Hoe schoon overhevelen met drijflaag EN bezinksel?

Gestart door BrewBiker, 13-10-2002 17:43 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

BrewBiker

Ik heb vorige week zomaar uit nieuwsgierigheid besloten om eens een drietal vruchtenbieren te maken, naar een idee van mijn vriendin en mede-brouwster.  :duimop:

Daartoe heb ik 25 liter Palm gebrouwen, en dit na de hoofdvergisting in 3 gelijke porties verdeeld.
Aan elke portie heb ik gepureerde vruchten toegevoegd:
(van elk ongeveer 2 kilo)
- banaan
- mango
- rozijnen met amandel en kaneelstokjes

Alleen had ik totáál geen rekening gehouden met het fenomeen dat zich nu voordoet: ik heb namelijk -met name bij de rozijnen- zowel een drijflaag alsook een laag onderin!  ;D

Heeft iemand een tip voor mij hoe ik dit schoon kan overhevelen voor het bottelen zonder dat dit al te veel verlies oplevert?
(ik heb maar 3 kleine gistingsflessen, en die zijn nu dus in gebruik ...)
Verder heb ik alleen nog maar een filter gemaakt van horregaas die ik gebruik om de hopbellen uit te filteren na het koken.

 :degroeten:   Peter

Ep

Hoi Brewbiker,

Hoe je dat probleem met het hevelen moet oplossen zou ik zo niet weten, misschien kan je niets doen met een zeefje o.i.d. om het uiteinde van je hevel om zo te voorkomen dat de rozijnen je hevel verstoppen (ik neem aan de de opening van de fles niet groot genoeg is om ze er op de een of andere manier van af te scheppen).

Ik heb alleen wel een andere opmerking. Een poosje terug had ik amandelen op alcohol gezet omdat ik zelf amareto wilde maken, die heb ik toen weg gegooid omdat ik ergens las (ik meen in het groot zelf likeur maak boek) dat de combinatie amandelen en alcohol een giftig stofje oplevert  :P
Ik weet dus niet of het wel zo'n goed idee is om amandelen in bier te doen, hoewel de smaak me wel interessant lijkt.

Ep

Herman

CiteerHeeft iemand een tip voor mij hoe ik dit schoon kan overhevelen voor het bottelen zonder dat dit al te veel verlies oplevert ?
Ha die Peter,

Allereerst complimenten voor je experimenten. Door dit soort testjes, krijg je meer kans op suk6-jes. Afijn genoeg gerijm, tis nog geen tijd voor sinterklaas geslijm  ;D

Allereerst is hevelen uit de 1e gistingsfles om te bottelen geen goed idee. Ik stel voor dat je toch een extra fles of emmer o.i.d. koopt. Dan kan je die biertjes een voor een afwerken.

Wat betreft het hevelen. Als je een hevelfilter zou hebben, of een koperen buis hiervoor koopt, zou ik voorstellen een RVS of koperen schuurspons (verkrijgbaar bij kookwinkels) in de inlaat te drukken, dit houdt bij hevelen de meeste troep wel tegen.

Minimale benodigdheden
-15 mm buis
- t-stuk (klem of soldeer, indien soldeer alleen KIWA materiaal gebruiken).
-spons
- hevelslang + slangklem
De spons in het t-stuk drukken en een slang bovenaan de buis bevestigen.

Suk6
Herman

JWVG

Ik ben het helemaal met Herman eens (behalve dat grapje - tjonge Herman wat flauw  ;) ) Zelf heb ik laatst ook voor mijn bessenbier (ongeveer dezelfde grootte als rozijnen) een rvs schuursponsje gebruikt, en dat ging perfect. Kun je ook mooi uitkoken voor steriliseren. Ik zou gaan voor rvs, koper is waarschijnlijk ook geen probleem, maar je kunt beter geen risico's nemen - zo'n schuursponsje is tenslotte niet gemaakt voor gebruik in voedingsmiddelen. En inderdaad - ik zou echt niet bottelen vanuit het eerste vergistingsvat.

Dat verhaal van amandelen en alcohol had ik nog nooit gehoord, maar ik zou inderdaad maar even goed navragen voor je het drinkt.

 :degroeten: Jan Willem.

BrewBiker

Heren, dank voor uw antwoorden!

Ep, ook ik heb nog nooit gehoord van de combinatie amandelen met alcohol, maar ik ga hier zeker naar op zoek!

