Proefnotities Ruilbieren ONK 2006

Gestart door Oscar, 29-05-2006 19:08 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Herman

En nu is Oscar aan de beurt. Lijdend voorwerp: Dunkelweizen.

Kleur: Donkerbruin met rode tint. Iets donkerder/roder dan ik verwacht. Caramout gebruikt voor de kleur neem ik aan.
Helderheid: troebel.
Schuim: grote bellen
Schuimstabiliteit: slecht, schuim was vrijwel direct verdwenen. Eiwitrust (te lange) toegepast?
Geur: fruitig, tarwe
Smaak: licht zoetig, verder wat vlak. Niet het frisse, tarwige dat ik had verwacht. Wel een aangename smaak, maar geen typische smaak voor een weizen.
Basissmaak: licht zoetig.
Body: dun tot medium.
Mondgevoel: heel licht plakkerig. Had wat meer koolzuur mogen hebben, weizen heeft daar nooit gebrek aan.
Nasmaak: prettig

Geen typische dunkelweizen, wel een smakelijk bier (drinkt ook soepel weg). Ik mis een beetje kruidnagel en/of banaan. Maar daarentegen ontbreekt ook de velpon (vind ik niet erg). Volgens mij moet je wel even naar je maischschema kijken.

Oscar

Herman,

Dank voor je positief kritische oordeel. de discusie over dit recept heeft hier :  plaats gevonden.
De kleur is mij ook iets te donker. De eiwit rust van dit bier heeft 15 minuten geduurd, dus niet te lang naar mijn idee. Het recept is nog zeker niet perfect...maar ik ben uit gegaan van de samensteling volgens Derek Walsh....Die moet nog wel wat bijgeschaaft worden. Maar de gebruikte gist van Grolsch...daar ben ik we tevreden over.....

Groeten en gezondheid
Oscar


BuBS

Net de koffie porter van Johannes op ( Tenminste als ik het goed onthouden heb )

Brouwer, Johannes
Bier, Koffieporter
Kleur, mooi zwart, niet doorschijnend
Schuim, fijn bruin, maar snel weg.
Koolzuur, weinig.

De koffie smaak proef je goed, als ie deze niet overheersend. Verder heeft het iets volgens mij net iets te weinig body, maar is het bier wel lekker zacht. Het bier is ook niet echt gebrand en hoppig. Verder een heel lekker bier, waar ik er zeker nog een van zou lusten.

een dikke 7.5 .

Kees.

Jacques

Citaat van: Oscar op 04-06-2006  00:56 uDe kleur is mij ook iets te donker.

Dunkelweizen heb je in verschillende kleurgradaties. Van licht bruin tot zeer donker bruin en bijna zwart. Goed donker mag dus best volgens de stijl.

Caspar

Ook ik heb weer twee biertjes mogen proeven:

Meibok van Herman

Visueel: helder, grote schuimkraag, tamelijk veel koolzuur
Geur: moutig
Smaak: zoetig, moutig, (sterk) bitter
Basissmaak: volgens soort, bitter, zoetig
Body: medium
nasmaak: bitter, moutig

Opmerkingen: Proeft droger dan eind SG 1018, sterk bittertje dat behoorlijk lang blijft hangen maar dat misstaat het bier niet. Ik ga zo even het recept opzoeken  :)... moet zeggen een zeer lekkere meibok  :duimop:

Bok van MO

Visueel: helder, schuim inzakkend tot een ringetje
Geur: moutig, zoetig, licht gebrand
Smaak: moutig (Munich?), licht bitter, licht gebrand
Basissmaak: neutrale smaak, bitterig, licht zoet
Body: weinig
nasmaak: licht gebrand, bitter

Opmerkingen: Qua kleur is deze bok iets aan de lichte kant, de gebrande smaak neutraliseert enigszins nadat je meer slokken heb genomen. Het gebrande smaakje overheerst misschien iets omdat er een neutrale gist gebruikt is. Het bier drinkt erg makkelijk weg. Mooie bok, hij smaakte me prima  :biersmile:

