Dubbel in opdracht van een vriend

Gestart door Caspar, 12-04-2006 19:06 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Caspar

Hoi Hoi,

Deze week heb ik lekker een weekje vrij genomen om flink in de tuin te klussen (tja dat hoort ook bij een nieuwe woning). Uiteraard wist ik nog een dagje vrij te maken om te brouwen! In opdracht van een vriend heb ik een wat zwaardere dubbel gebrouwen. Het recept is gebaseerd op mijn "Quadrupel van restjes", die goed in de smaak viel ;)

----------

Scouting Dubbel

A ProMash Recipe Report

Recipe Specifics
----------------

Batch Size (L):          28.00    Wort Size (L):     28.00
Total Grain (kg):         9.86
Anticipated OG:          1.067    Plato:             16.37
Anticipated EBC:          47.3
Anticipated IBU:          27.9
Brewhouse Efficiency:       62 %
Wort Boil Time:             75    Minutes

Pre-Boil Amounts
----------------

Evaporation Rate:      15.00    Percent Per Hour
Pre-Boil Wort Size:   34.46    L
Pre-Boil Gravity:      1.054    SG          13.44  Plato


Grain/Extract/Sugar

   %     Amount     Name                          Origin        Potential EBC
-----------------------------------------------------------------------------
 71.0     7.00 kg.  Pilsener 3 - Dingemans        België         1.037      3
 20.3     2.00 kg.  Munichmout 15 - Dingemans     België         1.037     19
  8.1     0.80 kg.  CaraAroma 150                 Belgie         1.035    201
  0.6     0.06 kg.  Black De-Bittered 1400 - Ding België         1.030   1882

Potential represented as SG per pound per gallon.


Hops

   Amount     Name                              Form    Alpha  IBU  Boil Time
-----------------------------------------------------------------------------
 15.00 g.     Target                            Whole    9.70  14.3  60 min.
 27.00 g.     Styrian Goldings                  Whole    4.10  10.9  60 min.
 20.00 g.     Styrian Goldings                  Whole    4.10   2.7  20 min.


Yeast
-----

Wyeast 1762 Belgian Abbey II


Mash Schedule
-------------

Mash Name:

Total Grain kg:     9.86
Total Water Qts:   28.56 - Before Additional Infusions
Total Water L:   27.03 - Before Additional Infusions

Tun Thermal Mass:   0.00
Grain Temp:        18.28 C


                     Step   Rest   Start   Stop  Heat     Infuse   Infuse  Infuse
Step Name            Time   Time   Temp    Temp  Type     Temp     Amount  Ratio
---------------------------------------------------------------------------------
Inmaischen             0      0     51      51   Infuse    55       27.03   2.74
Beta Amylase           7     40     62      62   Infuse    62        0.00   2.74
Alpha Amylase         11     20     73      73   Infuse    73        0.00   2.74
Spoelen                5      1     78      78   Infuse    78        0.00   2.74


Total Water Qts:           28.56 - After Additional Infusions
Total Water L:             27.03 - After Additional Infusions
Total Mash Volume L:       33.61 - After Additional Infusions

All temperature measurements are degrees Celsius.
All infusion amounts are in Liters.
All infusion ratios are Liters/Kilograms.

----------

Voor het eerst heb ik ingemaischt bij 55 oC en heb ik de eiwitrust overgeslagen, hoop dat dit bijdraagt tot een betere schuimkraag en een volmondiger bier. Ik verwacht uit te komen op een eind SG van 1013. De opdracht was een wat moutige / zoetige dubbel (vandaar volmout en de toevoeging van munich).

In tegenstelling tot mijn stout verliep deze brouwdag vlekkeloos... ik hoop alleen dat het gist niet mijn gistvat uitspuit (ik heb nml 5 liter meer gebrouwen dan normaal, wil er zelf ook nog wat aan overhouden nml ;)).

Ik post de resultaten tzt!

MO

Als je inmaischt op 55 grC, dan kom je uit op 52 grC en heb je een (korte) eiwitrust. Grappig dat je geen eenstapsmaisch durfde. De Rochefort gist is geen enorme doorvergister, dus dit zou inderdaad een wat zoetig bier kunnen geven. Qua smaak is de Rochefort gist natuurlijk wel vrij overheersend, maar een en ander is sterk afhankelijk van de vergistingstemperatuur. Ben benieuwd wat dit oplevert!

