Bottelhulpje

Gestart door Jacques, 18-06-2006 11:34 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

EBC

Ik heb de firma in Zwitserland een mailtje gestuurd voor een prijsopgave. Ik hou jullie op de hoogte...

Emile

Bedoelen jullie misschien zo'n slangklem, zoals ik die laatst bij Brouwland zag (015.002.9) voor 6.81 euro?

Ik wilde hem nog meenemen, toch weer vergeten.

DenMaarten

Citaat van: Johannes op 19-06-2006  17:58 uChloor moet je in geen geval op koper gebruiken!

Wat ik me nu afvraag, is dit alleen slecht voor het koper? Als mijn koperen koelspiraal lang niet gebruikt is, wil ik hem wel eens goed met Chemipro zuivermaken. Blinkt weer als een spiegel. Na goed afspoelen ga ik hem dan gebruiken om te koelen. Kan dit kwaad voor het uiteindelijke bier?

Groeten,
Maarten

EBC

Nee Emile, die slangklem is weer wat simpel. Dat is meer fitness dan ontspannen...

Oscar

Citaat van: DenMaarten op 21-06-2006  06:40 uWat ik me nu afvraag, is dit alleen slecht voor het koper? Als mijn koperen koelspiraal lang niet gebruikt is, wil ik hem wel eens goed met Chemipro zuivermaken. Blinkt weer als een spiegel. Na goed afspoelen ga ik hem dan gebruiken om te koelen. Kan dit kwaad voor het uiteindelijke bier?

Indien goed nagespoeld zal dit geen kwaad kunnen, als je koelspiraal lang blijft staan zal er een laagje koperoxide ontstaan op je koelspiraal, wellicht dat deze door de chemipro weer verdwijnt waardoor hij weer gaat glimmen.

Groeten en gezondheid
Oscar

Koen

Ik heb intussen gebotteld met het Brouwland apparaat

en ik vond het fantastisch werken.

Ik was gewend om af te vullen door het kraantje aan mijn pan open en op tijd dicht te draaien, maar dan kon ik bij mijn grotere flessen (75 cl en 1l beugels) vaak niet goed zien wanneer ze vol waren, zelfs niet met een sterke lamp erachter. Bovendien wil af en toe de slang wel eens leeglopen als de kraan dicht zit zodat een fles overstroomd.

Nu heb ik zoals gewoonlijk mijn bier uit het gistvat in mijn pan geheveld en gemengd met de benodigde suiker, een slang aan het kraantje en het bottelhulpje aan het eind, een krat met schone flesjes eronder en bottelhulpje op een fles plaatsen, op de knop drukken, wachten, bottelhulpje op de volgende fles op de knop drukken en zo verder.

Twee zaken zijn het vermelden waard. Het werkt prima maar heel af en toe slaat het apparaat niet automatisch af en stroomt er bier uit het ontluchtingsslangetje, dit kleine slangetje kun je dus het beste in een van de nog lege flessen hangen. Ten tweede vroeg ik me af of er niet veel zuurstof in het bier wordt gebracht, het val toch van boven in de fles met een soort sproeiertje en loopt langs de wand van de fles naar beneden.

Al met al ben ik er erg gelukkig mee.

Johannes

De discussie chloor op koper is verplaatst

Fons

Ik gebruik dit ding

Ik heb het ooit gekregen van een gildelid die hem zelf ook had en er erg enthousiast over is. Ik heb het al jaren en het vult erg gemakkelijk af. Toen verkrijgbaar bij www.vanrein.nl/

Het onderste gedeelte, het witte stuk onder het blauw komt in de fles en is verstelbaar.
De ontluchting aan het andere witte pijpje aan de rechterkant van de foto, het bier stroomt door een slang in het blauwe pijpje onderaan de foto.
Aanzuigen van het hevel dmv het ontluchtingsslangetje als het apparaat in de fles zit.
Het bier wordt mooi verspreid door een soort parapluutje die het bier naar de zijkant van de flessehals laat stromen naar beneden te drukken en slaat automatisch (omhoog ) af wanneer de fles vol is. Je kunt hem dan gewoon in een ander flesje zetten zonder te knoeien. Eèn of twee keer in al die tijd problemen met schuimvorming omdat ik bottel terwijl er dan nog teveel koolzuur inzit. ( ik lager meestal onder druk in een sodakeg ).
De afslag is te regelen evenals de afvulhoogte.
Er staat geen merk of ander kenmerk op, maar wel een Italiaans patent.