Edgar

Johannes' Alt

Schuim: goed, fijn, normaal, blijvend laagje
Kleur: Mooie Altkleur
Geur: Mooi veel mout (Munich!), caramel, alcoholen, iets hop, aceton (ietsje, lijkt op in de zon overrijpt fruit). Die aceton stoort.
Smaak: Vrij zuivere smaak, niet erg gebrand, maar niet erg vol. Wel redelijk zoet en weinig bitter, daarom niet helemaal lekker in balans. Hopbitterheid ontbreekt wel ten enen male. 38 IBU kan ik hier echt niet in ontdekken, ik zou mijn berekeningsmethode veranderen. Als hier bijna 2% carafa in zit verbaast me dat, want de gebrandheid valt erg mee. Moutbitterheid is wel te proeven, maar kennelijk doet de gist er iets leuks mee.
Mondgevoel: Vrij dun, en aardig samentrekkend.
Nasmaak: Blijft niet al te fijn hangen, een beetje waterig. Niet onaangenaam trouwens, maar ook niet echt genieten. Een wat brandende alcoholtinteling blijft hangen en is wel irritant.

Cijfer (doen we dat...?): vette 8-

Hoewel geen topper, toch echt wel een mooi bier. Er is een aantal dingen te verbeteren denk ik. De stort is niet ideaal op één of andere manier, ik zou de kleur toch niet uit de carafa halen maar uit meer caramout, misschien een beetje melanoïdine (klein beetje) of zo, aroma 150, kortom smaakmouten die niet teveel branden en volheid geven. De gisting moet toch te warm zijn geweest. Hopstort moet zwaarder (was het al oudere hop misschien?) of Spalt Select is wellicht geen ideale hop voor een Alt. Misschien iets te fijnbesnaard voor al die zware moutsmaken. Maar hij smaakt nog fris al begint de leeftijd misschien al een heel klein beetje mee te spelen. De samentrekkendheid zal wel verminderen met de molen (die vandaag is aangeschaft), hoewel dat nauwelijks stoorde.

En nu moet je toch echt ook mijn biertjes gaan proeven... ;)




BuBS

Net de quadrupel van Herman op ( D 1259 )

Schuim, mooi fijn.
Kleur, donker rood bruin.
Geur, moutig zoetig  en wat karamel.
Smaak, een lekker bier, volgen mij met veel suiker. Voor een quadrupel misschien iets te dun.Zit er ook iets chocolade mout in of cara-cristal 120 ??
Ik denk dat het bier een procent of 8.5 % heeft.

Verder een lekker bier, met geen enkele afwijking. Ik geef het een bier een 8.

Gr Kees

Herman

Hoi Kees,

Die quadrupel is mijn laatste R8 poging (al lijkt ie niet erg op het origineel). Klik hier voor het recept. Er zit inderdaad cara 120 en wat carafa in, de suikerstort valt met bijna 10% suiker toch wel mee.

BuBS

Hi Herman,

Dat dacht ik wel, dat het een Rochefort 8 clone was.
Ik zou de volgende keer de carafa weg laten, en de cara 120 geeft ook een klein beetje gebrande smaak. Verder een heerlijk bier.
Mijn complimenten.

Gr Kees

Edwin

Ik heb eergisteren de APA van Herman op (nr 1255 van het ONK) :proost:

Visueel: Helder, koper (is dit te licht voor een APA?, ken eigenlijk geen referentiebieren), mooi schuim wat blijft staan.
Geur: Citrusfruit, moutig, mooie prettige hopgeur.
Smaak: Bitter! Mooie hop-moutbalans.
de nasmaak is bitter en de body iets de dik,maar dat laatste kan ik niet onderbouwen met andere referenties...

Oordeel: 8

Edwin

Herman

Hoi Edwin, 

Het was geen APA, maar een Engelse Pale Ale (scheelt een lettertje). Bedankt voor je commentaar.

Herman

Caspar

Hi Herman,

Ik heb vandaag je ESB geproefd en ik ben razend enthousiast. Het bier drinkt erg makkelijk weg en heeft een sublieme hoppige kruidige smaak. Ik ga niet te veel analyseren... ik vond hem gewoon heerlijk  :duimop:

Pfoei, ik heb nog nooit in mijn leven zoveel sterk gehopte bieren achter elkaar gedronken... bij deze sluit ik me aan bij de harde kern van hopneuzen... ik ben verslaafd  :D!

