Kroonkurkapparaat

Gestart door JeroenCV, 20-07-2006 08:55 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

JeroenCV

Hoi,

Ik ben van plan om een nieuw kroonkurkapparaat te kopen.

Nu zit ik te twijfelen tussen deze twee van Brouwland, wie kan me adviseren?


Kroonkurkapp. FIW tafelmodel zwart nr. 020.046.9
Zeer handig model, dat zich makkelijk aanpast aan verschillende fles-hoogtes. Met verwisselbare kop voor 26 mm kroonkurken. Accessoire 020.044.4 voor kroonkurken van 29 mm (voor champagneflessen) is facultatief.
Prijs 26,84


kroonkurkapp. tafelmodel zwaar CORONA, 26+29mm nr. 020.147.5
Zwaar en sterk tafelmodel voor continu gebruik. Ideaal voor de veeleisende hobbyist, voor labo-brouwsels, ... Handbediend. Hulpstuk voor kroonkurken met diam. 29 mm meegeleverd.

Hoogte : 51 cm,
gewicht : 8 kg
prijs 155 euro

Dank u wel (alvast)



Arjan

Ik heb zelf een tijdje geleden de 1e gekocht. Ik ben er erg tevreden over. Voor gemiddeld gebruik voldoet hij uitstekend.

Daarvoor had ik zo'n handmodel, maar daar kreeg ik op het eind veel gebroken flesmonden van.


MO

Jeroen, ik heb de foto's en de prijzen erbij gezet. Ik weet niet wat een AIO tegenwoordig verdiend, maar ik had in mijn tijd bepaald geen topsalaris. 150 euro voor een kroonkurkapparaat vind ik nogal aan de prijs.

Ook ik ben in het bezit van het eerste apparaat en die werkt uitstekend! Ik heb er wel een plank ondergetimmerd voor de stevigheid en stabiliteit.

Adrie

Ik heb zelf de eerste en met de Vier Broeders gebruiken we de tweede. Je hebt dus geluk, want ik kan ze goed vergelijken. De tweede is echt superdegelijk en zwaar (en duur) en het bottelen met dat ding is een feest. De eerste is wat krakkemikkiger, maar bij goed gebruik gaat ie heel lang mee. Ik heb met dat ding tot nu toe geen problemen gehad en ben er heel tevreden mee. Tip: schroef de onderplaat vast op een grotere, zware houten plank, want dan staat ie een stuk stabieler en dat vergemakkelijkt het bottelen. De eerste is geschikt voor als je per keer maximaal 100 flessen bottelt, de tweede kan ik aanraden bij 200 flessen of meer. Voor de gemiddelde hobbybrouwer, kortom, volstaat de eerste uitstekend en hij is een heel stuk goedkoper.

JeroenCV

Wauw wat zijn jullie snel vandaag. Ben even op de labzaal geweest en nu staan er al antwoorden.

Het lijkt me duidelijk; voor mij is de eerste dus goed.

@Mo: tegenwoordig verdienen promovendi niet echt slecht meer, het is natuurlijk nog niet een vetpot maar goed het is niet een studie-bijdrage die men een jaar of 10 geleden had.


Caspar

Ik heb persoonlijk goede ervaringen met 1, maar ik ken iemand die wel eens problemen had: De kroonkurken kwamen niet soepel los van het apparaat nadat ze op het flesje gedrukt waren.

Echter, prijs / kwaliteit verhouding is prima!

Oscar

Die eerste gebruik ik ook...en heb ook een verloop stuk voor 29 mm kroonkurken (La choufe flessen). Erg handig en werkt prima.. voor mij...ben er erg tevreden over....

Groeten en gezondheid
Oscar

piet

Ik heb nu nr 2 een super ding met nr 1 kreeg ik na twee jaar en vele flessen vullen problemen.
De doppen kwamen soms niet los en de flessen waren ook niet goed dicht.
Ik heb vele flessen leeg kunnen gooien omdat er geen koolzuur in zat veel ergenis.
ik heb dan zoiets dat hij dan duurder is is hij vlug terug betaald.

Gr piet

Pieter.

Ik heb de eerste, pas gekregen voor mijn verjaardag (van mijn schoonmoeder nog wel :) ) hij werkt perfect al blijven de flesjes na het vast zetten van de kroonkurk wel hangen in het apperaat, maar ze komen makkelijk los, echt een aanwinsts vergeleken met die apperaten met twee hendels waarvan de zegmaar Heineken/Amstel flesjes de halsen nogal snel breken.

Vrg,
Pieter

Henielma

Citaat van: Pieter64 op 20-07-2006  23:45 ual blijven de flesjes na het vast zetten van de kroonkurk wel hangen in het apperaat, maar ze komen makkelijk los
IK gebruik ook de eerste variant. Deze bevalt prima. In het begin bleven de flesjes ook bij mij een beetje hangen maar na een paar honderd flesjes ging het bij mij over. De kelk is nu een beetje uitgesleten volgens mij en kurkt nu nog beter.

Oscar



Deze gebruik ik ook nog wel eens. Vooral in de eerste stap van het gist opkweken wat ik altijd in een euroflesjes doe, omdat deze makkelijk warm te houden is en een (baby)flessenwarmer.

Groeten en gezondheid
Oscar

JeroenCV

jep zo'n kreng heb ik dus, ik kan er niet mee overweg. gelukkig mijn vrouw wel.

Oscar

Citaat van: JeroenCV op 21-07-2006  08:51 ujep zo'n kreng heb ik dus, ik kan er niet mee overweg.

Je moet 'm ook niet gebruiken om 30 liter( of meer) bier mee te bottelen...daarvoor zijn het echt "ondingen". Maar wel handig om achteraf misschien 1 of 2 flesjes te "corrigeren" of nog iets beter "aan te drukken".

