Dunkles weizen

Gestart door Oscar, 02-05-2006 22:38 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Oscar

Heren,

Zaterdag wordt in in enschede een Dunkles weizen gebrouwen.... Ik heb het recept op basis van Derek Walsh gemaakt en in BrouwHulp ingevoerd...Maar de getallen doen mij nogal laag aan :

Hoeveelheid wordt na brouwen : 25 liter

Ingredienten :
Pilsmout (3 EBC)                1158 gram (25%)
Tarwemout (2/3 EBC)        2501 gram (54%)
Cara mout (150 EBC)         972 gram (21 %)

Chalenger hop 6,32 %       24 gram
Hallertau herbrucker 3,5%  15 gram (optioneel aromahop)

Gist : opgekweekte Grolsch weizen gist.

Vermoedelijk Begin SG voor vergisting : 1052

Groeten en gezondheid  ;)
Oscar

Oscar

Vermoedelijk maischschema dat ik ga gebruiken :

inmaischen op 40°C
15 minuten op 50°C
30 minuten op 65°C
30 minuten op 72°C
5   minuten op 78°C

90 minuten koken

Groeten en gezondheid
Oscar

Johannes

He Oscar,

Getallen zijn inderdaad wat laag, met een rendement van 80% kom ik nog maar op 1.045 dus 1.053 ga je nooit redden. Grolsch gist? rare achterhoeker toch. Ach misschien voor een dunkel wel een prima gist hoor.

:degroeten:

Johannes

Oscar

Citaat van: Johannes op 02-05-2006  23:02 uGetallen zijn inderdaad wat laag, met een rendement van 80% kom ik nog maar op 1.045 dus 1.053 ga je nooit redden.

Dat vermoeden heb ik ook.....ik denk dat ik de storing pilsmout maar iets verhoog....

Citaat van: Johannes op 02-05-2006  23:02 uGrolsch gist? rare achterhoeker toch. Ach misschien voor een dunkel wel een prima gist hoor.

Wel de Grolsch Weizen gist, dat is een bovengist en goed opkweekbaar...Tja als je bij een brouwerij je eigen bier mag gaan brouwen moet je het natuurlijk wel met hun gist doen.....

Groeten en gezondheid
Oscar

Edwin

Citaat van: Oscar op 03-05-2006  09:22 u...Tja als je bij een brouwerij je eigen bier mag gaan brouwen moet je het natuurlijk wel met hun gist doen.....

Heb ik ergens iets gemist? Ga je op kiloliterschaal brouwen?

Edwin

Adrie

Het recept is voor 25 liter, dus dat zal wel niet. Zou het iets met de Nationale Hobbybrouwdag te maken hebben?

Ik hoop trouwens dat ie op tijd klaar is, want een dunkles weizen gaat er altijd in. Kunnen we ruilen, Oscar: jij een weizen van ons van de tap en wij een dunkles van jou. Mjammie...

Oscar

Citaat van: Edwin op 03-05-2006  10:00 uHeb ik ergens iets gemist? Ga je op kiloliterschaal brouwen?

nu nog niet....... ;)

Citaat van: Adrie op 03-05-2006  10:41 uHet recept is voor 25 liter, dus dat zal wel niet. Zou het iets met de Nationale Hobbybrouwdag te maken hebben?

nee...HAB heeft goede deal gemaakt met Grolsch....

Citaat van: Adrie op 03-05-2006  10:41 uIk hoop trouwens dat ie op tijd klaar is, want een dunkles weizen gaat er altijd in. Kunnen we ruilen, Oscar: jij een weizen van ons van de tap en wij een dunkles van jou. Mjammie...

Ik doe mijn best.....Ik heb bier nog nooit zo snel klaar gehad....dus het wort (volgens spelling van Jaques  ;D ) een race tegen de klok... Maar die weizen van julie ga ik sowieso soldaat maken !!  ;D ;D

groeten en gezondheid
Oscar

Oscar

Ik begrijp er niets van......als ik in BrouwHulp de waarden voor een dunkles weizen invul (57% Tarwemout, 23% Pilsmout, 20% Caramout) voor 25 liter en ik ga uit van een redement van 80%

Dan kom ik op de volgende waarden uit :

1332 gram Pilsmout
3301 gram Tarwemout
1158 gram Caramout 150 EBC

en in het verleden heb ik eens een weizen gebrouwen (ook 25 liter) met 2525 gram pilsmout en 4141 gram Tarwemout. Begin SG was toen 1054  met onderstaand maischschema :
52 °C    15 minuten
63°C     45 minuten
72°C     30 minuten
78°C     5 minuten


Als ik dit terug reken in BrouwHulp kom ik uit dat mijn brouwerij een rendement heeft van ± 55 %  :weetniet:  :weetniet:  :shelp:  :shelp:

Dat zou wel erg laag zijn....... ik heb mijn brouwzaal nooit berekend...toch maar eens doen..

