BierMix / Beermachine

Gestart door William, 25-07-2006 18:37 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

William

Hoi

Het onderstaand bericht kreeg ik vandaag via een nieuwsbrief (http://www.zibb.nl/retail/overig/nieuwsbericht/asp/artnr/1230567/versie/1/index.html). Bierbrouwen door gewoon water, moutpoeder en gist in de biermix stoppen en er komt na 1 week bier uit de kraan. Gekker moet het toch niet worden. Dit kan toch niet lekker zijn?
Is iemand hier bekend mee? (niet dat ik het zou willen proberen)

groet,
William

Kijkshop-primeur met biermachine
NAARDEN - Van de broodbakmachine zijn er honderdduizenden verkocht. Vanaf volgende week kunnen consumenten bij het zelfgebakken brood een zelfgebrouwen biertje drinken. Gemaakt met een biermix in de Beermachine. Kijkshop gaat het als eerste verkopen in Nederland.
De biermixen bestaan in de Verenigde Staten al een jaar of twintig, legt directeur/eigenaar Kees van den IJssel van GT retail uit. Zijn bedrijf levert vrijdag de eerste Beermachines en mixen uit aan de Kijkshop waar ze volgende week verkrijgbaar zijn. Ook op de website van de Beermachine zijn ze te bestellen.
GT retail wil de distributie stap bij stap uitbreiden. Of de grote bierbrouwers zich zorgen moeten maken, weet Van den IJssel niet, maar hij beaamt dat de bakkers het ook hebben gemerkt toen consumenten zelf brood gingen bakken.
Broodbakmachine
Van den IJssel vergelijkt het concept van de Beermachine meer met de broodbakmachine dan met de Beertender of PerfectDraft. 'Voor een thuistap koop je een kant-en-klare vulling, terwijl je met de broodbakmachine veel handelingen moet verrichten. De Beermachine is bedoeld voor consumenten die het leuk vinden een semi-ambachtelijk product te maken. Ze moeten water in de tank doen en de mix en gistcellen toevoegen. Na drie tot vijf dagen gisten, moet het bier in de koelkast. Na één of twee dagen is het bier klaar om te worden getapt. Vooralsnog zijn drie mixen verkrijgbaar: Tsjech Pilsner, Golden Lager en Dutch Lager. GT retail wil het aantal smaken verder uitbreiden. Een mix voor tien liter kost 9,95 euro. Ook zijn er per tapvat 3 à 4 koolzuurgaspatronen nodig. Die kosten 4,95 euro per tien stuks. De Beermachine zelf kost 99 euro.



Oscar

Hahaha wat grappig, de eerste stap in het continue proces van bierbereiding. Of het lekker is betwijfel ik. Maar nu : waar bestaat die biermix uit?

Ik denk een steriel poeder van met hop (en eventueel kruiden) gekookte wort. Oplossen in lauw water en gist toevoegen, ook handig voor op vakantie  :D  :D
Hoe is de koeling geregeld?

Groeten en gezondheid
Oscar

William

Citaat van: Oscar op 25-07-2006  19:35 uIk denk een steriel poeder van met hop (en eventueel kruiden) gekookte wort. Oplossen in lauw water en gist toevoegen.......ook handig voor op vakantie  :D  :D

Misschien is het wel gewoon instant bier waarbij de alcohol al in het poeder is geencapsuleerd. Gist is dan niet eens nodig. Je laat de mensen een placebo, lees gist, toevoegen om ze het idee te geven dat er iets ambachtelijks gebeurt en voila..... Zou je op deze manier van brouwen niet onzettend veel gist in je helder pilsje krijgen??

Pieter.

En al de de verkrijgbare bieren zijn lagers, dus je kan dat apperaat alleen in de koude maanden gebruiken  :denken:

Vrg,
Pieter

Oscar

Citaat van: William op 25-07-2006  19:43 uMisschien is het wel gewoon instant bier waarbij de alcohol al in het poeder is geencapsuleerd.

Als dat technisch mogelijk zou zijn dan denk ik dat er allang bierpillen op de markt zouden zijn. Die je in een glas water  doet even oplossen klaar! Handig in servival pakketjes. Een tubetje met 20 pillen voor de vakantie. Overal je biertje! ;D ;D

 :neenee: :neenee: Ik denk niet dat die mogelijkheid al bestaat. Alcohol krijg je niet in gebonden toestand in een vaste stof, nog niet.

Groeten en gezondheid
Oscar


Edgar

Het ding is al veel langer op de markt. Het is gewoon gehopt moutextract dat je vergist en direct uit het gistvat tapt. Helemaal niet zo bijzonder hoor, en als je er deftige gist voor gebruikt en de temperatuur een beetje in de gaten houdt zal het nog best lekker zijn ook misschien.

http://www.beermachine.com/


Oscar

Citaat van: Edgar op 25-07-2006  21:34 uHet ding is al veel langer op de markt.  .......zal het nog best lekker zijn ook misschien.

