Houblon Chouffe Dobbelen IPA Tripel

Gestart door Gerb, 15-09-2006 23:12 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

BuBS

Hi Gerb,

Op wat voor temp staat het bier, zet um op 25°C of zelfs meer en hij doet het weer.
Let maar op :elifant:
Mijn Chouffe ging in twee dagen van 1070 naar 1020 en bleef daar 4 dagen op steken.
Temp op 25 gezet en een dag later was ie al 1012 en een week later op 1010.

Gr Kees

Gerb

De lagerflessen staan op een plek waar het een graad of 21 is. Ik ga eerst eens proberen om mijn inmiddels aangeslagen en uren beluchte starter erbij te doen. Als dat niet lukt, ga ik de temperatuur wat opvoeren. De giststarter ruikt trouwens wel echt naar Chouffe, lachen!

Caspar

Op basis van mijn Chouffe wort, heb ik deze jongen ook gebrouwen (proefbrouwsel van 6,2 liter).

Het begin SG is 1069 en de bitterheid is 70 IBU  >:D. Ik ben benieuwd hoe de vergisting verloopt  :gistsmile:.

Groet Cas

Gerb

Zoo, jij hebt er zin in met je 70 IBU, mikte je daar ook op of is dat er zo uitgerold? Ik heb inmiddels de beluchte gist erbij gedaan en nu staat het bier in de lagerfles met een laag schuim erop. De dichtheid zal ik morgen weer eens meten, ben benieuwd.

Hopmans


Citeer70 IBU 

Heb je een fuckup gemaakt, of was dit expres?
Geen enkel commercieel bier heeft een bitterheid van 70.  :biersmile:

 :degroeten:

Oscar

Citaat van: Hoppie op 03-02-2007  20:07 uGeen enkel commercieel bier heeft een bitterheid van 70

 :neenee: De urthel hop-it Meld op zijn etiket : 80 IBU !! Ik proef het er niet aan af (9,5 % Alc.), maar ik geloof niet dat die mooie madamme sprookjes vertelt. Echter heb ik hier ooit een mail over gestuurd, maar nooit antwoord van gekregen. >:(

@Caspar : die willen we natuurlijk wel op het Pronk proeven !!  ;)

Hopmans


Sorry, mijn fout.
Ik bedoelde serieus commercieel.  ;)

 :degroeten:

Jacques

Citaat van: Oscar op 03-02-2007  20:17 uIk proef het er niet aan af (9,5 % Alc.), maar ik geloof niet dat die mooie madamme sprookjes vertelt.

Hildegard misschien niet, maar haar man Bas wel!

MO

Toch Hoppie, ik heb dit bier geproefd met A3, Johannes, Edwin en David en meer dan 50 IBU geef ik hem wel. En dit is toch echt een commercieel bier. Kijk nog maar eens naar onze proefsessie (link).

Caspar

De 70 IBU is zeker serieus gekozen, proefbrouwsels zijn er voor om lekker te experimenteren  :nut:  Trouwens, ik heb het gevoel dat je bij 50+ IBU verschillen in bitterheid minder goed proeft. :proost:

Ik heb eens een IPA gedronken van Fons met een slordige 100 IBU, heerlijk!

Groet Cas

Hopmans


CiteerTrouwens, ik heb het gevoel dat je bij 50+ IBU verschillen in bitterheid minder goed proeft

Klopt, boven de 40 wordt al moeilijk vertelde een Bavaria brouwmeester bij ons op de club.

 :degroeten:

Caspar

Zo,als ik deze jongen meeneem naar het PRONK, is ie echt bedoeld voor de geharde hop-heads. WOW wat een knaller!

Ik heb nog eens 5 gram Chinook en 5 gram Saaz dry-hop toegevoegd, dit is echt een heftige (experimentele) jongen!

De tussenstand 8,4 ºBrix / SG 1012. Het SG gaat niet meer dan 2 puntjes zakken vermoed ik  :brouwen:

Groet Cas

MO

Gerb, het is alweer een maand verder, heb je al gebotteld? De 1010 nog gehaald? Ik kom zo met een recept voor mijn Chouffe IPA, waarschijnlijk ga ik die vrijdag brouwen.