Nu kan ik of gewoon dit recept zo brouwen..met het risico dat ik op een veel te laag begin SG uitkom, dat zou ik dan met suiker moeten corrigeren. Maar dat hoort niet voor een dunkles weizen. Als ik wat meer mout neem (de waarden iets ophogen) dan zou het kunnen dat mijn begin SG te hoog is.....maar verdunnen met water is naar mijn idee geen probleem....hou je meer bier over...een soort Highgrafity Dunkles wezien.... ::)

Ik twijfel nog wat ik zal doen, want ik vertrouw de berekeningen in BrouwHulp wel......

Groeten en gezondheid

Johannes

Zeker met een bier met zo'n relatief laag stamwortgehalte zou ik geen suiker gebruiken. Ik zou uitgaan van een rendement van 70%, goed naar je waterhuishouding kijken, en gebruik je (hoe heet dag ding nou?? tis nog vroeg) brixmeter refractometer tijdens maischen en spoelen.

groet,

Johannes

Adrie

En neem vooral eens het filteren en spoelen onder de loep. Filter niet te snel, want dan wil het rendement nog wel eens achteruit hollen. Trek voor het filteren en spoelen drie kwartier tot een uur uit. Ook de zuurgraad van het beslag is erg belangrijk. Een te hoge pH (meer dan 5,8) kan al een behoorlijke reductie van de enzymwerking hebben. Doe je ook wel eens een zetmeeltest met jodium?

Oscar

Citaat van: Adrie op 05-05-2006  09:00 uEn neem vooral eens het filteren en spoelen onder de loep. Filter niet te snel, want dan wil het rendement nog wel eens achteruit hollen. Trek voor het filteren en spoelen drie kwartier tot een uur uit. Ook de zuurgraad van het beslag is erg belangrijk. Een te hoge pH (meer dan 5,8) kan al een behoorlijke reductie van de enzymwerking hebben. Doe je ook wel eens een zetmeeltest met jodium?

Jodium test doe ik wel....filteren doe ik meestal zo'n 20 minuten over...ik zal dit morgen wat rustiger aan doen. De pH kan ik wel meten..maar aan correctie doe ik nog niet..ik heb ook geen geschikt zuur in huis om dit te corrigeren.
n
Citaat van: Johannes op 05-05-2006  07:50 uIk zou uitgaan van een rendement van 70%, goed naar je waterhuishouding kijken, en gebruik je (hoe heet dag ding nou?? tis nog vroeg) brixmeter refractometer tijdens maischen en spoelen.

Thanks voor de tip....ik bereken het recept na met 70% rendement en pas het een klein beetje naar eigen inzicht aan (een beetje van mijzelf en een beetje van D Walsh..  ;D ).

Wat ik eerder al een beetje vaag melde....

Wij heben bij de Grolsch kunnen regelen dat we in de toekomst een keer in hun nieuwe proefbrouwerij mogen brouwen   :groots:  :groots:  :groots:  (20 HL) nu hebben we als gilde besloten om het broertje/zusje van de Grolsch Weizen te maken...een Dunkles weizen dus. En ik had bedacht dat het wel leuk is om dan daadwerkelijk een ontwikkelings traject op te starten om een zo goed mogelijk Dunkles Weizen te maken (brouwen, proeven, bijstellen brouwen..enz...) en dit recept dan uiteindelijk daar gaan brouwen.. Vandaar dat we hiervoor ook de Griolsch gist voor gebruiken.

Voorwaarde is wel dat Groslch het recept krijgt.....maar dat is geen probleem.


Groeten en gzondheid
Oscar

Johannes

20 HECTO??? Ik stuur je tzt wel een fustje of 3 anders kom je er nooit vanaf.... :D

Drents Hopbier

Citaat van: Johannes op 02-05-2006  23:02 uGetallen zijn inderdaad wat laag, met een rendement van 80% kom ik nog maar op 1.045 dus 1.053 ga je nooit redden.
Mijn ProMash rekent bij 80 % rendement op s.g. van 1054. Bitterheid 19 IBU (mooi voor Weizen).

Als je dit op "grote" schaal gaat brouwen, reken je dan met andere rendementen (of weten ze bij Grolsch de factor daarvoor?). Of is het "gewoon" alles maal 100 ?
Ik wist niet dat ze bij Grolsch ook op kleine schaal konden maischen. Ik dacht dat al hun experimentele bieren werden gemaakt op basis van (hofd)wort uit hun normale proces.

Hopbier

Oscar

Citaat van: Hoorns Hopbier op 05-05-2006  15:05 uIk wist niet dat ze bij Grolsch ook op kleine schaal konden maischen. Ik dacht dat al hun experimentele bieren werden gemaakt op basis van (hofd)wort uit hun normale proces.

