Houdbaarheidsdatum hop van Brouwland

Gestart door JWVG, 16-01-2003 14:09 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

JWVG

Laat ik even aardig beginnen: ik ben er steeds weer van onder de indruk hoe jong de Wyeast smackpacks zijn die ik van Brouwland krijg. Vaak maar 1 of 2 maanden geproduceerd voordat ik ze ontvang! Zeer goede zaak!

Maar, de laatste tijd valt me wel op dat de hop soms behoorlijk oud is. Ik heb de afgelopen twee maanden twee keer hop ontvangen waarvan de 'tenminste houdbaar tot' datum al verstreken was, of binnen een paar weken viel. Dat is toch vreemd? Je mag toch verwachten dat je minstens een maand of 6 hebt?

Moet ik me hier zorgen over maken, of is zo'n datum helemaal niet realistisch? Het staat in ieder geval nogal slordig - op een pak melk zouden ze hier niet mee weg komen  :weetniet:

JW.

Jacques

Hoi Jan Willem,

Ik heb al een paar keer hop gebruikt afkomstig van Brouwland die enige maanden over de aangegeven datum was.
Dankzij de voortreffelijke wijze van verpakking was daar niet zo veel van te merken. Heel anders is dat het geval met losse hop die sommige leveranciers van zelfbrouwartikelen aanbieden. Zelden heeft deze hop een kwaliteit die in de buurt komt van de Brouwland.

O, wat ruikt het toch altijd heerlijk als je zo'n vacuumpak opent!

 :degroeten: Jacques

JWVG

Prima, ik heb zelf ook eigenlijk nooit iets gemerkt van oude hop. Misschien zouden ze, om verwarring te voorkomen, die datum wat moeten oprekken.

Groetjes, Jw.

Herman

Volgens mij gaat zelfs vacuum verpakte hop achteruit in kwaliteit. Kijk ook een bij Promash, hier heb je een knopje bij de hopdosering waarbij je aan kan geven hoe oud de hop is en hoe deze verpakt was.

Overigens gebruik ik zelf vaak genoeg oude hop, gewoon wat extra toevoegen en verse voor de aromhop gebruiken  ;)

Herman

JW_den_Hartog

Beste brouwers,

Na dat de hop geoost is gaat infeiten de kwalitiet al achteruit.
Belangkrijkste factoren zijn;
1)Zuurstof (oxidatie)en daarom vakuüm verpakt.
2)Temparatuur van bewaren.(Hoe lager hoe beter)

Vakuüm verpakte hop gaat weldegelijk achteruit het gaat alleen erg langzaam.Bij lage tempereturen gaat dit proces wat langzamer.Ik bewaar meestal overgebleven hop in de vriezer bij -18°C en svp ook niet in het licht bewaren. :idea:.
Echte oude hop kenmerkt zich door een luchje wat op oude kaas of kots ruikt,dit is meestal isovaleriaan zuur.
De hop wordt ook bleek van kleur en ruikt gewoon weg niet meer zo fris.Dit geld trouwens voor hopbellen en pellets.
Wat de Brouwland hop aangaande heb ik geen ervaring maar ik ben het met JW roerend eens dat ze er dan beter geen THD op kunnen zetten.Alhoewel de hop wel heel oud moet zijn (als in vakuüm verpakt)wil deze naar oude kaas ruiken.
Bedenk je als je oude hop denkt te gebruiken want het kan het hele bier naar de male moer helpen en dat zou jammer van moeite zijn. :brouwen:

 :degroeten:
JW d H.

Jacques

Hoi JW d H,

Die temperatuur is naast oxidatie inderdaad een belangrijke factor. Dat is de reden waarom ik mijn hop bewaar in speciale koelkast die ook dienst doet voor het koelen van die biertjes die ik drink (in de deur staat de fles witte wijn voor mijn vrouw!)

Goed bewaarde hop behoudt redelijk zijn kwaliteit en ik heb eerlijk gezegd de indruk dat de achteruitgang in alfazuren van vacuum verpakte hop wel eens een stuk minder snel kan zijn dan je op grond van de gegevens van ProMash mag geloven.

 :degroeten: Jacques

Hopmans

Nog effe naar aanleiding van de hop van Jordi.

