Tapinstallatie Muifelbrouwerij

Gestart door MO, 03-09-2006 15:55 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

MO

Mijn tamelijk professionele thuisbrouwerij in Berghem is gebouwd door een superklusser die voor bier alles doet. Rob van de Biezen is zijn naam. En die man zit vol met verassingen. Omdat hij zoveel werkt heeft verzet bij het bouwen van mijn brouwerij, heeft hij levenslange garantie op gratis bier. Nu is hij al 60+ maar hij drinkt ongeveer net zoveel als ik, en dat zijn geen kleine slokjes!

Die man blijft me maar verbazen. Je raadt nooit wat ik nu weer van hem heb gekregen: een volledige tapinstallatie! Bavaria en Palm tapkop, vele slangen, goede schone aansluitingen, een grote tapkraan en een instelbare koelinstallatie. Allemaal van professioneel niveau.

Ik heb er gisteren een kastje bijgekocht. Ik heb nu dus een tapkast. Het fust dat in het kastje staat is vrijdag gevuld met een feestbier. Leve Frans/Maaslandbrouwerij van wie ik af en toe een fust mag lenen.




Oscar

Waauw, ziet er geweldig uit! Ik ben jaloers...  :proost2:

Die kun je ook mooi binnen in huis neerzetten. Super zeg!

Groeten en gezondheid
Oscar

MO

Binnen neerzetten!!!

'k dacht het niet.

Vriendelijke groeten,
Inge

Adrie

Inge, wat ben jij hard.

Schitterende installatie, MO! Wat ziet dat er strak uit. Ik wil ook zo'n superklusser.
Nou wil het geval dat David en ik een paar jaar geleden eens ergens  in Rotterdam twee volledige tapinstallaties uit een paar kroegen mochten halen, maar die installaties stonden al tien jaar te verschimmelen en te verzuren. We zijn er nog niet toe gekomen om de boel schoon te maken en te installeren. Ik zou ook niet weten waar dat zou moeten gebeuren. Maar wie weet, na een verhuizing naar een huis met brouwschuur annex proeflokaal. Heeft Frans trouwens ook 5 of 10 liter fustjes met een Heineken koppeling?

Hoe koel jij trouwens? Fust in de koelkast? Of zit er ook een koeling bij?

Oscar

Zo te zien zit er geen koelinig bij, of zit dat verstopt achter deurtje 2  :D.

Voor mijn Heineken thuistap heb ik fustjes van 10 liter. Deze heb ik destijds bij een café in Montfoort gekocht, erg handig. Voor deze thuistap heb ik zelf een kastje gemaakt met wieltjes eronder. Ik zal vanavond hier eens een fotootje van plaatsen.

Groeten en gezondheid
Oscar

MO

Inge is gemeen he?! Zo'n mooi kastje. Maar ze heeft natuurlijk wel gelijk, ik heb een essentieel element weggelaten, er staat bij gebruik nog een flinke kast naast, nl de koeling. Dit is een instelbare professionele koeling met twee grote RVS spiralen als warmte (koelte) wisselaars. Een flinke, zware bak, die misschien al koelend ook nog wat herrie maakt (heb hem nog niet aangezet).

De kleinste fusten van Frans zijn 10 liter, ik weet niet welke koppeling daar op zit.

Boinky

Ha MO,

die automatieke "vertaler" op jouw web site lijkt wel op een Belg wiens hersenen zijn aangetast door de alcohol  >:D

«Ik wil deze site minstens maandelijks updaten, dus kom regelmatig eens kijken of er nieuws is» wordt vertaald als:
«I want update this site at least monthly, therefore bowl regularly once looks at if there is news.» Dat zou je nog enigszins kunnen begrijpen.

«De Muifelbrouwerij is een kleine hobbybrouwerij in het kerkdorp Berghem.» wordt echter: «The Muifelbrouwerij are small hobbybrouwerij in the church village him.» Totaal onbegrijpelijk en dus volledig nutteloos ...

