British Pale Ale

Gestart door William, 14-09-2006 23:01 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

William

Hoi allemaal,

Zoals eerder aangegeven wil ik in het komende brouwsel de Danstar Windsor gist gebruiken die ik heb liggen. Het forum lezende lijkt me dit een geschikte gist voor een Britse Pale Ale / Bitter. Daarnaast heb ik ook wel eens zin in een niet sterk doordrink bier. Daarom wil ik het ook niet extreem bitter hebben. Voor het recept heb ik me laten inspireren door een recept van Hoppie (http://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php?topic=4283.0). 
Dat recept was gebaseerd op pale ale mout (7EBC) en crystal 120. Aangezien ik geen pale ale mout heb vervang ik dit door een 1:1 mengsel van pilsmout (3EBC) en munich mout (15 EBC).
Verder wil ik de 1 staps maisch bij 66°C aangehouden. Daarnaast dun beslaan en niet te veel spoelen.
Ik heb gelezen dat de Windsor niet zo ver doorgist. Is het daarom aan te raden om eventueel iets meer graan te gebruiken om toch het 4.8% alcohol te halen of gaat dit ten kosten van de doordrinkbaarheid?

Als aromahop gebruik ik hop die ik zelf gekweekt heb (type "Intratuin" - oogst van 1 struik van 40 gr)

Voorstel:
-------------------------------

08-B  English Pale Ale, Special/Best/Premium Bitter

Min OG:  1.040   Max OG:  1.048
Min IBU:    25   Max IBU:    40
Min Clr:    10   Max Clr:    32  Color in EBC

Recipe Specifics
----------------

Batch Size (L):          15.00    Wort Size (L):    15.00
Total Grain (Kg):         3.15
Anticipated OG:          1.048    Plato:            12.02
Anticipated EBC:          16.8
Anticipated IBU:          32.9
Brewhouse Efficiency:       75 %
Wort Boil Time:             75    Minutes

Grain/Extract/Sugar

   %     Amount     Name                          Origin        Potential EBC
-----------------------------------------------------------------------------
 47.6     1.50 kg.  Pilsener 3 - Dingemans        België         1.037      3
 47.6     1.50 kg.  Munichmout 15 - Dingemans België         1.037     15
  4.8      0.15 kg.  Cara Crystal (120)             Belgie         1.034    120


Hops

   Amount     Name                              Form    Alpha  IBU  Boil Time
-----------------------------------------------------------------------------
 14.00 g.     Northern Brewer                   Whole    9.30  27.7  75 min.
 20.00 g.     Home grown                        Whole    3.25   5.2   25 min.


Yeast
-----

Danstar Windsor


Mash Schedule
-------------
L Water Per kg Grain: 4.64

Dough In Temp:                  70  Time:   0
Saccharification Rest Temp:  66  Time:  90
Mash-out Rest Temp:          78  Time:   5
Sparge Temp:                    0  Time:   0

------------------

ik hoor het wel weer.....

gr
William

MO

Goed idee om je zelfgekweekte hop alleen als aromahop te gebruiken. Ik denk dat je uitkomt op 1013, dan zit je bijna op de 5% alcohol.
Verder is een uur op 66 grC lang zat, gewoon stoppen als de jodium niet meer blauw kleurt.
Verder is er volgens mij helemaal niets mis met dit recept. Windsor is een hele lekkere korrelgist is mijn ervaring.

Edgar

Het ziet er als recept prima uit, alleen ik denk dat je van z'n levensdagen niet dat dunne, lichte karakter van een Bitter zult krijgen met die zoete korrels. Maar ik kan me vergissen.

MO

Edgar zit weer eens op zijn stokpaardje hoor. Dit was het commentaar op mijn Windsor best bitter op het ONK2006

Visueel: 15 uit 15
Geur: 18 uit 25 (zwak hoppig, zwak moutig)
Smaak: 17 uit 25 (matig hoppig, zwak zoetig)
Basissmaak: 5 uit 10 (afwijkend: te weinig zoet)
Body: 2 uit 5 (te weinig)
Mondgevoel: 2 uit 5 (zwak samentrekkend, wrang)
Nasmaak: 8 uit 15 (matig bitter (bij 50+ IBU!), zwak zoetig)

commentaar
Mooi stabiel schuim
Ik mis het licht moutige en fruitige karakter van een bitter
Is er wel pale ale mout gebruikt
Hopgeur en smaak zijn erg goed

Niet dat ik me in het commentaar kan vinden, maar de keurmeester vindt de windsor wel passen bij dit biertype, lijkt me.

