India Pale Lager

Gestart door Herman, 05-06-2006 20:17 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Herman

Omdat ik nu eenmaal van hoppig en bitter bier houd, bij deze weer zo'n recept.

Kijkend naar de storting en de hop denk je aan een IPA, maar dan met lagergist. India Pale Ale Lager derhalve  8)
De gist had ik nog van een vorig brouwsel, de hop komt uit aangebroken zakjes. Al met al gewoon van alles bij elkaar geveegd omdat ik zonodig ineens (niet gepland) moest gaan brouwen. Voordeel van dit soort kleine batches is dat je ze snel even op het gasfornuis kunt brouwen.

Ik ben benieuwd hoe deze uitpakt. Ik was n.b. eerst van plan een pils met Centennial/Chinook en Cascade te brouwen. Doe ik nog wel es, maar nu eerst dit experimentje.

India Pale Lager

Batch Size (L):          12.00    Wort Size (L):     12.00
Total Grain (kg):         3.50
Anticipated OG:          1.059    Plato:             14.43
Anticipated EBC:          25.1
Anticipated IBU:          38.9
Brewhouse Efficiency:       65 %
Wort Boil Time:             60    Minutes

Grain/Extract/Sugar

   %     Amount     Name                          Origin        Potential EBC
-----------------------------------------------------------------------------
 85.7     3.00 kg.  Pilsener 3                    België         1.037      3
 11.4     0.40 kg.  Tarwemout                     België         1.038      4
  2.9     0.10 kg.  Cara Munich ( 2 )             Duitsland      1.036    150


Hops
   Amount     Name                              Form    Alpha  IBU  Boil Time
-----------------------------------------------------------------------------
 13.00 g.     Chinook                           Whole    8.49  19.0  First WH
 10.00 g.     Centennial                        Pellet   5.33  11.2  60 min.
 10.00 g.     Cascade                           Pellet   4.30   4.5  10 min.
 10.00 g.     Tettnanger Tettnang               Whole    4.30   4.1  10 min.

Yeast
-----
Wyeast 2178 Lager Blend

Maischschema, 4,8 liter water per kg (niet spoelen)

Eiwitrust              52      5 minuten
Beta amylase       62      40 minuten
Alpha Amylase     70      20 minuten
Mashout              76      5 minuten

Chinook oorspr 12,4%. Centennial oorspr. 8,8%, rest 4,3%

Caspar

Leuk recept, ik vind de Tettnag alleen een vreemde jongen tussen de amerikaanse hoppen. Maar ja zoals je al aangeeft is het een recept van restjes.

Over het algemeen heb ik enorm goede ervaringen met dit soort experimenten, succes  :brouwen:

Herman

Vanavond dit bier geheveld (vakantie kwam er tussendoor). SG 1.024 (bij 14C). Het bier was niet geheel helder, dus ik hoop op nog wat te vergisten puntjes, 60% SVG is wel een beetje laag ten slotte... Ik hoop rond de 1.018 uit te komen. Smaak was desondanks verfrissend, die Amerikaanse hoppen komen bij zo'n cleane gist toch wel heel duidelijk naar voren.

Herman

Zo, deze eenzame thread maar es updaten. Vanavond dit bier gebotteld. Eind-SG 1.018/1.020.

Bottelen verliep niet gesmeerd !@#$%@#@$%^! Het bier heeft al die tijd natuurlijk in de koelkast gestaan, bij hevelen in kamertemperatuur flesjes natuurlijk schuim van hier tot Tokio! Ik heb met 4g suiker per liter gebotteld. Om sneller van de bottelellende af te komen heb ik het bier eerst in een litermaat geheveld en daar weer flesjes mee afgevuld, maat heb ik niet ontsmet (kwam schoon & droog uit de kast).

Eerst proefervaringen (ik kon natuurlijk meteen een duvelglas vol proeven): allemachtig wat een bitter bier! Kraakhelder en licht als een pils, mooie hopbitter en toch fijne (maar bittere) nasmaak. Dus zo zou IPA smaken als India Duits (of Tsjechisch) was geweest!

Herman

NB nu nog een bokje bottelen...... snik.

Johannes

Herman,

Probeer het bottelhulpje eens wat elders op het forum is beschreven. Werkt zo goed als schuimloos. Hopenlijk heb ik binnenkort weer tijd om langs Groningen te gaan, kunnen we wat bieren uitwisselen.

:degroeten:

Johannes

Herman

Ik betwijfel of dat in dit geval helpt, de hele bottellijn zit vol schuim, dat pijpje zou ook al snel schuim bevatten... Overigens koop ik dat ding binnenkort, staat al langer op mijn lijstje.

Bier uitwisselen is altijd een goed idee, kunnen we meteen hop en een iwaki wisselen.

Herman

Dit bier is al kraakhelder en voorzien van een gistdepot. Toch typisch die lagers. Ik ben alleen bang dat de nagisting wellicht nog even doorgaat, heb ik weer een bier met te veel koolzuur (kwam dit jaar bij de meibok en urtype ook voor met dezelfde gist). Smaak is overigens goed, al is hij aan de bittere kant (de gemiddelde bierdrinker lust dit niet >:D )

Doet me in de verte wel aan Jever Maibock denken, maar dan wellicht iets bitterder. De geur is een apart mengseltje, moet ik later nog eens goed (laten) beoordelen.