Herman

Yes. Weer iemand over de streep! Terug naar het smaakvolle karakterbier! Weg met de zoete InBev (etcetera) meuk.

Henielma

Alt van Johannes,

Waarschijnlijk hetzelfde bier geruild dan Edgar. Ik sluit me aan bij zijn opmerkingen.
Stevig schuim waar een mooi laagje van overblijft. Mooie rood bruine kleur. Voldoende koolzuur.
Smaak: Typische Alt smaak maar mist wat body volgens mij.

Adrie

Brouwsel 1 van JeroenCV

Gegevens etiket
Begin SG: 1092
Eind SG: 1030
Brouwdatum: 18-3-2006
Botteldatum: 22-3-2006 Klopt dit echt??
Kleur: 19 EBC
Bitterheid: 32 IBU

Schuim: Prachtig! Fijn, veel, heel mooi.
Kleur: oranje/lichtbruin. Troebel
Geur: Hoppig, koriander, karamel, licht gebrand, fruitig, beetje kauwgomballen
Smaak: Zoet, beetje hoppig, karamel, licht fruitig, beetje oplosmiddel
Nasmaak: Zoetig. Weinig nasmaak, beetje vlak
Mondgevoel: Weinig body, weinig koolzuur. Plakkend en alcoholwarmend.
Oordeel: Niet gek voor een eerste brouwsel. Mag bitterder en minder zoet, want het bier is nu niet in balans. Ik proef zo snel geen brouwfouten. Het bier is wat vlak en weinig complex.

Brontus Pale Ale van JeroenCV

Gegevens etiket
Brouwdatum: 23-4-2006
Botteldatum: 3-5-2006 Klopt dit echt??

Schuim: Prachtig! Fijn, veel, heel mooi. Inzakkend tot blijvend laagje.
Kleur: Lichtbruin, troebel.
Geur: Oei,  nu gaat het mis. Groenten, scherp hopje, zwavel.
Smaak: Zurig, broodachtig, wrang.
Nasmaak: Bitterig. Wat onsmakelijke scherpheden blijven hangen.
Mondgevoel: Samentrekkend, weinig body, weinig koolzuur.
Oordeel: Tja, het lijkt me duidelijk dat ik geen fan ben van dit bier. Kijkend naar de brouw- en botteldatum zou ik zeggen: ga toch maar eens deugdelijk lageren. Hoe lang heb je dit bier gekookt? Hoe lang heb je gemaischt? Kortom: doe je brouwproces eens uit de doeken, ik heb het idee dat er nog best iets te verbeteren valt.

Oscar

Scottisch Export ale van Edwin

Datum : 06-06-2006 (of 6-6-6  ;))
Fles : 33 cl, genummerd met getal 30
Botteldatum : 26 - xx - 2006 (xx is weggekrast?)

Temperatuur : 8-12°C
Alcohol : 4,5 %
kleur : Lichtbruin/iets koperig rood-achtig

Schuim
Dit bier vormt een matig tot prima schuimkraag welke iets ongelijk matig en ligt romig van structuur is. Het schuim is niet glasplakkend en matig tot redelijk stabiel

Koolzuur
Na het inschenken is er een zeer mooie constante stroom koolzuur en pareling in het glas te zien. Bij het proeven is er een lichte prikkeling in de mond te voelen. Net genoeg
voor dit bier.

Geur
De geur is iets moutig maar met een mooi zacht hoparoma

Smaak
De smaak is wel licht kleurmoutig (Welke kleurmout gebruik ?), echter in de nasmaak komt er een droog papier/karton achtige smaak op mijn gehemelte vrij.

