Proefnotities Ruilbieren ONK 2006

Gestart door Oscar, 29-05-2006 19:08 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Oscar

Heren/dames brouwers,

Op het ONK hebben we weer( voor mij de 1e keer maar zeker niet de laatste) veel bieren uitgewisseld die we thuis lekker op ons gemak kunnen gaan proeven. Natuurlijk is het leuk om  het resultaat daarvan aan de brouwers en of anderen te laten weten. Dus in dit onderwerp graag je proefnotities van de ontvangen bieren..

Groeten en gezondheid
Oscar

Herman

Oscar,

Goed idee voor de niet op het forum besproken bieren. Voor de rest zie ik proefnotities liever in de thread, is meteen een mooie referentie voor brouwers die een recept willen proberen.

Oscar

Brouwer : Herman
Proefdatum : 29/30 - 05 - 2006
Proef temperatuur : 4-8°C

Bier : Donkerblondje (T58 Tripel)
Botteldatum : 02/10/2005
begin SG : 1078
Eind SG : 1010
Kleur : Donkerblond, tweeschijn
Gist : niet plakkend op de bodem

Schuim
Dit bier vormt een matige schuimkraag welke vrij fijn en licht romig is. Het schuim is matig glasplakken en net erg stabiel. Inzakkend tot een dun laagje.

Koolzuur
Na het inschenken is er in het glas geen koolzuur sprankeling waar te nemen. Bij het proeven is er in de mond een fijne prikkeling te voelen. Net genoeg voor dit bier.

Geur
De geur van dit bier is moutig met een fruitig aroma wat iets naar zoet neigt

Smaak
De smaak van dit bier is caramel achtig en drop achtig (Vrij sterk) met een keel verwarmend gevoel. De bitterheid is matig tot  zwak en wordt al snel overstemd door de andere smaak componenten. De nasmaak is kort en licht caramle/drop achtig gecombineerd door een lichte bitterheid. Het bier heeft een volle body en doet vrij "dik" aan.

Oordeel : Een matige tripel, de droppigheid is iets te nadrukkelijk aanwezig naar mijn idee, en de koolzuur zou iets meer mogen.
Cijfer : 6,5

Groeten en gezondheid
Oscar

Oscar

Brouwer : Mo
Proefdatum : 30/05/2006
Proeftemperatuur : 8-12°C

Bier : MO-Bock , Nr 67
Gist : Whyeast
Kleur : Donkerbruin / troebel

Schuim
Dit bier vormt een goede schuimkraag welke fijn en romig/wolkig van structuur is. Het schuim is licht tot goed glasplakkend en zeer stabiel.

Koolzuur
Na het inschenken is er in het glas geen koolzuur stroom te zien. Bij het proeven is er een lichte prikkeling in de mond te voelen, dit zou naar mijn idee wel iets meer mogen zijn

Geur
De geur is caramelmout, licht kruidig en ik krijg de indruk van iets fruitigs

Smaak
De smaak is sterk caramel met een stevige/scherpe bitterheid (mout en hop) en heeft en licht mondverwarmend karakter. De bitterheid blijft tot ver in de nasmaak aanwezig waarna deze zeer langzaam afneemt. Het bier heeft een volle body en een bitterig mondgevoel.

Eindoordeel : De bitterheid overheerst enorm in dit bier (XXX-bitter) en vind ik persoonlijk net iets te veel voor in een bockbier. De karamelsmaak is wel mooi/prettig, maar wordt vrij snel overstemd.

Cijfer : 6,8
 
Groeten en gezondheid
Oscar


Herman

Citaat van: Oscar op 30-05-2006  00:14 uOordeel : Een matige tripel, de droppigheid is iets te nadrukkelijk aanwezig naar mijn idee, en de koolzuur zou iets meer mogen.
Cijfer : 6,5

Ik vind je nog vrij vriendelijk voor dit bier, ik heb er toch wel bij gezegd dat ik er zelf niet over te spreken was? Afijn, het andere bier zal je dan wel beter bevallen! Dank voor de notities.

Caspar

Dag allemaal

Omdat ik niet veel (kwalitatieve) proefervaring heb laat ik me niet uit over cijfers, maar ik heb drie mooie hoppige bieren geproefd die erg goed in de smaak vielen!

