20 liter spoelwatervat met oud frietpanelement

Gestart door Henielma, 26-08-2006 23:24 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Henielma

Wanneer tijdens het brouwen het spoelwater op temperatuur gebracht moet worden heb ik het meestal druk met het afwegen van hop en alles voorbereiden voor het filteren en spoelen. Wanneer het spoelwater eenvoudig automatisch op temperatuur gebracht zou kunnen worden en op temperatuur zou blijven dan zou mij dat goed uitkomen.

Onze oude 'koude zone' frietpan viel van ellende uit elkaar omdat het kunsstof op verschillende plaatsen gebroken was. Nadat we een nieuwe gekocht hadden zag ik een mooie toepassing voor het verwarmingselement van de oude frietpan.

Vanmiddag de oude Inventum frietpan uit elkaar gehaald en het element goed schoongemaakt met behulp van de afwasmachine en daarna met staalwol.
Hierna het uiteinde van het element wat verder gebogen zodat de aansluitpunten horizontaal komen. In een 25 liter vat van bakkerijbenodigdheden vier gaten aan de zijkant gemaakt. Twee gaten voor de aansluitpunten en twee voor de schroeven. schuif nu wat rubber 0-ringen of stukjes rubber slang over de uiteinden van het element en over de twee schroeven. Maak nu voor aan de buitenzijde van het vat een dun hardhouten plankje. Maak hierin ook weer vier gaten en schroef het element met daartussen de rubber ringen en het vat tegen het plankje.
Sluit nu het element met de thermostaat weer aan. Gebruik 1 van de twee schroeven voor het bevestigen van de veiligheidsaarde. Maak deze schroeven lang genoeg zodat er een kap aan gemonteerd kan worden.

Foto's van het spoelwatervat:





De thermostaat van de oude frietpan heeft helaas teveel hysterese. Wanneer deze uitschakelt bij 80 graden Celsius schakelt deze pas weer in bij 67 graden Celsius. Deze thermostaat kan wel gebruikt worden als beveiliging tegen drooglopen als deze bijvoorbeeld op 105 graden Celsius ingesteld wordt.

Voor de temperatuurregeling heb ik de vaker op dit forum vermelde onderstaande Conrad thermostaat besteld met het bestelnummer 615910 - 89.



PS: Geen verzendkosten meer bij Conrad en deze thermostaat kost EUR 40,--.

Johannes

Dit is echt weer één in de categorie simpel, doeltreffend & je moet er maar op komen  ;D Geniaal!  :duimop:

Henielma

Afgelopen weekend de ton nog uitgebreid met een kraan.


Oscar

Levert het element geen smeltgevaar op voor de plastic emmer? Het idee is wel geniaal zeg!

Groeten en gezondheid
Oscar

Henielma

Citaat van: Oscar op 04-09-2006  19:30 uLevert het element geen smeltgevaar op voor de plastic emmer..??

Nee het plastic smelt niet omdat er water in de emmer zit. Het kraantje heb ik zodanig geplaatst dat er minimaal 5 liter water in de emmer blijft. Tevens schakelt de oorspronkelijke thermostaat die nog gemonteerd is het element uit bij zo'n 95 graden Celsius. Hierdoor stopt het verwarmen ook als er per ongeluk toch te weinig water in zit.

Zoals al aangegeven gebruik ik een elektronische thermostaat voor de echte temperatuurregeling omdat deze veel nauwkeuriger is.

Oscar

Henielma,

Ik wil ook zo'n plastic vat gaan maken (ik ben al op zoek naar een oude frituurpan), maar ik zie aan de buitenkant van de emmer een "plastic ding"  :D zitten. Wat is dat? Zat dat bij de frituurpan of is het wat anders?

Groeten en gezondheid
Oscar

Henielma

Citaat van: Oscar op 06-11-2006  22:15 uIk zie aan de buitenkant van de emmer een "plastic ding"  :D zitten. Wat is dat ? Zat dat bij de frituurpan ? of is het wat anders ?

Leuk dat je de spoelwaterton wil nabouwen. De ton bevalt mij prima.
Wat je ziet is het deel van de 'koude zone' frietpan waar de thermostaat in zit. Deze thermostaat gebruik ik nu voor de maximale temperatuurbeveiliging en ik stel deze in op zo'n 95 ºC. De elektronische Conrad thermostaat stel ik als volgt in: 79,5 ºC inschakelen en 80,5 ºC uitschakelen.

De afdichting waar het element door het vat gaat is nog een punt van aandacht geweest. In het begin heeft deze gelekt. Nu heb ik wat afdichtingsrubber aan beide zijden van de emmer gebruikt en sindsdien is de emmer goed lekdicht.

Let op dat je het element wel voorziet van veiligheidsaarde. Ik heb dit gedaan door de aarde aan te sluiten op het schroefje waarmee het element vastgemaakt wordt. Langs dit schroefje kan ook water naar buiten lekken. Dit moet je dus ook afdichten en daarna nog controleren of het nog elektrisch contact maakt met de buitenzijde van het element.