Edgar

Ik zei al: Ik kan me vergissen. En de keurmeester ook :p

Adrie

Mijn bitter met Windsor werd ook beter door de keurmeester beoordeeld dan hetzelfde recept met Wyeast London Ale.

William: ik zou er veel minder Münchener in doen, want die geeft een te volle, moutige/bloemige smaak. Vervang de pils en Münich door Pale mout of Viennamout of neem 2% cara120, 10% Münchener en de rest pilsmout.

Wil je een bitter brouwen, voeg dan ook 0,8 gram hop/liter bier als koudhop toe.

Adrie

Citaat van: MO op 15-09-2006  08:01 uVerder is een uur op 66 grC lang zat, gewoon stoppen als de jodium niet meer blauw kleurt.

Sterker nog: Johannes had laatst na een  half uur al volledige conversie en ik heb de laatste twee keren drie kwartier gerust  met volledige conversie. Dus zelfs een uur is niet nodig. Begin gewoon met de jodiumtest na een half uur, wellicht heb je geluk.

Edgar

Citaat van: Adrie op 15-09-2006  09:10 uMijn bitter met Windsor werd ook beter door de keurmeester beoordeeld dan hetzelfde recept met Wyeast London Ale.

William: ik zou er veel minder Münchener in doen, want die geeft een te volle, moutige/bloemige smaak.

Waar komt toch die notie vandaan dat Munich mout een bloemige (in de zin van bloemen, niet meel) smaak zou geven? Vol en moutig ja, bloemig? Ik dacht trouwens dat je daar zelf ook (hier, om precies te zijn) van was teruggekomen.

Jacques

Citaat van: Adrie op 15-09-2006  10:16 uSterker nog: Johannes had laatst na een  half uur al volledige conversie en ik heb de laatste twee keren drie kwartier gerust  met volledige conversie. Dus zelfs een uur is niet nodig. Begin gewoon met de jodiumtest na een half uur, wellicht heb je geluk.
Als je dan begint met filteren van het beslag werken de enzymen nog gewoon door. Door de inklinking van de bostel komt er nog wat zetmeel vrij uit de korrels. Deze wordt door de aanwezigheid van de enzymen nog afgebroken.

Dit is denk ik een belangrijke reden waarom je vrij hoog rendement kijgt bij deze methode.
Citaat van: Adrie

Adrie

Citaat van: Edgar op 15-09-2006  10:38 uWaar komt toch die notie vandaan dat Munich mout een bloemige (in de zin van bloemen, niet meel) smaak zou geven? Vol en moutig ja, bloemig? Ik dacht trouwens dat je daar zelf ook (hier, om precies te zijn) van was teruggekomen.

Nou, bij sommige, met name licht gekleurde bieren die niet gedomineerd worden door caramouten heb ik die associatie soms toch.

Blijft een feit dat Münchener niets te zoeken heeft in een Britse pale ale of bitter.

William

De keuze wat betreft de mout is gevallen op pils en munich omdat ik deze op voorraad heb en om toch een bepaalde kleur te halen. Ik heb geen pale of vienna liggen. Indien het effect van Munich echt zo groot is kan ik altijd nog overwegen om pale ale mout aan te schaffen (ik ga volgend weekend brouwen). Hier ik heb nog geen ervaring mee

Ik begrijp dat ik eigenlijk niet eens hoef uit te maischen bij 78 grC en daarbij ook nog een beter extractierendement krijg? Die nemen we dan maar even mee!

Moet ik voor het koudehoppen extra aromahop (de zelfgekweekte hop) later toevoegen of dit weglaten uit de laatste fase van de kookstap van het wort?

MO

Ik zou beiden doen: een gedeelte kort meekoken en koudhoppen. En dan wel extra en niet in plaats van.

Adrie

Citaat van: William op 15-09-2006  11:13 uDe keuze wat betreft de mout is gevallen op pils en munich omdat ik deze op voorraad heb en om toch een bepaalde kleur te halen. Ik heb geen pale of vienna liggen. Indien het effect van Munich echt zo groot is kan ik altijd nog overwegen om pale ale mout aan te schaffen (ik ga volgend weekend brouwen). Hier ik heb nog geen ervaring mee

Je kunt de Münchener wel gebruiken in combinatie met de pilsmout, maar dan maximaal 10% van de stort. Eventueel kun je de stort van cara120 nog verhogen tot maximaal 5%.

