achtig: veel dextrinen nog aanwezig. Word thet blauw-zwart: Zetmeel aanwezig. In de laatste twee gevallen moet je nog even doormaischen.

Brewferm korrelgist is eh... Brewferm korrelgist. Niet bepaald lekker al verschillen de meningen daarover en hebben mensen er zelfs prijzen mee gewonnen. Als je écht mjammie goed bier wilt, neem dan een mjammie gist en inderdaad is Westmalle ook nog eens heel alcoholtolerant, wat voor zo'n bier geen gek idee is.

Stevig in volmondigheid, bedoelde ik.

De-Geert

Geweldig, al die snelle en uitgebreide reacties!! Kan ook zelf ff een gist uit Westmalle opkweken dan, toch?

Edgar

Ligt eraan wanneer je gaat brouwen. Als je nú een verse Westmalle Dubbel weet te bemachtigen (die bij AH zijn bij mijn weten in het algemeen vers; vaak verschillende data naast elkaar op de plank), dan kan je geluk hebben. Het kan binnen een dag actief zijn, en stel dat je drie flesjes hebt, en dat opschaalt naar een liter of 2 liter (die 5 liter waterflessen zijn perfect), dan ben je een heel eind binnen een dag of drie. Wel schoon werken!


Hopmans


Nog effe over de gist.
Er zijn wel goede korrelgisten. bv T-58 en Windsor bijvoorbeeld. Meer weet ik er niet  :verbergen:

Maar neem in godsnaam geen Brewferm.

 :degroeten:

Edgar

Hoppie, is het nu echt nodig om een beginnende enthousiaste gistkweker... Enfin. (maar je hebt natuurlijk wel een beetje gelijk)

Je gaat wel vereweg de meeste voldoening hebben van een zelf opgekweekt starter-bier!

Hopmans

Maar dit wordt de allereerste keer.
Dat is al moeilijk zat.
Give Geert a break.
Maar een pakje smacken kan natuurlijk ook.

Keuze zat Yeehaaa  :dansen:

Ooh, wat een euforie, die Barbar bok.  samenvol

 :lessmile:

De-Geert

Haha! Wat een enthousiasme. Ik heb al een keer Orval gist opgekweekt voor een extractbrouwsel en dat ging best goed, dus ik denk dat ik die Westmalle ook wel aan kan  :bokser:. Westmalle Tripel kan ook wel, neem ik aan...heb ik ook nog wat te drinken :) Ik zal overigens wel zo'n smackpack kopen als reserve, is toch lang genoeg houdbaar. Moet de mout toch nog bestellen.

Edgar

Het kweken van de dubbel gaat vaak veel beter vanwege het lagere alcoholgehalte. De gist is daardoor een stuk fitter.

Henielma

Citaat van: De-Geert op 29-09-2006  15:16 uIk denk dat de belangrijkste reden om dit te doen voor mij is om iets grotere hoeveelheden te kunnen brouwen. Ik kan zo maximaal 10 Liter (in 1 pan) koken, maar zou graag 15 L brouwen

Je kan ook op marktplaats een geemaileerde weckketel zoeken voor weinig geld. Heb je meteen een ketel van 25 .. 30 liter. Ik heb er zo een gekocht voor EUR 5,--.

Hopmans


Dan heb je wel gelijk 3 kratten vol Geert.  :biersmile:

 :proost:

De-Geert

Stel je voor: 3 kratten  :proost2:
Ik heb nog een vraagje: Wat kan ik het beste doen? Bijvoorbeeld 8 liter beslag maken en zo'n 4 liter spoelen zodat ik na verdamping en verlies zo'n 10 liter overhoud. Of een dunner beslag maken en minder spoelen, of maakt het niet zo veel uit. Minder beslag is natuurlijk wel snellere verwarming en zo, doch slechtere enzymwerking????