De hop in de moderne goudkleurige verpakkingen; moeten die ook in de vriezer?
Ik heb een aangebroken pak met een knijper erop 1,5 jaar bij kamertemperatuur laten liggen,
en die rook nog steeds vers. De kleur was ook nog mooi groen.
En de hop was nog zo bitter als gal.

Nog gebruikt in het Provisiebier trouwens. Die was niet bepaald naar z'n malle moer.

 :weetniet:

 :degroeten:

EBC

Over de productiedatum van Wyeast bij Brouwland: Ik heb op 15 maart een 3787 gist besteld in Goes (via Brouwland). Op 18 maart kon ik het ophalen. De productiedatum was 14 maart. De gist was 4 dagen oud! Toen ik die zak op 25 maart opstartte stond ie 7 uur later op ontploffen.

MO

ik denk inderdaad dat je hop telkens moet beoordelen op versheid. maar dat zou best lastig kunnen zijn voor de wat minder ervaren brouwer.

Herman

Ik bewaar mijn hop altijd in de koelkast. Ik heb in het vriesvak nu eenmaal geen plaats. Maar koelkast werkt prima. Een wasknijper bij kamertemperatuur lijkt me niet bevorderlijk voor de bitterheid, maar dat vind jij toch niet erg Hoppie?

Adrie

Ik bewaar al mijn hop in de diepvriezer: onaangebroken en aangebroken. De aangebroken zakken gooi ik na een jaar weg. De ene hop "vergaat" sneller dan de andere. Zo is bekend dat de aroma's van Cascade zeer snel verdwijnen. Deze hop moet je dus altijd vers gebruiken. Ander hoppen gaan lang mee. Ik zou ze niet zo lang op kamertemperatuur bewaren, Hoppie.

Hopmans

Het zal inderdaad gaan om de aroma's.
De bitterheid zal wel loslopen denk ik.
Nergens op het pakje staat dat het in de vriezer moet.
Als ik 60 minuten moet koken om de bittere alfazuren er uit te krijgen, zullen
deze niet zomaar verdampen uit een pakje.
Maar dat het de vriezer in moet voor de aroma's geloof ik wel.
En dat na 2 jaar de bitterheid weg gaat geloof ik natuurlijk ook.
Maar een paar maandjes buiten de vriezer moet kunnen denk ik.
Maar Cascade...............................

Ok OK, je hebt gelijk. Ik gooi al mijn hop in de vriezer.

 :degroeten:

Adrie

Beste Hoppie,

Met verdamping heeft het verdwijnen van alfazuren (bitterheid) niets te maken. Het gaat niet om verdampen van de alfazuren, maar om oxidatie. Door oxidatie vermindert de hoeveelheid alfazuren. Geoxideerde alfazuren worden niet omgezet in iso-alfazuren tijdens het koken en dragen dus niet bij aan de bitterheid. Geoxideerde betazuren zijn goed oplosbaar in water en geven wel een bitterheid aan het bier, maar een onaangename bitterheid.

Door te bewaren bij lage temperaturen, wordt de oxidatie van alfa- en beta-alfazuren vertraagd.

Hopmans

Aha !

Dat is dus de reden.
Bedankt weer voor de info Adrie  :proost2:
Ik zal een honingbokje appart houden voor je.
Deze zijn wel goed gelukt trouwens qua carbonatie.
Dit betekent dat ik van het schepje suiker afstap.

 :degroeten:

De-Geert

Ik zit hier met een verpakking Hallertau Perle (6.4) en Saaz (3.1) van ongeveer een half jaar oud bij kamertemperatuur bewaard. Het zijn geopende verpakkingen die wel goed hersloten zijn. Weggooien? Of kan ik er nog iets mee?

Herman

Als het nog fris ruikt: gewoon gebruiken. Lupuline (poeder) moet geel zijn.

EBC

Hop verliest haar goede eigenschappen erg snel. Vacuum, donker en koud bewaren verbetert de houdbaarheid...Eigenlijk moet je hop elk jaar opnieuw vers kopen. Leg er zeker geen voorraad van aan. Een hopvoorraad is een slechte investering.

Het best bewaar je het goed afgesloten (dubbel zakje, zo luchtdicht mogelijk) in de vriezer.

Laat ik vandaag nog eens de assistent uithangen... :weetbeter:
Pellets bewaren niet beter dan bloemen. Pellets zijn commercieel gezien efficienter, maar zeker (of juist) niet lekkerder, noch langer houdbaar. :lessmile:

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.