Hoe zelf een koolzuurfles te vullen, en waarom zou je?

Gestart door Hans (Lagos), 20-09-2006 11:05 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Hans (Lagos)

Hier in Spanje is het onmogelijk om een CO2 fles te laten vullen, men moet een contract afsluiten en de flessen worden hier naar een centraal vulpunt  in Sevilla gestuurd.
Ik bezit een gloed nieuwe 2 L fles uit Duitsland maar ik kan er hier niks mee en daarom had ik in Nederland een vulslang gekocht, mooi stukje werk geschikt tot 350 bar.

Geheel aangesloten op de fles van een bevriende bar eigenaar, ssssttttt voor 10 sec tot het stil werd en klaar dacht ik maar mooi niet, er zit nu maar 60 bar druk op mijn fles.

Heeft iemand hier ervaring met dit gebeuren? Er zit een nippel op mijn fles die wel eens voor ontluchting kon dienen maar ik durf er "nog" niet aan te gaan draaien daar ik een beetje huiverig ben om te gaan experimenteren en misschien naar de maan te vliegen.

Iemand ervaring hiermee, fles op de kop houden of wat dan ook.

Vast mijn dank voor tips

Gr. Hans




Henk oet Paiz

Volgens mij is 60 bar niet zo gek hoor. Ik heb mijn fles hier laten vullen bij een professioneel vulstation en volgens mij staat de meter ook zo rond de 50 of 60 bar.

Groeten,

Henk  :proost2:

Hans (Lagos)

Hoi Henk,

30 bar is het reserve gebied en het maximaal te vullen is 250 bar, 60 Bar (54 dus) lijkt mij zo te zien wat magertje, maar ff een foto plaatsen.


Edgar

Is de drukmeter wel een indicatie daarvoor?

JeroenCV

Ja. De druk meter geeft aan hoeveel druk er in de fles zit. Die druk wordt bepaald door de hoeveelheid aanwezige gas. (meer gas, meer druk)

Ik heb geen ervaring met het vullen van gasflessen, alleen met legen. Ik werk met erg grote gasflessen, ik weet niet wat de normale druk op een 2L fles moet zijn. Maar misschien is 60bar helemaal niet gek. Vraag het eens aan zo'n vulstation.

Edgar

Citaat van: JeroenCV op 20-09-2006  12:01 uJa. De druk meter geeft aan hoeveel druk er in de fles zit. Die druk wordt bepaald door de hoeveelheid aanwezige gas. (meer gas, meer druk)

Ik bedoel: Aan het type manometer zou je niet moeten aflezen wat de maximale vulhoeveelheid van de fles is, tenzij het een meter is die vast bij die fles hoort. Je kunt er een manometer tot 1200 bar op zetten, maar dan mag je die fles nog niet zo ver vullen.

Johannes

Ik heb een 2kg fles, die is gevuld tot 60 bar. Waarom zou in jouw 2 kgfles dan ineens 350 bar in kunnen? Dan ben ik dus flink bedonderd.

JeroenCV

@Edgar: Ik dacht dat je vroeg of die druk meter bedoeld was om de hoeveelheid aanwezig af te kunnen lezen.

Lagos, als ik zou was zou ik nog eens nagaan of die 350bar niet het max voor jouw fles is. En wat dan dus de vuldruk van jouw fles is.

Edgar

Die waarden staan toch bovenaan in het staal van de fles gestanst?

Hans (Lagos)

Citaat van: Edgar op 20-09-2006  13:40 uDie waarden staan toch bovenaan in het staal van de fles gestanst?

250 bar staat er op de fles, Duitse degelijkheid dus als 60 Bar de gangbare druk is  ;D

Ik zal vanavond eens in de plaatselijke Bar kijken wat voor druk er op hun meter staat, had ik eigenlijk gelijk moeten doen maar het leek mij zo een groot verschil.

Bedankt voor al jullie response, gr Hans

Fons

CO2 wordt vloeibaar bij een druk van 60 Bar.
Meer druk is dus onzin, het wordt er niet vloeibaarder door en een vloestof is nu eenmaal niet samen te persen.
De meter die op de fles zit is ook geschikt voor andere gassen die wel tot een hogere druk gaan zoals Argon, Stikstof etc.
Zelf heb ik me laten vertellen bij een afvulboer dat de CO2 dmv een hogedrukpomp in de fles wordt gepomp.
-Hans- en ik hadden twee kleine 500 grams flesjes bij ons en er werd ons verzekerd dat als je de flessen aan elkaar koppelt er alleen gas in gasvormige toestand in kon krijgen, wat vèèl minder is dan de vloeistof.
We hebben die kleine flesjes daar gelaten en ik vraag me nu echter af of dit wel verstandig was.