Adrie

Een bitterder Jever Maibock??  Dat klinkt heel erg goed. Het wordt tijd dat ik eens naar Groningen kom.  :D

Teruglezend zie ik dat het bier geëindigd is op 1018/1020 komend van 1059 is maar 67-68% schijnbare vergistingsgraad. De lager blend zou wel 71-75% moeten kunnen halen. Enig idee waarom die van jou zo hoog geëindigd is? Houdt die gist soms niet van hop?

Herman

Gistmanagement :-[ de starter was niet echt optimaal em de gist is al vaak overgepitched, daar wijt ik het aan. Het zoete proef je pas achteraf (plakkerige lippen), maar het zoet houd het bitter wel lekker in balans.

Herman

Eerder dacht ik aan Jever, nu schoot XX Bitter me in de zin qua vergelijkbare bitterheid, al is de XX Bitter een stuk droger. Prima biertje en m.i. een bewijs dat ondergist heel mooi kan combineren met forse bitterheid.

Edgar

Ik ben nieuwsgierig naar dit biertje, al vermoed ik met die hoppen een wat harde bitterheid (ik zit op mijn cohumulone-paard de laatste tijd).

Herman

ALs je bij het BONK bent, neem ik er een voor je mee. Je moet overigens wel tegen de restzoetheid kunnen (vind ik gezien de bitterheid geen probleem).

Herman

Van de restzoetheid bespeur ik niet zo veel meer, wel plakkerig op het laatst, maar niet echt in de smaak. Wonderbaarlijk hoe dit bier zich ontwikkeld. Ik moet zeggen dat ik dit toch een bijzonder smakelijk bier vind, al mag er best wat minder koolzuur in. Zal es wat meenemen naar het gilde a.s. woensdag, het zal me benieuwen wat anderen vinden.

Caspar

Citaat van: Herman op 08-09-2006  12:46 uSmaak is overigens goed, al is hij aan de bittere kant (de gemiddelde bierdrinker lust dit niet >:D )

Wat is in dit geval een gemiddelde bierdrinker? als jij het al aan de bittere kant vind  >:D

Ik heb nml. nu een brouwseltje staan van 1053 --> +/- 1013 / 45 IBU (BU:GU ratio = 1,125). Dat zal dan ook wel een knallend biertje worden, het is overigens het bitterste bier wat ik tot nu toe gebrouwen heb.

MO

Mjammie, lekker! Het bier dat ik van het vat serveer op de hobbybrouwendag heeft een bitterheid van 48 en is ook nog eens gekoudhopt. Gelukkig staat daar wel 8,5% alcohol tegenover maar bij het eind SG van 1005 is het toch een hopbom ben ik bang. Het is een boefje, die Westmalle gist. Heb er nog geen flesje van geproefd, misschien vanmiddag.

Hopmans


CiteerHet is een boefje, die Westmalle gist.

Mmm, ze zeggen wel eens; "het hondje lijkt steeds meer op het baasje".
Blijkbaar geldt dat ook voor gistcelletjes.  ;)

 :degroeten:

PS. Ben nu aan het brouwen. T-58 blondje 15EBU. Jummie, lekker zoet  :lekkerbier:


Hopmans


CiteerPS. Ben nu aan het brouwen. T-58 blondje 15EBU. Jummie, lekker zoet 

Mijn god, het is nog bitterder als een Hertog Jan Bok die ik zojuist heb open getrokken.
Het kan dus nog erger heren.

CiteerZal es wat meenemen naar het gilde a.s. woensdag, het zal me benieuwen wat anderen vinden.
CiteerEn ??

Zal wel niks geweest zijn.
Anders hadden we het wel gehoord.  :P

 :degroeten:

Herman

Het bier viel goed in de smaak gisteravond. Men had geen problemen met de stevige bitterheid. Wel wat commentaar op de nog resterende zoetheid, maar er werd tevens geconludeerd dat dat eigenlijk wel prima was als tegenhanger voor de bitterheid. Het is ten slotte geen mierzoet bier. Een dunner bier zou niet in balans geweest zijn.

MO

Herman, ik houd me ook aanbevolen voor dit bier volgende week op het BONK. Heb je er 10 liter of meer van gemaakt. Had je mijn 100 IBU bier al eens geproefd (heb er nog aardig wat van staan, gek, de meeste mensen lusten hem niet).

Herman

Even een recept een kick geven. In het laatste nummer van BYO ging het tot mijn grote verbazing ineens over India Pale Lager... Nooit gedacht dat ik ooit eens trendsetter zou zijn ;)

Oscar

Citaat van: Herman op 10-11-2013  23:30 u.... Nooit gedacht dat ik ooit eens trendsetter zou zijn ;)

Trendsetter? Je bent de "founder" van dit "nieuwe" biertype... :brouwen: ^-^

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.