De eerste twee bieren heb ik zondag geproefd, ik heb helaas geen notities gemaakt.

American IPA van Fons

Toen Fons me vertelde dat dit bier bijna 100 IBU had (welliswaar een jaar geleden) was ik echt nieuwsgierig geworden  :). De hopbitterheid in de basis viel reuze mee, na een jaar was de smaak van het dry-hoppen niet totaal verdwenen waardoor ie echt lekker kruidig smaakte. Ik moest eigenlijk een beetje denken aan vollere, caramel-zoetige Orval zonder paardendeken. De zoetige smaak was lekker in balans met de hopbitterheid, echt werkelijk een zeer mooi bier. Dit is ook het eerste bier dat ik proef met Windsor gist, een eye-opener  :)

Barley Wine van Adrie

- wijziging - Ik heb mijn beleving op threat van Medicinal Compound Barley Wine van Adrie gepost

Vandaag heb ik een verrassing geproefd... het etiket had namelijk losgelaten van het flesje  ???, helaas weet ik niet meer precies wat ik heb geruild, uhm, schaam schaam... hier komt ie ;)

Er stond 31 op het gouden dopje.

Visueel: een lichtblond, helder tot tweeschijn bier met een stabiele schuimkraag langzaam inzakkend tot een blijvend laagje
Geur: fris, hoppig, citrus (Grapefruit)
Smaak: citrus, fris, hopig, bitter, droog
Body: weinig / medium
Mondgevoel: droog achter in de mond, bitter
Nasmaak: mooie droge bittere nasmaak

Ik heb het echt sterk het gevoel dat er Amerikaanse hop is gebruikt in dit bier, ik zou dan ook zeggen dat het een APA is... misschien is er tarwe in gebruikt. Ik sta trouwens goed voor aap als de smaken afkomstig zijn van de gist of zo hahaha (ik heb namelijk nog nooit een amerikaanse hop gebruikt). Ok, Ik vond het een zeer mooi droog biertje met een lekkere frisse citrus / hoppige smaak. Wie hem heeft gebrouwen, kan trots zijn  :biersmile:




Oscar

Citaat van: Herman op 30-05-2006  20:13 uIk vind je nog vrij vriendelijk voor dit bier, 

Ik probeer wel kritisch te zijn, maar iemands zijn bier zwaar afkraken vind ik nou ook weer niet nodig. ik probeer mijn kritiek opbouwend te houden  :lessmile: :weetbeter:

Groeten en gezondheid
Oscar :degroeten:

Henielma

Ondanks dat ik weinig ervaring heb in het proeven van bier wil ik toch mijn ervaring met het onderstaande bier van Niels weergeven.
Brouwer: Niels
Zee Bock
Brouwdatum 15-04-2006
Botteldatum 03-05-2006
Begin SG 1065
Eind SG 1008
Alc 7,4%
Kleur 50,3 EBC
Hop 29,5 IBU
Gist Wyeast 1338
Het bovenstaande stond op het etiket.

Visueel: Een donkerbruin en redelijk helder bier met een goede hoeveelheid koolzuur en met een stabiele schuimkraag langzaam inzakkend tot een blijvend laagje
Smaak: Lekker vol bier, smaakt naar een trippel. Het is volgens mij goed in balans.
Een bier om trots op te zijn.


Oscar

Citaat van: Henielma op 30-05-2006  21:17 uOndanks dat ik weinig ervaring heb in het proeven van bier ....... smaakt naar een trippel.

Die ervaring valt dan nog wel mee...je weet in ieder geval hoe een tripel smaakt..... ;)

Groeten en gezondheid
Oscar :degroeten:

Henielma

Brouwer: -Hans-
Naam: Dubbel
Begin SG 1082
Eind SG 1028
Coopers
Alc 7,2%
Brouwdatum 29/11
Het bovenstaande stond op het etiket.

Visueel: Een donkerbruin redelijk helder bier. Normale hoeveelheid schuim in het begin waar na verloop van tijd een ring rondom het glas overblijft.
Smaak: Behoorlijk zoet bier, eigenlijk wat te zoet ondanks dat van mij bier best wat zoet mag zijn. Verder best een lekker bier.


