Anchor Liberty Ale (Kloon projectje?)

Gestart door Caspar, 26-07-2006 14:59 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Caspar

Gelukkig, de Liberty Ale heeft toch nog de SG 1012 gehaald (7,0 oBrix). De Cascade walmen kwamen me letterlijk tegemoet. heerlijk! Het koudhoppen zonder hopzak is me ook prima bevallen, mogelijk zijn er enkele piepkleine blaadjes meegekomen, maar dit is niet noemenswaardig.

De smaak komt heeeel dicht in de buurt van het origineel, ben benieuwd hoe dit over een maandje is! Hij is wel ietsje te donker waarschijnlijk...

Tot dusver ben ik zeer content  ;D. Het hoparoma is beter geslaagd dan mijn Barley Wine. Een hopgift bij 20 minuten + koudhoppen geeft absoluut voldoende aroma!

Caspar

Het begint wel een wat eenzaam onderwerp te worden, maar vandaag heb ik een flesje opengetrokken en het bier heeft een mooie schuimkraag ;D.

Bitterheid is OK, kleur een tikkie donkerder dan het origineel en de body / smaak bijna identiek. Dit voorspelt veel goeds!!

Het bier is nog veel te jong om te drinken, maar smaakt nu al veelbelovend. Ik vermoed dat het bier zeker nog een maand nodig heeft om zich te ontwikkelen.

Ik ben tevreden  :proost:

William

Citaat van: Caspar op 27-10-2006  20:01 uHet bier is nog veel te jong om te drinken, maar smaakt nu al veelbelovend. Ik vermoed dat het bier zeker nog een maand nodig heeft om zich te ontwikkelen.

Met jouw belofte dat ie nog veel beter dreigt te worden laat ik hem nog even een maandje onder de kroonkurk.

Caspar

Citaat van: William op 27-10-2006  21:41 uMet jouw belofte dat ie nog veel beter dreigt te worden laat ik hem nog even een maandje onder de kroonkurk

Ja, moet je zeker doen hoor. Ik vind zelf dat bier pas goed is na 1,5 maand, liever na 2 maanden eigenlijk  :weetniet:. Vlak nadat de hergisting op fles klaar is heb je vaak zo'n typerende jonge c.q. "broodachtige" smaak aan het bier.

Caspar

Beide bieren beginnen steeds beter op smaak te komen, ik heb ze geproefd op kamertemperatuur om te bepalen of er geen serieuze smaakafwijkingen te bekennen zijn  :lessmile:.

Anchor Liberty Ale: Mooie APA, de gist bevalt me ook erg goed. Iets minder clean dan de US-56 waardoor het bier een wat moutigere smaak krijgt. Het Eind SG van 1012 is wel iets te hoog voor een exacte kloon. Deze behoort echt te eindigen op 1010. Persoonlijk kan ik het lichte zoetje wel waarderen. 42 IBU komt niet zeer bitter over helaas. Ik ga voor de herkansing met een IPA van 55 IBU op deze gist  >:D.

Het proefbrouwsel valt me een beetje tegen  :(. De Windsor is echt een gist voor zoetekauwers. Een definitieve meting wijst uit dat dit bier een SG heeft van 1016 (SVG 69%, terwijl de Wyeast Am Ale II een SVG heeft van 77% op hetzelfde wort). Te zoet naar mijn smaak. De Challenger is een mooie neutrale bitterhop, maar als aromahop komt ie niet goed uit de verf, erg vlak qua smaak  :-\. Er zit ook nog een behoorlijk gistig smaakje aan het bier, hopelijk verdwijnt dit over een poosje. Voor mij is de Windsor helaas geen gist die ik gauw weer zal gebruiken, te slechte SVG en hij snoept ook bitterheid weg lijkt het wel.