Oscar

Citaat van: Henielma op 04-09-2006  19:40 uNee het plastic smelt niet omdat er water in de emmer zit.

Henielma, houdt dit in dat je bij gebruik wel moet zorgen dat het gehele element onder water gedompeld is? Of kan een klein laagje ook, zodat alleen de voetjes onder water staan?

Ik heb een element gevonden waarbij de aan/uit schakeling defect is gegaan (er was ergens iets doorgebrand). Maar volgens mij doet de temp-schakelaar het nog wel. En die conred thermostaat heb ik al.

Dus ik kan jouw spoelvat gaan klonen  :hoera: :elifant: :dansen:

Groeten en gezondheid
Oscar

Henielma

Citaat van: Oscar op 08-12-2006  18:45 uHenielma, houdt dit in dat je bij gebruik wel moet zorgen dat het gehele element onder water gedompeld is? Of kan een klein laagje ook, zodat alleen de voetjes onder water staan?

Het hele element moet onder water staan. Leuk dat je hem gaat nabouwen.

Gerb

Wij gebruiken ook een frituurelement om water op te warmen, maar we hebben geconstateerd dat je last krijgt van temperatuurszones waar best wel een groot verschil in kan zitten. Hiervoor hebben we een roerder geinstalleerd om dit te ondervangen. Heb jij geen last van temperatuursverschillen?

Henielma

Citaat van: Gerb op 09-12-2006  09:09 uWij gebruiken ook een frituurelement om water op te warmen, maar we hebben geconstateerd dat je last krijgt van temperatuurszones waar best wel een groot verschil in kan zitten. Hiervoor hebben we een roerder geinstalleerd om dit te ondervangen. Heb jij geen last van temperatuursverschillen?

Nee, daar merk ik niets van. De temperatuursensor plaats ik dicht bij de uitgang voor de kraan op het vat en ik stel de thermostaat in op 79,5 ºC inschakelen en 80,5 ºC uitschakelen. Tijdens het op temperatuur brengen van 55 ºC naar 80  ºC kan ik me wel voorstellen dat er grote temperatuursverschillen zijn maar op dat moment gebruik ik het water toch niet. Nadat het vat op temperatuur is gebracht schakelt het element ongeveer om de 10 minuten minder dan een minuut in.

Na het aanzuren van het spoelwater roer ik er wel even doorheen om het zuur goed te verdelen in de spoelwater ton.

Overigens zijn de elektronische thermostaten nu in de aanbieding EUR 10 goedkoper geworden.  :hoera:
Helaas heb ik er net nog twee binnengekregen voor de oude prijs.  >:(

Henielma

Vandaag een goede tip gezien van Bakkerman die ook bij dit onderwerp van pas komt.
Het blijkt lastig om de afdichting tussen element en emmer goed dicht te krijgen.  Een tip hiervoor is om bij de Blokker een silicone bakblik te kopen en teken de omtrek van je doorvoer van het element en je flens uit op dit materiaal. Nu nog uitknippen en dit silicone materiaal tussen het element en de emmer inklemmen.

Dit materiaal is flexibel, hittebestendig en voedselveilig.

Amberbock

Hoe lang duurt het opwarmen tot 80°C wanneer het vat gevuld is met bvb 20 liter koud water? Ik speel met het idee een kleine elektrische herms te bouwen en dit idee lijkt me heel bruikbaar.

EBC

Meet de volgende keer de temperatuur van het water eens, tussen het in- en uitschakelen van de thermostaat. Dan krijgen je een idee van de werkelijke spoelwatertemperatuur.

En posten maar, want ik ben benieuwd...

Henielma

Het opwarmen van 15 liter water van 50 ºC naar 80 ºC gaat bij mij met dit element van 2200 Watt met 1,5 ºC/minuut. Dus in 20 minuten is deze temperatuurstap klaar.

Ik heb de regeling ingesteld zodanig dat deze weer inschakelt bij 79,5 ºC en uitschakelt bij 80 ºC.

EBC

ja maar dat is de regeling, nu eens meten wat het water dan werkelijk doet...

Henielma

Ik heb vandaag gebrouwen en daarbij wordt de temperatuur van het spoelwatervat met 15 liter water gelogd. Het blijkt dat de temperatuur bij de uitgang van het spoelwatervat tussen de 79,7 ºC en de 80,4 ºC blijft. Het blijkt dus dat ik niet inschakel bij 79,5 ºC maar waarschijnlijk bij 79,7 ºC. De overschoot is 0,4 ºC.
Ik heb nog even precies bepaald wat het aantal  ºC/min is tussen de 65 ºC en de 80 ºC. Dit is 1,63 ºC/minuut temperatuurstijging bij 2200 Watt.

Hieronder een grafiek van de logfile met de spoelwatertemperatuur.


EBC, waarom vraag je dit eigenlijk?

