Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van Bol.com

Auteur Topic: Roerwerk in filterkuip?  (gelezen 14493 keer)

Offline Bierke

• Senior lid
  • Land: be
  • Brouw met verstand, brouw lekker en gezond!
Roerwerk in filterkuip?
« Gepost op: 26-09-2006 21:29 u »
Beste medebrouwers,

Op de site van brouwerij Achouffe, je weet wel net overgenomen door brouwerij Moortgat (die van Ssssst... hier rust den Duvel) zag ik een roerwerk dat gezien de constructie in de filterkuip is aangebracht. Een dergelijke foto zag ik ook van brouwerij Lefèbre. Wordt de draf misschien zo 'gesneden' om het filterbed niet te verstoppen?
Op de eerste foto meen ik een filterbodem te herkennen.
Wie kent of herkent dit?
'k Ben benieuwd naar jullie ervaring!

Mvg Bierke

Uiteraard een paar foto's:
Bij brouwerij Lefèbre

Bij brouwerij Achouffe

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Online Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Land: nl
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
Re: Roerwerk in filterkuip?
« Reactie #1 Gepost op: 26-09-2006 21:59 u »
Dit is een algemeen aanvaarde brouwtechniek. Al behoorlijk oud ook.

Zo bijvoorbeeld deze foto die ik een paar weken terug in Bamberg maakte.

Offline Wil

• Vol lid
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
« Reactie #2 Gepost op: 26-09-2006 22:35 u »
Roerwerken hebben twee functies:
- het eventueel voorzichtig snijden van de bostel.
- het leeg draaien van de bostel (zie rubber flap op 2e foto) na het filteren.
Het laatste is dan wel zeker zo gemakkelijk dat de bostel in stukjes uit de kuip wordt gedraaid.

Gr. Wil

Offline BaDu

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #3 Gepost op: 27-09-2006 06:49 u »
De verticale messen zijn om het beslag te snijden, zodat de filterbodem niet dichtslibt.
De horizontale messen zijn om de filter leeg te draaien... die laten ze zakken tot op de filterbodem en dan wordt alle draf eruit gedraaid. Iets makkelijker dan bij sommige andere brouwerijen waar de brouwer in de 78°C de draf kan uitscheppen.

Offline JeroenCV

• Super lid
  • Brouwen = verslavend
    • PINT
« Reactie #4 Gepost op: 27-09-2006 08:14 u »
Wat bedoelen jullie met leegdraaien van de borstel? Is dat hetzelfde als de filterkuip leeg maken? of iets anders

Online Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #5 Gepost op: 27-09-2006 09:37 u »
Daar wordt inderdaad mee bedoeld het leegmaken van de filterkuip door de messen zo te zetten dat de borstel vooruit geschoven wordt. Gelet op de weerstand van de bostel worden de messen langzaam recht gezet. De bostel verlaat de kuip via een gat aan de zijkant van de bodem.

Offline Artur

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #6 Gepost op: 27-09-2006 11:04 u »
Ik dacht dat je altijd de onderste bostellaag niet mocht beroeren. Zo te zien is dat dus een fabeltje. Wie van de medebrouwers roert in de bostel tijdens het filteren?

Online Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #7 Gepost op: 27-09-2006 11:21 u »
De professionele brouwers hanteren een dikkere bostellaag dan wij hobbybrouwers. Het zogenaamde snijden in de bostel is een delicate zaak. De snijmessen zijn in hoogte instelbaar en de brouwer laat deze langzaam zakken gedurende het filterproces. Dit om zo min mogelijk verstoring van het filterbed te veroorzaken.

Voor een stukje filtertechniek zie deze link.

Offline MO

• Beheerder
  • Super lid
    • Muifelbrouwerij
« Reactie #8 Gepost op: 27-09-2006 12:51 u »
Ik ben momenteel aan het rekenen aan commerciele installaties. Rendementen "in het echt" liggen rond de 90-95%. "Echte" brouwers spreken ook wel van een rendement van 68-72%, hiermee bedoelen ze echter pure suikers (in de toch wel handige plato schaal) uit het mout. De belangrijkste reden voor deze enorme rendementen (vergeleken met thuisbrouwers dan) is het getoonde roer- en snijwerk.

