Proefnotities Ruilbieren ONK 2006

Gestart door Oscar, 29-05-2006 19:08 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

BuBS

Dank je wel Oscar,

Het bier is mijn huisstijl porter, het bier zit net tussen een porter en een export stout.
Zelf ben ik ook zeer tevreden over dit bier.

Gr Kees

Johannes

Citaat van: MO op 01-06-2006  08:14 u"26 Als een bier in de verkeerde klasse is terecht gekomen qua type of klasse, buiten de schuld van de inzender, zorgt de keurmeester ervoor, dat het wordt beoordeeld in de juiste klasse. "

Is er volgens jou een klasse waar een te donkere IPA in zou kunnen vallen? Ik heb een veel te donkere IPA maar die past mijns inziens nergens in.

Drents Hopbier

Citaat van: MO op 01-06-2006  08:14 u"26 Als een bier in de verkeerde klasse is terecht gekomen qua type of klasse, buiten de schuld van de inzender, zorgt de keurmeester ervoor, dat het wordt beoordeeld in de juiste klasse. "

Maar misschien was het jouw schuld, ik weet niet hoe ik deze regel moet interpreteren.
Als de inzender het type opgeeft en het klopt niet, lijkt het mij dat het zijn eigen schuld is. Maar misschien kan Peter van den Hurk dit nog eens toelichten?

Hopbier

Oscar

Citaat van: Johannes op 01-06-2006  10:26 uIs er volgens jou een klasse waar een te donkere IPA in zou kunnen vallen? Ik heb een veel te donkere IPA maar die past mijns inziens nergens in.

[droom mode]
Als we deze nu eens structureel met allen gaan brouwen en dat 3 jaar vol houden...dan :
- wordt dit bier door meerdere "brouwerijen" gebrouwen
- is het landelijk goed te verkrijgen
- is dit bier al 3 jaar "op de markt"

Volgens mij hebben we dan een nieuw biertype !! ;D  ;D  ;D Dan even de specs uitzoeken....kan Derek zijn boekje weer updaten !! :D  :D  :D en kunnen de keurmeesters weer in training gaan !!!  ;)  ;)
[/droom mode]

Groeten en gezondheid
Oscar



JeroenCV

En dat vind ik nou nog eens een goed idee!!!

gelfling

Nog even geduld met mijn proefresultaten. Ik ben van plan met een aantal personen (Wil, deze was met mij mee naar het ONK, Mijn vader, schoonvader en ik  samenvol ) de geruilde bieren te keuren/proeven. Door gezamenlijk te keuren proberen we de smaken beter te verwoorden. Hier wilden we gebruik maken van het keurings rapport van het bkg. Natuurlijk met de nodige toelichting.

David

MO, jouw ervaringen met de european ale bij gebruik in een bokachtig bier zijn een deja vue voor de 4 broeders. Wij werden er laatste mee bij het laatste Bonk  :'(. Gelukkig gaat het leven door  :dansen:
Revanche op het Bonk 2006!!!

Drents Hopbier

Citaat van: Oscar op 01-06-2006  10:38 u[droom mode]
Als we deze nu eens structureel met allen gaan brouwen en dat 3 jaar vol houden...dan :
Volgens mij hebben we dan een nieuw biertype !!
Waarom een nieuw type creeeren? Je accepteerd wat aftrek voor kleur en als de rest klopt, heb je een hoge score (met maximale aftrek voor kleur kun je nog 94 punten halen ???

Slaap zacht.

Hopbier

Herman

Theoretisch ja, maar dan moet het bier geproefd worden met blinddoek om.Nu speelt het visuele aspect onbewust een rol bij de rest van de beoordeling. Is althans mijn mening.

Herman

Vanavond de Zee bock van Niels geproefd. Bijgaand mijn notities, voordat ik de thread had doorgelezen.

Geur is mooi fruitig, heel aangenaam. OVervloedig schuim met veel opstijgend koolzuur. Kleur is mooi donker met rode schijn. Smaak is zoet bitter, nasmaak is niet lekker. Ik dacht eerst aan bitter, maar denk nu eerder aan een bijsmaak die ik ken van Nottingham: een hevige broodbaksmaak. Heb je veel broeimout gebruikt wellicht?
Jammer van deze nasmaak, want voor de rest vind ik het een heel smakelijk bier. De verhouding bitter/zoet vind ik bijv prima in orde.

Gezien de korte periode die je brouwt: chapeau. Maar die nasmaak, ik ben benieuwd of je dit herkent van andere bieren?

Adrie

De Dubbel  van -Hans- heb ik zojuist geproefd.

