Brouwen met mout en -extract

Gestart door De-Geert, 28-09-2006 16:50 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

De-Geert

Hallo!
Ik ben een beginnende brouwer en heb reeds wat brouwsels gemaakt met moutextract. Ik heb nog geen ervaring met maischen en zo, maar daar wil ik graag wat aan doen. Is het een goed idee om een kleine hoeveelheid mout te maischen om op bijvoorbeeld 5 Liter uit te komen. Dan dat aan te vullen met 5 L water en moutextract, om dat geheel met hop te koken? Het lijkt mij persoonlijk makkelijker om een kleinere hoeveelheid te maischen. Zijn er mensen die hier ervaring mee hebben?

Adrie

Als je toch een ketel hebt waar je 10 liter in kunt koken, kun je net zo goed meteen 10 liter wort maken met mout. Dat is net zoveel werk als 5 liter maken, dus ik begrijp het probleem niet.

In principe is wat jij wilt echter goed te doen.

Edgar

Zo heb ik gisteren nog 10 liter starterwort gemaischt in een pan van 13 liter. Geen probleem! Kan ook in een kleinere pan, als je een beetje spoelt. Dan kan je gelijk hevelen naar je kookpan.

De-Geert

Ik denk dat de belangrijkste reden om dit te doen voor mij is om iets grotere hoeveelheden te kunnen brouwen. Ik kan zo maximaal 10 Liter (in 1 pan) koken, maar zou graag 15 L brouwen, dus dat zou dan kunnen door aan te vullen met moutextract (in een andere pan gekookt). Toch?

JeroenCV

Dus jij wilt in 1 pan gaan maischen met 10 Liter.
Dan in een andere pan 5 liter extract en dat na koken etc combineren in een gistvat van 15 liter.

tja theoretisch is dat mogelijk.

Edgar

Als je gewoon een wat zwaarder en bitterder wort maakt, en dat verdunt in het gistvat met water, dan zal je vermoedelijk een lekkerder bier hebben dan als je mengt met moutextract.

De-Geert

Nou, daar gaat' ie dan: mijn eerste volmout recept, deze keer nog 10 liter later misschien 15.
2.5 kilo Pale mout: EBC 7
1 kilo Munchener: EBC 15 (beetje kleur)
200 gram candij suiker
100 gram honing

30 gram Hallertau  6.4% 60 min