Nu, na bijna een vol uur zoeken op Internet  :nut: heb ik niets kunnen vinden dat kan wijzen op mogelijke gevaren van amandelen in combinatie met alcohol.
Wél heel veel recepten, onder andere voor diverse likeuren.
Ik denk dus dat ik met een gerust hart het brouwsel kan drinken, temeer omdat het gaat om slechts 180 gram op 8 liter, waarvan het merendeel achterblijft in het bezinksel.
Wellicht is de vorming van mogelijk schadelijke stoffen alleen mogelijk in combinatie met andere grondstoffen, of na bepaalde bewerkingen?  :weetniet:


Herman,
Dank voor je gedicht,
en voor je idee met de pijp met sponsjes ben ik meteen gezwicht!  ;D ;D
Zo'n idee was ik nou naar op zoek ; ik heb van die sponsjes van RVS-krullen in huis, dus ik ga dat zeker proberen!  :duimop:

Jan Willem,
Heb jij het op dezelfde manier gedaan als Herman voorstelt; met een T-stukje, of weer anders?


Thanx to all,
Peter

JWVG

Ha die Peter,

Dat idee van Herman lijkt me prima, maar ik doe het toevallig anders. Ik zweer bij de syphon starters die ze bij Brouwland verkopen (alhoewel ze wel vrij snel kapot gaan), en doe daar dus zo'n sponsje omheen.

Wat die amandelen betreft - misschien is er op de een of andere manier verwarring met het feit dat in wilde amandelen soms dodelijke hoeveelheden blauwzuur (cyanide) voorkomen. In 'tamme'amandelen komen die stoffen nog in hele lichte concentraties voor. Misschien is er een gevaar dat door het gebruik van veel amandelen in alcoholische dranken dat blauwzuur oplost en gevaarlijk kan worden of zo. Ik zou, als ik jou was, nog even zoeken met trefwoorden cyanide and blauwzuur.

 :degroeten: Jan Willem.

Ep

Het had volgens mij inderdaad iets met blauwzuur, het is alleen wel een jaar geleden dat ik het gelezen heb, dus ik weet het niet helemaal zeker.
Ik had het boek (groot zelf likeur maak boek) bij de bieb geleend. Van de week was ik in de bieb, ik wou het toen nog even na kijken maar het boek bleek uitgeleend, dus dat ging helaas niet. >:(

BrewBiker

Jan-Willem,

Tsja, had ik ook niet aan gedacht; ik heb ook zo'n "semi-automatische" hevelpijp (bevalt mij inderdaad ook prima ; ik gebruik 'm altijd!), maar ik denk dat de oplossing van Herman wat meer controle biedt over de af te zuigen hoogte.
Nadeeltje is dat je zelf moet aanzuigen, dat wel.


Ep,

Ik zal eens gaan zoeken op Internet, en ik zelf ben ook lid van de bieb (wat hebben ze daar overigens schandalig weinig info over brouwen zeg!) en ik zal eens naar dat boek gaan kijken. Volgens mij is het van Elseviers maar daar kom ik wel achter.

Over een weekje of zo horen jullie hoe het ging!
Bedankt weer ...  :proost2:

Ep

:degroeten:

Hierna volgen wat gegevens over het boek zoals die in de computer van de Utrechtse bieb staan. Als je het boek kan vinden: dat verhaal over amandelen staat volgens mij bij een recept voor hazelnotenlikeur waarbij ook wordt vermeld hoe je likeur met andere noten maakt.

Auteur: Schaik, Jan van
Titel: Het groot zelf destilleer- & likeurmaakboek : hèt standaardwerk voor zelf destilleren en zelf componeren van likeuren en andere dranken : met alle informatie, adressen en recepten / Jan van Schaik ; [ill.: Peter van den Hoven]
Extra titel: Het groot zelf destilleer en likeurmaakboek
Serie: Culinaire boekerij
Publ.jaar: 1999
Uitgave: Utrecht [etc.] : Kosmos-Z&K, 1999

Misschien kunnen hobbystokers je ook verder helpen, de volgende link zou je daarbij kunnen helpen:

http://www.clubs.nl/community/default.asp?club=Distilleren


Overigens is het gebruik van amandelessence in ieder geval ongevaarlijk.

