Filtreren

Gestart door MO, 08-10-2002 10:06 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

MO

Brouwcollega's,

ik ben zeer vereerd dat ik mag meediscussieren over bierbrouwen. Ik heb zelf nog maar twee keer gebrouwen dus ik ben nog maar een beginner. Ben wel met mout begonnen. Ik heb de kunst geleerd van Piet-Kees Roeland van d'n Osse brouwer in Macharen (Brabant), daar haal ik ook mijn spullen, incl gebruiksklaar gist (!).

Ik heb tot nu toe de grootste problemen met het filtreren na het koken met hop. De plakkerige eiwitkoek kan ik moeilijk kwijt. De laatste keer heb ik vijf theedoeken gebruikt en nu bid ik maar dat mijn bier niet naar wasmiddel smaakt. Heeft iemand een tip voor deze filtratie?

Het schroot filtreer ik door een plastic emmer waar ik 7 mm gaatjes in geboord heb. Gaat erg goed!

Adrie

Hallo MO,

Filteren van hwr gekoelde wort door een theedoek? Zou ik onmiddellijk mee stoppen. Het risico op infecties is veel te groot. Een theedoek is ook niet echt geschikt, omdat de vezels in de theedoek uitzetten als zij nat worden en de doek dan snel dichtslaat (heb ik ervaring mee met wijnmaken). Veel beter is het om na het koken en tijdens het koelen de eiwitten te laten bezinken in het wort en het heldere wort af te hevelen naar je gistingsvat. Je verliest dan wel wat extra wort, maar het risico van infecties is vele malen kleiner. Beter een litertje extra kwijt, dan je hele brouwsel geïnfecteerd.

Hoe koel je na het koken? Als je een koelspiraal gebruikt, kun je die rustig in het wort laten zakken en koelen. Na een uurtje koelen of zo, is het eiwit goed bezonken en kun je afhevelen. Je laat het koelspiraal dan gewoon in de kookketel staan, zodat er niet weer eiwit wordt opgewerveld.

Groeten,

A3

MO

Adrie,

Bedankt voor het supersnelle antwoord. Dan maar hevelen, dat had ik van meer mensen gehoord. Wel jammer van de opbrengst maar dat moet dan maar.

Volgens mij doen de commerciële jongens dit overigens met centrifugeren, maar ik ga mijn wasmachine hier toch maar niet aan wagen. Weet jij of enig amateur brouwer centrifugeert?

Ik koel (op 15 L schaal) in een cementkuip, dat duurt ongeveer 1-2 uur om (na filtreren) op ca 25 graden te komen. Volgens de warenwet mag dit in 5 uur meen ik. Ik denk wel dat ik binnenkort een koelspiraal koop of eventueel maak van koper.

En nog iets: ik las dat er nog veel discussie is over het alcoholpercentage. Ik gebruikte tot nu toe de factor 0.136 (maal het verschil in SG voor en na vergisten). Ik las zojuist over percentages van 15%. Nu staat mij iets bij dat het niet mogelijk is om een hoger percentage te maken dan 12% v/v, want dan houdt de vergisting gewoon op. Zwaardere wijnen of bieren zijn dan ook niet te koop. Bij port wordt alcohol bijgemengd meen ik.
Nu heb ik de mogelijkheid om op mijn werk GC (gaschromatograaf) metingen te laten doen, hiermee bepaal je de echte waarde voor het alcohol gehalte (zoals de commerciëlen dit ook doen). Ik zal jullie de resultaten laten weten als ik meer weet!

Adrie

Hoi MO,

Je filtert voor het koelen? Dan heb je in ieder geval minder kans op infecties, maar wel veel meer op oxidatie en de negatieve smaakeffecten daarvan. Als het koelen 1 tot 2 uur duurt, hoeft dit geen probleem te zijn.

Professionele brouwerijen gebruiken een whirlpool om eiwitresten te verwijderen. Het wort centrifugeert dan snel in een ronde kuip, waarbij de vaste delen zich in het midden verzamelen. Ik heb dit wel eens roerend geprobeerd, maar je slaat dan de eiwitvlokken kapot, waardoor het moeilijker is om heldere wort te krijgen. Een centrifuge voor de was zou ik niet gebruiken. Deze is niet geschikt voor levensmiddelen en de kans op infecties is dan heel groot.

Discussies over andere onderwerpen a.j.b. in een nieuwe of bestaande thread, anders wordt Jacques boos  ;D.

Groeten,

A3

Herman


CiteerWeet jij of enig amateur brouwer centrifugeert?

Ik koel (op 15 L schaal) in een cementkuip,

Hallo MO,

Menige brouwer doet aan whilrpoolen. M.a.w. het wort heel snel doorroeren z.d.d. een draaikolk beweging ontstaat waardoor de bezinksel, eiwitten e.d. in het midden in een hoopje blijven liggen. Als je dan ook nog een konisch tank zou hebben blijft de rommel mooi in het "tuitje" achter.

Koelen in een cementkuip??? Inventief, zeker, maar niet echt aan te raden. Een cementkuip is nu niet bepaald geschikt voor levensmiddelen, dit kan ik alleen maar afraden! Ik weet niet precies welke stoffen in deze kunststof zitten, maar de kans is groot dat ze schadelijk zijn voor je bier.  :lessmile:

Herman

Adrie

Hoi Herman,

Ik denk dat MO bedoelt, dat hij de kookketel in een met koud water gevulde cementkuip zet. Dit deed ik ook altijd toen ik nog 15 liter brouwde. Dit ging prima, hoor. Het bier komt niet in contact met de cementkuip en de koeling duurde bij mij ongeveer een uur.

Groeten,

A3

MO

Inderdaad A3, precies wat ik bedoel!

Jacques

Mijn ervaring met filterdoeken is dat je niet mag vergeten ze eerst nat te maken voordat je ze gebruikt om hete wort te filteren. Persoonlijk gebruik ik twee doeken, een grove en fijne, en een stuk horregaas. Het wort passert deze drie lagen van grof naar fijn. Het hete wort is dan kraakhelder (tijdens het afkoelen wordt deze weer troebel). Voor alle duidelijkheid de doeken en het horregaas liggen op mijn wortverzamelpijp (ik hevel niet, het wort verlaat mijn filterkuip via een kraantje waaraan een slang is gekoppeld).

Je kunt dus beschikken over een gaschromatograaf, interessant. Hebben jullie ook een nauwkeurige refractometer en nauwkeurige hydrometers? Als dat het geval is heb je de mogelijkheid om het door mij ontwikkelde rekenblad eens te controleren. Ik ben benieuwd naar de resulaten.

 :degroeten: Jacques

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.