Ik heb het apparaat al jaren en ik hoop dat Van Rein ze nog steeds heeft, ik ben er al jaren niet meer geweest.

Fons

PietO

Citaat van: gelfling op 18-06-2006  18:21 uIk gebruik al ruim een jaar het buisje. Ideaal alternatief. Hoewel ik snel afgeleid ben, en er af en toe toch een flesje overstroomd, heb ik geen behoefte om een ander alternatief te zoeken.
Er zit echter een nadeel aan: Bij bier met veel dikke gistvlokken wil het wel eens voorkomen dat het pinnetje blijft hangen.
Beste afvulpijpje gebruikers,

ik las van de "problemen" van het pijpje: blijven hangen van het pinnetje, schuin blijven plakken, lekken etc. Mijn oplossing (?) hiervoor kost niets: een klein buisje or moertje om het pinnetje dat het pinnetje verzwaard en zodanig geleid dat het niet scheef kan gaan zitten en de sluitdruk iets verhoogd. Ik heb dit 6 kantig messing moertje vastgelijmd met fractie van een druppel 2 componenten lijm. Daarnaast is het pinnetje 2 mm ingekort zodat het sneller sluit.



Tot nu toe nog geen "hangend pennetje" en dientengevolge geknoei door lekkend pijpje.


Johannes

Gelukkig stond ik naast Jacques toen hij bij Brouwland dit bottelhulpje uit het schap trok, want onder het motto baat het niet dan schaadt het niet heb ik er ook 1 gekocht. Het werkt echt fantastisch! Vult razendsnel, en makkelijk tot de juiste vulhoogte te vullen zoals Jacques aangaf.

Lenx

Ik denk dat ik ook maar eens zo'n vulpijpje zal aanschaffen. Het kost zo goed als niks en ik ben het al zo beu als wat om langs het kraantje van mijn gistvast te vullen. Met al die schuimvorming verlies je hopen tijd en de kans op infecties wordt alleen maar groter.
Daarbij denk ik dat de eenvoudige modificatie van PietO (een idee is pas geniaal als het eenvoudig is) ook direct komaf maakt met de eventuele ongemakken van zo'n pijpje.

Ik dacht van in de toekomst zo mijn installatie uit te bouwen met PID regelaar en zo, maar waarom zou ik dat als prioriteit stellen? Brouwen zelf is het tofste van het hele proces dus begin ik maar met de dingen die ik zie als noodzakelijk kwaad, zoals flessen vullen en het hele steriele gedoe dat erbij komt kijken (ik ben al bang om te ademen als ik flessen vul).

Misschien dat ik daarom eerst en vooral eens zal kijken in hoeverre het mogelijk is om een eenvoudige bottelmachine te construeren die flessen automatisch afvult. Dan kun je eerst afvullen met ontsmettingsmiddel, de flessen een tijdje laten staan en daarna afvullen met bier. Zo ontsmet je tegelijk je installatie en je flessen. Klinkt eenvoudig  :hoera:

Hopmans


Ik heb er ook wel eens over nagedacht, maar of het eenvoudig is...............
Het kost aardig wat kracht om een fles te sluiten.
Ik denk dat het daarom met pneumatiek moet werken of met wormwieltjes.
Ook moet het apparaat zien of de fles vol is (fotocel of weerstandmeting vh bier).
De dopjes moeten automatisch onder de pers worden geplaatst.

Al met al een uitdaging.

 :degroeten:

Lenx

Het zijn de uitdagingen die een mens vooruit helpen  :dansen:

Wat betreft het detecteren van het vulniveau, de aansturing en dergelijke meer vormt voor mij geen probleem vermits elektronica mijn beroep is. Het kurken is inderdaad iets anders, dus dat zal in eerste instantie nog maneel gebeuren denk ik.