Eindoordeel : In het begin qua uiterlijk en geur lijkt het een mooi bier, netjes volgens type. Bij het proeven ontgaat je dit plezier (Helaas) door de papier/karton smaak. Alsof het bier na zo'n korte tijd al kaport is...Erg Jammer. Edwin wat is hier fout gegaan en proef jij dit ook in dit bier..?
Cijfer : 6-

Groete en gezondheid
Oscar

Fons

Meibok Caspar

Een fijn meibokje, niet te  zoet en goed in balans naar mijn oordeel.
Hij was een beetje troebel en was vol van koolzuur. Schuim heb ik niet genoteerd, het was even geleden wanneer ik hem heb geproefd.
Verder kon ik weinig geur waarnemen en was niet al te bitter. Dit bier had voor mij een fijne afdronk.

Zeebock van Niels

Dit bier had een stevige schuimkraag die mooi aan het glas plakt en had een prachtige helderrode kleur.
Het had een fijn aroma maar de body vond ik wat aan de dunne kant.
Verder een goed bier.

Alt van Johannes

Met Altbier ben ik verder ook niet bekend, maar dit was een prima bier.
Het had een lichte zweem en een lichtmatige koolzuur en schuim.
Een fijne afdronk met een wat dunne body.

JeroenCV

Adrie dank je voor het proeven.

Citaat van: Adrie op 06-06-2006  22:04 uKortom: doe je brouwproces eens uit de doeken, ik heb het idee dat er nog best iets te verbeteren valt.

kijk eens hier http://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,4216.0.html
Alles staat er.
Maar inderdaad ik ben het met je eens dat er iets mis is gegaan met dit bier.

De "Brouwsel1" vind ik zelf redelijk in balans. Het is echt een bier naar mijn smaak geworden.

Ik ga zeker aan het lageren werken. Dat is een van mijn verbeter punten.

Edwin

Citaat van: Oscar op 06-06-2006  23:16 uScottisch Export ale van Edwin
Botteldatum : 26 - xx - 2006 (xx is weggekrast?)
Eindoordeel : In het begin qua uiterlijk en geur lijkt het een mooi bier, netjes volgens type. Bij het proeven ontgaat je dit plezier (Helaas) door de papier/karton smaak. Alsof het bier na zo'n korte tijd al kaport is...Erg Jammer. Edwin wat is hier fout gegaan en proef jij dit ook in dit bier..?
Cijfer : 6-

Ha Oscar :proost:

De botteldatum was op 26-2-2006 (door het vocht en de flesjes in mijn tas waarschijnlijk weggekrast. Wat je beschrijft lijkt me oxidatie. Dat zou me eigenlijk verbazen, omdat andere bieren die ik op dezelfde wijze brouw daar geen last van hebben. Ik zal hem zeker nog eens proeven. Wat mij wel duidelijk is aan dit bier is dat het geen Scottisch Export is, zoals die ik ken (is ook de reden waarom ik het niet heb ingezonden naar het ONK). Ik vermoed dat de gist hierbij een rol speelt, hoewel ik dat niet kan onderbouwen. Ik heb nog niet eerder met deze gist gewerkt en ik ben ook niet geneigd dit snel weer te doen.
Je oordeel is rechtvaardig, hoewel ik liever hogere scores zie ;). Bedankt voor het uitgebreide proeven!!

Edwin

Adrie

Robust Porter van Bubs

Schuim: Fijn, inzakkend, ongelijkmatig. Lichtbruin van kleur
Kleur: Zwart, ondoorzichtig
Geur: Geroosterd/koffie, metalig, fruitig, hoppig
Smaak: Koffie, gebrand, metalig, zoetig, romig,  moutig, moutbitter.
Nasmaak: Bitterig, droog.
Mondgevoel: Vol van body, samentrekkend, weinig koolzuur.
Oordeel: Wat een heerlijk, schitterend bier! Prachtig complex, in balans, geen brouwfout te ontdekken. Hier wil ik wel het recept van! Dit bier is zijn 82 punten van het ONK meer dan waard. Van mij had dit bier zeker een prijs mogen winnen. Hier lust ik wel pap van.  :lekkerbier:

