Houblon Chouffe Dobbelen IPA Tripel

Gestart door Gerb, 15-09-2006 23:12 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Adrie

Trouwens, de begindichtheid was iets te laag uitgekomen: 1067. Volgens Promash is het alcoholpercentage dan 8,8 vol.% zonder de suiker voor de nagisting. Inclusief dus iets meer dan 9%.

Drents Hopbier

Citaat van: MO op 15-08-2007  11:23 uZou dit nu een voorbeeld zijn van veel te veel gist toevoegen? Wat een belachelijk laag eind SG. Als het nou de Duvel gist was, of de Westmalle, en 20% suiker, maar nee, niets van dat alles: Chouffe gist en slechts 7% suiker.


Gisthoeveelheid zegt niet alles. Als er veel vergistbaar is en dus veel alcohol gevormd wordt, kan het s.s.g. onder de 1000 zakken. Zoals ik al eens in een Orval constateerde.

Hopbier

EBC

SG 1000? Dan heb je water gefusteld.  ;D

Erg laag hoor, vast een meetfoutje, kapotte densimeter, te weinig bier in je maatglas? Of heb je een brett te pakken?

MO

Ik geloof het best. Ik heb wel eens een Duvel kloon gebotteld op 998. Veel is mogelijk met asociale hoeveelheden gist.

Jacques

Als je hydrometer 1000 aangeeft wil dat nog niet zeggen dat er geen restsuiker in het bier zit. Door de alcohol in het bier krijg je een vetekend beeld. Je bepaalt immers de schijnbare vergisting en niet de werkelijke vergisting.

MO

Ik neem aan dat de meesten dat wel weten, Jacques, maar goed dat je het nog even uitlegt. Maar voorwaar een droog bier is het geworden!

Jacques

Ik gaf de uitleg even omdat ik wel eens bieren ben tegengekomen met een onwaarschijnlijk lage eind SG terwijl deze bieren toch een zoetige in druk gaven. Vooral bij niet sterk gehopte bieren kan dit voorkomen.

Caspar

Citaat van: Jacques op 16-08-2007  10:04 uIk gaf de uitleg even omdat ik wel eens bieren ben tegengekomen met een onwaarschijnlijk lage eind SG terwijl deze bieren toch een zoetige in druk gaven. Vooral bij niet sterk gehopte bieren kan dit voorkomen.

Ik had hetzelfde bij mijn XL bitter (juist met veel hop net als Adrie). De refractometer gaf omgerekend SG 1010, maar het bier was wel zoetig (niet dik overigens). Voorlopig houd ik het op een meetfout, anders speelt volgens mij vooral de gist een belangrijke rol in de smaakbeleving.

http://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,6644.msg80693.html#msg80693

Drents Hopbier

Citaat van: MO op 15-08-2007  22:33 uIk geloof het best. Ik heb wel eens een Duvel kloon gebotteld op 998. Veel is mogelijk met asociale hoeveelheden gist.

Kun je voortaan iets van het bericht waarop je reageert laten zien. Nu lijkt het alsof je op "Erg laag hoor, vast een meetfoutje, kapotte densimeter, te weinig bier in je maatglas? Of heb je een brett te pakken?"  reageert, en dat kan ik me niet voorstellen.

Hopbier

Adrie

Het was geen meetfout, de densimeter is niet kapot, er zat meer dan genoeg bier in het maatglas en een infectie was niet te proeven. Hij heeft echt een dichtheid van 1000.

Jacques

Citaat van: Caspar op 16-08-2007  10:52 uanders speelt volgens mij vooral de gist een belangrijke rol in de smaakbeleving.

De gist speelt inderdaad een grote rol hierin. Waarschijnlijk komt dit door de vorming van bepaalde gistingsproducten die je associeer met zoet.
Als een bier sterk gehopt is kan het de bittere smaak van de hop de zoetige smaak markeren.

Het is misschien is heel aardig om hiermee te experimenteren. Iets voor de maand november experimenteer maand?

Caspar

Mijn agenda zit overvol, maar ik vind het wel een interessant experiment. Je zou twee identieke proefbrouwsels moeten vergisten met twee verschillende soorten gist (T58 en S04 bijvoorbeeld). Om de vergistingsgraad te verhogen zou je wat suiker toe kunnen voegen, droog maischen en flink hoog moeten pitchen.


Adrie

Zojuist heb ik mijn eerste glas zelf gebrouwen bier uit de Wunderbar getapt en dat is onze versie van de Houblon.

