Ijking gereedschappen

Gestart door Edgar, 21-01-2003 17:55 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Edgar

Het valt me op dat van veel instrumenten de ijking niet klopt.
Vandaag had ik het weer: Hydrometer vervangen om dat de oude gebarsten was. Die oude was me verkocht als zijnde buitengewoon nauwkeurig. Die gaf echter al zo'n 2,5 eenheden teveel aan.
Z'n vervanger maakt het nog bonter: 10 punten teveel!

Met het luchtpompje van de beluchtingsset was het al niet beter. Volgens de specificaties levert die 60 liter per uur, maar bij nameten, nota bene zonder filtertje, nog géén 20!

Wat ik maar wil zeggen: Check voor de grap eens je meters, het kan best zijn dat de vergistingsgraad van je bieren bij nader inzien best meevalt!

Jacques

Hoi Edgar,

Helemaal mee eens. Zo kwam ik er recent achter dat mijn nauwkeurige electronische thermometer niet zo accuraat was als ik dacht. Het wort kookte bij 98 graden C!
Gelukkig kun je deze thermometer ijken, hetgeen ik gedaan heb met kokend water, water van 37,5 graden C en smeltwater. Voor het water van 37,5 graden heb ik een koortsthermometer gebruikt. De thermometer moest inderdaad bijgesteld worden. Na even gedraaid te hebben met een minischroevendraaier was het allemaal weer in orde.

Mijn oude hydrometer heb ik onlangs ook geijkt met behulp van een nieuwe nauwkeurige hydrometer en suikeroplossingen met van gekende concentraties. Min of meer tot mijn verbazing was er nagenoeg geen verschil tussen de beide meters, ze gaven allebei de juiste waarde aan.

 :degroeten: Jacques

Edgar

O ja zeg thermometers was ik nog helemaal vergeten! Als er weer eens een stuk is (ik gebruik altijd alcoholthermometers) bekijk ik er een stuk of zes in de winkel en neem degene die een gemiddelde waarde aanwijst. Er is zomaar 4o verschil tussen twee thermometers!


Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.