Moutpakket Brewferm

Gestart door Stijn, 14-04-2006 18:54 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Stijn

Hallo,

Heb gisteren voor het eerst een biertje proberen te brouwen met een moutpakket van Brewferm (gabriel genoemd, een soort trippel).
In het pakket waren alle ingrediënten aanwezig, inclusief handleiding..

Ik had de handleiding netjes gevolgd tot ik aan het punt kwam: spoelen en filteren. Er staat helaas nergens beschreven hoeveel spoewater je dient te gebruiken  :weetniet:. Men geeft enkel de hoeveelheid voor het maischbeslag, nl. 20L.  Is er iemand die eventueel enig idee heeft hoeveel er spoelwater er nodig is voor dit recept ( op de doos staat dat het voor 20L bier is).

Ik heb het dus uitgevoerd zoals men het weergeeft in de handleiding en dus gewoon gefilterd, dus 'niet't gespoeld. Ik kom tot de conclusie dat ik helemaal niet aan 20L kom

Help  :(

Stijn

Koen

Hoi Stijn,

De hoeveelheid die je overhoudt is altijd ongewis. Heb je een hydrometer (zo'n glazen dobber) ? Daarmee kun je het SG bepalen en in een SG-tabel kun je weer vinden hoeveel alcohol er in jouw bier zal komen.

Je spoelt / verdunt het wort totdat je het gewenste SG hebt bereikt,en dan zul je ongeveer 20 liter krijgen als alles goed gaat.

Oscar

Citaat van: Stijn op 14-04-2006  18:54 uEr staat helaas nergens beschreven hoeveel spoewater je dient te gebruiken

Als je de hoeveelheden mout (doe maar het complete recept ) hier post dan kunnen we er het een en ander aan berekenen...Zonder die gegevens kunnen we je niet helpen.

Groeten en gezondheid
Oscar

Stijn

Citaat van: Koen op 14-04-2006  19:03 uHoi Stijn,

De hoeveelheid is altijd ongewis. Heb je een hydrometer (zo'n glazen dobber) ? Daarmee kun je het SG bepalen en in een SG-tabel kun je weer vinden hoeveel alcohol er in jouw bier zal komen.

Je spoelt / verdunt het wort totdat je het gewenste SG hebt bereikt,en dan zul je ongeveer 20 liter krijgen als alles geod gaat.


Hallo Koen,

Ik heb inderdaad mijn SG niet bepaald, Brewferm schrijft dat de begindichtheid 1092 zou moeten zijn.
Ik heb nog 1 vraagje. Wat doe ik indien mij SG te hoog is? Wat indien deze te laag is?

mvg

Stijn

Hopmans

Stijn,

Ik herhaal de vraag van Oscar.
Gegevens aub.
Oscar heeft handige formules in z'n archief.

Instinctief zeg ik 13-14ltr.

 :degroeten:

Henielma

Bij deze pakketten zit helaas geen recept waarin de hoeveelheid mout en moutsoort is vermeld. En als je voor het starten met brouwen de hoeveelheid mout die door elkaar in 1 zak zit niet gewogen hebt dan weet je dus naderhand niet meer hoeveel mout het was.

De pakketten zijn bedoeld om 20 liter bier mee te krijgen dus ik zou meten hoeveel liter je hebt en dit aanvullen met gekookt en afgekoeld water tot je 20 liter wort bereikt hebt. Omdat je niet gespoeld hebt zal je na het aanvullen tot 20 liter mogelijk lager uitkomen met je SG dan het gewenste begin SG. Een paar liter water minder toevoegen is natuurlijk mogelijk om het niet spoelen te compenseren.

Je kan ook nu nog het huidige SG bepalen alleen het probleem is dat het waarschijnlijk al aan het gisten is en het oorspronkelijk begin SG kan je dus niet meer bepalen.

Het moutpakket Gabriel wil ik ook nog eens gaan brouwen.

Henielma




Hopmans


Koen

Hoi Stijn,

Als eerste regel kun je aanhouden dat het alcohol percentage 1000 lager is dan je SG is. Dus een SG van 1070 levert een tripel van 7,0 % op. Vergeet de komma nul en je bent een eind op weg.

Is je SG te hoog dan kun je water toevoegen aan het wort. Hoe meer water des te lager het SG, meer water verdunt de suiker en dus daalt je SG ( en de volheid van je bier). Je kunt op mijn site www.zjoef.nl bij berekeningen vinden hoeveel water je toe kunt voegen voor een bepaald SG. Ben aub voorzichtig, een te hoog SG is te verdunnen, een te laag wordt moeilijker.

Bij een te laag SG, kun je of tevreden zijn met een tripel van bijvoporbeeld 5% of je voegt er suiker aan toe. Kristal suiker voor alcohol, bruine suiker voor alcohol en een bruin kleurtje, honing voor een kruidige smaak die ook eventuele brouwfouten maskeert.

Koen


Oscar

Citaat van: Koen op 15-04-2006  00:20 uAls eerste regel kun je aanhouden dat het alcohol percentage 1000 lager is dan je SG is. Dus een SG van 1070 levert een tripel van 7,0 % op. Vergeet de komma nul en je bent een eind op weg.

Dit is wel een heel algemene benadering en ook nog eentje die niet klop.....

Alcohol percentage = (Eind SG - Begin SG) / Deelfactor

deze deelfactor is weer afhankelijk van het begin SG

Meer hierover kun je vinden op  http://www.hab.brouwen.nl/ Klik op Brouwen en daarna op "bepalen alcohol percentage"

Deze berekening gebruik ik altijd en de waarden komen redelijk overen met wat ik wens te bereiken...

Groeten en gezondheid
Oscar


Stijn

Jongens,

Probleem is opgelost, in het brouwpakket stond dus nergens vermeld hoeveel je moest spoelen... Heb op de site van Brewferm een andere handleiding gedownload, en hier stond vermeld  maischwater 20 L , daarna filteren en spoelen totdat je 24 L hebt.

Met vriendelijke groeten

Stijn

Ps: Bedankt voor de hulp

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.