Jaap

hoi,

Amandelsmaak in bier krijg je door toevoegen van bloemen van moerasspirea.

zie ook:
http://www.hobbybrouwen.nl/artikel/kruiden.html

BrewBiker

Nou, 2 van de 3 vruchtenbieren zijn inmiddels gebotteld.
Met het koperen pijpje met RVS-staalwol erin ging het niet ; dat zat al na 10 sec. dicht !
Uiteindelijk heb ik op mijn hopbloem-filter (horrengaas , gespannen in een stalen ring) die op een vergistingsemmer ligt een -ontsmette !- afzuigkapfiler gelegd, en toen maar voorzichtig overgegoten vanuit de flessen. Dit werkte wonderwel zeer goed ! En als je na gebruik het filter leeggooit en ondersteboven neerlegt en dan uitspoelt, kan je hem de volgende keer zo weer gebruiken.
Het bananenbier staat nog altijd te vergisten !   :o
Subvraagje : hoe bepaal ik de hoeveelheid alcohol die uit het fruit is ontstaan, want eind-SG minus begin-SG werkt hier uiteraard niet.
Volgens mij wordt deze banaan minstens 10 % door alle aanwezige suikers, want hij staat nu al minstens 4 weken volop te bubbelen !  :nut:

Peter

Pjotr

Hai Peter,

Voor de duidelijkheid: met afzuigkapfilter bedoel je een metalen filter?

Ciao,

Peter.

Adrie


CiteerSubvraagje : hoe bepaal ik de hoeveelheid alcohol die uit het fruit is ontstaan, want eind-SG minus begin-SG werkt hier uiteraard niet.

Ha Peter,

Volgens mij werkt begin-SG minus eind-SG vermenigvuldigd met een factor hier ook. Het maakt immers niets uit waaruit de alcohol is ontstaan (en de SG verlaagd wordt) en welke restsuikers overblijven.

Groeten,

A3

Herman

Hoi Peter,

Jammer dat de rvs spons methode niet werkte. Ik hoop dat je nu niet teveel zuurstof in je bier hebt gekregen, zou zonde van het werk zijn.

A3, ik ben het niet met je eens. Als je de vruchten na de hoofdgisting toevoegd, heb je dus totaal geen beeld wat je eigenlijk begin-SG is. Als je de suikerhoeveelheid in de vruchten kan schatten, kun je natuurlijk wel een benadering maken. Dat moet mogelijk zijn, zie evt wijnmaakliteratuur.

Herman


Adrie

Hoi Herman,

Als je de vruchten na de hoofdgisting toevoegt, heb je natuurlijk volkomen gelijk.

Groeten,

A3

BrewBiker

Gents,

Met het afzuigkapfilter bedoelde ik zo'n weggooi-filter die je zelf op maat knipt. Wel ff eerst goed ontsmet uiteraard ...
Met het "10 secondenfilter"  ;D werd geen zuurstof toegevoegd; hij deed domweg niks meer na een goeie 100 cc. (Maar ja, fruitpulp verstopt ook gewoon alles volgens mij.)

En het fruit werd inderdaad na de hoofdvergisting toegevoegd, vandaar ook mijn vraag.
Volgens mij werkt de SG-meting alleen maar als je het fruit meekookt.
Ik heb me gehouden aan de -schaarse- recepten die ik hier & daar heb gevonden, dus ongeveer 2 kg. fruit op 8 liter.
Achteraf bezien had ik me natuurlijk moeten bedenken dat er bijvoorbeeld in banaan veel meer suikers zitten als in mango, maar ja ...we wachten maar af.
Als ik na 1 glas bananenbier het gevoel heb alsof ik een fles wijn op heb weten we genoeg, denk ik  ;D ::)

Wordt vervolgd!  :duimop:

Thanx,
Peter   :dansen:

Pjotr

Hai Peter,

Zo'n weggooi filter is toch geïmpregneerd met allerhande rotzooi? (Vlamvertragers, vervuilings-indicatie-streepje..)

Ciao,

Peter

BrewBiker

Hoi Peter,

Nee hoor, die goedkope weggooifilters zijn puur gemaakt van ... gerecycleerde plastic flessen !
Vlamdovend zijn ze wel, maar dat wordt volgens mij alleen maar veroorzaakt door de structuur waarin ze gemaakt zijn.
Ik heb ze bovendien continu in mijn gereedschaps-emmer liggen, en die is gevuld met een sulfiet-oplossing.
Na het uitspoelen vlak voor gebruik ben ik dus niet bang dat er nog eventuele stoffen uit vrijkomen.
En een vervuilings-indicatie zit er niet op bij dit merk.

Peter

Herman

Hoi Peter,

Hoe is het met je bier afgelopen?

Herman

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.