Heerlijk: moutig, fruitig, hoppig. Hmmmm. Je zou niet zeggen dat ie op 1000 is geëindigd, hij smaak lekker vol en helemaal niet zo enorm alcoholisch, hoewel hij toch 9% zou moeten zijn.

Het tappen gaat ook prima. 5 gram per liter is uitstekend, hoewel ie best iets meer koolzuur zou mogen hebben wat mij betreft. Volgende keer proberen met iets meer suiker.

Ik ben blij. :elifant:

korek

Citaat van: Adrie op 08-09-2007  17:04 uZojuist heb ik mijn eerste glas zelf gebrouwen bier uit de Wunderbar getapt en dat is onze versie van de Houblon.
Het tappen gaat ook prima. 5 gram per liter is uitstekend, hoewel ie best iets meer koolzuur zou mogen hebben wat mij betreft. Volgende keer proberen met iets meer suiker.

Ik ben blij. :elifant:

In welk fustje heb je het 'gebotteld'? Want mijn ervaring met de Wunderbar is dat de Perfect Draft fustjes minder druk behoeven dan de Beertender fustjes. Helaas kun je dit niet regelen bij de Wunderbar.

Adrie

Het zit in een beertenderfustje. Ik heb ook een perfectdraftfustje gevuld, die probeer ik later.

Adrie

Citaat van: Gerb op 15-09-2006  23:12 uHeren,

Onderstaande receptuur heb ik van een Amerikaans board afgehaald. Het is het recept voor de Houblon Chouffe. De Amerikanen lopen ermee weg en aangezien we toch de beschikbaarheid hebben over Amerikaanse hoppen, kunnen we net zo goed deze zelf maken. Ik heb zelf nog geen Houblon geproefd, je schijnt deze alleen te kunnen krijgen bij La Chouffe zelf en in Amerika. Ik heb dus ook geen idee of dit recept enigzins aansluit bij de werkelijkheid.
Hier komt ie;


Alcohol%: 9%
begin SG: 1073(?)
Bitterheid: 58IBU

Voor 10 liter
pilsmout1,40 kg  42,4%
pale mout1,40 kg  42,4%
kristalsuiker 0,5 kg  15.2%

Maischen: 30 min 60°C / 30 min 70°C

Kooktijd 90 minuten

Columbus14,2 gram  90 min
Columbus14,2 gram  40 min
Saaz 42,5 gram  10 min
Chinook42,5 gramdryhop

Voor de bitterhop wordt er Tomahawk gebruikt, die schijnt dezelfde te zijn als de Columbus. De drooghop is oorspronkelijk Amarillo, maar kan vervangen worden door Chinook.

Het recept (het oorspronkelijke met Tomahawk en Amarillo) komt van de Szamatulski's , althans volgens de podcast van BasicBrewing over hop. In deze uitzending vertellen ze in ieder geval wat het opschema van dit bier is. De hoeveelheden worden niet vermeld, maar die zijn vrij gemakkelijk te schatten.

Caspar

Ik lees steeds vaker dat een hopgift op 30 min typerend is voor een IPA, is dat hier ook zo? Ik kan de podcast niet afluisteren op mijn werk ;).

Caspar

Gister heb ik "de echte" geproefd ;D.

Kleur: Blond, helder (wel een enorm gistdepot).
Koolzuur: Veel, slagroom achtige schuim.
Geur: Hoppig, Citrus, wort-achtig, gistig.
Smaak: Bitter (US stijl), wort-achtig, suikerig, een beetje vervelende gist-smaak.
Body: Medium.
Mondgevoel: Samentrekkend, koolzuur.
Nasmaak: Bitter.

Conclusie: Ik mis een moutige back-bone, het lijkt wel alsof dit bier gebrouwen is met pilsmout en suiker :-\. Het bier is heel bitter met citrus toetsen, alleen het gist-profiel vind ik helemaal niet bij dit bier passen. Soms vind ik het bier smaken naar wort voordat het vergist is (met van die fenijnige hop-smaken).

Ik vind alle hobby-varianten die ik heb gemaakt en geproefd een stuk lekkerder en ze lijken eigenlijk niet echt op het origineel ;). Net als de Urthel Hop-it kan dit niet tippen aan echte (double) IPA's, Laat de brouwers eerst maar eens een proefbrouwseltje maken met US05 gist en wat Caramout :duimonder:

Maar goed, het is wel een leuke poging en het bier is wel OK.