Adrie

Hoe sterk lijkt jouw kloon nou op het origineel? Is het alleen de zoetheid? Is het origineel toch bitterder? Ik heb het origineel slechts 1 keer geproefd en ik vond hem super. Hij staat op mijn programma, net als de Sierra Nevada Pale Ale (het kloonrecept van Herman). Ik heb toch nog zat Cascade.

Caspar

Hoi Adrie,

Ik ga van het weekend weer inkopen doen bij Burg Bieren. Ik zal de exemplaren kritisch naast elkaar proeven.

De gist is volgens mij zeker te weten OK. De Anchor Liberty Ales die ik geproefd heb waren al redelijk op leeftijd, dus ik hoop een verser exemplaar te bemachtigen om de bitterheid te goed te vergelijken.

Ik laat het gauw weten!

Caspar

Helaas Adrie,

De Anchor Liberty Ale was uitverkocht bij Burg Bieren vandaag. Ik kan hem dus pas over een maandje vergelijken (als ik weer inkopen ga doen)  :(

William

Citaat van: William op 27-10-2006  21:41 uMet jouw belofte dat ie nog veel beter dreigt te worden laat ik hem nog even een maandje onder de kroonkurk.

Gisteren deze APA van Caspar geproefd en ik vond hem heel erg lekker! Een heerlijke geur en een frisse smaak met een bitterheid die net niet te is. Het bier zelf was mooi helder, had een redelijk stabiel schuim. was niet te sterk in koolzuur en prettig doordrinkbaar. Het enige minpuntje was dat ik in de nasmaak iets heel licht-zeepigs proefde - maar niet storend

Ik vind hem zo lekker dat mijn volgende brouwsel ook zo iets moet worden. Ik denk dan aan een basis van 70% pils, 25% pale en 5% cara120 met een 1-staps maisch bij 66 ºC. Als bitter hop de Cascade verdeelt over drie doseermomenten (0, 30 en 70 minuten bij 90 minuten koken - totaal 40 IBU) en koudhoppen met de Crystal en misschien ook nog een klein beetje Crystal tegen het einde van het koken.  Tenslotte, als gist de US-56

gr
William

Caspar

Bedankt voor het commentaar William!

Ik denk dat ik wel weet wat je bedoelt met het nasmaakje. Ik vind het alleen ietsje "gistig" smaken, daarom laat ik het bier toch nog een weekje of 3 met rust.

Weer een forummer op de Amerikaanse toer zo dadelijk  :brouwen:!

Persoonlijk zou ik de volgende doseer-momenten hanteren, maar ja zo heeft ieder z'n voorkeur  ;D

60 min                  (Cascade kan je beter niet te lang koken volgens Edgar ivm Cohumulonen)
20 min                  aroma / flavor
10 min / 0 min        aroma / flavor
Koudhoppen

Caspar

Vandaag compleet nuchter een Liberty Ale geproefd...

Wow, ik vind het een geslaagd brouwsel... het bier smaakt eigenlijk helemaal niet "gistig" zoals ik in mijn vorige bericht aangaf (hij is ook voldoende gerijpt overigens).

Vorige keer had ik waarschijnlijk al te veel bieren door elkaar gedronken  :neenee:. Op de een of andere manier vind ik bitterige brouwsels dan minder lekker  :-\.

Helaas heb ik nog geen originele naast mijn kloon kunnen proeven. De kleur is niet correct, maar de smaak...  :duimop:

Gezien ik dit bier met wat mensen heb geruild op het BONK, ben ik benieuwd naar de proef ervaringen.  :pan:

Herman

U vraagt, wij draaien:

Caspar Liberty Ale

Kleur: licht koper
Helderheid: beetje tweeschijn
Schuim: mooie fijne bellen
Schuimstabiliteit: blijft een klein laagje
Geur: hoppig, karamel, beetje grassig. Geur belooft veel!
Smaak: zoet, bitter, hop
Basissmaak: zoet, bitter
Body: medium
Mondgevoel: beetje wrang
Nasmaak: toch behoorlijke nabitter, het bloemige - grasachtige van de hop komt hier ook weer terug.

