Brouwverslag

Gestart door MO, 28-07-2006 07:48 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

MO

Vandaag wilde ik de werkenden onder jullie verwennen met een brouwverslag van een brouwdag. Live, on-line. Brouwdag is gestart om half acht. Het brouwwater staat nu op te warmen. Ik sta voor de schone taak om dik 60 liter te bottelen en twee batches te brouwen. En het eten moet op tijd op tafel staan!


Drie partijen te bottelen, bieren waar ik veel van verwacht. Het past allemaal maar net in de kelderkast waar het 23 °C is


Het lijkt erger dan het is maar ik moest eerst wat opruimen in de brouwerij


Wat mee zal helpen aan het tempo vandaag, vrouw aan het werk, kinderen naar het kinderdagverblijf


Het tappen van het brouwwater uit de badgeiser. Makkelijk om op 60 °C te kunnen beginnen


Tijdens het tappen kan ik mooi de slangen aansluiten

Muziek de nieuwste CD van Johan



MO

Zo de kop is eraf


30 liter spoelwater op pH 5,8 gebracht met fosforzuur. Het neerslag dat je ziet is Ca3(PO4)2


Voor het kersenbier slechts 4 kg mout, gisteren geschroot bij de maaslandbrouwerij. Mooi grof schrootsel toch?


14 liter brouwwater, de ketel is nog nooit zo leeg geweest


Hoppa, in 1 keer de mout erin


Roeren tot een homogene suspensie


Brouwwater was 69 grC, de T1 is de temp na storten. T2 is de temp van het spoel/verwarmingswater

De CD van Johan is bijna afgelopen. Wat zal ik nu eens opzetten

JeroenCV

MO,

jij bent echt heel aardig om mij als werkende man dit voor te schotelen  :huilen:

succes mer brouwen MO!!  :hoera:

ik werk nog even verder!!!!

Oscar

Citaat van: JeroenCV op 28-07-2006  08:16 uik werk nog even verder!!!!

nog even..? De dag is net begonnen....'t is nog lag geen 17.00 uur.

Leuke foto verslag trouwens !!...Maar je doet altijd wel erg veel tegelijk hoor....brouwen en bottelen (en zo veel)....in je eentje..dat doe ik je nog niet na....
...en dan ook nog foto's op het forum posten......

Groeten en gezondheid
Oscar

Herman

Ik zou helemaal geen puf hebben met dit warme weer te brouwen, tenzij het buiten gebeurt.

Pas overigens maar op met je lever, dat tempo van jou is niet normaal meer!

PS dat ronde filter met de gaatje aan de bovenkant is waarvoor????

Caspar

He MO,

De brouwverslaving is echt goed toegeslagen he  >:D.

Ik ga je brouwdag op de voet volgen... al bezoek ik op een gemiddelde werkdag sowieso een "paar" minuutjes het forum hahaha. Op een gegeven moment hadden we een nieuwe firewall die het forum blokte ivm Alcohol / Tabacco.

Gelukkig heb ik goeie relatie met ICT hahaha  ;)

MO

Oscar, ik moet nu een uur wachten tijdens het maischen, en straks weer 1,5 voor hopkoken. Dan moet je toch wat te doen hebben?

Herman, dat is de sproeikop, hiermee komt het wort dat ik vanonder uit de maischketel wegpomp terug via de warmwatertank in de maischketel. Gaatjes zitten aan de bovenkant om het filterbed niet te verstoren.


Het meeste gaat vandaag in 30 cl flesjes maar de best bitter kan natuurlijk goed in halve liters, en de beugelflessen hebben toch een bepaalde charme met de prachtige plop. Chemipro oxi er tegen aan dus.

MO

Muziek: de nieuwste CD van muse.

MO

Pompiedom, de helft zit al in de kookketel. Foto's volgen zo. Ben ook bottelsuiker oplossing aan het koken. Muziek: undeclinable ambuscade. Den Bosche punk!

Oscar

Citaat van: MO op 28-07-2006  09:30 uMuziek: undeclinable ambuscade. Den Bosche punk!

