Kurksmaak

Gestart door Hoppie, 08-08-2006 17:14 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Is kurksmaak nu lekker/authentiek of vies?

Kurk is vies.
23 (48.9%)
Maakt me niet uit.
5 (10.6%)
Kurk is lekker.
1 (2.1%)
Het hoort in sommige (authentieke) bieren en wijnen.
8 (17%)
Niet per se noodzakelijk in oude dranken.
2 (4.3%)
Het hoort in geen enkel bier of wijn thuis.
24 (51.1%)

Totaal aantal stemmen: 47

Hopmans

Veel mensen vinden kurksmaak vies.
Ik zelf vind het soms wel wat toevoegen (oa complexiteit) in bijvoorbeeld:
lambiek, geuze, maar ook bij een Gauloise Blonde.

 :degroeten:

Drents Hopbier

Citaat van: Hoppie op 08-08-2006  17:14 uVeel mensen vinden kurksmaak vies.
Ik zie dat mijn stem grote invloed op het resultaat heeft.
Als in een restaurant een fles wijn geserveerd wordt met "kurk" gaat ie terug.

Zie ook deze discussie:
http://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php?PHPSESSID=5c52c20236a008e6af83056d0113059a&topic=2259.msg23044

Van een goede gueuze wordt gezegd dat ie moet stinken. Dus een beetje "kurk" in zo'n bier zal geen kwaad kunnen.

Hopbier

Oscar

Ik ben er nog niet achter welke invloed kurk op bier heeft. Veelal de bieren van de Cantillon, maar ook andere gueuzes en lambieken worden gebotteld met zowel een champagne kurk, als met een kroonkurk. Dit mede omdat deze flessen vaak ruim een jaar "liggen" te rijpen. Met alleen een kroonkurk heb je toch meer kans op lekken, en dus schimmel aan de zijkant (raar maar waar : dit heeft weinig invloed op het bier in de fles, mits er genoeg koolzuurdruk op de fles zit).

Ik ben eigenlijk wel benieuwd of kurk een smaak invloed uitoefend op bieren en of dit eventueel van het type afhankelijk is (dus eigenlijk van de ingrediënten).
Ik het nieuwe brouwseizoen ga ik dit eens proberen...

Groeten en gezondheid
Oscar

Drents Hopbier

Citaat van: Oscar op 08-08-2006  17:58 uIk ben eigenlijk wel beniewd of kurk een smaak invloed uitoefend op bieren en of dit eventueel van het type afhankelijk is (dus eigenlijk van de ingredienten).

Houd er rekening mee dat er vele soorten (kwaliteiten) kurk zijn.

Hopbier

EBC

Ik vind kurksmaak niet lekker. Alle bieren smaken al snel gelijk met kurk. Ook bij geuze vind ik het niks.

Ik bottel zelf af en toe champagne flessen met kurk en muilband. Gewone kurken geven zeer snel kurksmaak af aan het bier. Tegenwoordig gebruik ik Altec kurken, die geven geen smaak.


Adrie

Kurksmaak is meestal het resultaat van een schimmel en dat hoort zeker niet in een bier thuis. Veelal vind ik deze smaak trouwens in 0,75 literflessen met bijvoorbeeld een Hommelbier waar het al helemaal niet in hoort. Zo'n fles gaat direct door de gootsteen: zwanehalsbier.

dennisbier

Kurk heeft geen smaak. Ik proef geen extra 'complexiteit'.
Alleen als ie ligt te rotten in de fles, ga je het proeven.

Menno

Citaat van: dennisbier op 09-01-2007  22:02 uKurk heeft geen smaak.
Wanneer ik een lekker bier met kurk krijg, dan proef ik dit écht wel, hoor! :neenee:

Voor mij geen kurk, totdat ik het tegendeel bewezen krijg... ;D

Edwin

Citaat van: dennisbier op 09-01-2007  22:02 uKurk heeft geen smaak.

Stop eens een stuk in je mond en sabbel er eens op. En of hij smaak heeft en het hoort zeker niet in bier of in wijn thuis. Niks complexe smaak, gewoon niet het juiste afdichtingsmiddel gebruikt.

Edwin

j.steen

Wanneer een wijn 'kurk heeft' smaakt ie niet gewoon een beetje naar de kurk die op de fles zit, maar is de kurk geïnfecteerd waardoor er een beetje 2,4,6-tricloroanisole in de wijn komt. (Dat heb ik wel even op moet zoeken, hoor.) Dat geeft een muffe lucht die alle fruitgeur wegdrukt. Het wordt daarom bij wijn altijd als iets negatiefs gezien, maar het komt gelukkig niet zo heel veel voor.
Ruik je vervolgens aan de kurk zelf, dan ruikt die net als iedere andere kurk gewoon naar kurk. Of je dat lekker vindt ruiken of niet is een ander verhaal maar het is een heel ander luchtje dan een wijn die echt 'kurk heeft', want dat is nl. heel schimmelig, muf (en vies).