Fons

Citaat van: Fons op 21-06-2006  19:52 uIk gebruik dit ding


Bij nadere info blijkt bovenstaand apparaat al 4 jaar niet meer te verkrijgen  :(

Edgar

De laatste 2 brouwsels heb ik gevuld met het simpele bottelhulpje. Aanvankelijk werkte het perfect, maar ook bij mij bleef de afsluiter al snel openstaan. Dat kwam niet door gistvlokken of iets dergelijks, maar doordat het afsluitende o-ringetje (5 mm binnen-, 7 mm buitendiameter) dat om het pinnetje zit, de neiging heeft om 'af te rollen' (plaatje 1). Het zit gewoon niet strak genoeg. Er loopt een minuscuul randje op het staafje dat de o-ring op zijn plaats zou moeten houden (plaatje 2), maar dat stelt te weinig voor.

De meest elegante oplossing is volgens mij om een o-ringetje te vinden dat een 4,5 of 4 mm binnendiameter heeft, en ongeveer 7 mm buiten. Dat zal snuk passen en niet makkelijk losrollen.






Arjan

Is het een idee om een beetje teflon om het staafje winden om het ringetje te klemmen?

Edgar

Citaat van: Arjan op 09-07-2007  08:31 uIs het een idee om een beetje teflon om het staafje winden om het ringetje te klemmen?

Niet echt, want dat moet je dan elke keer opnieuw doen, omdat bier in de capillaire ruimten trekt en bederft.

Herman

Misschien moet ik mijn vocabulaire herzien, maar bloedvat ruimten?

Edgar

Capillair betekent gewoon een heel klein buisje. Capillaire werking: de neiging van vloeistoffen om door adhesie zeer kleine ruimten te vullen; sponswerking dus. Hoeft in deze context niet precies een buis te zijn, leek mij zo.

Capillair in de zin van een bloedvat betekent ook gewoon zeer dun vat; haarvat.

Edgar

Citaat van: Edgar op 08-07-2007  20:18 uDe meest elegante oplossing is volgens mij om een o-ringetje te vinden dat een 4,5 of 4 mm binnendiameter heeft, en ongeveer 7 mm buiten. Dat zal snuk passen en niet makkelijk losrollen.

Voilà.

links het oude ringetje, rechts het nieuwe.



Het dikkere ringetje past perfect en lijkt te blijven zitten. Ik heb er nog geen bottelsessie mee kunnen doen maar update volgt.

(op de achtergrond enkele afgewezen kandidaten...)

Edgar

Het viel me van de week op dat het vullen van euro-flesjes met een niet-lekkend bottelhulpje (de aanpassing werkt perfekt), eigenlijk een iets te laag gevuld flesje oplevert. Voor duvelflesjes is het prima, omdat die lager zijn en de bottelhulp dus minder volume inneemt.

Ik heb het idee dat het niveau meer dan 2 centimeter is, en dus niet volgens de regels. Hebben jullie daar ook last van? Kost dit punten?

Jacques

Nee, daar heb ik geen last van. Door het pijpje omhoog te halen en schuin tegen de hals van de fles te zetten laat ik het flesje verder vollopen.

Johannes

Citaat van: Edgar op 11-03-2008  07:32 uIk heb het idee dat het niveau meer dan 2 centimeter is, en dus niet volgens de regels. Hebben jullie daar ook last van? Kost dit punten?

Ja, ik ken de methode van Jacques, maar het zou mooier zijn als je dat niet hoeft te doen. Dat gaat nog sneller en minder geklieder.

oranjeboombiertje

Bij mij zijn de euro flessen precies tot in de helft van de hals gevuld met het bottelhulpje. Volgens mij is dit ook de hoogte die gebruikt wordt door commerciële brouwers en ik vind het dus prima. Het is mij teveel moeite om er 3 druppels bij te krijgen en net iets meer bier in mijn flesjes.

 :degroeten:
Wesley

Jacques

Citaat van: Johannes op 11-03-2008  16:50 uJa, ik ken de methode van Jacques, maar het zou mooier zijn als je dat niet hoeft te doen. Dat gaat nog sneller en minder geklieder.

Het is geen geklieder hoor. Je moet wel eerst het pijpje weer rechthouden voordat je deze omhoog haalt.


Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.