Schoonmaken en ontsmetten

Gestart door Herman, 19-10-2002 00:02 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Herman

Hallo allen,

Ik ben op zoek naar mogelijkheden en alternatieven voor de bekende schoonmaak- en ontsmettingsproblemen die we allemaal wel kennen. Het meest ben ik geinteresseerd in oplossingen die niet te veel kosten, makkelijk en snel bruikbaar zijn en niet te schadelijk zijn voor het milieu.

Reinigen+ontsmetten:
Ik heb gewerkt met chemipro, sterinette.
Voordeel: snelle werking
Nadeel: chloorgebaseerd, goed naspoelen, kosten

Enkel reinigen
Ik heb Sun gebruikt voor reinigen van hardnekkige vervuiling
Voordeel: goedkoop
Nadeel:?

Enkel ontsmetten
Sulfiet met citroenzuur. Is het echt nodig om materialen ca 24 uur in contact met deze oplossing te laten? Hoe zit het met de dosering? IS 1-2 gr sulfiet (campden) per liter in combinatie met 0,5 gram citroenzuur voldoende? Laatst kocht ik weer wat van beide, waarop gesuggereerd werd 2gr sulfiet + 4(!)gr citroenzuur per liter.
Voordeel: uitlekken is voldoende
Nadeel: inwerkingstijd(?), dosering vs kosten(?), dampen

Stoom, voor kleine instrumenten e.d. in de snelkookpan, ca 115C gedurende 20 minuten.
Voordeel: goedkoop
Nadeel: alleen geschikt voor hitteresistente zaken

Vraagstelling
Wie gebruikt wat anders, bijv Iodophor of zo? Kun je dat hier kopen/maken? Ik kan me voorstellen dat je bij de apotheek zelf spullen kan kopen om een oplossing hiervoor te maken?

Ook al jullie ervaringen met, ik noem maar wat
-stoom
-waterstofperoxyde
-jodium
-betadinescrub
-fosforzuur
-perazijnzuur
-alcohol
-soda
-loog
-chloor
-....
zijn van harte welkom.

Het lijkt me goed hier eens een mooi overzicht van te krijgen. Wat is een bepaal middel, hoe gebruik je het, waar moet je op letten als je het koopt (juiste omschrijving, samenstelling e.d.). Ik zal de resultaten ook op mijn site samenvatten.

Ik ben benieuwd!!  :groots:

:degroeten:
Herman


#reinigen #schoonmaken #desinfecteren

Ep

Hoi Herman,

Ik heb een keer Chemipro gebruikt en toen is m'n bier meteen bedorven :'(, dus dat was eens en nooit weer.

Verder gebruik ik altijd sulfiet (campden) in oplossing van 1 gr per liter, sinds een paar maanden doe ik hier nog ongeveer 1 theelepel citroenzuur per 10 liter bij. Ik laat het wel altijd een dag staan. Dit gaat eigenlijk altijd goed, ook voor ik citroenzuur gebruikte, dus 4 gram citroenzuur per liter lijkt me nogal overdreven.
Deze methode is in ieder geval goedkoop, snel is het niet maar brouwen is sowieso geduld hebben, hoe het met het milieu aspect hiervan zit weet ik niet maar ik ben er wel benieuwt naar, misschien dat iemand anders daar iets over weet.

Schoonmaken doe ik eigenlijk altijd gewoon met water en een borstel, eventueel laat ik het een poos weken. Ook daar het ik nooit problemen mee gehad.

verder heb ik weel eens nagedacht over het gebruik van alcohol (b.v. gedestileerd mislukt bier), het lijkt me alleen dat je hiervan nogal veel nodig hebt en dat je dus nogal lang bezig bent met stoken (veel werk en veel energie verspilling). Maar misschien dat iemand hier ervaring mee heeft en kan vertellen hoe sterk het moet zijn en hoe lang het mee gaat.

