Recept met zelfgeteelde hop

Gestart door MO, 18-09-2006 14:41 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

MO

Woensdag brouwen, dat lijkt me wel wat. Ik heb nu als excuus verzonnen dat ik graag eens met verse, natte hop wil brouwen. Zondag heb ik Spalt Select geoogst en morgen (of woensdag) oogst ik mijn Saaz. Spalt Select is 665 g nat, daar houd ik hopelijk 150 g van over. Ik schat het a-zuur percentage op 3,5. Dat is echt een grote gok.

De Saaz ziet er veel mooier uit dan de Spalt (veel grotere bellen, veel meer geur, de lupuline vliegt om je oren). Ik ben bang dat ik daar niet meer dan 150-200 g vanaf haal. Hoop ik.

Hop zat, maar ik twijfel of ik niet een bekende bitterhop als basis zal nemen en alleen wat latere hopgiften met deze jongens zal doen. En natuurlijk drooghoppen, mjammie.

Ik bottel&fustel woensdag ook mijn american tripel met Westmalle gist. Dat wordt dus de gist, is Edgar ook weer eens tevreden dat ik een "echte" gist gebruik.

Ik zat te denken aan een donker bier, ergens tussen de 5,5 en 6% alcohol. Maar weer eens een keer met chocolademout, keurmeesters houden er niet van maar ik wel. Eigenlijk dus een soort Sticke alt met een Belgische gist. Misschien bij wat lagere temperaturen vergisten voor een clean bier, het is nu niet zo heel warm.

Ik zal zo eens een recept posten. Wat zouden jullie doen met deze hoppen en gist?

Oscar

Citaat van: MO op 18-09-2006  14:41 uIk zat te denken aan een donker bier, ergens tussen de 5,5 en 6% alcohol. Maar weer eens een keer met chocolademout, keurmeesters houden er niet van maar ik wel. Eigenlijk dus een soort Sticke alt met een Belgische gist. Misschien bij wat lagere temperaturen vergisten voor een clean bier, het is nu niet zo heel warm.

Natuurlijk wel spannend om met eigen geteelde hop te brouwen. Probeer eens een Hollandse pale ale te mkaen..lekker bitter dus...blijft natuurlijk een gok met de bitterheid...

En eeuh...droog hoppen met natte hop ?  ;D ;D ;D

Groeten en gezondheid
Oscar

Edgar

Die Saaz had je natuurlijk eigenlijk al zondag moeten oogsten, want die is zo rijp als wat. Het is altijd wat met jou, of je hebt tevéél haast of te weinig.:p

Bitterhop als basis zou ik ook doen, vooral omdat je de bitterheid van dit spul niet kent. Die Northern Brewer bijvoorbeeld die je in je raad-een-bier-of-niet-bier hebt gebruikt? Gaat prima met Saaz.

Advies van Gerard Lemmens: Als je gaat koudhoppen met je Amerikaanse pellets, laat ze dan een dag open uit de koelkast liggen, om de overmaat myrcene te laten uitdampen. Omdat je niet kookt, lost die op in het bier en dat is niet al te prettig. De onmiddellijke vries-pers-methode van veel Amerikaanse pelleterijen zorgen ervoor dat dit spul in hoog gehalte in de hop blijft, wat prima is voor kookhop, maar minder fijn voor koudhop.

Maar dat vroeg je helemaal niet.

Goed idee, die Echthe Gisth! Voor Echth Lecker Bier! Klinkt uitstekend, een Alt-achtige met een klein beetje chocolademout, maar dan inderdaad clean vergist! Is nog lastig bij Westmalle, want die doet met esters soms precies waar 'ie zin in heeft, maar allicht is koel dan beter dan warm. Gewoon in je koelkast met sensor op het vat, kan niet missen.

Adrie

Lijkt me een prima idee. Probeer de temperatuur op 19 graden te houden, dan wordt ie vast wel clean. Lijkt me heerlijk, drooghoppen met natte Saaz. Of ga je de Spalt eerst gebruiken? Ik zou ze niet door elkaar gebruiken, want dan weet je nog niet hoe ze smaken.

Edgar

Citaat van: Adrie op 18-09-2006  15:11 uLijkt me heerlijk, drooghoppen met natte Saaz. Of ga je de Spalt eerst gebruiken? Ik zou ze niet door elkaar gebruiken, want dan weet je nog niet hoe ze smaken.