Edgar

Reken 3,5 liter vochtopname door de mout. Een beslag van 8 liter water + mout + 4 liter geeft je dus maximaal 8,5 liter wort, gerekend zonder verdamping en andere verliezen. Ik begrijp dat je geen erg grote pan hebt, dus spoelen lijkt met meest logisch.

Over de enzymwerking hoef je je in de praktijk geen zorgen te maken binnen deze marges. Minder spoelen geeft wel minder werk, en je omzeilt er een gemakkelijk gemaakte brouwfout mee (teveel spoelen  / uitloging van kafjes), zodat de kans op beter bier wat groter is.

De-Geert

Is dat 1 liter vocht opname per kilogram mout? En is 3.5 kilogram mout dan niet een beetje veel voor 8.5 liter wort? Jan van Schaik schrijft in z'n boekkie dat er voor een "normaal beslag" 3.5 tot 4 liter water nodig is per kilogram mout en 2.5 tot 3.5 liter voor een "dik beslag" ....dus voor 3.5 kilo is dat tussen de 8.75 en 14 liter maisch water en dan moet er nog gespoeld worden. Tijd voor een nieuw voorstel denk ik. Uitgaande van 3 liter water per kilo mout (totaal 8 liter maischwater) mag ik 2.7 kilo mout gebruiken, dus:

2 kilo Pale mout: EBC 7
0.7 kilo Munchener: EBC 15
8 liter maischwater

maischschema overgenomen van "cursus":
Temperatuur Duur pauze
52ºC 10 min.
63ºC 30 min.
73ºC 20 min.
78ºC 1 min.
(jodiumtest)

4 liter spoelwater
levert zo'n 9.3 (9 - 9.5 dus) liter wort

30 gram Hallertau  6.4% 60 min
30 gram Saaz 3.1% 30 min
300 gram candijsuiker
150 gram honing

Moet ik langer dan 60 minuten koken? Misschien 75 of 90?
En ik ben van plan om na het koken aan te vullen tot 11 liter met koud water, (ik heb namelijk nog geen spiraalkoeler) en ik zet de pan in koud water om het koelen verder te versnellen. Is hier iets op tegen (het aanvullen met name)? 

verwacht begin SG: 1.073, uitgaande van 75% efficientie (brouwzaalrendement?) berekent met "The beer Recipator" http://hbd.org/recipator/

gist: opgekweekte Westmalle (of Wyeast 3787)

Schiet maar raak!


best nog ingewikkeld....zo'n eerste moutbrouwsel


MO

Dat ziet er al met al helemaal niet onaardig uit. De van Schaijk is gek, ik ben het in ieder geval niet met hem eens: dik maischen is 1:2 tot 2.5, normaal maischen is tot 1:3.5, daarboven is verdund maischen. Maar ik kan het mis hebben. 60 minuten koken is genoeg voor het omleggen van alfazuren in isoalfazuren (de eerste zijn niet bitter, de tweede wel). Langer koken geeft meer kleur en een kleinere kans op zwavelachtige geuren en smaken. Ik verwacht met 60 min koken geen problemen.

Maar: je hebt veel te veel hop. Als ik uitga van 8 liter wort na koken (je moet 10% verdampen tijdens koken) dat geeft die Hallertau 49 IBU en die Saaz 18 IBU. Ik houd wel van bitter bier, maar een bitterheid van 67 zal toch niet je bedoeling zijn. Ter illustratie: Heineken pils zit rond de 20, Grolsch pils rond de 30 en Westmalle tripel rond de 40. Hoger dan die 40 zou ik niet gaan.

De-Geert

Heb je er dan rekening mee gehouden dat ik verdun met koud water?? mijn berekening komt op een ibu van 35, maar misschien doe ik iets verkeerd

MO

Als ik in A3's BrouwHulp op 11 liter de bitterheid bereken (had inderdaad over die verdunningsstap heengelezen), kom ik nog steeds uit op een bitterheid van 47. Waarmee heb jij het berekend?


Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.