MO

Oscar, dank voor je kritische proefnotities. Volgens mij heb ik echt een probleem gehad met de 1338 European ale. De bock die je hebt geproefd was met dezelfde partij gist vergist als mijn dubbel met lage punten. Aan beide bieren zit inderdaad een hele onprettige bittere/branderige basissmaak en superbranderige afdronk. Rond de 50 punten lijkt me meer dan zat (je bent dus weer veel te lief). Beide vergistingen liepen niet al te snel. Dan mag je nog zo'n fan zijn van Wyeast gisten, ik krijg ze toch nogal eens lastig onder controle. Slecht gistmanagment van mijn kant natuurlijk, vandaar dat ik nogal eens kies voor de zekerheid van korrelgisten.

Leuk hoor, deze proefnotities, ik post er snel nog een (een lekker kritische).

MO

Alt 1191

Uiterlijk
Iets te licht van kleur, wel helder
Prachtige volle mousse schuimkraag, erg stabiel

geur
prachtig karamellig maar ook nogal fruitig, lijkt bij te hoge temp vergist, Westmalle achtig gistprofiel (misschien chouffe)
smaak
fruitig, ook wat hogere alcoholen, iets zurige afdronk (heel licht), body goed, bitterheid tussen de 25 en de 30, iets karamellig, wat teveel koolzuur

Jammer, ik vond het niet zo'n sterke alt als de jury. De brouwer is Rob van den Berge, voorzitter van het St. Petri gilde. Het bier was 5e in klasse A met 82 punten. Ik vond A3's alt (7e met 79 punten) toch een stuk stijlvaster.

Niels

Beste medebrouwers,

Inmiddels al vier bieren geproefd van de bieren die ik heb geruild.
Ook ik ben geen proever met een schat aan ervaring met een neus voor lekker bier, maar wel een eerlijk oordeel van een liefhebber.

1,  Witbier van Fons, Hans
begin Sg 1060
eind Sg  1020

Het bier was een echt witbier, maar deed ook denken aan een weissen.
Bier was troebel, en had niet heel veel schuim wat niet heel lang bleef staan.
De smaak was fruitig en je proefde op een frisse niet onprettige wijze de hop.

2, Meibock van Caspar
Begin Sg 1065
eind Sg   1012

Dit bier was een meibock die ik goed te drinken vond.
het bier was troebel met een flinke schuimkraag die lekker bleef staan.
De smaak was pittig met misschien iets te weinig body, maar wel met een overtuigende hop smaak.

3, Duvel-kloon van Adrie
Botteldatum 02-05-2006

Zoals een Duvel hoort, was dit een mooi leeg bier, met een lekkere scherpe smaak.
Ook dit bier was niet helemaal helder maar had wel een flinke schuimkraag die inzakte tot een laagje blijvend schuim.
Bij het proeven van dit bier met de ogen dicht (heb ik ook gedaan) zou je mij kunnen foppen voor de echte Duvel.
Ik zou zeer blij zijn met dit resultaat.

4, Meibock van Herman,
Begin Sg 1066
eind Sg   1018

Bij het inschenken van dit bier was het een glas snel gevuld met een flinke laag schuim die zeer mooi bleef staan,
maar misschien iets te veel van het goede, het bier was niet helemaal helder.
De smaak was lekker bitter maar smaakte niet zeer hoppig, er zat een goed body aan dat het een zeer prettig bier maakte.
Een lekker biertje.

 


Drents Hopbier

Citaat van: Henielma op 30-05-2006  21:17 uBrouwer: Niels
Zee Bock
Brouwdatum 15-04-2006
Botteldatum 03-05-2006
Begin SG 1065
Eind SG 1008
Alc 7,4%
Kleur 50,3 EBC
Hop 29,5 IBU
Gist Wyeast 1338
Het bovenstaande stond op het etiket.

Visueel: Een donkerbruin en redelijk helder bier met een goede hoeveelheid koolzuur en met een stabiele schuimkraag langzaam inzakkend tot een blijvend laagje
Smaak: Lekker vol bier, smaakt naar een trippel. Het is volgens mij goed in balans.
Een bier om trots op te zijn.
Zoals ik Niels al mailde: Een mooi bier, geen Tripel maar een Dubbel. Wat mij betreft iets teveel koolzuur, maar dat kan komen door de antibiotica kuur die ik net afgemaakt heb.
Iets gebrande bitterheid (kan ook deels van de hop zijn), die misschien in de loop der tijd minder wordt.
Fruitige, iets zoetige geur met moutigheid en alcohol.

