Desinfecteren van HERMS

Gestart door Gerb, 09-04-2006 16:40 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Hopmans

Gewoon een zakie soda bij de super.  ;)

 :degroeten:

Adrianus Tripel

Schoonmaken van mijn WURMS doe ik eenvoudig door een flinke scheut chloor in water te gieten. Rondpompen door de hele installatie en afdrainen. Naspoelen met schoon water en weer afdrainen. Op het laagste punt heb ik een aftapmogelijkheid en deze laat ik open.
Deksels schuin op de ketels en de boel laten drogen.
Als ik een tijdje niet gebrouwen heb, herhaal ik bovenstaande. Weet ik zeker dat de boel schoon is. Als het naspoelen niet goed gebeurd heeft chloor het voordeel dat je dit onmiddelijk ruikt.

Groeten
Ad

frankbaeyens

Mijn RIMS reinig ik door a) 20-30 minuten rondpompen heet water met Chemipro Oxi plus watervrije soda gevolgd door b) drie maal naspoelen met heet water uit mijn dompelkoeler. Bij een volgende brouwsessie herhaal ik deze procedure, maar gebruik dan enkel nog Chemipro Oxi. Na een tiental brouwsels op deze installatie ook nog geen problemen gehad!

Frank

Edgar

Ik verbaas me over de rigoreuze manier waarop de installaties gereinigd worden. Naar mijn mening vaak helemaal niet nodig. Het gekoelde wort is het deel dat a-septisch behaldeld moet worden, maar verder niets!

Adrie

Het komt mij ook over als bezigheidstherapie. Zorg dat je na gebruik alles goed met heet water doorspoelt, zodat alle wortresten weg zijn, en eventueel aanwezige bacteriën hebben niets meer te eten. Droog vervolgens alles goed, laat je installatie droog staan en er kan zich niets meer in ontwikkelen. Hygiëne is goed, maar je kunt overdrijven.

MO

Ik gebruik ook alleen heet water (ca 80 °C) om pomp, slangen en gamellen te reinigen. Ontsmetten tot en met het kookproces is mijns inziens niet nodig.

Emile

Hallo allemaal,

Ik brouw nu ongeveer 5 jaar met een HERMS installatie (zie www.vandelogt.nl). Vorig jaar merkte ik dat een aantal brouwsels zuur begonnen te smaken. Ik heb gespoeld met Chemipro (Na-hypochloriet), ik heb gespoeld met sulfiet/citroenzuur, met kokend water. Niets hielp. Ik bleef brouwsels houden die zuur waren.

Totdat... ik begon te spoelen met NaOH (te koop in iedere drogisterij = gootsteenontstopper). Ik heb een concentratie aangemaakt van ongeveer 0.6 M (240 gr./10 L). Dit op 60 graden door de leidingen laten lopen. Het resultaat was dramatisch. Grote dikke proppen met rommel (het leek wel kikkerdril!) kwamen eruit, het was niet te geloven dat zoiets in je leidingen zat. En ik spoelde nog wel altijd met Chemipro door.

Hierna nooit meer last gehad. Voor iedere brouwdag spoel ik de leidingen door met NaOH. En iedere keer komen er toch weer wat vliesjes mee.

Ik weet dus uit eigen ervaring dat zaken als Chloor, Sulfiet/citroenzuur, heet water, volstrekt ontoereikend zijn.

Zeker als je al een paar jaar met dezelfde leidingen brouwt, moet je er eens NaOH door heen laten lopen. Je zult schrikken van het resultaat.

Groeten,

Emile

Barry

In de levensmiddelenwereld gaan we er van uit dat een schoon oppervlak 1.000.000 micro-organismen bevat. Tijdens het reinigen/afwassen wordt dit verminderd met een factor 1000. Bij desinfecteren (met een chloor of oxio oplossing) word de overgebleven 1000 mo´s (micro-organismen) verminderd met een factor van 100 kve/cm^2 (kolonie vormende eenheden per vierkante cm).

Dit wordt standaard gedaan voor schoonuitziende oppervlakten waarvan het niet bekend is hoe schoon deze is.

Drents Hopbier

Citaat van: Barry op 11-05-2006  23:52 uIn de levensmiddelenwereld gaan we er van uit dat een schoon oppervlak 1.000.000 micro-organismen bevat.
Per m2 ?  En is ook ± bekend hoeveel er door de lucht zweven in bijv. woonkamer, keuken enz.