Groeten en gezondheid
Oscar

efka

Ook wij hebben in onze club (waar alle leden onze brouwinstallatie en kurkapparaat gebruiken) ongeveer 2 seizoenen met het "lichtere" type kurkapparaat gewerkt tot op een keer enkele  flessen (29mm) per ongeluk enkele dagen onderste boven in een lege emmer hadden gelegen en we zagen dat er aan de kroonkurken schimmel was gevormd;
 We hebben toen de flessen van de laatste brouwsels gecontroleerd en gezien dat er meerdere flessen slecht gesloten waren;
 Met de flessen van 33 cl (26 mm) was er niks aan de hand.
 Per seizoen brouwen we ongeveer 30 brouwsels van 100 liter waarvan ongeveer de helft in grote flessen wordt gebotteld dus...reken maar;
 Nu werken wij met de zwaardere versie en alles is prima!

EBC

Ik heb een aantal jaren met de eerste gewerkt, een eerdere versie met schroefklem. Prima ding, totdat de kop tijdens het bottelen langzaam omhoog ging schuiven en dan moest je hem weer verstellen. De schroefdraad ging kapot (nu gaat dat met die gaatjes en dat lijkt een hele verbetering).

Toen ik een nieuwe moest kopen heb ik de Corona gekocht. Dat is een heel verschil, echt een feest om mee te werken, zoals Adrie al aangeeft. Maar ja, wel aan de prijs.

De handapparaten heb ik een keer gebruikt, maar als je de staande apparaten gewend bent, zijn dat echt ondingen.

Arjan

Ik heb er ook nog eentje met schroefklem (begin van het jaar gekocht). Ik ben inderdaad voornemens er een extra gaatje in te boren om de kop te borgen. Dan hoef je 'm niet meer zo bizar vast te draaien.

Oscar

Het lijkt mij wel aardig om een grotere fles (75 cl) af te kunnen sluiten met een echte kurk

Bij Brouwland hebben ze daar dit apparaat voor :



Zijn en mensen die hier goede ervaringen mee hebben..?

Groeten en gezondheid
Oscar

Edgar

Zijn die bestemd voor champagnekurken? Want het ziet er uit als een gewoon wijnkurkding. Voordat we over veiligheid gaan beginnen... ;) Wijnkurken en -flessen zijn dacht ik allebei niet geschikt voor druk.

Oscar

Toch wel, dit in combinatie met een kroonkurk. Een echte gueuze en/of lambiek worden vaak dubbel, dus met champagnekurk en kroonkurk gesloten. Een beetje dubbel op misschien, maar ik heb een wijnrek voor "bewaarbieren" deze liggen dus...en nu is dat toch een beetje een ranzig iets...allerlei flessen met
schimmelvorming aan de zijkant van de kroonkurk. Met een wijnkurk als extra sluiting voorkom je dit. Je heb dan natuurlijk wel een kans op een "kurksmaak"
..maar dat zien we dan wel...

Groeten en gezondheid
Oscar

Hopmans

CiteerJe heb dan natuurlijk wel een kans op een "kurksmaak"

Iedereen loopt te piepen over een kurksmaak, maar een beetje kurksmaak vind
ik toch wel wat hebben in een Lambic, wijn of andersoortig bier.
Mmm, misschien wel wat voor een peiling.

 :degroeten:

Adrie

Citaat van: Oscar op 08-08-2006  00:12 uHet lijkt mij wel aardig om een grotere fles (75 cl) af te kunnen sluiten met een echte kurk

Bij Brouwland hebben ze daar dit apparaat voor :



Zijn en mensen die hier goede ervaringen mee hebben..?

Groeten en gezondheid
Oscar

Ik gebruikte zo'n ding toen ik nog wijn maakte. Een prima apparaat! Alleen kun je er niet van die paddestoelvormige kurken mee in je fles slaan, maar alleen gewone.

Trouwens, om kurksmaak te voorkomen kun je de kurken voor gebruik even kort koken. Dat deed ik altijd bij het wijnmaken en ik heb niet een keer wijn met kurksmaak gehad.

Pallieter

Hallo Hoppie,

Ik heb er vroeger zo een gehad (toen ik nog wijn maakte ) .Het is zeer onstabiel om mee te werken
De te kurken flessen schuiven vlug onderuit.

mvg,
Pallieter

Oscar

Citaat van: Adrie op 08-08-2006  09:44 uIk gebruikte zo'n ding toen ik nog wijn maakte. Een prima apparaat! Alleen kun je er niet van die paddestoelvormige kurken mee in je fles slaan, maar alleen gewone.

Dat was ook de bedoeling


Citaat van: Pallieter op 08-08-2006  09:49 uHet is zeer onstabiel om mee te werken De te kurken flessen schuiven vlug onderuit.

Heb jij dit ook ervaren Adrie?


Groeten en gezondheid
Oscar

Adrie

Alleen als de flessen op een gladde ondergrond staan. Het is trouwens prima te verhelpen door de flessen tussen je benen te klemmen of zo.

Jock

Ik heb een Brewferm kroonkurkapparaat en vele honderden 26 mm kroonkurken. Maar ik moet morgen of overmorgen bottelen en kom nu pas achter dat mijn apparaat niet zo best is. Ik krijg de kroonkurken er niet mee op en fles. Ik heb het met lege flessen geprobeerd. Gelukkig kan ik een apparaat lenen van iemand, maar ik vraag me af of er een adres is waar ik zelf een degelijk kroonkurk apparaat kan kopen. Ik wil een handig ding hebben die niet zoveel problemen geeft.
Weet iemand een adres?

Groet,

Jock


Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.