Ep

Jacques

Al een hele tijd wil ik over dit onderwerp een uitgebreid artikel schrijven maar omdat ik het steeds zo druk heb komt er alsmaar niet van.
Voorlopig kunnen jullie goed terecht op de site van Hans Aikema die daar al heel wat interessante informatie gepubliceerd heeft. Zie http://home.wanadoo.nl/hoorns.hopbier/bacter.html

 :degroeten: Jacques

janvandessel

Hallo Herman,

Wij werken in de gilden van het V.A.W voor ontsmetting met Oxonia actief d.i een vloeibaar ontsmettingsmiddel op basis van waterstofperoxide en perazijnzuur,
Een 0.5% oplossing volstaat voor ontsmetting van je brouwspullen en je hoeft NIET NA TE SPOELEN.
Het grote nadeel is dat je dit product moet aankopen in 30kg recipienten en dat het vrij agressief is (waterstofperoxide) op het recipient is een speciale stop voorzien met een overdrukventiel.Het is slechts beperkt houdbaar
Dus het zou in gildeverband moeten aangekocht worden en afgevuld in GESCHIKTE KLEINERE RECIPIENTEN MET OVERDRUKVENTIEL OF NIET AANGEDRAAIDE STOP EN VOOR ELK EEN TECHNISCHE FICHE EN VEILIGHEIDSPUNTEN; :lessmile:  :lessmile:
Ik gebruik het nu al een vijftal jaar en ben er zeer tevreden over.
Groeten Jan  :degroeten:

JWVG

Ha die Herman,

ik gebruik zelf Star San voor ontsmetten. Het heeft zo ongeveer alle voordelen die jij noemt: het is snel, goedkoop (je gebruikt heel weinig), milieuvriendelijk en het is zeer effectief, omdat de film die achterblijft als je er mee spoelt, heel goed ontsmet. Ik heb het altijd in zo'n plantenspuit bij de hand voor het snel ontsmetten van kleine dingen. Je hoeft maar 2 minuten te wachten en het is goed. Bovendien hoef je niet te spoelen, al doe ik dat meestal wel. En het is niet agressief, zodat mijn kleren (na een desastreuze bleekmiddel periode) heel blijven.

Er is eigenlijk maar 1 nadeel; het is alleen in de VS te koop.... Kijk b.v. op http://www.morebeer.com . Zelf neem ik af en toe wat mee. Echt iets om hier te importeren!

Mijn flesjes steriliseer ik altijd in de oven, met wat zilverpapier over de opening. Werkt perfect, en helemaal milieuvriendelijk. Overigens ben ik er gisteren achter gekomen dat sommige van de Grolsch beugel flesjes plastic doppen hebben i.p.v. porcelein. Dat gaat dus niet goed in de oven! Mijn huis stinkt nog steeds, de doppen werden volledig vloeibaar! Conclusie - voor beugelflessen is dit vaak niet zo'n goede methode....

Voor schoonmaken gebruik ik tegenwoordig altijd Sun ongeparfumeerd. Goedkoop, vast niet milieuvriendelijk, wel heel effectief.

 :degroeten: Jan Willem.

Adrie

Wij ontsmetten alles altijd met chloor. Werkt uitstekend, maar is natuurlijk niet zo goed voor het milieu. Het liefst zou ik ook met oxonia werken, maar ik heb dat nog nergens te koop gezien.

Wat de beugels betreft, Jan Willem, ik las laatst een artikel dat Grolsch voor 2005 alle beugeldoppen wil vervangen door plastic doppen. Dit schijnt milieuvriendelijker te zijn, omdat plastic doppen hergebruikt kunnen worden door omsmelten. De porceleinen doppen vormen een te grote afvalberg.

Groeten,

A3

JWVG

Tja, dan zal ik toch chemisch moeten ontsmetten als ik beugels gebruik. Gelukkig gebruik ik die alleen heel af en toe bij een weizen.

 :degroeten: Jan Willem.