Adrie

Ik heb er vanmiddag een soldaat gemaakt na een weekend van hard werken in de tuin (5 kuub zand van de straat de tuin in gekruid en verspreid, hop geplant en nog veel meer).

Schuim: stevig, fijn, veel
Kleur: geel, bijna fluoriserend
Geur: hoppig (citrus, dennenachtig), moutig, zoetig, beetje fruitig
Smaak: zoetig, moutig, bitter, fruitig (chouffe-gist), hoppig, iets oplosmiddel, citrus-achtig
Nasmaak: bitter, droog
Mondgevoel: medium body, alcoholwarmend, samentrekkend, medium koolzuur

Ik ben het niet met Caspar eens: dat suikerachtige, wortachtige haal ik er niet uit. Ik vind het eigenlijk een heel mooi bier. Niet helemaal in de VS-stijl (te weinig moutig, er missen caramouten in de smaak (en geur en kleur)), maar de hopsmaken en geuren zijn prachtig. Dit is het eerste bier waar ik een duidelijke dennenachtige hoppigheid in herken. Volgens de fles zitten er tomahawk, amarillo en Saaz hop in.
De moutigheid had meer mogen zijn. De gist vind ik in tegenstelling tot Caspar juist mooi bij de hopsmaken passen.

Ik ben het wel eens met Caspar dat dit bier totaal niet lijkt op de gelijknamige klonen, waaronder die van ons (De Vier Broeders). Maar het is zeker geen straf om dit bier te drinken!

MO

Ik ben het wel met Caspar eens. Ik heb het bier vrijdag gedronken en ik vond hem ook iets aan de onprettige wortige kant, en wat gek van gist. Zeker wel een lekker bier, maar geen topper.

Oscar

Citaat van: EBC op 27-01-2007  18:17 uIk vond het eigenlijk gewoon een gedryhopte Chouffe, zoetig en vooral gistig.

Ik heb de fles vanavond ook maar eens geopend en kan mij wel redelijk in deze omschrijving vinden. In de smaak zit wel wat bitterheid, maar vooral veel opgeloste stoffen uit de hop (alfazuren?), welke niet in bitterstoffen zijn omgezet. Dit geeft een voller mondgevoel en een hoppig smaakje (en geur!) maar
draagt in de bitterheid weinig mee.

Verder een prima bier, maar niet super bijzonder. :lekkerbier:

EBC

Ik proefde er laatst ook een. Bubs kan me aanvullen, want hij was erbij.

Twee jaar geleden had Bubs er een gekregen op het Kerstbierfestival in Essen. Die we begin maart proefden was een ander brouwsel. Waar ik die vorige nog op Chouffe vond lijken met veel hop, was de nieuwe meer een Duvel met veel hop.

Het gistprofiel was duidelijk Duvel, geen Chouffe. Maar dat is misschien ook wel logisch na de overname door Moortgat...

BuBS

Het was inderdaad een totaal ander bier, de eerste was een zoetig biertje met matig hop.
De laatste was inderdaad goed hoppig en had toch meer iets van Duvel dan van Chouffe.
We hebben batch 3 (zoet) en batch 5 geproefd (Duvel).
Wel een lekker biertje.

Kees

William

Vanmiddag in het lentezonnetje twee versies van MO met de Chouffegist vergiste IPA getest; een zonder koudhop en een met koudhop (tuinhop). Volgens mij gaat het om dit recept (nr 116 a en b)

Met een leuk boek erbij smaakt het nog beter  ;D



Beide bieren zijn nog erg smakelijk met een heerlijk moutige en fruitige geur. De koudgehopte versie heeft nog steeds een lichte hopgeur ondanks de leeftijd. De koudgehopte versie is wel wat minder clean in smaak dan de niet-gekoudhopte versie. Mijn volgend brouwsel wordt er ook weer een met de Chouffegist.  :proost:




MO

Haha, echt niet. Mijn IPA was nummer 101. Ondertussen zijn we een paar brouwsels verder. 116 is pas net voor vergisten gesplitst. a met chouffe, b met chouffe en koudhop en c met nottingham. Die c is overigens niet te zuipen zo zoet, heel vreemd (eind SG 1011).

Hopstort was
Challenger   50 g   7,9%   90 min   26
Saaz            50 g   3,0%   30 min   7
            

met een totale IBU van 33 absoluut geen IPA. Kwam het bier wel zo bitter over dan?

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.