Door iemand anders werd mij later verteld dat wanneer je twee flessen aan elkaar koppelt de druk van beide flessen wordt gemiddeld ( dat waren dan die 10 seconden denk ik ) en dat je dan gewoon de te vullen fles onder de ander houdt en het vol kunt laten lopen.
Je kunt dit controleren of het werkt om het gewicht van je fles te meten voor de vulling en na de vulling.

Dat blauwe knopje wat daar zit is het veiligheidsventiel en daar moet je vanaf blijven.

Of het een en ander gevaarlijk is denk ik wel.
Succes.

Edgar

Klinkt logisch dat je alleen gas overbrengt. Je tapt immers van boven het vloeistofniveau. Ik zie niet waar de arbeid vandaan moet komen die het gas dat vande ene naar de andere fles is gestroomd, ook nog zou moeten condenseren of samendrukken tot de vloeibare fase.

Misschien als je de bronfles op z'n kop houdt, dat je vloeibare CO2 kunt 'pompen'. Maar of dat verstandig is...

Fons

Ik bedoel natuurlijk gewoon de bronfles op zijn kop houden en laten stromen (niet pompen, waarmee immers?) naar de doelfles die lager staat. De druk is immers al gelijk in beide flessen.

Edgar

Maar dan stroomt er vloeibaar koolzuur'gas' door leidingen die voor 'gas' zijn gemaakt. Vloeibaar koolzuurgas gaat heel gemakkelijk koken door objecten van kamertemperatuur die het aanraakt. Dat materiaal koelt dan af naar min 'heel veel'. Je materiaal moet er dus op berekend zijn!

Fons

Dat spreekt voor zich. Je moet dit ook niet proberen met je gasslang. Hiervoor moet je een speciaal voor dit doel berekende slang kopen. Herman was ooit van pan het te kopen en ike heb het toen afgeraden naar aanleiding van mijn info van de afvulboer.
Bij nader inzien moet het wel kunnen met de juiste middelen.
Zie hier http://www.biertap.com/000000948114d7741/000000948114d7846/10000095ba0e46002.html

Eduard

60 Bar is inderdaad de druk die voor CO2 geldt. Voor O2 ligt die veel hoger, ik meen iets van 200 Bar (dat staat tenminste op de fles die ik voor het beluchten gebruik). Maar het zou me inderdaad niets verbazen als er nu alleen maar gas in je flesje zit, in gasvorm dus, en dan ben je in no time door je gas heen. De meter zal bij gebruik snel dalen, wat het altijd pas doet tegen het einde zodra het vloeibare gas op is en er alleen gasvormige gas over is in de fles. Sowieso zou ik hiermee niet gaan experimenteren, 60 bar is echt erg veel en je wil geen exploderende slangen. Misschien moet je toch eens iets regelen met die lui in Sevilla (of meeliften op die barman bij het bijvullen van zijn eigen flessen), en anders is het misschien verstandig om wat grotere flessen te gebruiken, en dan ook meer in aantal, dan kun je nog een tijdje voort.

EBC

Kan je niet bij een drankenhandel (cafebevoorrader) iets regelen, of bij de Spaanse Sligro of Makro? Of heb je geen kennis die een cafe/restaurant uitbaat waar je flessen kan ruilen?

Cisdevésser

Hoi,

In het verleden heb ik vaak genoeg kleine gasflessen gevuld ( soldeerbrander )
Om deze vol te krijgen dient de "voorraadfles" ondersteboven gezet te worden zodat het vloeibare gas in het kleine flesje kan lopen.
hiervoor gebruikte we overigens geen slang maar een vulpijp die aan beide zijden voorzien was van wartelmoeren.
Volgens mij moet dit dan toch ook gaan met koolzuur.

Groetjes....Cis

Hans (Lagos)

Citaat van: Fons op 20-09-2006  14:20 uDat spreekt voor zich. Je moet dit ook niet proberen met je gasslang. Hiervoor moet je een speciaal voor dit doel berekende slang kopen. Herman was ooit van pan het te kopen en ike heb het toen afgeraden naar aanleiding van mijn info van de afvulboer.
Bij nader inzien moet het wel kunnen met de juiste middelen.
Zie hier http://www.biertap.com/000000948114d7741/000000948114d7846/10000095ba0e46002.html

Dit is de slang die ik gekocht heb 5.000 PSI ofwel 350 Bar en ik ga nog eens een poging wagen met de vulfles boven de mijne, en het verschil wegen natuurlijk.


Citaat van: Eduard op 20-09-2006  15:47 u60 Bar is inderdaad de druk die voor CO2 geldt. Voor O2 ligt die veel hoger, ik meen iets van 200 Bar (dat staat tenminste op de fles die ik voor het beluchten gebruik). Maar het zou me inderdaad niets verbazen als er nu alleen maar gas in je flesje zit, in gasvorm dus, en dan ben je in no time door je gas heen. De meter zal bij gebruik snel dalen, wat het altijd pas doet tegen het einde zodra het vloeibare gas op is en er alleen gasvormige gas over is in de fles. Sowieso zou ik hiermee niet gaan experimenteren, 60 bar is echt erg veel en je wil geen exploderende slangen. Misschien moet je toch eens iets regelen met die lui in Sevilla (of meeliften op die barman bij het bijvullen van zijn eigen flessen), en anders is het misschien verstandig om wat grotere flessen te gebruiken, en dan ook meer in aantal, dan kun je nog een tijdje voort.