..Headbangen in de brouwzaal.... ;D ;D ;D

Groeten en gezondheid
Oscar

Adrie

Kreun, ik wil ook brouwen in plaats van puffen op een veel te heet kantoor!!

Erg leuk zo'n verslag, MO. Volgende keer met een webcam?

MO

nOU IK probeer zoveel mogelijk fotos te maken om een webcam te simuleren. Maar nu heb ik het druk. Gehopte wort kookt. Maar het kraantje van mijn gevulde bottelvat vloog er bijna af (bijna 30 liter vol). Spannend!

Johannes

Martin, je bent me d'r eentje... haha


Kunnen we ook verzoekjes aanvragen? Zoja: Lagwagon natuurlijk en bij voorkeur het album trashed.

MO

OK, nu staat Hallo Venray op, muziek van 20 jaar geleden, maar OK: de volgende CD is trashed. Sta ik wel te stuiteren tijdens het bottelen. Er volgen nog steeds foto's...maar eerst mijn bottelvat leeg (infectie!). Herman, het is hier een graad of 23, helemaal niet super warm dus en de garagedeuren staan open.

Oscar

Citaat van: Adrie op 28-07-2006  09:41 uVolgende keer met een webcam?

Leuk idee...heb ik in het verleden al eens gedaan.....hmm....kan ik wel eens in de herhaling doen........lachu  ;)

Citaat van: MO op 28-07-2006  10:30 uHerman, het is hier een graad of 23, helemaal niet super warm dus en de garagedeuren staan open.

Da's bijna hetzelfde als buiten brouwen dus..... :biersmile:

Groeten en gezondheid
Oscar

bazje

Geweldig dat je dit met ons wilt delen op een warme werkvrijdag.
Wij houden de economie wel draaiende !!!!

By the way : Ik dacht dat je in de zomer geen biertjes moest brouwen ... ... ...

I will follow U !

Bazje

Herman

De temp is inderdaad wel aangenaam om te brouwen. Zijn je kinderen speciaal naar de dagopvang zodat jij kan brouwen?

Edgar

Mooi werk, zo'n verslag!

MO

Herman, nou niet speciaal. Vrijdag werken mijn vrouw en ik normaal, dus zijn de kinderen standaard op het KDV. Ik moet vandaag echt werken!

Het gaat me toch lekker mensen. Geen blunders, geen ellende, ik sta op het punt om te gaan koelen maar de whirlpool moet nog zakken. Hier weer een setje fotos:


55 min 66 grC (inmaischen 69 grC), volledig jood negatief. Snel maischen regeert!


Kijk maar, geen spoortje blauw


Speciaal voor Herman: zo ziet het recirculeren eruit


en zo van dichtbij


Een van de lastigste stappen: van reciculeren naar filtreren. Net voor de pomp zit de aansluiting van maischketel naar pomp, die aansluiting moet naar de kookketel. Ik zet er eerst een slangenklem op. Tevens moet de uitlaat van de warmwaterketel op de pomp voor het spoelwater. Hier moet zo min mogelijk lucht bij anders doet de pomp het niet meer. Het smoel snel maar het is wel 70 grC. Leuk klusje altijd.


Detail van slangenklem. RVS.


Veel helderder dan dit komt mijn wort nooit in de kookketel. Lekker licht kleurtje he, ik lijk wel een pilsbrouwer


Zo ziet het hele systeem eruit: van warmwater ketel spoelwater verpompen naar maischketel. Op zwaartekracht van maischketel naar kookketel. Een slangenparadijs.


Hier spoelt het spoelwater in de maischketel


Leve mijn superklusser! Hij heeft mij twee enorme (ca 20 kW) branders gegeven. Twee! Zo kan ik en mijn spoelwater op temperatuur houden en alvast de kookketel opwarmen. Wat een feest.


Als je zo'n fotorapportage maakt, moet je je natuurlijk wel aan de regels houden. T1 is de temp bovenop het filterbed, T2 (de kleine) is de temperatuur van het spoelwater

bazje

Had ik het maar geweten, had ik ook vrij gepakt en was ik komen helpen.
Echt reuze interessant !

Bazje...

