Weer een nieuwe hobbybrouwer erbij! (René)

Gestart door René K, 18-09-2006 14:54 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

René K

Hallo allemaal,

Voor mij is de tijd ook aangebroken om me aan te melden op dit forum. Het forum en de site zijn erg interessant! Zelf heb ik alleen nog maar ervaring met het consumeren van bier. ;) Ik ben echter wel van plan om te beginnen met het brouwen van bier. Momenteel ben ik dan ook veel theorie over bierbrouwen aan het lezen/bestuderen. Ik ben er nog niet uit welke apparatuur ik ga aanschaffen en waar... (Tips?)

Ik ben 22 jaar en heb net een HBO opleiding achter de rug, namelijk Food & Business. Een opleiding met veel marketing en voeding waaronder ook een gedeelte voedingsmiddelentechnologie. Tijdens mijn studie heb ik meerdere productontwikkelingsopdrachten gedaan voor verschillende opdrachtgevers, zoals een nieuwe ontbijtreep ontwikkelen en bijvoorbeeld het ontwikkelen van een luxe schuimpje die kan concurreren met bonbons. De laatste tijd ben ik steeds meer geinteresseerd geraakt in het brouwen van bier, het lijkt me echt geweldig om een zelfgebrouwen biertje te drinken. Ik ben ervan overtuigd dat ik veel kan hebben aan dit forum en hopelijk kan ik ook iets betekenen voor andere hobbybrouwers...  samenvol

Proost!

Adrie

Welkom René,

Reken maar dat je veel aan dit forum zult hebben. Vele hobbybrouwers gingen jou voor. Met jouw studie kun je natuurlijk ook bij brouwerijen terecht. Interessant!

Oscar

Rene,

Welkom op het forum voor brouwnerds  ;D ;D De eerste stap is natuurlijk je installatie voor elkaar krijgen...heb je daarin al stappen ondernomen ? Misschien ergens een cursusje volgen vor het brouwen (bij een gilde o.i.d.).. Wat ik je kan adviseren : Ga gelijk met mout brouwen en niet eerst met een pakket brouwen. En maak van je eerste biertje een wat zwaarder bier...heb je de minste kans op merkbare smaakafwijkingen..  ;)

Groeten en gezondheid
Oscar  :degroeten:

Adrie

En houd het in het begin vooral eenvoudig. Dus eenvoudige recepten (met maar 1 of twee soorten mout en hop), een goede korrelgist (US56 of Danstar Windsor zijn mijn favorieten). Ondanks wat Edgar beweert kun je met korrelgist een prima bier brouwen, maar neem dan wel een verse en een goede (geen Brewferm, wat mij betreft).

JeroenCV

Welkom,

Op je vraag waar je apperatuur kan kopen; kijk eens op de website tussen links van leveranciers. Dan vind je wel wat. Een van de grootste leveranciers is Brouwland in het Belgische Beverlo. Kijk ook rustig op het forum, er is genoeg gemeld over kleine brouwinstallaties tot ingewikkelde HERMS etc.

René K

Bedankt allemaal voor de tips en het welkom heten natuurlijk!

@Oscar: Ik heb nog geen concrete stappen ondernomen voor een brouwnistallatie. Ik zat eraan te denken om een starterspakket te kopen bij Brouwland, maar zag dat je daarmee alleen met de pakketten kan brouwen, dat heb ik liever niet. Het liefst begin ik inderdaad direct met mout en hop.

@Adrie: simpel houden, ok lijkt me inderdaad goed om simpel te beginnen. Hopelijk kan ik de genoemde gist bij mij in de buurt kopen. Ik heb al 1 adres gevonden in Groningen waar ze verschillende ingredienten voor het brouwen verkopen.

Bij mijn foto: Hier staat een Weissbierpils op afgebeeld. Het is afkomstig van de Loscher brauerei in het Duitse plaatsje Munchsteinach. Hier ben ik afgelopen zomer geweest. Het bier smaakte erg goed en was volgens de brouwmeester het 1e 'witbierpils' biertje ter wereld. Misschien dat iemand hier al van gehoord heeft? Weet verder geen brouwmethode oid van het bier. Alleen dat het wel heel goed smaakte!

Edgar

Citaat van: Adrie op 18-09-2006  15:14 uOndanks wat Edgar beweert kun je met korrelgist een prima bier brouwen

Typische misquote. Ik beweer bij deze dan nog maar eens dat je met korrelgist een prima bier kunt brouwen.