Garoetjes

Bierke

Ha die Boinky,

Grappig man ben jij!
Mooie opmerking van jou; "die automatieke "vertaler" op jouw web site lijkt wel op een Belg wiens hersenen zijn aangetast door de alcohol" :pan:
Met dat verschil dat jouw hersenen blijkbaar niet door de alcolhol aangetast moeten zijn om het doel van dit forum verkeerd te begrijpen...  graptjseu!  ;)
Ik denk te weten dat we allen, Nederlander of Belg of Spanjaard of ..., eenzelfde doel dienen namelijk het gezamenlijk promoten van het hobbybrouwen en het onderling uitwisselen van brouwervaringen.
Laten we dit voor al niet vergeten, en weet waarom zou iemand beter zijn dan iemand anders.

Uiteraard met vriendelijke broederlijke brouwgroeten,
Bierke

Eduard

Jaja... ik zit nog steeds met smart te wachten op mijn CanDirect-onderdelen uit Duitsland. Niet dat CanDirect traag is, maar een vriend in Dland die de boel doorstuurt naar mij wacht op nog wat andere verzendwaren die in dezelfde doos mee moeten. Overigens, zo'n grote koeler, ik weet niet hoe praktisch dat is. Heb al eens zo'n doorstroomkoeler laten bevriezen door'm aan te zetten voordat er bier doorheen had gestroomd, de weinige vloeistofresten die er nog in zaten waren bevroren voordat het bier kwam... Misschien een idee om je kastje om te bouwen tot een soort van koelkast? De binnenwanden met schuimplastic of ander isolatiemateriaal bekleden en ergens de achterkant van een oud koelkastje inbouwen? Dan kan-ie ook binnen staan ;)

Oscar

Zoals gezegd....ook ff een foto'tje van mijn mobiele tapinstallatie. ik heb gewoon een Heineken thuistap met een 6 tal Heineken 10 liter vaatjes. Hieromheen heb ik een mooi verrijdbaar kastje gebouwd met een deurtje en op de bodem een stekkerdoos waarvan de stekker aan de buitenkant van het kastje zit.

Zie hier mijn tapje op het kastje....perfecte taphoogte



De binnenkant..onderin ruimte voor het fustje en reserve koolzuur flessen en de stroom aansluiting (Voor de tap en misschien nog andere dingen...verlichting o.i.d.). In het midden moet ik nog een plankje bevestigen voor extra opbergruimte (glazen, afschuimer, andere benodigdheden)



Hier komt de stekker naar buiten is ongeveer 2 meter lang. Voorlopig lang zat.



Ik denk dat ik het kastje nog ga schilderen en/of ga lakken.....misschien nog een leuk opschrift of logo erop....Komt nog..ik ben niet zo'n erg goede "doe het zelf'er"

Groeten en gezondheid
Oscar


Adrie

Mooi, Oscar! Eenvoudig en voor iedereen goed te behappen. Waar heb je die tien liter vaatjes vandaan? Die wil ik ook wel. En waar heb je die thuistap vandaan?

Oscar

Citaat van: Adrie op 07-09-2006  10:13 uMooi, Oscar! Eenvoudig en voor iedereen goed te behappen. Waar heb je die tien liter vaatjes vandaan? Die wil ik ook wel. En waar heb je die thuistap vandaan?

Die thuistap heb ik een aantal jaren geleden via marktplaats gekocht bij een cafehouder in montfoort en die vaatjes ook....Je moet dus een ondernemer zoeken die deze fustjes gebruikt....Ik zal eens kijken of ik er nog aan kan komen.. Hoeveel zou je er willen hebben..misschien dat ik tzt (als ik met mijn werk daar in de buurt ben.) nog wel wat kan regelen...

