Wyeast 1388 'Belgian strong ale'

Gestart door JWVG, 08-12-2002 13:52 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

JWVG

H allemaal,

ik heb gisteren weer eens een bestelling de deur uitgedaan naar Brouwland, en besloot om weer eens een nieuwe gist te gaan proberen - de Wyeast 1388 Belgian strong ale. Deze wordt vaak genoemd voor Duvel klonen, maar ik vroeg me af of jullie er ervaringen mee hebben. Liefst ook voor andere (lichtere?) soorten bier, aangezien ik bij voorkeur 2 of 3 bieren met dezelfde gist brouw. Op het forum zag ik tot zover alleen een recept van Geert voor heide bier met deze gist. Zijn er nog meer ervaringen?

 :degroeten: Jan Willem.

JvH

Hoi JW,

gisteren toevallig een bier gebrouwen waar we 1388 in gebruikt hebben. 60 ltr met een SG van 1.078, 7 EBC en 28 IBU. Omdat we toch zo lekker bezig waren en alles zeer vlot ging, hebben we ook nog een bij-biertje gemaakt. 10 ltr met 2 kg pilsmout, 200 gr cara-pils en 300 gr suiker => SG 1.047. Gehopt tot 27 IBU met Saaz. Ook hier hebben we een deel v/d 1388 starter in gemikt. Dus een 'Duvel' en een licht bier met dezelfde gist.
Resultaten zal ik hier wel posten.

Groeten Hans  :degroeten:

JvH

Hoi JW,

even een kleine update. Het smalbier heeft bij mij op kamertemperatuur vergist (16-20°C) en heeft nu een SG van 1.011 bereikt. Toen ik mijn vrouw liet ruiken zei ze : "Ik ruik bananen" en mijn zoon van 4 zei "Ik smaak appels". Dus aan fruitigheid niet te wensen. Deze week bottelen (1 Christoffel fles & 1 10 ltr vaatje) en dan maar afwachten.

Groeten Hans  :bijdrage_forum:

Pallieter

Hallo brouwers,

Gisteren een prachtig blond biertje gebrouwen (70l,dens 1.061,vergistingstemp 26°c,60'steriel belucht,5.3l giststarter(Duvel).Na twee uur het eerste blubje van het waterslot dus dat kon niet stuk.
Deze morgen(7u) nog maar een twaalftal blubjes/min wat ik in normale omstandigheden zeker niet gewend ben (ik vergist meestal met onze trappistengisten),dus mijn beluchtingsset eerst geautoclaveerd en het hele zooitje nog maar is 30 min belucht,resultaat binnen de kortste keren 45 blubjes/min en in de overtuiging dat kan niet meer stuk.
12:30U nog even controleren, terug 12 blubjes/min de hele boel is goed opgeschud en weer na 20minuten 44blubjes/min.
Mijn conclusie hieruit is dat Duvel een heel flocculente gist moet zijn en dat hij boven op het gistend wort komt te liggen na enige tijd en dat de gisting hierdoor vermindert tot je hem weer in contact brengt met het wort door hem is goed op te schudden.
Ik zou anders geen reden meer weten waardoor dit euvel ontstaat.
Aan de storting was 10% kristalsuiker toegevoegd omdat ik weet dat Duvelgist niet houd van volmoutwort.
                                      Graag reactie, :hoera: :hoera:
                                                 Jan

Brouwmeester

Hallo Pallieter:
Inderdaad gaat deze Wyeast niet zo hard als bijvoorbeeld 1214
Het duurde bij mij 2 weken bij de juiste temp en starter 3% van totaal (= 60 liter) beluchten doe ik 1 keer bij vullen van het gistingsvat. Ik weet het niet uit te drukken in bubbeltjes omdat ik niet onder waterslot vergist maar zie gewoon een wat tragere gisting
Groeten: Brouwmeester Henk

Pallieter

Hallo Henk,

Wil je wat concrete gegevens posten zoals begindensiteit,einddensiteit,vergistingstemperatuur,beluchting
(wel,niet,tijd),storting volmout of suiker bijgevoegd.
Ik zou deze gist door zoveel mogeljk parameters graag is in kaart brengen want dit schimmeltje intrigeerd mij enorm.
                                      Groeten, :hoera:
                                               Jan

Edgar

Misschien heb je hier nog iets aan:

Mijn laatste (extract)brouwsel was ook met Duvelgist, zij het uit een flesje. De geruchten als zou die (nagistingsgist) een andere zijn dan die voor de hoofdvergisting worden toch ook stellig tegengesproken, en ook het resultaat wijst daar naar mijn smaak op.

Een vers flesje gaf in minder dan 20 uur een zeer actieve starter, totaal 1 liter, die 21 liter wort in één nacht aan de gang kreeg. Begin S.G. 1066, de vergisting verliep, bij zo'n 230, aanvankelijk snel maar vertraagde en duurde uiteindelijk lang, twee weken. De beluchting was niet optimaal (kletteren en schudden bij 230), heb enige keren iets herbelucht met een steriele klopper. Dit gaf duidelijk hernieuwde activiteit. Inderdaad zeer flocculent, vormt een koek op het bier en plakt zeer goed op de bodem. Geheveld bij 1013, uiteindelijk net onder de 1010 gebotteld.

Duidelijk herkenbaar Duvelaroma, onmiskenbaar peer. Weinig maar niet te weinig restzoet, strak maar toch nog voldoende volmondig. Geen overdaad aan esters. Ik heb geen suiker aan het wort toegevoegd. Ik vind het een topper.

JvH

Hoi Jan en de rest,

het bier waar brouwmeester Henk het over had, is hetzelfde wat ik ook al noemde in deze thread. (zie 2e bericht)
Geen suiker toegevoegd, 10 minuten belucht, einddichtheid weet ik niet maar misschien post Henk die wel.
We hebben vorige week gebotteld en ook een flesje smalbier geproefd. Dat beloofd een lekker bier te worden. Helaas zal die 12 ltr in 2 keer genuttigd worden (1 Christoffelfles + 1 10 ltr vaatje). Van het dikbier hebben we uiteindelijk 54 ltr gebotteld en dit staat nu na te vergisten.
Updates volgen wel van Henk of van mij.

Groeten Hans  :degroeten:

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.