Caspar

Hey MO,

Ik ben van plan om over een poosje een Barley Wine te brouwen... dan ga ik nogmaals de eenstapsmaisch uitproberen, durfde het nu alleen niet aan ivm een slechte ervaring (al lag het toen eigenlijk meer aan mijn thermometer ;)).

De vergistingstemp is nu 21 a 22 oC, hij gist als een bezetene  :gistsmile:


Caspar

Dag allemaal,

Vandaag overgeheveld naar de mandfles met een SG van 1028, ik hoop dat ie de 1013 gaat redden maar als ie uiteindelijk maar 10 puntjes zakt zou het me niets verbazen.

Laten we zeggen, ik nam een slok... en het doet pijn dit brouwsel weg te geven  >:D, hij smaakt veelbelovend!

Caspar

Hehehe,

Die vriend heeft totaal geen idee hoe bier vergist e.d. Ben benieuwd of ie het nog durft te drinken na het zien van deze foto  :D


Oscar

Citaat van: Caspar op 19-04-2006  20:44 uDie vriend heeft totaal geen idee hoe bier vergist e.d. Ben benieuwd of ie het nog durft te drinken na het zien van deze foto

Ziet er toch niet vies uit... ;) in het ergstegeval heeft ie associatie's met caramel vla..... :D

Groeten en gezondheid
Oscar

JeroenCV

Bij mijn eerste brouwsel zag ik dat dus ook. En als het de eerste keer is, weet je niet wat je ziet. Maar als die vriend het niet wilt hebben, heb jijzelf lekker veel!!! :hoera:

Caspar

Zo, we zijn twee weekjes verder en ik heb het bier gebotteld!

Helaas is de vergistingsgraad teleurstellend, het eind SG is 1020. Nu was de opdracht een zoete dubbel en dat is het ook geworden  ;D.

Ik baal er wel een beetje van... mijn brouwwijze is iets gewijzigd de laatste paar brouwsels:

Inmaischen bij 55, oC geen eiwitrust
Filteren nadat het wort gekoeld is

Zou een van de twee invloed kunnen hebben op de vergistingsgraad?

MO

De Rochefort gist is toch een gist met een redelijke vergistingsgraad. Je hebt nu 70% gehaald (uitgaande van 1067), dat is niet eens zo heel slecht voor een volmout. De 80% die je wilde halen lijkt me niet te doen met deze gist en een volmout.

Ik vermoed dat het dikke inmaischen (1:2.7) de reden zou kunnen zijn voor je lage eindvergisting. De redenen die jij noemt lijken me geen negatieve invloed te hebben op je eind SG.

Caspar

Voorheen viel de eiwitrust vaak redelijk hoog uit qua temp > 55 oC (waardoor ik waarschijnlijk stiekem meer vergistbare suikers in het wort kreeg). Mijn volgende brouwsel wordt een barley wine, deze zal ik wat dunner beslaan. met een begin SG van 1090 zal ik uiteraard wat suiker gebruiken.

Ik ben van plan om bij dit brouwsel wederom de eiwitrust over te slaan en te filteren na koelen. Hoop dat ik dan een beter resultaat krijg!

Caspar

Gisteren heb ik er eentje geproefd met mijn vader en schoonvader. Ik ben erg trots op dit brouwsel, hij zal goed in de smaak vallen bij mijn opdrachtgever  :)

Mooi in balans, zoetig, licht karamel, tamelijk hoppig en je proeft zeer duidelijk de Rochfort smaak (misschien omdat ie nog erg jong is). Het is een Rochfort 6 met meer body en pit... ik was even bang met 9,5 gram suiker / liter bij het bottelen (ik schoot namelijk uit) maar koolzuurprikkeling is prima, niet hoog en de schuimkraag zeer stabiel, fijne belletjes (inmaischen bij 55 oC, geen eiwitrust).

Deze komt zeker in de REBIE te staan, jammer dat ik er zelf maar 1 kratje aan overhoud!!!!

Caspar

Ook deze heb ik geproefd. Wow wat een mooie dubbels geeft die Belgian Abbey II. Hij is ietsje aan de zoete kant, maar dit was ook de wens van de opdrachtgever. Dit recept wordt op korte termijn zeker nogmaals gebrouwen, maar dan met iets minder Munichmout (ik vond hem misschien ietsje moutig voor een dubbel). Een klein beetje kandij of (basterd)suiker zou ook zeker niet misstaan. Helaas heb ik nog maar een half kratje voor mezelf.