Gegevens:
Dubbel vergist met Cooper's Ale
Begin SG: 1082
Eind SG: 1028
Brouwdatum: 29-11-2005
Botteldatum: 7-1-2006

Schuim
Ongelijkmatig, veel grote bellen, lichtbruin van kleur. Snel weg. Beetje cola-achtig

Kleur
Roodbruin. Helder

Geur
Karamel, gebrand, metalig, beetje scherp, licht fruitig, licht groenten

Smaak
Zeer zoet, karamel, beetje hoppig/kruidig, bitterig, moutig, beetje hard/wrang, licht kafjesbijsmaak

Nasmaak
Bitter, vloeit uit

Mondgevoel
Matig koolzuur, mondplakkend, alcoholwarmend, samentrekkend

Oordeel
Te zoet voor mijn smaak. Wel vrij stijlvast voor een dubbel. Had wat fruitiger gemogen en jammer van de (lichte) bijsmaakjes en -geurtjes.

Henielma

Brouwer: Fons
Type: Rochefort 8
Begin SG 1083
Eind SG 1024
15-03-06

Visueel: Roodbruine kleur, beperkte hoeveelheid koolzuur. Grof schuim dat snel weg is.

Smaak: Zoeter dan de echte R8. Dropachtige smaak. Komt best in de buurt van een R8.

Jammer dat er weinig koolzuur op zit verder best goed gelukt.




Oscar

Muziek en bier zijn zeer goed te combineren.....zowel tegelijk als achter elkaar. Dus na weer een avondje muziek maken maar weer een lekker verassings biertje proeven :

Brouwer  : Herman holtrop
Biertype : Blonde
Score ONK :  68 puntjes

Proef datum : 01-06-2006
Kleur : Licht ambree / DonkerBlond
Temperatuur : 10-12°C

Schuim
Dit bir vormt een goede schuimkraag welke vrij grof en liocht romig/rotsig van structuur is. Het schuim is licht tot matig glasplakkend en zakt redelijk snel in tot een blijvend laagje.

Koolzuur
Na het inschenken is er in het glas een mooie constante stroom koolzuur te zien, bij het proeven is er een zeer lichte prikkelingin de mond. Mag naar mijn idee wel ietsje meer....

Geur
De geur is moutig met een lichte zoetige, fruitige geur 

smaak
De smaak is moutig, licht weeeig, brood  (Tarwe ?) met een fijne bitterheid die pas iets later in de smaak naar voren komt. De nasmaak is vrij kort en voelt licht bitterig en droog aan
Het bier heeft een matige tot dunne body en een heel licht bitterig mondgevoel.

Eindoordeel : De body mag ietsje meer vind ik, de bitterheid is wel redelijk ok, maar mag iets "harder" naar mijn idee. Het bier is wel goed doordrinkbaar voor een zomerse barbeque. Qua alcohol voelt deze licht aan, volgens mij kun je van dit bier wel veel drinken op 1 avond.
Cijfer : 6,5

Groeten en gezondheid
Oscar

MO

Helaas had ik gisteren mijn sportavond, dus ik heb geen biertjes kunnen proeven. Dat zal er vanavond ook niet van komen. Toch wil ik even kwijt: wat een ontzettend leuk onderwerp is dit! Leve ons forum!

Herman

Hmm, is er plots een bericht van mij verdwenen. Nogmaals:

Oscar,

Bedankt voor je notities. Het betrof mijn 1e poging tot een type Westvleteren blond. Met 75g hop op 14 liter had ik een bitterheid berekend van 35 IBU. SG 1.052-1.006 maakt dat het ca 6,3 vol% bevat. Wel wat veel voor een doordrinker vind ik, maar ik begrijp wat je bedoeld. Het drinkt makkelijk weg. Overigens is dit weer een voorbeeld van een bier dat je vroeg moet drinken, jong was hij echt beter.

Oscar

Citaat van: MO op 02-06-2006  08:43 uToch wil ik even kwijt: wat een ontzettend leuk onderwerp is dit! Leve ons forum!

Niets is leukes dan elkaars bieren beoordelen !!! :dansen:

groeten en gezondheid
Oscar

Niels

Citaat van: Herman op 01-06-2006  22:11 uHeb je veel broeimout gebruikt wellicht?
Jammer van deze nasmaak, want voor de rest vind ik het een heel smakelijk bier. De verhouding bitter/zoet vind ik bijv prima in orde.