William

Ik heb inmiddels pale ale mout zodat ik de combinatie pilsmout  / munichmout (47%/47%) kan vervangen door de de pale ale mout (94%).
Verder zal ik maischen bij 66 grC tot joodnegatief waarbij ik waarschijnlijk niet de 90 min vol zal maken. Daarnaast ga ik de maisch niet doorverhitten naar 78 grC maar begin de maisch van 66 grC te spoelen met water van 78 grC om nog even enzymactiviteit te behouden en het laatste zetmeel te winnen en te laten omzetten ('k ben tenslotte een Nederlander).
Daarnaast leer ik op het forum dat van de korrelgist (Danstar Windsor) geen starter hoeft te worden gemaakt dus dat doe ik dan ook maar niet!
En natuurlijk met zo'n 10 gr hop koudhoppen.

Toch nog een vraag: tot hoelang zal ik het wort ongeveer moeten beluchten na toevoegen van de gehydrateerde gist?

Hopmans

Hoi William,

CiteerToch nog een vraag: tot hoelang zal ik het wort ongeveer moeten beluchten na toevoegen van de gehydrateerde gist?

Als er één gist is die juist niet belucht hoeft te worden, dan is het Danstar wel.

 :degroeten:

William

Hoi Hoppie,

Citaat van: Hoppie op 19-09-2006  21:17 uAls er één gist is die juist niet belucht hoeft te worden, dan is het Danstar wel.

Maar kwaad kan het niet, lijkt me, ook al gezien het feit dat deze gist einde tht loopt.

Je ziet natuurlijk wel dat ik jouw receptuur voor de Engelse Ale - campingbier - als basis heb genomen (http://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php?topic=4283.0). Nu maar hopen dat ie net zo lekker wordt!

Hopmans


CiteerMaar kwaad kan het niet, lijkt me, ook al gezien het feit dat deze gist einde tht loopt.
Nee, dat denk ik ook niet.

Citeere ziet natuurlijk wel dat ik jouw receptuur voor de Engelse Ale - campingbier - als basis heb genomen
Te veel eer William, het is een standaard recept.
Het enige wat ik heb gedaan is een Belgische gist (wat dan wel van oorsprong uit schotland komt) er in doen.
Windsor is trouwens ook een lekkere gist.

 :degroeten:

William

Vandaag dit bier gebrouwen volgens het origineel recept (95% pale ale 5% cara 120), met een maisch stap bij 66 grC (40 min was voldoende), daarna doorverhitten to 72 grC en dan direct spoelen.

Om 10 uur ben ik begonnen met schroten en om 14.30 uur was het wort teruggekoeld. Dan ging dus lekker snel en bovendien was het rendement ook nog eens lekker hoog (80%) (15.2 liter, SG 1.051). Misschien dat dit komt door het niet inactiveren van de enzymen tijdens het maischen. In ieder geval bleek dat tussen het moment van het starten van het filteren en het toevoegen van het eerste spoelwater dat de Brix toegenomen was van 14.0 naar 14.4. Dit zou zo'n 3% extra rendement kunnen verklaren (normaal zit ik rond de 75%).

Toch nog een minpuntje - het afgekoelde bier lijkt me behoorlijk troebel. Komt dit door het simpele maischschema, door het gebruik van de pale ale of door een combinatie van beide?

Jacques

Citaat van: William op 24-09-2006  15:34 uToch nog een minpuntje - het afgekoelde bier lijkt me behoorlijk troebel. Komt dit door het simpele maischschema, door het gebruik van de pale ale of door een combinatie van beide?

Dat komt denk ik inderdaad door het gehanteerde maischschema waarbij eiwitten minder ver worden afgebroken. Daar staat tegenover dat je hierdoor bieren krijgt met een betere schuimhoudbaarheid en vollere smaak. Om de troebelheid te beperken ben ik onlangs overgegaan tot wat langer lageren. Ik lager nu 3 weken in plaats van 2 weken. De helderheid in de fles verbeterd daardoor wel.