EBC

Ik was gewoon benieuwd naar het regelgedrag van je systeem en hoe de thermostaat daar in zit...

Je hebt aangetoond dat de thermostaat prima geschikt is voor spoelwater en het regelen van een warmtekast. Maar wat minder voor het regelen van maischtemperatuur of 'in het wort' regelen van vergisting

Mooi werk hoor!

Henielma

De "thermostaat" zit in ingebouwd in mijn laptop in de vorm van een zelfgemaakte LabView applicatie. Deze stuurt een relais aan die het verwarmingselement schakelt. Tevens stuurt deze applicatie het maischen met behulp van een gasbrander maar daarover in een ander onderwerp meer.

Een ingebouwde aardigheid is dat de applicatie uitrekent aan de hand van de huidige temperatuur van het spoelwater wanneer het verwarmingselement ingeschakeld moet worden om precies op het einde van het maischen het spoelwater op temperatuur te hebben. Gisteren dit getest en inderdaad 1 minuut voor het einde van het maischen was het spoelwater voor de eerste keer op 80 ºC. Uiteraard wordt hierna de spoelwatertemperatuur constant gehouden.

EBC

Nu dacht ik dat je die Conrad thermostaat gebruikte...omdat die gewoon te koop is voor iedereen, vond ik het zo'n nuttige test.

korek

Citaat van: Henielma op 23-05-2007  08:20 uDe "thermostaat" zit in ingebouwd in mijn laptop in de vorm van een zelfgemaakte LabView applicatie. Deze stuurt een relais aan die het verwarmingselement schakelt. Tevens stuurt deze applicatie het maischen met behulp van een gasbrander maar daarover in een ander onderwerp meer.

Henielma, is deze applicatie ergens te downloaden en wat voor hardware heb je ervoor nodig. Sinds kort heb ik een laptop en ik wil deze ook gaan gebruiken om het brouwproces wat te gaan automatiseren en dan met name de temperatuur beheersing.

Henielma

Die Conrad thermostaat heb ik voorheen hiervoor gebruikt. Werkt ook prima. Als je deze op dezelfde manier instelt op 79,7 ºC inschakelen en op 80 ºC uitschakelen dan zul je een vergelijkbaar resultaat zien. Maar ik zal dit vanmiddag eens testen.
Dus schakelen met de UT100 van Conrad en meten met mijn applicatie. Met een beetje geluk kan ik aan het eind van de dag een vergelijkbare grafiek laten zien maar dan geschakelt met de UT100 thermostaat.

De UT100 gebruik ik nog steeds om au-bain-marie mijn starters op temperatuur te houden. De thermostaat stel ik dan als volgt in. Inschakelen bij 22,9 ºC en uitschakelen bij 23,1 ºC. Dit in combinatie met een klein verwarmingselement van 4 Watt houd dit de temperatuur van de starter mooi constant. Het is wel van belang hier een verwarmingselement met een laag vermogen voor te gebruiken omdat je anders veel te ver doorschiet met opwarmen. Het verwarmingselement moet in verhouding zijn met de hoeveelheid vloeistof.

Henielma

Hieronder het resultaat met de test met de Conrad thermostaat UT 100 waarbij deze het verwarmingselement schakelt en de PC slechts registreert:



Het gedrag is vergelijkbaar alleen is de temperatuur ongeveer 0,4 ºC lager door afwijking tussen de UT 100 thermostaat en mijn eigen sensor.

Nog wat getallen:
LM92 sensor (PC)    UT 100 (Conrad)
48,85 ºC                     49,0 ºC             Start temperatuur
79,6 ºC                       80,0 ºC             Uitschakeltemperatuur
79,4 ºC                       79,7 ºC             Inschakeltemperatuur
80,2 ºC                       80,6 ºC             Overshoot

Mijn conclusie:
Beide thermostaten geven een vergelijkbaar resultaat. De temperatuurweergave van beide sensoren liggen dicht bij elkaar.

Amberbock

OK, ik heb de Conrad thermostaat besteld en gisteren heb ik in de kringloopwinkel een tweedehands frituurpan gekocht.

Het ding is reeds totaal gedemonteerd en het verwarmingselement in de juiste vorm gebogen om in mijn emmer te passen.  Het element is 2200 watt. Hopelijk is dat voldoende om een even snelle opwarming te krijgen zoals te zien op de grafiek.
Mijn emmer is 20 liter (4 gallon) en ik ben van plan mijn dompelkoeler te gebruiken als doorstroom element voor mijn Hermske.

Nu nog waterdicht krijgen en terug aansluiten. Zoals hierboven gesuggereerd ga ik hiervoor een silicone bakplaat van Blokker opofferen.

Lijkt mij een waardig einde voor het anders voor mij nutteloze ding... :engel:

Groeten

Amberbock

Henielma

Inmiddels zijn de foto's in dit topic er niet meer, daarom deze nog een keer opnieuw. Na 8 jaar gebruik ik deze tot volle tevredenheid spoelwaterton nog steeds.





Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.