Herman, ik herken dit niet uit mijn vorige bieren, maar ben met dit bier misschien iets doorgeschoten met de broeimout.
Heb het recept nog even nagezien en inderdaad meer broeimout dan ik nu zou gebruiken;

Pilsmout 3                                  46%
Tarwemout                                   14%
Aromamout (Amber 50)               18%
Chocolademout (Mout roost 900)    1%
Black De-bittered                          1%
Munichmout II                              12%
Bruine kandijsuiker                      8%

Wat ik pas recent heb begrepen is dat broeimout al een volledige omzetting heeft gehad en er wordt door mij leverancier verteld dat het beter is om daar niet meer dan 10% van te gebruiken. Herman, bedankt voor je scherpe waarneming zelf heb ik niet echt last van een vervelende nasmaak maar kan zijn dat mijn onderscheidend vermogen op details nog niet zo sterk is ontwikkeld.

Henielma, Bedankt voor je lovende recensie zelf ben ik ook erg tevreden over dit bier. Ik heb nog vijf biertjes te proeven dus binnenkort zal ik mijn proefervaring van je bier ook posten.

Met Oscar ben ik het zeker eens, "het is leuk om elkaars bieren te beoordelen"

Oscar

Het mooie van bier is dat je het overal mee kunt combineren......Het eten staat rustig op het vuur te pruttelen. Dus mooi even tijd om een biertje te proeven...

Brouwer : Martin Ostendorf
Brouwerij : Muifelbrouwerij
Naam bier : Huftertje
Op de dop staat Nr 63

Datum : 02 - 06 - 2006
Temperatuur : 8-12°C
kleur : Donkerbruin tot zwart

Schuim
Dit bier vormt een mooie en goede schuimkraag welke geel bruinig van kleur is en fijn en rommig van structuur. Het schuim is goed glasplakkend en goed stabiel. Inzakkend tot een blijvende laag

Koolzuur
Door de donkere kleur en de ondoorzichtigheid is er visueel geen koolzuur waar te nemen. Bij het proeven is er een fijne prikkelinging de mond te voleen, voldoende voor dit bier .

Geur
De geur is heeeel licht gebrand, iets hogere alcoholen (prettig). De geur doet vermoeden dat het een zwaar bier is....

Smaak
De smaak van dit bier is eerst zacht en licht zoetig, daarna komen de donkere mouten naar voren en proef je caramel, chocolade, koffie, en een stevige gebrandheid dat je gehele
mond vult.  hier tussen door zit ook nog het een en ander aan mout bitterheid (Geen hop bitterheid).  De nasmaak is vrij kort en vooral iets gebrand en mout bitterig. Het bier heeft
een volle body en een (mout) bitterig mondgevoel.

Eindoordeel : Dit is een mooi bier, met een fijne branderige smaak. Mooi voor de donkere winteravonden of als afzakker na een goede barbeque...om nog even in het maanlicht van te genieten..hmm Lekker hoor !!  Een bier naar mijn smaak !!
Cijfer : 8,5 !!

Groeten en gezondheid
Oscar

Hopmans


Hierbij een Alt van Adrie.

Dit is de eerste alt die ik drink in mijn carière, dus kan ik 'm niet vergelijken met een commercieel bier.
Maar dat hoeft ook niet.
Deze zal ongetwijveld beter zijn.

Schuim is zeer goed.
Blijvend en glasplakkend.

Helder

De kleur is bruin/robijn-rood

De geur is moutig met een limonadezoetje.

De smaak is hoppig, moutig en in mindere mate het limozoetje.
Dit laatste is mede door de hybride gist (boven met ondertrekjes) meen ik.

Het koolzuur stroomt mooi.

Absoluut geen brouwfouten te ondekken.  :brouwen:  <--- Tja, je weet wie het brouwt.

Een licht bittere afdronk.

En alweer op.  :'(

Topbier !

 :degroeten:

Herman

Vanavond Edwin's Duvel geproefd. Zoals gebruikelijk eerst notities gemaakt, daarna pas e.e.a. gelezen.

Kleur: Zeer bleek
Helderheid: Niet helemaal helder (uurtje koelkast)
Schuim: eerst veel, grote bellen. Zakt later in tot fijn laagje. Geen duvelige rotspartijen/pur.
Schuimstabiliteit. Zakt in.
Geur: Hoppig, geen peer. Ruikt als een tripeltje. Fijne geur.
Smaak: volle smaak. Zoetig, overgaand naar bitter.
Basissmaak: zoet, bitterig
Body: medium-vol
Mondgevoel: plakkerig. Aan het eind ook wat wrang ondanks de plakkerigheid.
Nasmaak: wat gebrand. Net alsof je een korrelgist hebt gebruikt (broodbaksmaakje).

Veel te vol om voor een duvel door te gaan. De nasmaak vind ik het grootste minpunt. Het bier is te dik, het nodigt niet direct uit tot nog een slok, wat je met een duvel wel hebt. Geen slecht bier hoor, maar het is niet bepaald een doordrinker.