Hopbier

Hans (Lagos)

Ik heb mijn herms/rims af en ik wil hem met chloor gaan reinigen om eventueel soldeer viezigheid te verwijderen, ik gebruik ook wat siliconen slang en ik ben bang dat daar het chloor in zal trekken, net zo als bij het reinigen van plastic.

Wat vinden jullie zal ik die slangen voor het reinigen tijdelijk vervangen voor stukken pvc slang of is dat niet nodig?

BVD, Hans

Emile

Lagos,

Het beste advies wat ik je kan geven is om er natronloog doorheen te pompen. Dan ben je gegarandeerd van alle rommel af. Wel goed naspoelen! Zie ook mijn verhaal hieronder.

JohannesV

Citaat van: Emile op 01-06-2006  20:50 uHet beste advies wat ik je kan geven is om er natronloog doorheen te pompen. Zie ook mijn verhaal hieronder.

Emile, pleit jouw verhaal er niet voor om eens in de zoveel tijd te spoelen met Naoh in plaats van elke keer???? Tussendoor dan schoonmaken met heet water. Je zegt immers in het verhaal dat je pas na vier jaar last kreeg van verzuring.

Gr. Johannes V.

MO

Zeker niet om te desinfecteren, maar wel om schoon te maken: ik ben van zins om na ongeveer elke 10 batches een NaOH was te doen. Ik heb dat nu eenmaal gedaan, en er kwam wel wat viezigheid uit (niet veel). Als NaOH bron gebruik ik de gootsteenontstopper van het Kruidvat. Volgens etiket 100% NaOH.

Harold

Citaat van: Adrie op 24-04-2006  14:34 uHet komt mij ook over als bezigheidstherapie. ............Hygiëne is goed, maar je kunt overdrijven.

Niet te laconiek worden. Het duiveltje loert......Met goed spoelen verdun je de restjes wort maar je haalt het niet 100% weg. Kleine restjes zijn voldoende voor het duiveltje.
 
In de voedingsmiddelenindustrie (ook Heineken) wordt intensief gereinigd, en dan nog worden er af en toe (geïnfecteerde) brouwsels vernietigd. Zelfs als je met een lage frequentie (hobbybrouwen) brouwt loop je risico's. Zie het voorbeeld van Emile; ik heb zelf de laatse paar keer ook problemen gehad die terug te voeren zijn op gebrekkige reiniging (terwijl ik toch net als elke brouwer m.i. goed meen te reinigen).

Het voorbeeld van Emile ga ik morgen volgen. NaOH kopen. In de praktijk zie je dat veelvuldig met 2 gew.-% NaOH wordt gewerkt. Dit komt goed overeen met de door Emile genoemde waarde van 0,6 mol/l.

Emile

Johannes,

Je kunt inderdaad 1 keer in de 4 jaar de zaak doorspoelen met NaOH, maar nadat ik gezien heb wat er allemaal in die leidingen zat, gaan we echt iedere keer (voor het brouwen) de leidingen doorspoelen.

En ondanks dat je denkt dat je goed schoonmaakt (na iedere keer brouwen veel heet water er doorheen laten lopen), komt er toch iedere keer weer de nodige rommel uit. Ik brouw ongeveer 1 keer per maand en blijkbaar weet zich dan toch een hoop rommel te ontwikkelen in de tussentijd. Ik vind het geen prettig idee om mijn bier door leidingen te laten lopen die niet 100% schoon zijn.

bazje

Mannen ... ...

Ik ben dan geen scheikundige, maar ik werk op/bij/aan een papierfabriek.
Natronloog is dan ook geen onbekende "term" voor mij.
a.s. maandag ga ik aan onze procestechnoloog vragen wat :
1. Natronloog doet en waar het voor bedoeld is (kan afwijken m.b.t. papierproductie, maar daarover dan uiteraard meer!),
2. Wat voor effect dit heeft op RVS én koper,
3. of het ook echt schoon maakt, of alleen maar ontstopt en wat dan nog meer noodzakelijk is om te doen,
3. er verder als aandachtspunten in acht genomen dienen te worden.

Wat ik wel weet is dat het goed ontstopt, dus wat dat betreft heeft Emiel een goed punt, maar of het ook een reinigingde werking heeft (ontsmetting, lees=>geen bijsmaakjes, ook na spoelen met water), daar heb ik nog wat vraagtekens bij.
Wat voor een gootsteen werkt, is niet altijd goed voor een bierbrouwinstallatie is mijn uitgangspunt.