Dat neem ik aan van wel anders zou het allang niet meer op de markt zijn geweest....en in het verleden heeft iemand al eens een prijs op het ONK gewonnen met een bier gemaakt van moutextract....dus als je lekker makkelijk wilt brouwen.....

Groeten en gezondheid
Oscar

Eduard

Voor deze dingen werd zelfs een 1/2-jaar geleden in Noorwegen reclame gemaakt (waarschijnlijk totdat iemand erachter kwam dat ook deze vorm van reclame hier ongeoorloofd is). Het is inderdaad een bierblik-kit in een wat fancy jasje en de gisten zijn zonder twijfel bovengisters want anders krijg je niet in zo'n korte tijd iets wat je bier kunt noemen. De tijden lijken me ook veel te kort voor een redelijk drinkbaar bier en bij zulke dunne, lichte bieren zal de boel wel enkel naar gist smaken. Maar iemand die het tegendeel ervaren heeft mag het hier graag zeggen!

bazje

Hij is inderdaad te koop bij de Kijkshop
of via internet
Wat ik mij afvraag is hoe het kan dat het proces zo snel verloopt en ...
Met het materiaal dat een hobbybrouwer voor handen heeft, moet je toch met alleen zo'n zak ook uit de voeten kunnen?

Hopmans

Het lageren duurt hier maar 2 dagen.
Ik denk dat het bier wel te drinken is, maar dan is het wel heel erg jong.
Misschien hebben ze een zeer sterk flocculerende gist.

Ik sta er niet raar van te kijken als het nog goed te drinken is ook.

 :degroeten:

Jacques

Via Eugene Staver ontving ik vandaag het volgende krantenartikel.



Bier niet in één nacht gebrouwen
De Telegraaf,  vrijdag 18 augustus 2006, 05:30 (Eten & Genieten) AvdP
AMSTERDAM - Na de populaire Beertender is er nu een nog completer
exemplaar op de markt gebracht: 'de Beermachine'. Deze machine werkt
niet alleen als thuistap, maar ook als bierbrouwerijtje. Menig man
hebben wij de laatste weken al op de borst zien slaan bij het horen
van deze nieuwe uitvinding. Hoog tijd dus om het apparaat in huis te
halen.
De mannen kunnen niet wachten zich te ontfermen over de biermachine
wanneer deze arriveert, maar dat is onze eer te na. Wij kunnen best
een biertje tappen, dus eentje brouwen moet ook nog wel lukken.
Het apparaat is visueel niet echt aantrekkelijk. Maar welke man zou
daarover klagen als deze goed functioneert?
Paniek
Wijs houden we onze mond en bestuderen de zeven pagina's tellende
handleiding. De gedetailleerde plaatjes doen korte tijd paniek
ontstaan, maar we vermannen ons en binnen een luttele tien minuten
hebben we de biermachine in elkaar gezet. "Het is net zo simpel als
eten koken en koffie zetten", lezen we op de website.
Als de man vraagt of hij moet helpen, roepen we hem dan ook
zelfverzekerd toe dat het ons prima alleen afgaat. Eerst gieten we
een paar liter water in de biermachine, waarna we de biermix kunnen
toevoegen. Dat gaat niet van een leien dakje: het poeder verspreidt
zich rondom het apparaat, waarbij alles gaat kleven en de tafel
bezaaid is met biermix. Waarom geen schenkventiel?
Het zal wel aan ons liggen, want manlief kijkt schaterlachend toe,
zich verwonderend over zo veel onhandigheid. Als de machine dan ook
nog begint te lekken, weet hij zeker dat wij iets verkeerd hebben
gedaan. Hulp wordt in dit stadium niet meer geboden.
In de gebruiksaanwijzing kunnen we geen discrepantie ontdekken tussen
de beschreven stappen en wat wij hebben uitgevoerd. Wel lezen we nu
ook dat na vijf dagen brouwen op kamertemperatuur, het apparaat ter
grootte van een televisie twee dagen in de koelkast moet staan. Dat
vindt zelfs manlief een beetje onpraktisch.
De biermachine is voor honderd euro verkrijgbaar bij de Kijkshop.
Vanaf medio september is het apparaat ook via www.beermachine.nl te
bestellen. Wij wagen nog een kans en berichten hierover in het
culinaire dagboek verderop op de pagina.

 1 reactie

het is niks nieuws, het apparaat bestaat al jaren, ook in Nederland,
mijn broer heeft hem al jaren in de schuur staan, 1x gebruikt en
daarna nooit meer omdat het, inderdaad, een onding is.
Bram, Amerongen    vr 18/8, 14:44

Pieter.

Ik denk dat blik brouwen beter werkt, en nog goedkoper ook.

Vrg,
Pieter

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.