Pjotr

Hai,

Voor ontsmetten gebruik ik Sulfiet en Citroenzuur: respectievelijk 2gr en 1gr per liter. Materiaal laat ik meestal niet meer dan een paar uur in het spul staan. Nog geen besmettingen gehad.

Voor reinigen gebruik ik afwaspoeder. Wonderbaarlijk hoe goed dat de boel losweekt en oplost.

Ciao,

Peter

depee

Oxonia niet naspoelen??
Misschien heb ik een ander soort oxonia dan Pallieter maar bij mij staat wel degelijk grondig naspoelen met zuiver leiding water.
Allesinds ik gebruik sedert een jaar een 0.5% oplossing in warm water en ben er heel tevreden van.
Heeft er iemand al gebruik gemaakt van Asepto net zoals Oxonia van Henkel - Ecolab.
asepto gebruik ik om flesjes en al mijn rvs materiaal te reinigen . Mag wel niet gebruikt worden bij koper.

Arny

Citeerverder heb ik weel eens nagedacht over het gebruik van alcohol (b.v. gedestileerd mislukt bier), het lijkt me alleen dat je hiervan nogal veel nodig hebt en dat je dus nogal lang bezig bent met stoken (veel werk en veel energie verspilling). Maar misschien dat iemand hier ervaring mee heeft en kan vertellen hoe sterk het moet zijn en hoe lang het mee gaat.
Stoken om schoonmaakalcohol te maken is de moeite niet echt waard. Je bent er toch een dag mee bezig en dan heb je nauwelijks een litertje van 80%. Dan zou ik even langs de winkel wandelen.

janvandessel

Hallo Depee

Ik heb destijds voor ik met oxonia werkte contact opgenomen met de vertegenwoordiger van Henkel ecolab en deze verzekerde me dat je niet moet naspoelen met oxonia op de technische fiche staat dit anders vermeld.
Azijnzuur is trouwens een biereigenzuur dus je kan er niets fout mee doen en de waterstofperoxide die is zo verdwenen dus zeker niet naspoelen want anders is het desinfecterend effect nutteloos.Neem anders maar is contact met iemand van Henkel Ecolab.
Mat Asepto hebben we vroeger ook gewerkt,maar bij Henkel is het probleem steeds de grote afname die je moet doen.
Nu werkt ik voor alkalisch te reinigen met calgonit,deze vind je gemakkelijker in agra centra's voor landbouwers.
           Groeten, :degroeten:
             Jan

Ep

Zelf bier verstoken is inderdaad misschien wat veel werk, zeker als je zo'n klein en slecht keteltje hebt als ik. Ook maakt de hoeveelheid energie die je hiervoor nodig hebt het natuurlijk niet echt milieuvriendelijk.  :duimonder:Zeker als het 80 % moet zijn, ik dacht zelf meer aan 30% o.i.d. (dit is al een stuk makkelijker te maken. Ook dacht ik dat dit voldoende zou moeten zijn, drank van 30% bederft niet, blijkbaar werkt het dus nogal desinfecterent, dus zou het ook bruikbaar moeten zijn om andere dingen mee te desinfecteren (of is dit te simpel bedacht?)).
Het voordeel van zelf stoken lijkt mij dat je hoofdzakelijk ethanol krijgt en relatief weinig giftige alkoholen. Schoonmaak alkohol bevat zoveel giftige alkoholen dat het ondrinkbaar is. :P

Ep

Arny

Maar als je bier één keer verstookt naar 30% heb je een bruin en onwelriekend schoonmaakmiddel omdat er 70% troep in zit. Lijkt me niet echt fris.
Het voordeel van weinig giftige alcohol zie ik niet zo want ontsmettingsmiddel hoef je niet te drinken.

Ep

Ja dat is wel waar natuurlijk ::)
En als je goed naspoelt maken die giftige stoffen ook niet meer uit natuurlijk.
Misschien een idee om eens mee te gaan expirimenteren (met schoonmaak alkohol dus ;D).