Maandag meer nieuws !!

Groet,

Bazje.....

Harold

Citaat van: bazje op 19-08-2006  01:58 u1. Natronloog doet en waar het voor bedoeld is (kan afwijken m.b.t. papierproductie, maar daarover dan uiteraard meer!),
2. Wat voor effect dit heeft op RVS én koper,
3. of het ook echt schoon maakt, of alleen maar ontstopt en wat dan nog meer noodzakelijk is om te doen,
3. er verder als aandachtspunten in acht genomen dienen te worden.


1   o.a. reactant in industrie; neutraliseerder/basischmaker; waterzuivering (neerslaan metalen) en (hier relevant) desinfectant.
2.   RVS en Cu worden niet aangetast door natronloog (tenzij....maar dan wordt het een utgebreid antwoord)
3   maakt niet schoon, is geen reinigingsmiddel, desinfecteert wel.
4   veiligheid: is corrosief

Johannes

Zie hier de uitleg op wikipedia. Let op! Dit is gevaarlijk spul! Draag een (veiligheids) bril en handschoenen!

Harold

Naar aanleiding van deze topic en zelf ondervonden problemen bij reinigen/desinfectie (m.n. desinfectie) heb ik bijgaandstukje over desinfectie geschreven. Graag jullie opmerkingen.

Harold

MO

Dat ziet er uit als een doorwrocht stuk. Ik mis nog wat referenties. En: bleekwater stinkt! Misschien moet je nog iets meer de nadruk leggen op het naspoelen. Is er ook een controle mogelijkheid: wanneer is er genoeg nagespoeld? Groot voordeel van de door jou beschreven methode is dat alles in de winkel te koop is, zelfs voor een lage prijs. Toch vind ik bleekwater teveel stinken en te grote kansen op bijsmaken geven in mijn bier. Ik gebruik het alleen als ik per ongeluk op het niet getegelde deel van mijn brouwerijtje heb gemorst.
Zou het ook niet mogelijk zijn om dit prachtige verhaal te schrijven voor perazijnzuur. Voordeel hiervan is, is dat het chloorvrij is en dat je niet hoeft na te spoelen. Het lijkt me dat waterstofperoxide en azijnzuur toch ook goed verkrijgbaar moeten zijn. Volgens mij wordt perazijn veel vaker gebruikt bij desinfecteren. Klein nadeel is misschien dat het niet zo goed schoonmaakt.

Wil

Beste brouwers,
Is het niet zo dat je het gedeelte na het koken moet desinfecteren?
Dat is volgens mij  gewoon een vast gegeven en zo klaar als een klontje.
Alles wat er voor zit (kookketel) kan je gewoon schoon maken met van alles en nog wat zolang het je koper, RVS of dergelijke metalen maar niet aan tast.
Thuis desinfecteer je toch ook niet de waterleiding steeds.
Geef toe, als je klaar bent met Maische en het wort overgebracht is naar de kookketel je de boel gewoon goed moet doorspoelen ( soms tegenstrooms) het meestal goed schoon is.
Je kan natuurlijk ook ééns in het jaar de boel uit elkaar halen en stukje voor stukje reinigen (petro/chemie stop, daar doen ze het ook zo).
Gr. wil

orangeloo

Ik lees hier dat een HERMS geregeld gespoeld wordt met NaOH (te koop in iedere drogisterij = gootsteenontstopper)
Nu leest ik niet of silicone slangen hier tegen kunnen. Maar dat weet vast weel iemand.... :brouwen:

RobinB

De siliconenslangen waarschijnlijk een stuk beter dan de koper leidingen... ;)
Siliconen zijn erg chemisch inert; reageren niet (/nauwelijks) met chemicaliën.

orangeloo

Citaat van: RobinB op 30-05-2012  19:17 uDe siliconenslangen waarschijnlijk een stuk beter dan de koper leidingen... ;)
Siliconen zijn erg chemisch inert; reageren niet (/nauwelijks) met chemicaliën.
:groots:
Gelukkig is alleen mijn douchekop van koper, en de rest rvs.  ^-^

orangeloo

Na wat gesukkel met schoonmaken en het desinfecteren... Wilde de eerste keer toch de boel goed schoon en bacterievrij hebben.
Raar trouwens dat er hier op het forum nog niemand heeft geklaagd over de schuimvorming van Star San???  :weetniet:

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.