Overigens worden de bieren uiteindelijk wel goed helder, alleen duurt dat een stuk langer.

William

Een update: 4 uur na het toevoegen van de Windsor was de vergsiting al in volle gang en toen ik vanochtend het waterslot inspecteerde was deze nog erg actief (elke 10 sec. een salvo). Het SG was gedurende de eerste 14 uur gedaald van 1051 naar 1023. Toen ik net terug kwam van mijn werk was de activiteit zeer sterk teruggelopen en ook was het schuim volledig verdwenen (vanochtend leek het schuim al terug te trekken). Je zou zeggen dat het tijd is om over te hevelen in de mandfles wat ik dan ook gedaan heb. Het SG is 1022.

Met de verwachting op een eind sg van 1012 zou dus nu zo'n 75% van de sg-daling bereikt zijn maar ik ben benieuwd of deze de 1012 nog gaat halen.
Het is wel iets dat me nu al 3 van de 4 keer is overkomen: Initieel loopt de vergisting heel erg snel en daarna (meestal binnen 1 tot 2 dagen) lijkt het in ene keer over te zijn? Doe ik systematisch iets niet goed? Ik heb geen T-controle tijdens de vergisting behalve dat ik het gistingsvat kan verplaatsen naar een andere omgevingstemperatuur. Tijdens deze fermentatie is de temperatuur in het vat opgelopen tot maximaal 25 C (T-strip op de emmer).

Ik heb trouwens geen hop meer toegevoegd in de mandfles omdat ik het al behoorlijk bitter vond. Waarschijnlijk heeft mijn eigen hop toch wat meer bitterkracht.

Johannes

Citaat van: William op 25-09-2006  20:06 uIk heb trouwens geen hop meer toegevoegd in de mandfles omdat ik het al behoorlijk bitter vond.

Hoi William,

Dat is een verkeerde motivatie. Drooghop voegt geen bitterheid toe. Dit gebeurt enkel met meegekookte hop, tijdens het koken worden de alfazuren omgezet in iso-alfazuren en die zijn bitter.

Gewoon drooghoppen zoals het hoort (?) in een bitter!  :police: Voor dat lekkere hoparoma!

:degroeten:

Johannes

Caspar

Ha die William,

Ik ben van mening dat je het bier veel te gauw overhevelt van het vat naar de mandfles. Laat het bier gewoon lekker 5 a 7 dagen (hoofd)gisten en vervolgens 10 tot 14 dagen lageren. Uiteindelijk kom je dan wel op de gewenste vergistingsgraad. Een bier na 1 dag al overhevelen heeft weinig toegevoegde waarde...

Drooghoppen is echt aan te raden, echt super lekker!!!  :lekkerbier:

MO

1048-1022 is een schijnbare vergistingsgraad van 54%. 65% is met deze gist een normale waarde; 1018 zou dan 62% zijn. Bij mij is met deze gist de vergisting ook klaar in een uur of 24. Kortom: he-le-maal niets aan de hand.

Oscar

Citaat van: William op 25-09-2006  20:06 uIk heb trouwens geen hop meer toegevoegd in de mandfles omdat ik het al behoorlijk bitter vond.

William, hier proef je een jongbier waar nog geen koolzuur in zit. Ik neem aan dat je weet dat in dit stadium een bier veel bitterder smaakt dan dat het uiteindelijke bier zal doen..?  echter kun je zo de bitterheid wel redelijk inschatten...

Groeten en gezondheid
Oscar

William

Dat ik nu al overhevel komt doordat ik een aantal malen gelezen heb dat het moment om te hevelen is als de vergistingssnelheid snel terugloopt en het schuim terugtrekt. Als ik jullie beluister kun je het maar beter minimaal een aantal dagen primair laten vergisten. Lijkt eigenlijk ook wel logisch: je moet iest hebben om vanaf te hevelen.

MO: Ik kwam met dit bier van een sg van 1052 dus een schijnbare vergistingsgraad van 58%. De 75% die ik gaf is als ik aanneem dat deze gist tot 1012 doorgist.

Ok drooghoppen dus. Ik heb echter geen hopzakje of iets dergelijks. Gewoon een kwestie van de hop er in mikken of deze eerste nog op de een of andere manier bevochtigen? Ik weet het, ik kan het gaan opzoeken maar soms is dit wel net zo gemakkelijk....

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.