MO

Arny, Ep,

heren, heren, volgens mij werkt het zo niet. Wanneer je 5% ethanol in water destilleert, dan komt dit over als 96:4 ethanol/water (azeotropie). In whiskey destilleerderijen (?) stoken ze dan langer door tot 80:20 ethanol/water. Misschien kan je wel verder doorstoken tot 30%, maar dan moet je wel heeeel lang doorgaan, en inderdaad, dan zou er wel wat troep mee overkomen (maar niet zoveel denk ik). Kortom: 30% maken is moeilijker dan 80%, dat wilde ik even kwijt.
Wat je natuurlijk wel zou kunnen doen is vlot destilleren tot 96:4 (kookt bij 78 graden) en dit aanlengen met water tot 20 of 30%.
Maar eigenlijk is een fles ethanol kopen het makkelijkst en wellicht overall het goedkoopst.

Arny

Uit mijn ervaring als thuisstoker weet ik het volgende: wanneer je een vergiste massa verstookt haal je de eerste keer een procentje of 40. De tweede stook heeft een gemiddeld alcoholpercentage van 80%.
Maar ik ben dan ook geen professionele whiskystoker  ;)

Over een fles ethanol kopen ben ik het trouwens geheel eens!

Ep

Mijn probleem met ethanol kopen is dat hier hoge accijnsen op zitten. Als het gaat om deskundig gestookte en gelagerde whisky of zo dan heb ik dit er wel voor over, maar voor een schoonmaakmiddel lijkt mij dit wat overdreven. Vandaar mijn idee om het zelf te stoken.
Overigens is het stoken van laag alkoholische drank wel makkelijker dan sterke. Het alkoholpercentage hangt voor een groot deel af van de temperatuur waarbij je stookt, bij 78 graden zal het bijna puur zijn maar ben je heel lang bezig, en bij 85 tot 90 graden zal het 30 of 40 % zijn en ben je vele malen sneller klaar.
Maar goed, dit is een forum over brouwen en niet over stoken. Waar het om gaat is hoe alkohol (ethanol of andere) als ontsmettingsmiddel zich verhoudt tot andere ontsmettingsmiddelen waar het gaat om kosten, snelheid en schadelijkheid voor het milieu. :lessmile: Hoe het hiermee zit weet ik niet.

Arend

hallo  depee.

bij een niet te hoog mengverhouding dosering ca1% zal dat niet tot een smaak afwijking komen .wat wel kan gebeuren dat is dat de vergisting mindep goed op gang zal komen. :gistsmile:


Adrie gisteren de eerste 5 liter zijn binnen. morgen eerst proberen. :hoera:

groeten Arend :degroeten:

Tsjerk

Hallo allen,
Gisteren 50 bierflesjes ontsmet (hete luchtoven op 125º C voor 15 minuten) en na voldoende afkoeling afgevuld met mijn eerste brouwsel. Vandaag: 5 flesjes lekken bier door de naden of door scheuren in het glas. Is de manier van ontsmetten te aggresief of gebruik ik flesjes van een slechte kwaliteit? Wat zijn jullie ervaringen hiermee?

Wilco.


Wilco, Johannes is wel zeer streng door het sluiten van jou topic  :police:  maar ik wil er toch nog even op reageren en doe het dus maar hier.

Ik denk dat jou pobleem is dat je de flesjes te snel uit de oven hebt gehaald. Je had ze nog wat verder moeten laten afkoelen.

 :degroeten:  Tsjerk

stoker

Eventjes een oude koe uit de sloot halen,
zo lukt het dus niet:
Citaat van: MO op 30-10-2002  11:06 uArny, Ep,

heren, heren, volgens mij werkt het zo niet. Wanneer je 5% ethanol in water destilleert, dan komt dit over als 96:4 ethanol/water (azeotropie). In whiskey destilleerderijen (?) stoken ze dan langer door tot 80:20 ethanol/water. Misschien kan je wel verder doorstoken tot 30%, maar dan moet je wel heeeel lang doorgaan, en inderdaad, dan zou er wel wat troep mee overkomen (maar niet zoveel denk ik). Kortom: 30% maken is moeilijker dan 80%, dat wilde ik even kwijt.
Wat je natuurlijk wel zou kunnen doen is vlot destilleren tot 96:4 (kookt bij 78 graden) en dit aanlengen met water tot 20 of 30%.
Maar eigenlijk is een fles ethanol kopen het makkelijkst en wellicht overall het goedkoopst.