Sevilla is geen optie, die willen niks weten van "vreemde flessen" een fles kan ik wel versieren via mijn contact bij Alhambra maar dat zal dan zo´n enorme café fles zijn die overal bij elk merk bier hetzelfde is, perfect om de kleine fles te vullen. en de reuze fles eenmaal in bezit kan ik zonder meer voor een volle overal omruilen. De fles gaat uiteindelijk in een Bier/Tap koelkast dus liefst zo klein mogelijk.

Ik ben weer een stuk wijzer dankzij jullie informatie, en van de blauwe knop blijf ik dus af  ;D

bedank Hans

Artur

Ik heb zo,n zelfde Duitse koolzuurfles. De druk stond op 60 bar toen ik hem kreeg. Uit de beschrijving bleek dat ik (geloof ik) 400 liter ermee kon tappen. De druk van 60 bar lijkt me dus kloppen. De druk die een fles en manometer aankunnnen moet natuurlijk ruimschoots boven de vuldruk zijn.
Ik zal binnen niet al te lange tijd ook mijn fles moeten vullen, lees de opmerkingen dus met belangstelling.

Liemingbrouwer

Wij hebben vele gasflessen gevuld; het enige dat moet gebeuren is dat de volle fles kan leeglopen in de lege, dus hoger en op zijn kop staat of neerligt.
Wel moet de slang tussen de twee flessen bestand zijn voor de over te brengen druk (is reeds bij uw slang in orde).
En dan het voornaamste je moet het soortelijk gewicht van je gas kennen en berekenen hoeveel kg of gr er in de lege fles moeten vloeien.  Let op je mag de lege fles niet overvullen er moet een headspace overblijven.  Je zet nu de lege fles op een weegschaal en vult tot het gewenste gewicht.  En dan zeer voorzichtig zijn wanneer je de vulslang eraf haalt.  Hopelijk heb je hier iets aan.

Groetjes
Liemingbrouwer

Eduard

Overigens, ik kwam er zo niet op, maar hier in Noorwegen zijn er bedrijven die in CO2-blussers doen (naast andere blussers en anti-branddingen), en die zijn veelal bereid om zulke flessen na te vullen. Als je eens in die hoek kijkt, misschien dat je dan wat vindt.

Johannes

Biertap.com verkoopt inderdaad zo'n vulslang. Ik ben er toch wat huiverig voor... Van al mijn brouwspulletjes is mijn koolzuurfles met 60 bar, toch wel het ding waar ik het meest 'respect' voor heb. Als je hier brokken mee maakt, heb je vast niet de primeur. Hooguit als eerste en laatste forumlid.


Liemingbrouwer

We doen in ons leven wel gevaarlijkere dingen denk ik, het vullen van een gasfles is zeker iets wat de nodige kennis en veilige hulpmiddelen vergt.
En 60 bar is nog niet eens zo veel, op sommige flessen staat 250 bar.
En de gouden raad is als je het niet vertrouwd blijf er dan af.

Groetjes
Liemingbrouwer

hansHalberstadt

Ik las dit topic toevallig vanavond. Zelf heb ik een CO2 fles van 10kg en ik heb ook aan aantal kleine CO2 flesjes van 300 gram. Ik heb ook een koppelpijpje waarmee je ze aan elkaar kunt koppelen. Als je de kleine fles aan de grote koppelt dan komt er inderdaad wel koolzuur in de kleine fles vanuit de grote, maar lang geen 300 gram (leeg wegen en vol wegen) dus krijg je hem nooit vol. De grote truc is om de kleine fles eerst in de diepvriezer te leggen. als je de fles maar voldoende koud weet te houden dan is de druk van koolzuur in de kleine fles als de koolzuur vloeibaar is veel lager geworden, bijvoorbeeld 20 Bar bij -20 ºC. Als er 60 Bar op de grote fles staat en 20 Bar op de kleine dan zal er net zoveel koolzuur in de kleine fles stromen totdat deze vol is. Je kunt het simpelweg vergelijken met destilleren. Door het overdestilleren stijgt de temperatuur in de kleine fles zeer snel vanwege de condensatie. Als je de kleine fles dus niet in 1 keer vol krijgt dan moet je weer afkoelen en dan weer verder vullen. Je moet wel het flesje wegen want er mag absoluut niet meer in dan wat er op staat want anders kan de druk hoger oplopen dan is toegestaan als de fles warm wordt.
HansH

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.