Filtreren

Gestart door MO, 08-10-2002 10:06 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

MO

Brouwcollega's,

ik ben zeer vereerd dat ik mag meediscussieren over bierbrouwen. Ik heb zelf nog maar twee keer gebrouwen dus ik ben nog maar een beginner. Ben wel met mout begonnen. Ik heb de kunst geleerd van Piet-Kees Roeland van d'n Osse brouwer in Macharen (Brabant), daar haal ik ook mijn spullen, incl gebruiksklaar gist (!).

Ik heb tot nu toe de grootste problemen met het filtreren na het koken met hop. De plakkerige eiwitkoek kan ik moeilijk kwijt. De laatste keer heb ik vijf theedoeken gebruikt en nu bid ik maar dat mijn bier niet naar wasmiddel smaakt. Heeft iemand een tip voor deze filtratie?

Het schroot filtreer ik door een plastic emmer waar ik 7 mm gaatjes in geboord heb. Gaat erg goed!

Adrie

Hallo MO,

Filteren van hwr gekoelde wort door een theedoek? Zou ik onmiddellijk mee stoppen. Het risico op infecties is veel te groot. Een theedoek is ook niet echt geschikt, omdat de vezels in de theedoek uitzetten als zij nat worden en de doek dan snel dichtslaat (heb ik ervaring mee met wijnmaken). Veel beter is het om na het koken en tijdens het koelen de eiwitten te laten bezinken in het wort en het heldere wort af te hevelen naar je gistingsvat. Je verliest dan wel wat extra wort, maar het risico van infecties is vele malen kleiner. Beter een litertje extra kwijt, dan je hele brouwsel geïnfecteerd.

Hoe koel je na het koken? Als je een koelspiraal gebruikt, kun je die rustig in het wort laten zakken en koelen. Na een uurtje koelen of zo, is het eiwit goed bezonken en kun je afhevelen. Je laat het koelspiraal dan gewoon in de kookketel staan, zodat er niet weer eiwit wordt opgewerveld.

Groeten,

A3

MO

Adrie,

Bedankt voor het supersnelle antwoord. Dan maar hevelen, dat had ik van meer mensen gehoord. Wel jammer van de opbrengst maar dat moet dan maar.