Adrie

Donkerblondje van Herman

Begin SG 1078
Eind SG 1010
Gist: T58
Botteldatum: 2-10-2005

Schuim: ongelijkmatig, weinig, snel weg
Kleur: oranje
Geur: moutig, fruitig, heel licht hoppig. Beetje oplosmiddel (à la Westmalle)
Smaak: zoet, moutig, fruitig, beetje oplosmiddel (Westmalle), karamel, licht hoppig/kruidig. Toch een korrelgistbijsmaakje.
Nasmaak: bitterig, droge afdronk
Mondgevoel: plakkend, alcoholwarmend. Heel weinig koolzuur

Oordeel: mooi complex bier. Jammer dat ie al wat ouder is. Vers zaten de hoparoma's er vast veel mooier in, Herman kennende. Komt door de ouderdom ook wat te zoet over. Ook jammer van het lage koolzuurgehalte en het korrelgistbijsmaakje. Met een andere gist was dit ongetwijfeld een topbier geweest.

Herman

Hetzelfde bier (weliswaar verdund) met gist van Abbaye des Rocs was inderdaad veel lekkerder en praktisch op. Van dit T58 bier heb ik nog veel staan. Wel prettig dat je mijn conclusie deelt, dat waarschijnlijk toch de gist de boosdoener is. Het koolzuur heb ik bewust laag gehouden, een tic van de laatste tijd ;)

Herman

We blijven nog even proeven, Vikingbier van Martin. Wederom eerst notities.

Kleur: Donker goud
Helderheid: vrijwel helder
Schuim: Mooi fijn schuim, met hier en daar wat grotere bellen. Bescheiden sis, deed weinig schuim verwachten, maar dat viel dus wel mee.
Schuimstabiliteit: inzakkend tot blijvend laagje.
Geur: moutig, beetje alcohol
Smaak. Vrij neutraal. Beetje broodkorst, a la De koninck.
Basissmaak. licht zoetig, bitterig.
Body: medium
Mondgevoel: in balans, zeer licht plakkend. Volgens mij toch een behoorlijk droog bier.
Nasmaak: toch wel bitter, terwijl het eerst wat neutraal lijkt. Opvallend clean bier. Geen afwijkingen (of toch een beetje een korrelgistnasmaakje?), maar ook niet spannend. Wat voor bier is het? Een Belgisch pale ale?

/*edit*/ Inderdaad een BPA. Mijn complimenten daarvoor Martin. Je hebt een prima allemansvriend, net een streepje bitterder en minder zoet dan de meeste commercielen.  :duimop:

Oscar

Op 1 been kun je niet staan, dus die andere van de muifelbrouwerij ook maar ff proeven.

Brouwerij : Muifelbrouwerij
Brouwer : Martin Ostendorf
Bier : Pittig blondje
Temperatuur : 4-6°C
Kleur : Blond / troebel
Datum 02-06-2006

Schuim
Dit bier vormt een zeer goede schuimkraag en dient dan ook met beleid te worden ingeschonken. Het schuim is wat grof van structuur en licht romig en glazig bovenop. Het schuim is
matig glasplakend en zeer stabiel.

Koolzuur
Na het inschenken is er in het glas een mooie constante stroom koolzuur te zien. Bij het proeven ontstaat er een weelderige prikkeling in de mond. Ruim voldoende voor dit bier.

Geur
De geur is moutig en een subtiel hoparoma (willicht dat ik 'm iets te koud heb)

Smaak
De smaak van dit bier is moutig , licht zoetig met een hele mooie en stevige bitterheid die zich uiteindelijk in de nasmaak tot en harde bitterheid ontpopt die daarna langzaam weg
ebt. De nasmaak is relatief kort en aangenaam bitter. Het bier heeft een matige tot volle body en en bitterig mondgevoel.

Eindoordeel : Dit is een mooie blond met een gedurfde bitterheid die de commercielen nooit aandurfen. Erg lekker en relatief goed doordrinkbaar.
Cijfer : 8,0 !!


Groeten en gezondheid
Oscar

MO

Bedankt heren voor de lovende woorden. Ik hoop dat jullie nog aan mijn dubbels en bocken toekomen, die zijn van beduidend mindere kwaliteit. En kijk eens aan, het pittige blondje is goed drinkbaar ondanks zijn bitterheid van 54 bij 6% alcohol (54/55+13 = 0.8 bitterheidsgetal).
Ik ben inderdaad ook zeer tevreden over mijn Vikingbier. Die cooper's gist past prachtig bij de pale ale biersoort. Morgen wordt een vikingbier strong gebotteld (ca 7%, met suiker in de stort), die wordt op verzoek van de afnemer nog iets bitterder. Na de zomer komt er ook nog wel een vikingbier extra strong.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.