Ik brouw nu pas een jaartje of 2 en heb zo'n 11 brouwsels op m'n naam staan. Het is bevredigend om te zien / proeven dat de smaak en kwaliteit steeds beter wordt.

Caspar

Ja ja, een leuk gedeelte van deze hobby is het bedenken van recepten.  :brouwen: Bovenstaande recept viel zo in de smaak dat ik hem heb uitgebouwd naar een Quadrupel. Ik ga dit bier 5-5-2007 brouwen, samen met mijn broertje.

----

Kuik Quadrupel

A ProMash Recipe Report

BJCP Style and Style Guidelines
-------------------------------

00-D  Derek Walsh - klasse  D, Quadrupel

Min OG:  1.070   Max OG:  1.094
Min IBU:    17   Max IBU:    40
Min Clr:    80   Max Clr:   127  Color in EBC

Recipe Specifics
----------------

Batch Size (L):          28.00    Wort Size (L):     28.00
Total Grain (kg):        10.45
Anticipated OG:          1.083    Plato:             19.95
Anticipated EBC:          54.7
Anticipated IBU:          32.0
Brewhouse Efficiency:       66 %
Wort Boil Time:             80    Minutes

Pre-Boil Amounts
----------------

Evaporation Rate:      15.00    Percent Per Hour
Pre-Boil Wort Size:   35.00    L
Pre-Boil Gravity:      1.066    SG          16.18  Plato

Formulas Used
-------------

Brewhouse Efficiency and Predicted Gravity based on Method #1, Potential Used.
Final Gravity Calculation Based on Points.
Hard Value of Sucrose applied. Value for recipe: 46.2100 ppppg
Yield Type used in Gravity Prediction: Fine Grind Dry Basis.

Color Formula Used:   Morey
Hop IBU Formula Used: Daniels (* 0,90)
Additional Utilization Used For First Wort Hops: -10 %


Grain/Extract/Sugar

   %     Amount     Name                          Origin        Potential EBC
-----------------------------------------------------------------------------
 62.2     6.50 kg.  Pilsener 3 - Dingemans        België         1.037      3
 14.4     1.50 kg.  Munichmout 15 - Dingemans     België         1.037     19
  2.9     0.30 kg.  Special B (Cara 400) - Dingem België         1.032    537
  9.6     1.00 kg.  CaraAroma 150                 Belgie         1.035    201
  9.6     1.00 kg.  Witte basterdsuiker                          1.046      0

  1.4     0.15 kg.  Light Dry Malt Extract        (STARTER)      1.046     17

Potential represented as SG per pound per gallon.


Hops

   Amount     Name                              Form    Alpha  IBU  Boil Time
-----------------------------------------------------------------------------
 25.00 g.     Hallertau Northern Brewer         Whole    6.60  11.1  First WH
 30.00 g.     Hallertau Northern Brewer         Whole    6.60  13.1  60 min.
 25.00 g.     Styrian Goldings                  Whole    4.10   4.2  20 min.
 10.00 g.     Hallertau Northern Brewer         Whole    6.60   2.2  10 min.
 10.00 g.     Styrian Goldings                  Whole    4.10   1.4  10 min.


Yeast
-----

Wyeast 1762 Belgian Abbey II


Water Profile
-------------

Profile:           Amersfoort - Nederland
Profile known for:

Calcium(Ca):          34.3 ppm
Magnesium(Mg):         3.2 ppm
Sodium(Na):           14.5 ppm
Sulfate(SO4):         18.1 ppm
Chloride(Cl):         18.1 ppm
biCarbonate(HCO3):   108.0 ppm

pH: 7.90


Mash Schedule
-------------

Mash Name: Infusie eenstaps 66

Total Grain kg:     9.30
Total Water Qts:   32.20 - Before Additional Infusions
Total Water L:   30.47 - Before Additional Infusions

Tun Thermal Mass:   0.00
Grain Temp:        20.50 C


                     Step   Rest   Start   Stop  Heat     Infuse   Infuse  Infuse
Step Name            Time   Time   Temp    Temp  Type     Temp     Amount  Ratio
---------------------------------------------------------------------------------
Beta / Alpha Amyla     0     75     65      65   Infuse    71       30.47   3.28
Spoelen               13      1     78      78   Infuse    78        0.00   3.28


Total Water Qts:           32.20 - After Additional Infusions
Total Water L:             30.47 - After Additional Infusions
Total Mash Volume L:       36.68 - After Additional Infusions

All temperature measurements are degrees Celsius.
All infusion amounts are in Liters.
All infusion ratios are Liters/Kilograms.