Leuk om er een brouwer bij te hebben. Als je gelijk al met mout en hop wil beginnen, dan krijg ik je ook nog wel aan de Echthe Gisth op z'n tijd. :P

Mijn adviesjes: Bewandel in het begin begane paden, meet veel, wees precies op oxidatie en reiniging, en gebruik in elk geval een hydrometer of refractometer.

JeroenCV

Citaat van: Rene F&B op 18-09-2006  16:27 uIk zat eraan te denken om een starterspakket te kopen bij Brouwland, maar zag dat je daarmee alleen met de pakketten kan brouwen,

Dat is zeker niet waar. ik brouw zelf met deze set:
Citeerbierbrouwersstartset SUPERIOR gas 057.001.8

En dat werkt prima. gewoon met mout, hop etc die je er wel los bij moet kopen.

Adrie

Citaat van: Rene F&B op 18-09-2006  16:27 uIk heb al 1 adres gevonden in Groningen waar ze verschillende ingredienten voor het brouwen verkopen.

Je woont in de stad? Dan moet je zeker eens een kijkje gaan nemen bij het Groningse bierbrouwgilde.

René K

@ JeroenCV: Herstel, je hebt gelijk. Ik doelde namelijk alleen op de goedkoopste 2 pakketten...

@ Adrie: Zelf woon ik niet in de stad maar wel vlakbij. Ik kom er dus wel regelmatig. Binnenkort zal ik eens gaan kijken bij het biergilde.

Herman

René,

Welkom op het brouwportaal, the place to be(er)! Ik heb je al een mailtje met een uitnodiging gestuurd.

Groet,
Herman

René K

Hier even een update over mijn (onze) brouwplannen.

Inmiddels zijn wij (Steven en Rene) aardig op weg om onze brouwinstallatie compleet te krijgen. We hebben zelf een hevelfilter gemaakt van 12 mm koperbuis. De informatie voor het bouwen hiervan hebben we van het groninger biergilde gekregen :groots:. 2 dikke RVS pannen van 30 en 20 liter zijn aangeschaft via marktplaats en verder hebben we nog 2 mandflessen + hydrometer en een gistingsvat bij van der Kooy gekocht. Ook hebben we een mooie grote industriebrander gekocht. We zijn dus bijna klaar voor het echte werk: brouwen! We gaan nog even kijken wat ons eerste recept gaat worden en we hebben nog een wortkoeler nodig, deze kunnen we misschien via via krijgen. Uiteraard houden we jullie op de hoogte van onze vorderingen via dit forum.

(foto's volgen nog)

Groet,

Steven en Rene

René K

En dan bij deze de foto's van de materialen:




Herman

Ziet er goed uit. Schoonmaken van binnen wordt er overigens wel lastiger van als je deze soldeert. Ik neem aan dat je zilversoldeer hebt gebruikt?

René K

Voor de hevelfilter hebben we tinsoldeer gebruikt. We hadden al gehoord dat loodsoldeer beter niet gebruikt kan worden. Van Ger had ik gehoord dat je een gesoldeerde hevelfilter wel goed schoon kunt krijgen... Hij spoelt hem gewoon na gebruik een aantal minuten door met warm water. Anders kunnen we de filter toch ook reinigen in kokend water?
 

Jacques

Vandaag heb ik weer gebrouwen.  Mijn hevelfilter is gemaakt met knelfittingen. De uiteinden zijn voorzien van eindstukjes die ik er af kan draaien. (De eindstukjes worden er maar lichtjes aangedraaid.) Mijn hevelfilter bestaat ook uit uitsluitend rechte stukjes.
Om te controleren of je een hevelfilter schoon kunt krijgen door alleen te spoelen heb ik eerst heet water door de hvelfilter laten stromen. Vervolgens heb ik de uiteinden losgedraaid en nogmaal heet water via de slang de hevelfilter in laten lopen. Behoorlijk veel moutresten kwamen alsnog uit de hevelfilter. En toen was hij schoon.

René K

Ok, dit geeft dus wel aan dat knelfittingen wel aan te raden zijn... Maar zijn er misschien nog andere manieren om de hevelfilter alsnog schoon te krijgen, of moet er een nieuwe hevelfilter gemaakt worden... Wat heb je vandaag gebrouwen? Ik ben nog aan het bestuderen wat ik als eerste wil gaan brouwen... Ben er nog niet helemaal uit, de ene zegt dat ik moet beginnen met een donker bier met een relatief hoog alcoholpercentage en de andere zegt dat het eigenlijk niet uitmaakt waar je mee begint te brouwen.