Het zou nogal een luxe zijn als je een liter van 96° C gemakkelijker bekomt dan een liter van 40° C, zoveel troep heb je dan niet, het is doorzichtig en is voor het overgrote deel water en ethanol.
Als je zonder kolom distilleert en op een redelijk tempo, mag je iets verwachten van rond de 40
96 is al heel wat moeilijker, daarbij moet je de energietoevoer al verlagen om het trager te laten koken, je hebt een kolom nodig en meestal ook gebruik maken van reflux (een deel van het gedistilleerde terugsturen naar de kolom of ketel)
een liter alcohol van 96° maken in de optimale omstandigheden kost ongeveer 1€.

(Een interessante hobby trouwens, alleen jammer dat het iets minder legaal is.)
Voor de geïnteresseerden: www.homedistiller.org , www.homedistiller.org/forum

oranjeboombiertje

Nadat Mo Infecties heeft opgemerkt bij 2 van mijn brouwsels begin ik me erge zorgen te maken. Ik heb zelf bij één brouwsel al lang door dat het niet helemaal goed was (geen koolzuur deken boven het bier tijdens het lageren) Maar bij het andere brouwsel zou ik niet weten waar het vandaan moet komen. Ik ben dus bang dat ik als ik schoonmaak ergens wat achter laat wat er niet hoort. Mijn vraag is dus eigenlijk hoe ik het beste mijn materialen schoonmaak (gistvat, hevels, tegenstroomkoeler). Ik maak alles gelijk na het brouwen op het oog schoon. Mijn gistvat spoel ik met een sulfietoplossing (15-30 minuten ?) en nog eens na met schoon water. Is dat lang genoeg en goed genoeg? Als ik een sulfietoplossing gebruik is dat meestal 10 liter warm water met ±3 G/L sulfiet en 2-4G/L citroenzuur in mijn 60 liter vat. Moet ik een groter volume nemen zodat alles onder water staat? Ook vraag ik me af of er misschien desinfecterende middelen zijn die ook goed werken in koud water. Ik heb namelijk maar de beschikking over 10 liter warm water per keer (boiler). Kortom: hoe weet ik zeker dat er helemaal niks achter kan blijven in mijn materialen?

 :degroeten:
Wesley

Hopmans


De stop onder in het vat is vaak een grote boosdoener.

 :degroeten:

Caspar

Hoe maak jij je tegenstroomkoeler schoon / desinfecteer je hem? Volgens mij is zo'n apparaat echt een infectiebron... Gistvat kan het niet zijn (tenzij je inderdaad een kraantje heb).

Verder gebruik ik altijd Chempro Caustic, goed spul!

Drents Hopbier

Citaat van: oranjeboombiertje op 23-04-2007  10:30 uOok vraag ik me af of er misschien desinfecterende middelen zijn die ook goed werken in koud water.

Wat sterker werkend desinfectiemiddel. Chloorhoudend bijv. en dan goed naspoelen. Wel wat milieu onvriendelijk. Perazijnzuur gemengd met waterstofperoxide werkt ook goed, maar ik weet niet of dit in kleinverpakking te koop is.

Hopbier

MO

Ik zou stoppen met sulfiet en overstappen op chemipro oxi (link).



Zeker, het is duurder dan sulfiet maar het stinkt niet zo en in de 2 kg verpakking is het redelijk betaalbaar. En die 2 kg gaat echt heel lang mee, 3 dopjes op 25 liter is zat.

En verder: gewoon heel goed schoonmaken met schone schuursponsjes. Alles uit elkaar halen wat je uit elkaar kunt halen.


Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.