Oscar

Citaat van: Adrie op 07-06-2006  09:11 upunten van het ONK meer dan waard. Van mij had dit bier zeker een prijs mogen winnen. Hier lust ik wel pap van.  :lekkerbier:

jaaa...die was errrug lekker.... :lekkerbier:  :lekkerbier: Bubs , die moet je in produktie nemen...je hebt al zeker 2 klanten  ;D  ;D  ;D

Groeten en gezondheid
Oscar

BuBS

Dank je wel Adrie voor de complimenten, het inderdaad een mooi recept. De basis komt uit Wheeler & protz, brew classic European beers at home, namelijk de Guinness Foreign extra stout.
Ik had nog Robust Porter ingezonden op het ONK, deze had minder punten. Maar deze vond ik eigenlijk veel lekkerder, deze was wat ronder van smaak, dit kwam door de leeftijd van het bier. Ik weet niet wie deze bieren heeft ??
Het recept staat ook bij de downloads, de Porter 3.
Maar hier het recept. ( 25 L )

Kleur 65 EBC
Bitterheid 55 EBU
Gist White Labs 007 English dry Ale

5 kg pale ale
2 kg gerste vlokken
100 gr Chocolade mout 800 EBC
400 gr geroosterde gerst 1000 EBC
300 gr Suiker

30 gr Northern brewer 9.3 %    FWH
20 gr Northern brewer 9.3 %    80 min
10 gr Cascade 5 %                  30 min
45 gr Fuggles 5.25%               Dry hop

90 min op 65 °C
33 L maisch water
11 L spoel water
Begin SG 1068 eind sg 1011

Over twee weken wordt Porter 4 gebrouwen, deze keer met  Bisquit mout in de stort. En ik ga 7 L apart houden en daar gaat tijdens de lagering, houtsnippers in die geweekt zijn in Wishey.

Gr Kees

Herman

Hoppie Pilsener (1334)

Kleur: mooi goudkleurig
Helderheid: beetje tweeschijn
Schuim: weinig, grote bellen
Schuimstabiliteit: matig, schuim was vrijwel direct weg.
Geur: hoppig, beetje zeepsop.
Smaak: hoppig, bloemig in het begin, beetje parfumachtig.
Basissmaak: bitterig.
Body: beetje dun
Mondgevoel: drinkt makkelijk weg. Wel boerende hoeveelheid koolzuur ;)
Nasmaak: vrij vlak, weinig nabitter. Het is net of je eerst de bitterheid proeft en later niet (nabitter).

Prima bier, al is het nog geen typisch pils. Is dit jouw Brewferm pilsje?

Herman

Mo's Bock (Wyeast)

Kleur: Rodig, wat licht voor een bok
Helderheid: niet helder, koude waas?
Schuim: Mooi fijn schuim
Schuimstabiliteit: Zakt in tot een mooi blijvend laagje
Geur: Beetje karamel, moutig, gistig
Smaak: moutig, beetje gebrande mout
Basissmaak: moutig, zoetig-bitterig
Body: medium
Mondgevoel: plakkerig
Nasmaak moutbitter, bitterig-wrang

Ik vind de moutbitterheid een beetje te nadrukkelijk, dat verwacht je niet bij een Bok. De smaak had wat zoeter / karamelliger gekund. Minder donkere mout gebruiken?

De bitterheid vind ik nu wat hard, wat fijnere hopbitterheid kan wat mij betreft geen kwaad. Het hoeft van mij overigens niet minder bitter, maar wat meer zoet brengt het beter in balans. Geen slecht bier, maar niet zo'n sterke bok.

Herman

Johannes' Alt

Kleur: mooi rood-achtig bruin
Helderheid: kraak
Schuim: fijn schuim
Schuimstabiliteit zakt in tot fijn laagje, hier en daar grote bellen
Geur: hoppig/fruitig, caramel
Smaak:zoetig, bitterig
Basissmaak: zoet
Body: beetje dun
Mondgevoel: beetje plakkend
Nasmaak: weinig nabitter, beetje alcohol. verder vrij cleane afdronk al is ie wat fruitig voor een Alt.

Lekker biertje! Geen prototype Alt, maar zoals ie nu is lust ik hem zeker wel! Iets meer hop en wat moutiger profiel en je kunt hem slijten in Düsseldorf!

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.