Adrie

83 graden voor je spoelwater? Ben je niet bang vooruitloging uit de kafjes?

MO

Hulp had ik vandaag zeker kunnen gebruiken, bazje, maar alleen lukt het ook wel (allemaal net). Net even paniek: een paar liter water stroomde uit mijn maischketel (voor de nieuwe maisch). Gelukkig kan een brouwer ook goed en snel dweilen. Het eerste foutje vandaag.

A3, bovenop het filterbed wordt het niet warmer dan 75 grC. Het spoelwater moet eerst door de pomp etc. Geen probleem dus toch?

Nu ik batch 2 aan het maischen ben weer even tijd voor wat foto's. Sorry dat ik 1,5 uur achterloop.


Dit is het lege lagervat waar de best bitter in gelagerd heeft. De hoppellets voor het koud(lauw)hoppen waren gelukkig goed uitgezakt


Maar ik was ook nog aan het filtreren, hier zie je dat ik daar nog niet mee klaar ben maar dat het wort al wel begint te koken.


Ik vind het bottelen uit een vat met een kraantje nog steeds het makkelijkste wat er is. Lekker vol vat he?


Maar alles heeft zijn nadeel: het kraantje zit vrij hoog dus de laatste 10-15 flesjes moet je met een schuin vat bottelen. Na dik 70 batches is het vat nog nooit omgevallen/weggegleden! Misschien vanmiddag?


Hoppa! Vier kratjes gevuld met een heerlijk bitter biertje. OVerigens smaakte hij helemaal niet zo bitter tijdens bottelen. Het FG was ook vrij hoog met 1014.


De CD's van vanmorgen en de gist voor het kersenbier. Ik verwacht een zeer droog bier (1003 of zo), dat wil ik om de kersensmaak zo goed mogelijk uit te laten komen. Echte kriek lambiek is ook zeer droog


Hier spoel ik de tegenstroomkoeler voor met water uit de warmwaterketel van 60 grC. Hij moet natuurlijk ook (nagenoeg) steriel zijn!


Wat is het ontvouwen van eiwitten toch een prachtig gezicht in de kookketel

Na al die correctie shit heb ik maar oude liefde weer eens opgezet. Zeggen de albums Sheer heart attack, Night of the Opera en A Day at the Races jullie iets?


Edgar

Citaat van: MO op 28-07-2006  13:14 uNa al die correctie shit heb ik maar oude liefde weer eens opgezet. Zeggen de albums Sheer heart attack, Night of the Opera en A Day at the Races jullie iets?



Ha! Geweldig! Oude favorieten.

Oscar

Citaat van: MO op 28-07-2006  13:14 uNa al die correctie shit heb ik maar oude liefde weer eens opgezet. Zeggen de albums Sheer heart attack, Night of the Opera en A Day at the Races jullie iets?

Ha Queen !! Oude liefde roest niet !!!  :dansen: :elifant:

Groeten en gezondheid
Oscar

MO

Stelletje ouwe rocker! Arrow rock voor de bierbrouwers en je zit altijd goed.

Meer foto's. Ben nu halverwege maischen 2e batch. De bottelsuikeroplossing voor 2e te bottelen batch staat op.


Bovenaanzicht van de tegenstroom koeler. Met de thermometer aan de uitlaat en het regelen van het debiet van de pomp kan ik op de 0,1 C nauwkeurig de gist toevoeg temperatuur bepalen


Zo ziet het hele koelen eruit. Het rechter RVS vat is de kookketel. Vandaar ga ik met mijn langste slang naar de pomp, door de tegenstroomkoeler (gekoeld met grondwater van 12 °C naar het gistvat.


Prachtig heldere gehopte wort in de kookketel. Grappig dat een pilsachtig licht bier er in een ketel toch nog zo donker uitziet


Zoals gisteren al bediscussieerd, na het gasuitzetten even wachten, kort omroeren voor de whirlpool, en kijk, de meeste trub ligt in het midden van de ketel


Een enorme pan mout voor de 2e batch van vandaag. Maar daar wil ik ook een OG van 1110 mee bereiken (met suiker)

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.