Meteen daarna proefde ik een Westmalle Dubbel en als ik tussen beide kiezen moest, zou het heel lastig worden.

Hopbier

Edwin

Citaat van: Caspar op 30-05-2006  20:50 uEr stond 31 op het gouden dopje.

Wie hem heeft gebrouwen, kan trots zijn  :biersmile:
Ha Caspar :proost:

Dat was ik  ^-^
Het betreft mijn Duvel-kloon. Daar lijkt het dus niet op (althans, je herkende het niet als zodanig). Het scoorde 77 punten tijdens het ONK als sterke blonde. Enne...geen Amerikaanse hop, maar Saaz en Styrian Goldings. Alle smaken komen uit de gist en de hoppen.

Bedankt voor je compliment!
Edwin

Hopmans

Ik heb hier een bier van Johannes.

Een D - APA, ARA, API ( Kan het niet meer goed lezen van het dopje ).
Ik heb het bier al geproefd in de party-tent.
Toen vond ik het top, en nu dus weer.
Zijn bitter met Cascade van de tap (jawel) was ook een bier die mij bij is gebleven.

De geur is al goed hoppig, en droppig (rijmt ook nog).
Het dropje komt denk door de hop of iets van een cara-mout.
Of de combinatie van deze evt met de gist.
Met andere woorden: Ik kom er niet achter wat er in zit, dus is het een complex bier.
Of ik ben een slechte keurmeester. Maar geloof mij: Dit is een topper.
De bitterheid is niet te veel (alhoewel ik meen dat dit bier 80! EBU is) , en de
aroma hop is zeer sterk vertegenwoordigd.
Maar het zoet compenseerd de bitterheid weer.
Alle smaakpapillen zijn in de zevende hemel met dit bier.

De kleur zit tussen de 17 en 23 gok ik zo.
Mooi helder.
Het schuim is stabiel en romig. Iets inzakkend.

Ik baal nu als een stekker: Ik heb 'm op.

 :degroeten:

Hopmans

Nog zo'n stevige jongen is die van Herman.
Een ESB (Extra strong bitter).
Deze is zelfs nog wat bitterder als de voorgaande.
Ik denk iets minder aromahop in relatie met de bitterhop.
De kleur is iets tussen de 13 en 17 EBC denk ik.
Schuim is zeer stabiel. Plakt aan glas.

Het is eerst een bitterbom, maar daarna slurpt het bier makkelijk weg, met
smaakpapilletjes die dan weer smeken om een nieuw slokje.

Wederom een topbier!

 :lekkerbier:

Johannes

Een dubbel American Red Amber inderdaad, of eigenlijk een IPA waarbij ik veel te ver ben doorgeschoten met de caramout. Dank voor je commentaar.

MO

Die Hoppie, we hebben hem in 1,5 jaar tijd helemaal aan de hop gekregen. Geinig. Van onderstaand bier resten helaas nog maar drie slokken.

Strong Indian pale ale
C-1343

Uiterlijk: donkerrood, helder, wat dunne, zeer stabiele en fijne schuimkraag

Geur: geniale Cascade bom, fris, absoluut niet zoet

Smaak: basissmaak zeer bitter ondersteund door een stevige moutigheid; een overall smaakbombardement: fruit, citrus hop, caramel, wat toetsen van krenten, heerlijke koudhop in de afdronk; de basissmaak is zeer bitter maar dat valt in de nasmaak wel mee, die is meer moutig/fruitig/hoppig; doordrinken: alcohol-warmend en moutigheid gaat meer overheersen

Als ik hier een krat van had gehad, dan was die vanavond half leeg geweest. Hij komt een heel eind overeen met de Barley wine van de Anchor brewery die ik in januari op het PINT festival in Groningen dronk.

Ik begrijp he-le-maal niets van de 50 punten en de 79e plaats. Herman, kun jij
vragen of Fons Ronde (van jouw gilde toch) eens de notities van de keurmeester kan toelichten (kun je misschien zijn e-mail adres naar mij sturen)? Schande dat dit geniale bier niet beter is beoordeeld.