Ik ben het bij bier nog nooit tegengekomen, maar ik drink ook weinig bieren die met natuurkurk gebotteld zijn.

Een wijn (of bier) kan zich met een kurk op de fles overigens wel anders ontwikkelen dan met een andere sluiting. Kurken laten immers (meer) lucht door. Dat kan natuurlijk als meer complex ervaren worden.
De allerbeste wijnen worden eigenlijk zonder uitzondering met natuurkurk gebotteld omdat zij zich o.i.v. zuurstof nog ontwikkelen. Een frisse witte wijn of rosé wordt daarentegen steeds vaker met een kunststof 'kurk' gebotteld. Ontwikkelen hoeft niet en er is geen risico dat de wijn 'kurk heeft'. Wij hebben in feite hetzelfde: je drinkt je pils of kolsch ook liever wat jonger terwijl je winterbiertje o.i.d. wel een paar maandjes de tijd mag hebben.

Je merkt wel: ik vind wijn ook lekker en interessant (sorry, jongens) heb er ook in gewerkt en cursus vinoloog gedaan. Maar ja, ik heb geen plek voor een paar honderd druivenstokken in mijn tuin en het is er geen weer voor hier. Godzijdank bestaat er ook mout!

Oscar

Van mijn lambiek die ik zojuist gebotteld heb heb ik 6 grote flessen met een kurk en kroonkurk (Zoals de Cantillon ook sommige geuzes bottelt) gebotteld. Van deze 6 flessen laat ik er 3 op hun buik/rug (?) na rijpen en de andere 3 laat ik gewoon rechtop staan. hierbij komt het bier dus niet in aanraking met de kurk. Over ± een jaar kunnen we dan proeven of er verschil is. Ik heb ook nog 37,5 cl flesjes zonder kurk gebotteld, dat zal een aardig proeverijtje worden.

Edgar

Ik heb weinig toe te voegen aan j. steen's heldere uitleg, behalve dat ik ook nooit 100% ben geraakt van het gegeven -zoals dat in de wijnwereld leeft- dat een gezonde kurk, behalve door zuurstofdoorlating, helemaal niets bijdraagt aan smaak en/of geur. Ben het eens met Edwin: Kurk heeft een geur en smaak, en volgens mij hebben vooral oudere wijnen door het langdurige contact daarmee aspecten van die geur in zich.

Het kurken van bieren gebeurt toch meestal met samengestelde champagnekurken (gesteriliseerde kurksnippers met lijm), waarbij zuurstofdoorlating, als je dat al zou willen (nee dank u), nauwelijks speelt.

Walter

Volgens mij zijn er hier twee begrippen die door elkaar worden gebruikt.

Enerzijds is er het eventuele (volgens mij onbestaande) smaakverschil door het gebruik van natuurkurk vs kroonkurk bij het bottelen van een bier. Hier bestaat het enige, minieme verschil voor bier dat kurk een weinig lucht doorlaat ALS je werkt met natuurkurk. Geconglomereerde kurk heeft dit probleem niet. Als deze lucht beginnen doorlaten zijn ze sowieso om zeep.

Anderzijds heb je de beruchte "kurksmaak". Deze kan je volgens mij gerust aanschouwen als een fout. Kurksmaak ontstaat doordat de kurk wordt geïnfecteerd bij slechte opslag van je wijn, of in dit geval bier. Indien er slechte bewaarkondities in je kelder bestaan zoals schommelende temperaturen, te hoog of te laag vochtgehalte en zo voorts, dan gaat een kurk na enige tijd rotten of uitdrogen. Deze smaak gaat zich doorzetten in de vloeistof die er achter zit. Nu is deze smaak volgens mij van minder belang bij bier dan bij wijn omdat je bij bier, uitgezonderd voor lambiek-achtige bieren, geen opslagtermijnen handhaaft waarbij de kurk dermate kan degenereren.

Dus als je je bier op een goede manier opslaat is de kans op een kurksmaak zeer klein maar als je hem hebt kan je het bier maar beter door de gootsteen keilen.

EBC

Ik bottel al jaren bier in champagneflessen met kurk.

De geconglomereerde bierkurken van Brouwland geven altijd en allemaal kurksmaak. Alleen als je de 'Altec' kurken gebruikt krijg je geen kurksmaak.

Ik heb nooit volle natuurkurk geprobeerd, dus daar kan ik niks over zeggen.