Bij hun nieuwe brouwerij hebben ze een proefbrouwrij gebouwd met een capaciteit van 2000 liter....ziet er leuk uit en ze kunnen daar exact het brouwproces zoals in de grote brouwerij nabootsen....Dit is makkelijk voor als ze problemen hebben of voor proefbrouwsels van nieuwe recepten....

Groeten en gezondheid
Oscar

MO

Opbrengst op grote schaal is zeer goed vergelijkbaar met opbrengst op hobbybrouwschaal. Een en ander is natuurlijk afhankelijk van de installatie.

Drents Hopbier

Citaat van: MO op 05-05-2006  15:36 uOpbrengst op grote schaal is zeer goed vergelijkbaar met opbrengst op hobbybrouwschaal. Een en ander is natuurlijk afhankelijk van de installatie.
Op het bedrijf waar ik werkte zat tussen labschaal (2 liter) en de fabriek 10000 liter, de procesafdeling 200 liter. Om opschalingseffecten te onderzoeken.

Hopbier

Oscar

uiteindelijke recept voor 25 liter:

Pilsmout                              1818 gram
Caramelmout                       3447 gram
Tarwemout                          1399 gram
Challengerhop(6,32%)           32 gram (bitterhop)
Hallertau Hersbrucker (3,5%)  10 gram (toevoegen na koken, voor filteren)

Groeten en gezondheid
Oscar

Gerb

Oscar,

Wat een raar recept, 52% caramelmout en 21% tarwemout lijken mij een beetje rare waardes. Je bedoelt het vast andersom, maar dan is 21% caramout nog steed wel een hoop.
Typefoutje??

Gerb

Oscar

oeps foutje....de caramelmout en de tarwe mout moeten omgedraait worden.....


Dus :

Pilsmout                              1818 gram
Tawemout                           3447 gram
Caramelmout                        1399 gram
Challengerhop(6,32%)           32 gram (bitterhop)
Hallertau Hersbrucker (3,5%)  10 gram (toevoegen na koken, voor filteren)

Groeten en gezondheid
Oscar

MO

Bedoel je met caramelmout cara50? Het lijkt mij ook veel te veel. Niet doen, is mijn advies.

Drents Hopbier

Citaat van: MO op 06-05-2006  20:46 uBedoel je met caramelmout cara50? Het lijkt mij ook veel te veel. Niet doen, is mijn advies.
Oscar schreef hierboven 2 x Cara mout (150 EBC). Ik nam aan dat hij dat bij het uiteindelijke recept ook bedoelde.

Hopbier

Johannes

Nee, cara 120 of 150 zelfs volgens de biertypengids. Het leek me ook wat veel, maar je mag er vanuit gaan dat het een goed recept is (tenminste dat doe ik altijd).

:degroeten:

Johannes

Gerb

CiteerBedoel je met caramelmout cara50? Het lijkt mij ook veel te veel. Niet doen, is mijn advies

Mee eens, nu heb je dik 20% caramout, zelfs als je caramout 50 EBC gebruikt is het veel te veel. Mijn tip: gebruik maximaal de helft van de caramout (600 gram) en je hebt meer dan genoeg. Zelfs een dubbel met een duidelijke karamelsmaak heeft vaak al genoeg aan 10% caramout.

OOoowww shit, net even de biertypengids erbij gepakt (en de laatste 2 berichten gemist) en dhr. Walsh schrift 18% cara150 mout voor, wat is dat nou weer? Dit gaat ernstig tegen mijn ervaring en gevoel in. De Dunkel Weizens die ik geproefd heb, waren nooit zo erg caramel-achtig dacht ik en zeker met zo'n licht bier moet dit gewoon extreem overdreven zijn, toch?. Is er iemand die dergelijke hoeveelheden caramout gebruikt heeft?
Het ziet ernaar uit dat je toch een beproefd recept te pakken hebt, Oscar..

Gerb



Oscar

Ik heb inderdaad dus de standaard van Derek walsch als richtlijn gehouden. En in dit geval is dat dus 20/21% Caramout 150 EBC. Het bier is vrij donker geworden en tijdens het brouwen rook in continue een heerlijke chocolade geur. 

Uiteindelijk ben ik uitgekomen op een begin SG van 1046..wel heel wat lager dan ik had gewild....maar als de gist goed zijn best doet bereik is misschien nog de 5% alcohol.. Ik hoop dat ie met het ONK klaar is....dan neem ik 'm mee..Ondertussen nog wat metingen gedaan (met refractometer) :

bij maisch stap 50°C     7 Brix (Begin en einde maischrust)
bij maisch stap 65°C     13,5 brix aan het begin en 16 brix aan het einde
Bij maisch stap 72°C     17 brix (Begin en einde maischrust)

Ik heb over het spoelen ruim een uur gedaan....

Groeten en gezondheid
Oscar

Adrie

In een dunkles Weizen hoort toch donkere tarwemout?

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.