Gerb

Zoals ik al eerder meldde had ik problemen met het uitvergisten. Ik heb er tijdens de lagering nog een extra beluchte giststarter toegevoegd en toen stond er een dag of 8-9 flink schuim op het bier. Inmiddels ook al een proefbrouwsel met deze gist gemaakt en die was wel 1010. Ik vermoed dat de Houblon nu ook wel 1010 is en wil deze week gaan bottelen. Het rook in ieder geval goed! Ik wil hem op het ONK gaan inleveren, wordt dat dan een vrije klasse bier?
Bovenstaand bewijst maar weer dat de Chouffe gist een moeilijke gist is en dat je een grote starter moet maken om goed uit te vergisten. Mijn La Chouffe van vorige week met grote giststarter  was binnen 3 dagen klaar.

Caspar

Ik denk dat je dit bier het best als een Strong IPA in kan zenden (klasse C)... Ik zit nog even te twijfelen of ik mijn Houblon kloon ga inzenden. Ik heb zodadelijk 7 bieren die ik in kan zenden, dat is wel erg veel.

MO

Ik zit te denken aan een volmout IPA. Kan dat? Bestaat dat? Ik heb een Chouffe gistkoek tot mijn beschikking, dus ik ben niet bang dat ik te weinig gist zal hebben. Ik zat hieraan te denken:

SG's 1075-1012 (9%)
Kleur 13
Bitterheid 59

50% pilsmout
50% pale ale mout

columbus 11% 90 min koken 53 IBU
Saaz eigen tuin ca 3%, 40 min koken, 6 IBU
Saaz eigen tuin koudhop

Dit zou een heel mooi goudblond bier moeten worden. Ik heb al eerder met die Saaz uit eigen tuin gebrouwen (toen nog nat), dat ik echt een super lekker hoppig bier geworden.
Commentaar?

Gerb

Volgens de informatie die ik heb wordt er naast de Tomahawk (Columbus) en Saaz ook nog Amarillo gebruikt. Als vervanging hiervoor heb ik Chinook gebruikt. Ben je nog van plan om US hops als aroma/drooghop te gaan gebruiken?

Volgens mij kan je prima een volmout DIPA maken, ik heb er een paar geproefd en het grote deel had een behoorlijk volle body.

MO

Het recept staat wel in dit onderwerp maar eigenlijk wil ik die Chouffe houblon helemaal niet na brouwen. Ik wil slechts een lekker bier maken, vandaar de volmout stort. Ik heb nu eenmaal alleen maar columbus, chinook, Cascade en crystal op voorraad. Die Saaz komt dan wel weer uit het origineel. En om nu alweer met Cascade te gaan koudhoppen, dat begint zo langzamerhand afgezaagd te worden.

Adrie

Nou, dan kun je toch prima met Chinook koudhoppen?

Gerb

Juist, dat heb ik ook gedaan! Ik moet eerlijk zeggen dat het bier hierdoor wel wat harsig ging ruiken.

Caspar

Ik heb Chinook en Saaz, omdat ik niet kon kiezen.  ;)

MO

Ik kies voor Saaz. Naar alle waarschijnlijkheid.

Gerb

Gisteren dit bier gebotteld en de dichtheid was gedaald naar 1005! Wat een rare gist is die Chouffe toch. Verder was het bier harsig, grapefruit en bitterrr. Toen ik een beetje proefde, liepen de rillingen over mijn rug van de bitterheid. Dit is echt lekker. Nog een beetje prik erop en het wordt een toppertje!

Caspar

Citaat van: Gerb op 22-02-2007  11:49 uToen ik een beetje proefde, liepen de rillingen over mijn rug van de bitterheid.

Hahaha, dat had ik ook  ;). Ik ga hem vanavond bottelen, wie weet is ie ook wel onder de SG 1010 uitgekomen.

MO

Dat is goed nieuws. Leve de Chouffe. De getallen ondersteunen mijn idee om hem maar eens volmout te brouwen. Dat gaat morgenavond dan ook gebeuren, met 50/50 pils/pale ale. Ik heb er zin in. En zondag alt brouwen. Goed weekeinde!

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.