Tegen die tijd zal de Saaz wel droog zijn... :)

Saaz en Spalt zitten elkaar denk ik (eens met Adrie) een beetje in de weg. Beide van die ijle, delicate aroma's (Saaz trouwens wat mij betreft veel prettiger dan Spalt, geloof ik). Drooghoppen zou ik al helemaal niet doen met Spalt, met Saaz is het heerlijk.

MO

Ik wilde ook alles oogsten maar de hoeveelheid werk van het oogsten van de Spalt viel tegen en om tien uur wilde ik echt naar bed en kon ik buiten ook niet meer zien wat ik zou moeten oogsten. Die drie uur van zaterdagnacht en al dat bier had heel wat van mijn energie gevergd.
Goed, een bekende bitterhop, 30 IBU of zo en dan de rest 1 aromahop. Inderdaad A3 lijkt het me niet handig om en de Spalt en de Saaz te gebruiken. Ik hoop alleen de Saaz want die zag er zo mooi uit! Het moet echter wel genoeg zijn. Jullie (A3, Edgar, Johannes) hebben de Saaz gezien, zullen we hem ook 3.5% a-zuur geven?

Oscar

Citaat van: MO op 18-09-2006  15:25 uJullie (A3, Edgar, Johannes) hebben de Saaz gezien, zullen we hem ook 3.5% a-zuur geven?

hmmmm visueel de bitterheid inschatten ? Knap als je het kan. Misschien en minder smakelijk idee, maar als je een "referentie hop" hebt en je gaat op de hop kauwen..? zou je dan iets van bitterheid proeven ?  of is deze methode... :ziek: :ziek: :ziek: ?

Groeten en gezondheid
Oscar

MO

Oscar, kun je in je mond 60 min koken om de alfazuren in isoalfazuren om te leggen? Ik ga voorlopig alleen even uit van veel geel poeder en weinig geel poeder en grote bellen.

Oscar

Citaat van: MO op 18-09-2006  15:33 uOscar, kun je in je mond 60 min koken om de alfazuren in isoalfazuren om te leggen?

Is mij tot nu toe nog niet  gelukt.. ;D ;D ;D uitgangpunt was of hop van zichzelf al iets van bitterheid heeft..of een andere smaak waaraan je de bitterheid kan refereren...

Groeten en gezondheid
Oscar

Edgar

3,5 klinkt prima, en voor een aromahop is het toch van beperkt belang.

Trouwens: Nat koudhoppen, in het algemeen, zou je dus ook niet moeten doen om dezelfde reden als dat pellets-myrcene verhaal. Bij verse hop is dat spul nog niet verdampt. Gehaltes verschillen trouwens per hopsoort, en uit mijn hoofd heeft Spalt Select er nogal veel van.

MO

Voorlopig voorstel recept:

94% pils
5% cara120
1% 800 EBC chocmout

SG's 1050-1010 (zou de Westmalle 1010 halen bij 60 min 66 grC en een volmout? Ik gebruik een grote gistkoek!)

kleur wordt dan 24

Northern brewer (niet zelfkweek) 31 IBU
Saaz giften op 60, 30 en 10 min; ik hoop dat ik 60 g droog (is 300 g nat?) van de plant afhaal, 20 g op elke gift geeft in totaal 13 IBU

Schiet maar!

Edgar

Citaat van: MO op 18-09-2006  16:10 uik hoop dat ik 60 g droog (is 300 g nat?) van de plant afhaal

tussen de 240 en 300, globaal.

Adrie

Citaat van: MO op 18-09-2006  16:10 uSG's 1050-1010 (zou de Westmalle 1010 halen bij 60 min 66 grC en een volmout? Ik gebruik een grote gistkoek!)

Dat denk ik wel, sterker nog: ik denk dat je lager uit gaat komen.

Herman

Ik zou ook niet koudhoppen met natte hop. Als je de gisting ruikt van een brouwsel met natte hop, ruik je een hoop grasachtige geuren, lijkt me niet lekker als dit in je bier blijft.

MO

Jongens, tegen de tijd dat ik de koudhop erbij kan gooien, is de hop toch allang droog. Zojuist een horregaas constructie gemaakt, ik hoop dat de hop zo goed droogt.

Oscar

Citaat van: MO op 18-09-2006  20:43 uZojuist een horregaas constructie gemaakt, ik hoop dat de hop zo goed droogt.