Ik proef er niet direct 42 ibu in, maar een lekker bier! Enig minpuntje vind ik de wat wrange nasmaak die je over houdt, dan moet je gewoon weer een slok nemen... Gelukkig geen koolzuurbom, maar subtiel gesatureerd met koolzuur.

Het zepige van William denk ik te herkennen in de hopsmaak die in de nasmaak naar boven komt.

Caspar

Bedankt voor de reactie Herman!

Ik heb erder gehoord (ook bij bieren die ingezonden zijn bij het ONK) dat ze soms iets wrang zijn in de nasmaak. Ikzelf proef dat niet zo goed, maar enkele andere proevers / keurmeesters blijkbaar wel...

Heeft iemand enig idee waar dat "wrange" uit voort zou kunnen komen?

Johannes

Citaat van: Caspar op 02-12-2006  11:22 uHeeft iemand enig idee waar dat "wrange" uit voort zou kunnen komen?

Caspar,

Het wrange zou uit de hop kunnen komen, oude hop geeft een wrange smaak/bitterheid. Cascade is een hop die erg gevoelig is voor veroudering (lees oxidatie). Ik denk dat je met een goede pH controle tijdens het koken ook nog wat kunt bereiken wat betreft nasmaak. Met een goede pH krijg je een betere/mooiere bitterheid, en dat proef je voornamelijk in de afdronk.

groet Johannes

Caspar

Om heel eerlijk te zijn heb ik nog nooit iets gedaan met aanzuren en pH controle. Volgend jaar ga ik hier wel mee experimenteren, dat wordt hoog tijd  :weetbeter:!

Goeie tip Johannes  :duimop:

Herman

Citaat van: Caspar op 02-12-2006  11:22 uHeeft iemand enig idee waar dat "wrange" uit voort zou kunnen komen?
Behalve de genoemde pH, zou het van het spoelen kunnen komen. Een stap die ik zelf tegenwoordig vaak oversla, tot genoegen van mijn smaakpapillen.

Oscar

Citaat van: Herman op 02-12-2006  22:24 uEen stap die ik zelf tegenwoordig vaak oversla, tot genoegen van mijn smaakpapillen.

Herman, hier suggereer je dat het spoelen een nadelig effect op de smaak van je bier heeft? Verklaar uw nader. Zijn je bieren beter geworden nadat je bent gestopt met spoelen? (Ik neem aan dat je nu al je brouwwwater als maischwater gebruikt).

Groeten en gezondheid
Oscar

Herman

Het effect is tweeledig: ik ben eerder klaar met brouwen en ik ben inderdaad van mening dat het de smaak ten goede komt, al zou je dan feitelijk eenzelfde recept volgens beide methoden moeten brouwen. Ik gebruik meer maischwater en de ene keer geen spoelwater, de andere keer slechts een beetje.

Het lagere rendement vind ik niet zo belangrijk (mout is goedkoop, mijn tijd niet), ik vul dus aan met gewoon water indien nodig.

William

Citaat van: Herman op 02-12-2006  22:24 uBehalve de genoemde pH, zou het van het spoelen kunnen komen. Een stap die ik zelf tegenwoordig vaak oversla, tot genoegen van mijn smaakpapillen.

Het zal waarschijnlijk niet door het spoelen zelf komen maar eerder doordat het spoelwater niet is aangezuurd waardoor na verloop van tijd de pH van het water dat in evenwicht is met de bostel een steeds hogere pH waarde krijgt en daardoor looistoffen uit het graan uitspoelt. Ik doe meestal de helft van de hoeveelheid melkzuur (in g/l) die ik nog heb om het maischwater op het pH te brengen in het spoelwater.