René K

Morgen is de grote dag voor mij. Een brouwcursus aan huis en daarna is het natuurlijk tijd voor mijn eerste brouwsel! Uiteraard hou ik jullie op de hoogte van de vorderingen.


Brouwgroeten,

René

René K

Hallo medebrouwers!

Vanaf afgelopen zaterdag mogen wij onszelf dan eindelijk brouwers noemen! :hoera:.
Zaterdagmorgen om 9 uur was het zover. Hans en Herman van het Groninger Biergilde kwamen bij ons thuis een brouwcursus houden. Ook waren er de nodige belangstellenden. Grappig dat veel mensen geen idee hebben wat er allemaal komt kijken bij het brouwen. Veel mensen dachten dat je na 1 brouwdag al een biertje klaar hebt. Ook waren er een aantal mensen die ons de tip gaven om maar gewoon naar de winkel te gaan voor een biertje... Deze mensen hebben waarschijnlijk nog niet in de gaten dat een eigen brouwsel natuurlijk vele malen lekkerder is! :dansen:

Na het kijken van een video en wat uitleg over de theorie van het brouwen was het dan eindelijk zover... Brouwen!
Wij (Steven en ik) hebben de 'Holtrop ESB' gebrouwen. Deze eerste brouwdag was tegen 7 uur 's avonds afgelopen. Een lange maar zeer leerzame en interessante dag! Zondag stond het brouwsel al hevig te gisten. Om de 4 seconden ongeveer was het waterslot actief. Maar maandag echter was er al veel minder activiteit zichtbaar... Waarschijnlijk gaan we donderdag hevelen naar mandflessen.

Meer info over de vorderingen van ons eerste brouwsel volgen nog.

Groet,

Steven en René

Oscar

Citaat van: Rene F&B op 14-11-2006  17:48 uZaterdagmorgen om 9 uur was het zover. Hans en Herman van het Groninger Biergilde kwamen bij ons thuis een brouwcursus houden.

Dat is eenzer luxe Service zeg !! toppie hoor  :duimop: Lang leve de groningers !!  :D

Citaat van: Rene F&B op 14-11-2006  17:48 uOok waren er een aantal mensen die ons de tip gaven om maar gewoon naar de winkel te gaan voor een biertje...

Deze heb je neem ik aan meteen naar de supermakt gestuurd ? (..en neem voor mij een kratje Westmalle mee  :D :D ) zodat er meer aandach aan de echte geinteresseerde gegeven kon worden ? ;D ;D

Citaat van: Rene F&B op 14-11-2006  17:48 uMaar maandag echter was er al veel minder activiteit zichtbaar... Waarschijnlijk gaan we donderdag hevelen naar mandflessen.

Dan komt het leukste staren naar het waterslot totdat deze is uitvergist  :D :D :D en af en toe de mandfles vertroetelen  :D :D

Succes !!

Groeten en gezondheid
Oscar

Hopmans


CiteerWij (Steven en ik) hebben de 'Holtrop ESB' gebrouwen.

Zo, dat is gelijk een heftige jongen.

 :degroeten:

René K

Thuis zitten ze me al raar aan te kijken als ik op de grond voor mijn vergistingsvat ga zitten met een biertje :proost2:

Oscar

Citaat van: Rene F&B op 14-11-2006  19:00 uals ik op de grond voor mijn vergistingsvat ga zitten met een biertje :proost2:

Ooh jij hebt het goed te pakken! Hahaha. Nog even en je bent een ongeneeslijke bierbrouwer... :D

Groeten en gezondheid
Oscar

Hopmans


Citaat uit oude zwarte zee rollen:
CiteerEn den zevenden dagh skiep ghot het grootsthe wonder : Versche Ghyst !  ;D

 :degroeten:

hans100w

Citaat van: Rene F&B op 14-11-2006  17:48 uNa het kijken van een video en wat uitleg over de theorie van het brouwen was het dan eindelijk zover... Brouwen!

Wat voor video was dat en is het mogelijk deze video te posten op youtube.com zodat wij hem ook kunnen zien?
Zie ook http://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,5146.0.html

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.