Online Drents Hopbier

• Super lid
« Reactie #9 Gepost op: 27-09-2006 13:09 u »
Ik ben momenteel aan het rekenen aan commerciele installaties. Rendementen "in het echt" liggen rond de 90-95%. De belangrijkste reden voor deze enorme rendementen (vergeleken met thuisbrouwers dan) is het getoonde roer- en snijwerk.
In Technologie Brauer und Mälzer (Kunze) wordt vermeld dat "Die Ausbeute" (het rendement) ligt tussen 74 en 79 %. Dit is dan het % extract in kg t.o.v. de storting in kg. Mij lijkt dit de beste manier op een rendement op te geven.
Het rendement is dan afhankelijk (volgens Kunze) van soort grondstof, apparatuur, maischproces, filtratie en manier van werken (tijdens maischen).
Mij is (nog) niet duidelijk of rekening wordt gehouden met een % vocht in de storting.

Hopbier

Online Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #10 Gepost op: 27-09-2006 16:21 u »
In Technologie Brauer und Mälzer (Kunze) wordt vermeld dat "Die Ausbeute" (het rendement) ligt tussen 74 en 79 %. Dit is dan het % extract in kg t.o.v. de storting in kg. Mij lijkt dit de beste manier op een rendement op te geven.

Voor alle duidelijkheid het volgende. Er zijn inderdaad twee verschillende methodes om het brouwzaalrendement te berekenen. De tradionele Europese of de meer moderne Amerikaanse methode.

Bij de Amerikaanse methode wordt uitgegaan van de hoeveelheid suikers dat onder laboratoriumomstandigheden maximaal vrij kan komen gesteld op 100%. Elke mout heeft zijn eigen maximale extract. Met deze verschillende extractmogelijkheden van de mouten die gebruik worden in de storting wordt rekening gehouden. Gelet hierop heeft deze methode een veel beter beeld of je als brouwer het maximale uit je storting hebt gehaald dan de traditionele Europese methode.
Gelet hierop ben ik met jouw stelling dat methode van Kunze het beste is niet eens. Het is een andere methode, maar zeker niet een betere.

Online Drents Hopbier

• Super lid
« Reactie #11 Gepost op: 27-09-2006 17:26 u »
Voor alle duidelijkheid het volgende. Er zijn inderdaad twee verschillende methodes om het brouwzaalrendement te berekenen. De tradionele Europese of de meer moderne Amerikaanse methode.

Bij de Amerikaanse methode wordt uitgegaan van de hoeveelheid suikers dat onder laboratoriumomstandigheden maximaal vrij kan komen gesteld op 100%. Elke mout heeft zijn eigen maximale extract.

En zou dan het maximale extract % van een moutsoort bij verschillende mouters hetzelfde zijn? Zijn die maximale % bekend?
Wat jij aangeeft is dat je het verschil kunt zien wat maximaal haalbaar is en wat werkelijk gehaald is. Wat Kunze berekent is het werkelijk rendement (je stopt er iets in = kg mout en je haalt er iets uit = kg suikers).

Ik heb zelf een aantal keren het rendement berekend door de bostel te drogen en het gewicht te vergelijken met de moutstort. Zo kwam ik gemiddeld uit op 72,5 % (75,8-66,9), zonder rekening te houden met een vochtgehalte van de mout.

Hopbier

Online Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #12 Gepost op: 27-09-2006 20:52 u »
En zou dan het maximale extract % van een moutsoort bij verschillende mouters hetzelfde zijn? Zijn die maximale % bekend?
Wat jij aangeeft is dat je het verschil kunt zien wat maximaal haalbaar is en wat werkelijk gehaald is. Wat Kunze berekent is het werkelijk rendement (je stopt er iets in = kg mout en je haalt er iets uit = kg suikers).