Johannes

Ik proef nu een pils van de brouwmeesters, komt erg overeen met een doorsnee Nederlands pils (positief bedoeld) Wel heftig schuimend, mooi hopje in de geur, moutig licht hoppig in de smaak. Hele nette pils met volgens mij een hele lichte smaakafwijking, volgens mij is het een kartonnetje als gevolg van veroudering. Als dit de pils is die is ingestuurd dan lijkt de 70 punten mij wat te weinig.

Nu ik wat doordrink wordt de smaakafwijking wel sterker, ervanuitgaande dat het verouderingssmaak is, had ik dit bier graag een paar maand geleden willen drinken.

groet Johannes

Fons

CiteerAls ik hier een krat van had gehad, dan was die vanavond half leeg geweest..

Bedankt voor het kommentaar MO.
Ik had hier vier kratjes van staan, maar helaas, ik vond het ook lekker. Er zat trouwens geen Cascade in maar een heleboel andere Amerikaanse hoppen.
Het heeft wel een jaartje geduurd voordat ik hem heb gebotteld.......
Als je wilt kan ik wel een receptje plaatsen.

Groeten
Fons

MO

Fons, heel graag: zou je het recept willen posten en nog grager (sic) het commentaar van de keurmeesters. Zoals gezegd: ik snap er echt niets van! tevens zou ik dit recept heel graag na willen brouwen. Balen overigens dat ik qua hop helemaal naast zat!

Fons

Citeerzou je het recept willen posten en nog grager (sic) het commentaar van de keurmeesters.

Het commentaar volgens de keurmeester:
fout ingezonden.( Ik had hem ingezonden als een  Strong Indian Pale Ale )
Mist het hoparoma van een IPA.
Te donker voor dit bie, te veel kleurmout gebruikt.
We twijfelen over de aanwezigheid van een ( lichte ) infectie

Fons

Oscar

Laat op de avond/nacht....na een avondje muziek maken en voor het slapen gaan nog even rustig genieten van een biertje...

Datum : 01-06-2006
Brouwer : bubs
Biertype : Robuust Porter
kleur : Donkerbruin tot pikzwart
Temperatuur : 10-12°C

Schuim
Dit bier vormt een zeer goed schuim welke lichtbruinig van kleur is en romig en fijn van structuur, iets rotsig.wolkig. Het schuim is goed glasplakkend en zeer stabiel. Inzakkend tot blijvende laag.

Koolzuur
In het glas is door de donkere kleur geen koolzuur te zien. Bij het proeven is er een fijne prikkeling in de mond te voelen. Voldoende voor dit bier.

Geur
In de geur zit duidelijk de zwartmout, maar niet de branderigheid. Bij het ruiken komt er al een dropsmaak in de mond (!) (Proef mij !! proef mij !! roept het bier.. :D).

Smaak
Wat de geur al doet vermoeden maakt de smaak waar. Bij het proeven komt een stevige mout bitterheid en gebrandheid naar voren, de hopbitterheid zweeft er lichtjes tussendoor. Zo af en toe proef je hel even een drop smaak, erg subtiel. Het bier heeft een matige body en een mout bitterig mondgevoel.

Eindoordeel : Een mooi bier, indien je het type niet gewent bent is het even wennen, kreeg van de keurmeesters 82 punten en nar mijn idee is ie dat dubbel en dwars waard. mooi in balans met vele verschillende smaken die hier en daar naar voren komen.

Cijfer : 8,5 !!

Groeten en gezondheid
Oscar


MO

Fons, ik heb geen Promash, dus zou je ook een txt file of iets anders leesbaars kunnen posten? Hij was inderdaad te donker en te zwaar voor een IPA, dat klopt wel, maar wat staat er in de regelementen (en ik citeer):

"26 Als een bier in de verkeerde klasse is terecht gekomen qua type of klasse, buiten de schuld van de inzender, zorgt de keurmeester ervoor, dat het wordt beoordeeld in de juiste klasse. "

Maar misschien was het jouw schuld, ik weet niet hoe ik deze regel moet interpreteren.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.