Maar ik heb ook nog nooit een bier geproefd dat met geconglomereerde kurk was gebotteld en niet naar kurk smaakte. Dat is: enkele maanden na botteling en geen Altec.

Bij wijn heeft kurksmaak niets te maken met rottende kurken. Schimmels, gisten en chloorresten veroorzaken de afwijking. Helaas heeft ruim 10% van de met kurk gebottelde wijn deze afwijking.

@J. Steen
De kurk van een door 'kurk' aangetaste fles wijn ruikt wel degelijk anders dan een goede kurk.
Wijnen op fles ontwikkelen zich niet onder invloed van zuurstof, maar juist zonder zuurstof. Niet oxidatief, maar reductief. Niet voor niets wordt wijn met sulfiet gebotteld om zuurstof te binden. Zodra het vrije sulfiet op is, vindt oxidatie plaats en is de wijn op zijn retour.


j.steen

Het moet wel heel erg zijn wil je ook maar iets aan de kurk zelf ruiken. Maar laat mij aan de wijn ruiken en ik zeg je of deze kurk heeft of niet. Bij het beoordelen van wijnen voor inkoop of bij proeverijen ruikten wij altijd alleen maar aan de wijn. Aan de kurk ruiken heeft, zo wisten wij uit ervaring, gewoon geen zin; ze ruiken nooit lekker.

Een geperste kurk (spaanplaatkurk noemden wij die gekscherend) wordt doorgaans voor niet zulke beste wijnen gebruikt.

Maar proef je bij de Brouwlandkurken dat het bier afgesloten is geweest met een kurk, of proef je het muffe, schimmelige zoals je dat ook proeft bij een wijn die 'kurk heeft'? In het laatste geval zou ik gauw op zoek gaan naar een andere leverancier.

Walter

@ EBC : zelf heb ik geen ervaring met de bierkurken van Brouwland. Enkel met hun geconglomereerde wijnkurken en deze volstaan voor hun doel : een wijntje een tweetal jaar bewaren. Daarna gaan ze er snel op achteruit. Wil je beter materiaal, dan dien je over te gaan op 45mm natuurkurken van uitgelezen kwaliteit en dit betaal je natuurlijk...

Waar ik wel naar benieuwd ben zijn die 'altec' kurken. Waar haal je die? Zelf bottel ik mijn bier altijd met kroonkurken op 33cl flesjes of met van die platieken kurken in 75cl flessen omdat zo'n kurkapparaat voor champagnekurken wat buiten mijn budget valt.

EBC

Aletec is ook geconglomereerde kurk, maar dan veel fijner en bewerkt met siliconen of zo, ik weet het niet precies, maar ze zijn wel smaakloos. Altec wordt ook door Brouwland verkocht. Je moet er wel even om vragen, want ze liggen vaak niet in de winkel.

Ik kreeg de tip om Altec te gebruiken overigens van Armand Debelder, bekend van de Drie Fonteinen. Hij gebruikt ze ook, want gewone geconglomereerde kurken mogen niet in aanraking komen met zijn geuze.

Walter

Brouwerij de drie fonteinen is een goede referentie voor elke kurksoort. Ik zal er volgende keer eens naar polsen. Deze brouwerij is hier trouwens niet zo ver vandaan en staat op mijn verlanglijstje om eens te bezoeken.

Oscar

Ik drink nu een Dunkles wezien welke sinds 18-5-2007 in een 0,75 fles met kurk heeft gelegen in een wijnrek. Deze smaakt nog prima, maar een kurksmaak haal ik er niet uit... Dus op een termijn van ± 7 maanden proef ik geen negatieve smaakafwijkingen bij het gebruik van een kurk.

 :degroeten:

EBC

Dan zit daar zeker geen 'standaard' Brouwland geconglomereerde bierkurk in. Wat voor kurk zit er wel in?

Gerb

Ik had gisteren een Cuvee van de Keizer van 2006 met een kurk, ook geen kurksmaak. De ontwikkeling van kurksmaak hangt natuurlijk ook af van bewaaromstandigheden zoals vocht en temperatuur, dus harde conclusies kan je hier niet aan verbinden. Ik proef eigenlijk altijd kurk in de Chimay 0,75l flessen.

den_organolept

Wat is uberhaupt het nut van kurk bij bier ?

Alleen bij lambik kan ik de logica er van inzien.

Voor alle andere bier straalt het uit dat de brouwer meer geinteresseerd is in een feestelijke presentatie in het winkelschap dan in een constante, hoge kwaliteit van het bier.

WEG MET KURK!!!

Oscar

Citaat van: EBC op 09-12-2007  07:31 uWat voor kurk zit er wel in?

Deze :


EBC

Nou Oscar, dan is het Altec verhaal bewezen. Want dit zijn altec kurken.

Oscar


Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.