Vaatjes zijn dan tegen statiegeld prijs...en zo'n fustsleutel in dan wel een must..:-)

Groeten gezondheid
Oscar

Adrie

Ik heb mijn schoonvader zo ver gekregen dat hij zo'n fustsleutel voor mij gaat lassen in ruil voor het op CD zetten van een paar cassettebandjes van hem. Dus dat zit wel goed. Ik zou wel een vaatje of drie tot willen hebben als je daar aan kunt komen. In de kelder en op zolder heb ik nog een complete tapinstallatie liggen die ik tzt na een eventuele verhuizing wil gaan gebruiken.

Oscar

Citaat van: Adrie op 07-09-2006  10:29 uIk heb mijn schoonvader zo ver gekregen dat hij zo'n fustsleutel voor mij gaat lassen in ruil voor het op CD zetten van een paar cassettebandjes van hem.

Hee...dat is een goede Deal !!!!

Citaat van: Adrie op 07-09-2006  10:29 uik zou wel een vaatje of drie tot willen hebben als je daar aan kunt komen. In de kelder en op zolder heb ik nog een complete tapinstallatie liggen die ik tzt na een eventuele verhuizing wil gaan gebruiken.

Ik zal eens kijken....Als het lukt hoor je van mij.. :proost2: ..Kostje wel wat biertjes hoor  ;D ;D  samenvol

Groeten en gezondheid
Oscar


Adrie

Citaat van: Oscar op 07-09-2006  10:33 uIk zal eens kijken....Als het lukt hoor je van mij.. :proost2: ..Kostje wel wat biertje hoor  ;D ;D  samenvol

Geen probleem! Binnenkort heb ik een bokbier, een APA en een NPA (Nederlandse Pale Ale) voor je.

Eduard

@Oscar, ik zie dat je in de kast een contactdoos zonder randaarde gebruikt, en de steker die uit de kast komt lijkt evenmin geaard. Is dat wel zo veilig als je met vloeistoffen bezig bent in de buurt van 230 V? Verder ziet het er prima uit. Handig ook om bij feestjes te gebruiken :). Dat kleine vaatje lijkt trouwens verder veel op een corneliusvat. Zit daar ook zo'n ovaal deksel in zodat het vat gemakkelijk aan de binnenkant te reinigen valt?

Oscar

Citaat van: Eduard op 07-09-2006  12:03 u@Oscar, ik zie dat je in de kast een contactdoos zonder randaarde gebruikt, en de steker die uit de kast komt lijkt evenmin geaard. Is dat wel zo veilig als je met vloeistoffen bezig bent in de buurt van 230 V?

Is inderdaad niet ge-aard....Wellicht minder veilig...Maar kun je wel "aarden" aan hout ?.. nog niet eens aan gedacht.... :verbergen:

Citaat van: Eduard op 07-09-2006  12:03 uDat kleine vaatje lijkt trouwens verder veel op een corneliusvat. Zit daar ook zo'n ovaal deksel in zodat het vat gemakkelijk aan de binnenkant te reinigen valt?

Dit is een Heineken vaatje....Bovenkant kan er volgens mij niet af..reinigen doe ik via de tapstang ingang....Heet water er in (Eventueel met sulfiet), fust weer dicht...en goed schudden....en dit 2 of 3 keer herhalen.

Groeten en gezondheid
Oscar

Eduard

De houten kast kan en hoeft niet geaard worden, maar de Heineken tapinstallatie die de stroom trekt uiteraard wel. Daarom heeft deze ook een geaarde steker. Tip: verwissel de contactdoos en bijbehorende kabel met een contactdoos met steker die geaard zijn. Dan is de kans op een onvrijwillige electrocutie een stuk lager. ;)

Herman

@A3. Die vaatjes kun je gewoon bij de slijter halen, al ze een thuistap verhuren, verkopen ze ook de inhoud van de vaatjes. Ik heb zo 2 lege vaatjes gehaald (uiteraard voor statiegeld), no problemo. Mocht ik er definief afstand van doen (heb immers ook drukvaatjes), dan zal ik aan je denken.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.