Notes
-----

29 liter maischwater
14 liter spoelwater

Wyeast Belgian Strong Ale voor proefbrouwsel

----

10% CaraAroma en 3% Special B moet toch kunnen? ik wil eens afstappen van mijn gebruikelijke Chocolademout, om te kleuren  :brouwen:.

Verder ga ik een proefbrouwseltje vergisten met Duvel gist... eerder heb ik hier een verassend resultaat mee gekregen, kijken of dat een gelukstreffertje was, weer eens wat anders dan de Trappist gistjes  >:D.

Groet Caspar

Oscar

Citaat van: Caspar op 07-03-2007  20:31 uIk ga dit bier 5-5-2007 brouwen, samen met mijn broertje.

5-5-2007   :hoera: wel ff aanmelden hè  ;D

Caspar

Je hebt me zelf op de site gezet sufkop  samenvol

 :clownsmile:

Mensen die willen kijken kunnen me een mailtje sturen  ;)

Oscar

Citaat van: Caspar op 08-03-2007  09:18 uJe hebt me zelf op de site gezet sufkop  samenvol
:verbergen: :verbergen:  sorry... :verbergen: :verbergen:  ;D lekker bezig !!  :pan: :pan: :pan:

Caspar

Ik zit nu een Kasteelbier Blond te drinken... geen slecht bier moet ik zeggen, neigt een beetje richting Duvel. Indien mijn leverancier aan de Wyeast XL 3822 INGELMUNSTER ALE (Kasteelbier) kan komen ga ik deze gebruiken voor de Quadrupel.

Deze variant is namelijk tijdelijk verkrijgbaar  :brouwen:, de Rochfort gist blijft natuurlijk 2e keus.

Groet Caspar

Oxhead

Ik zit net de bierpassie nummer 34 te lezen, een intervieuw met Pierre Celis en die beweert dat Rochefort ooit gist bij Palm hebben gehaald !
 :degroeten:

Caspar

Eindelijk kunnen we weer brouwen!

Gisteren alle mout geschroot met de Maltmill en dit ging al een stuk soepeler dan de eerste keer, wat gaat dat toch snel in verhouding met de schijvenmolen  ;D. Ik heb de Wyeast Ingelmunster Ale weten te bemachtigen, ben benieuwd hoe dit uitpakt  :brouwen:.

De giststarters zijn zeer goed aangeslagen (ook de Wyeast Strong Ale), er ligt een klomp gist op de bodem ... dus dat belooft veel goeds  :gistsmile:.

Groet Caspar

Caspar

De brouwdag verliep vlekkeloos, hier valt eigenlijk weinig over te zeggen  ;D.

Doordat ik iets heftiger heb gekookt dan normaal is de opbrengst wat lager dan gepland (+/- 26 liter in plaats van 28 liter).

Resultaat: hoger SG van 1086 (voor toevoeging giststarter 1089 / 22,2 oBrix) en iets meer bitterheid (33 IBU)... maar ja no problemo wat mij betreft  :brouwen:.

Het wort stond gisteren avond al als een gek te gisten en dat gaat nu vrolijk door :gistsmile:

Groet Caspar

Adrie

1086? Dat is geen dubbel meer, dat is een quadrupel!

Caspar

Klopt als een bus Adrie, ik heb deze draad gebruikt omdat de dubbel mij heeft geinspireerd. Het recept heet ook Kuik Quadrupel  ;D (zie het 2e recept).

Groet Caspar

Caspar

Potver, ik heb mijn eerste verstokte vergisting  :echtboos:.

Bij het hevelen was mijn SG slechts 1050!

Ik heb een zakje S33 toegevoegd... en nu maar bidden  :(.

Groet Caspar

PS Het proefbrouwseltje zit al netjes op de 1022, het ligt dus niet aan het wort.

Gerb

Na 6 dagen mag er inderdaad wel iets meer gebeurd zijn, maar jij bent blijkbaar in paniek? Wilde je niet eerst andere reddingsacties doen, zoals een extra giststarter met dezelfde gist toevoegen?

MO

Of beluchten? Of gistvoeding toevoegen? Lastig hoor.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.