Trouwens, gisteren heb ik mijn APA gebrouwen en de heerlijke geuren komen nu al het gistingsvat. Ik heb een hele actieve starter van de Safle S05 gemaakt (foutje het was de bedoeling om de US-56 te nemen) en deze zit binnen 12 uur al op een sg van 1014 (komend van 1061). Het lijkt er op dat ik nu onder 1010 ga komen. Ik heb dit keer rekening gehouden met de afwijking van mijn thermometer, dus nu echt een 1staps maisch bij 65 ºC in plaats van 67-68 ºC waardoor ik nu veel meer vergistbare suikers heb.

gr
William

Herman

Uiteraard heeft de pH van het spoelwater er mee te maken, goede aanvulling. Desondanks ben ik overtuigd van het positieve effect van niet/weinig spoelen.

EBC

Citeer...en deze zit binnen 12 uur al op een sg van 1014 (komend van 1061)...

Op welke temperatuur vergist je?

William

Citaat van: EBC op 03-12-2006  11:32 uOp welke temperatuur vergist je?

Op 21 ºC. Het vergistingsvat staat in een grote bak met water met een inhangthermostaat. Waarschijnlijk zal de temperatuur in het vat nog wel iets oplopen maar niet zo extreem als in de open lucht bij 22 ºC.

Caspar

Tjonge Wiliam, wat een explosieve vergisting! Vergist je eigenlijk onder een waterslot?

Even over het spoelen...

Ik heb sowieso sowieso een laag brouwzaalrendement +/- 63% en de oorzaak is waarschijnlijk mijn schrootmolen en het niet aanzuren van mijn beslag. Ik zal proberen om minder te spoelen, maar het moet niet te gek worden  ???.

Ik gebruik gemiddeld voor 27 liter bier -> 29 liter maischwater en 16 liter spoelwater en dat is best veel spoelen dus. Ik ga eerst maar eens kijken of het uberhaubt zinvol is om de laatste 5 liter te spoelen door middel van een SG meting.
  :denken:

William

Citaat van: Caspar op 03-12-2006  21:12 uTjonge Wiliam, wat een explosieve vergisting! Vergist je eigenlijk onder een waterslot?

Even over het spoelen...

Ik heb sowieso sowieso een laag brouwzaalrendement +/- 63% en de oorzaak is waarschijnlijk mijn schrootmolen en het niet aanzuren van mijn beslag. Ik zal proberen om minder te spelen, maar het moet niet te gek worden  ???.

Ik gebruik gemiddeld voor 27 liter bier -> 29 liter maischwater en 16 liter spoelwater en dat is best veel spoelen dus. Ik ga eerst maar eens kijken of het uberhaubt zinvol is om de laatste 5 liter te spoelen door middel van een SG meting.
  :denken:


Ik vergist onder een waterslot in een vat van 30 liter, dus 100% headspace (15 liter brouwsel). Desondanks was de vergisting zo heftig dat het deksel van de emmer vannacht los was gekomen (maar geen wort door het waterslot of langs de rand van het vat).

Mijn brouwzaalrendement is normaal zo'n 75% (ik schroot met een zo'n oude schijvenmolen), maar gisteren heb ik 81% gehaald omdat ik nu voor de eerste keer met een hevelfilter werkte en dus wat langzamer kon spoelen dan met een filteremmersysteem. Ik gebruikte voor 15 liter bier 15 liter maischwater en 12 liter spoelwater. Het sg op het eind van het spoelen was 1010. Met de filteremmer zat ik dan meestal op 1017. Als je langzaam spoelt gaat deze overgang vrij snel.

gr
William

Caspar

Citaat van: Herman op 01-12-2006  21:42 uIk proef er niet direct 42 ibu in, maar een lekker bier!

Toen ik gister mijn Bitter aan het bottelen was vond ik hem niet echt super "bitter", ondanks de gecalculeerde 46 IBU. De Liberty Ale die ik erna dronk lijkt ook minder bitter dan 42 IBU, eerder 37 of zo.... voor de gein maar eens met de Promash instellingen rommelen  ;).

inspiratie:

http://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,4514.0.html

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.