Als de temperatuur buiten gaat minderen...kun je dan bij verwarmen..?? of staat de hop in een "verwarmde" ruimte ?

Groeten en gezondheid
Oscar

MO

Ik bedacht me vanmorgen, zo bij het opstaan, dat Frans/Maasland een nieuwe mout heeft: een cara200 mout. Heeft iemand hiervan gehoord. Ik kan er NIETS over vinden op internet, balen. Helaas staat hij ook niet in A3's BrouwHulp, kun jij hem een keer toevoegen A3. Ik bel Frans straks wel om er meer over te vragen, maar misschien weet iemand op het forum meer.
Ik wil graag weten of ik er 5% van toe kan voegen. Bij 5% special B komt er een wat branderige smaak in het bier en dit bier is ook nog eens vrij licht van alcohol. Zal ik het op 3% houden?

Adrie

Citaat van: MO op 19-09-2006  08:24 uIk bedacht me vanmorgen, zo bij het opstaan, dat Frans/Maasland een nieuwe mout heeft: een cara200 mout. Heeft iemand hiervan gehoord. Ik kan er NIETS over vinden op internet, balen. Helaas staat hij ook niet in A3's BrouwHulp, kun jij hem een keer toevoegen A3.

Je kunt natuurlijk ook bij een recept even de kleur van de Cara150 aanpassen. De hoeveelheid extract zal niet veel afwijken van de cara150.

MO

Hier dan het recept. Volgens Frans/Maasland is de cara200 een caraamber en komt hij van Dingemans. Op de site van Dingemans kan ik er echter niets van vinden en op de site van Weyerman/Bamberg gaan de caraambers maar tot 80 EBC. In het recept heb ik nu 4% cara200 gebruikt. Ik heb de kleur inderdaad met een factor 1,3 op de cara150 berekend.


Naam: Eigen hop eerst
Soort: NBB (Neerlands bleeke bovengister)
Batchcode: OB088
Start SG: 1050
Gepland Eind SG:  1010 (SVG 80%)
kleur: 26 EBC (cara150x1,3)
Bitterheid: 30 IBU bittergift, de rest onbekend
Schaal: 36 L
Brouwzaalrendement: 80%

Mout
7,3 kg Pils                  3 EBC        95%   
0,3 kg Caraamber        200 EBC    4%
60 g chocolademout      900 EBC     0,8%

Water (aangezuurd met fosforzuur)
27 L Maischwater
Spoelwater tot 35 liter

Maischschema
60 min 66 °C
spoelen 75 °C

Hop
Northern brewer   35 g   9,8%   90 min      30
Saaz         20 g   3,5%    60 min      6
Saaz         20 g   3,5%    30 min      4
Saaz         20 g   3,5%    10 min      2
Opmerking: Saaz eigen kweek, vers geplukt (dus nat) toegevoegd

Gist
Gistkoek Wyeast 3787, wort beluchten

Adrie

Zo bleek is ie niet, met 26 EBC.

Dat wordt leuk, binnenkort een keer een proeverij met NBB's met diverse soorten tuinhop! Ik denk dat ik er binnenkort nog een ga maken met de Spalt.

MO

Welke kleur schat jij dat de Uerige is?

Adrie

Nee, ik bedoel voor een Nederlandse Bleeke Bovengister.  ;)

Gerb

CiteerOpmerking: Saaz eigen kweek, vers geplukt (dus nat) toegevoegd

MO begrijp ik nou goed dat je natte hop bij het begin van het koken wilt gaan toevoegen? Herinner je deze discussie http://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php?topic=2962.0 nog :bokser:? Ik ben benieuwd naar je bevindingen en wat je vind van de 'natte hopsmaken'.

Gerb


MO

Nee, helaas, de maximale kooktijd van de natte hop (echt nat, want het regent hier al de hele ochtend) wordt 60 min. Alhoewel: da's ook lang. Goed dat je de discussie van vorig jaar nog in herinnering brengt, het was toch een beetje een welles nietus verhaal zonder dat we veel ervaring hadden. Nog steeds denk ik dat natte hop geen kwaad kan. We zullen zijn. Kom je dit jaar wel naar de hobbybrouwen dag?

Edgar

Het zou me niet verbazen als de genoemde gras-achtige smaak van verse hop wordt veroorzaakt doordat de betreffende amateur-teler iets te vroeg had geoogst. Een rijpe bel is een heel ander ding dan een onrijpe bel.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.