Het maximale extract percentage een bepaalde moutsoort kan inderdaad per mouterij verschillen. Sterker nog, per partij kan het extract dat maximaal gewonnen kan worden anders zijn. De mouterij geeft deze specificaties door aan zijn klanten. Deze zijn dus bekend. Op het internet kun je van verschillende mouterijen de gemiddelde waarde van moutsoorten terugvinden. Zo is het heel leuk om te zien dat tarwemout een aanmerkelijke hogere extractopbrengst heeft dan gertemout.

Online Drents Hopbier

• Super lid
« Reactie #13 Gepost op: 27-09-2006 21:03 u »
Het maximale extract percentage een bepaalde moutsoort kan inderdaad per mouterij verschillen. Sterker nog, per partij kan het extract dat maximaal gewonnen kan worden anders zijn.  Zo is het heel leuk om te zien dat tarwemout een aanmerkelijke hogere extractopbrengst heeft dan gertemout.
Dan vind ik toch de berekening van rendement volgens Kunze (voor hobbybrouwers) handiger dan de Amerikaanse methode. En het is logisch dat tarwemout (en alle andere mout van graan zonder kaf) een hoger rendement geeft dan gerstemout en andere mout van graan met kaf. Het rendement is een gewichts% en kaf maakt deel uit van het gewicht.

Hopbier

Online Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #14 Gepost op: 27-09-2006 21:15 u »
Dan vind ik toch de berekening van rendement volgens Kunze (voor hobbybrouwers) handiger dan de Amerikaanse methode.

Als je het rendement met pen en papier uitrekent heb je gelijk. Alhoewel je dan dan wel eerst de uitkomst van je hydrometer aflezing moet omzetten in º Plato met een conversietabel.

Gelukkig is er ook nog zo iets als ProMash en BrouwHulp. Daarbij zijn de eigenschappen van de moutsoorten al ingegeven. Je geeft alleen op welke moutsoorten en hoeveelheden die je gebruikt en het programma rekent het voor je uit. Heel handig dus voor hobbybrouwers!

Online Drents Hopbier

• Super lid
« Reactie #15 Gepost op: 27-09-2006 21:38 u »
Gelukkig is er ook nog zo iets als ProMash en BrouwHulp. Daarbij zijn de eigenschappen van de moutsoorten al ingegeven. Je geeft alleen op welke moutsoorten en hoeveelheden die je gebruikt en het programma rekent het voor je uit. Heel handig dus voor hobbybrouwers!
Ik gebruik naast mijn eigen rekenprogramma inderdaad ProMash.

Hopbier

Offline Wil

• Vol lid
« Reactie #16 Gepost op: 28-09-2006 19:02 u »
Hé mensen
Dit ging toch over roerwerk in filterkuip toch niet over rendament enz?  :denken:
Of heb ik nu al te diep in het glas gekeken.
Gr. Wil

Online Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #17 Gepost op: 28-09-2006 19:22 u »
Dit ging toch over roerwerk in filterkuip toch niet over rendement enz?  :denken:

Dat roerwerk is bedoeld om een hoger rendement mogelijk te maken. Volgens mij zijn we niet al te ver van het onderwerp afgedwaald.

Online Drents Hopbier

• Super lid
« Reactie #18 Gepost op: 28-09-2006 19:58 u »
Dit is een algemeen aanvaarde brouwtechniek. Al behoorlijk oud ook.

Zo bijvoorbeeld deze foto die ik een paar weken terug in Bamberg maakte.

Is dit een museumstuk of is de kleur van de foto verwarrend? Het lijkt wel of de filterplaten verroest zijn.

Hopbier

Online Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #19 Gepost op: 28-09-2006 20:22 u »
Dit is een roerwerk in een werkende brouwerij en wel Mah's in Bamberg. Ze weten daar uitstekende bieren te brouwen. Hun Weizen is werkelijk zeer smakelijk, met lekker veel bananen en kruidnagel in de smaak.

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
  • BrouwVisie, brewvision, brauVision...
    • De Bier Brouwer
« Reactie #20 Gepost op: 28-09-2006 20:23 u »
Het lijkt wel of de filterplaten verroest zijn.

Zijn gewoon vuil, en wellicht dat de kleur wat afwijkt. RVS = Roest vrij staal  ;D ;D ;)

Groeten en gezondheid
Oscar

Offline Hopmans

• Super lid
« Reactie #21 Gepost op: 28-09-2006 21:50 u »
Zelfs RVS verkleurt bij hoge temperatuur, en zure substanties naar mijn inziens.
Het is tenslotte ook maar een legering.

Citaat
Roestvast staal (ook inox of RVS genoemd, en in de volksmond beter bekend als roestvrij staal) is een legering van hoofdzakelijk ijzer, chroom en koolstof. Om van roestvast staal te kunnen spreken, is minimaal 10,5% chroom nodig en maximaal 1,2% koolstof.
Verder zijn ook de elementen nikkel, molybdeen, titanium, niobium, zirkonium, mangaan, stikstof, koper, silicium, aluminium en vanadium terug te vinden in vele roestvaste staalsoorten.

misschien komt het koper wel naar voren of zo  :-\   :weetniet:

:degroeten:

Offline Bierke

• Senior lid
« Reactie #22 Gepost op: 30-09-2006 09:10 u »
Hey medebrouwers,

Een beetje uitwijken van het onderwerp mag best hoor! 'k Vind het trouwens heel leerrijk. Hoe sommige 'hobbybrouwers' met al dat cijferwerk omspringen! Mooi!!
Wat ik me trouwens afvraag is of vele beginnende hobbybrouwers het roerwerk in de filterkuip niet verwarren met het eigenlijke roerwerk in de maischkuip? Dit is eerder eenvoudig van vorm. propellorachtig en dient enkel om een stroming te laten ontstaan in de ketel. Hier zijn dus geen verticale lamellen of zo nodig. Toch worden deze blijkbaar wel af en toe toegepast.
Mag ik binnen dit topic vragen naar het ideale roerwerk voor in de maischkuip? Neen , 'k ga er een een ander topic voor opstarten. Asl het nog niet bestaat tenminste. Ga even zoeken...
oeps, het topic bestaat al, 'k ga daar even zoeken!

Vele groeten,
Bierke

Offline Edgar

• Super lid
« Reactie #23 Gepost op: 15-10-2006 21:19 u »
Ik kwam op een Zwitserse site een 'eigen uitvoering' tegen die wij misschien wel zouden kunnen na-ontwerpen voor minder geld. Het ding kost 1000 Zwitserse Franken. Het ding is meervoudig verstelbaar, en wordt aangedreven door een elektromotor via een huppeldepupkoppeling, hoe heet zoiets ook al weer (Schneckengetriebe). Schuine tandwielen in elk geval, in dit geval gevat in een behuizing.

Dit is het plaatje:

En dit is het verhaaltje:

Unser selbst hergestelltes Rührwerk ist in der definitiven Version nach wiederholtem Prototyp-Versuch endlich erhältlich. Ausgerüstet mit einem extrem starken Motor, Schneckengetriebe, verstellbarer Arretierung für verschiedene Pfannendurchmesser, in der Höhe verschiebbares Rührwerk für unterschiedliche Pfannenhöhen, Haltebolzen für Spezialmalzmischungen (Doppelbock usw.), Not-Ein-/Aus-Schalter und komplett aus Edelstahl gefertigt. Bedienungsanleitung downloadbar unter Downloads mit detaillierten CAD-Bildern.

Die CAD-Bildern kon ik niet vinden, dat zou natuurlijk wel leuk zijn.

Hebben we de techneuten in huis om voor dit ding een vereenvoudigd model in elkaar te zetten?

Offline Bierke

• Senior lid
« Reactie #24 Gepost op: 15-10-2006 21:27 u »
Mooi, mooi, mooi!!!!!!
Wat een mooi roerwerk, om jaloers van te zijn!!!
Nog veel brouwen en dan zullen we zo'n aankoop es overwegen!
Waar zou je zo'n 'koppeling met raderen' kunnen kopen trouwens?
Knap van die Zwitsers!

Kan je de link naar die site even plaatsen?
Bedankt Edgar!!

Met vriendelijke brouwgroeten, :hoera:
Bierke