Weizen

Gestart door Johannes, 07-04-2006 07:43 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Johannes

Heren,

Mijn brouwdag begint helaas niet zo goed als gehoopt. Deze keer is de starter niet overgeschuimd, er is helemaal geen starter althans geen
gist  :'(  Helaas had ik de mout gisteravond al geschroot anders kon ik nog altijd niet of een ander bier gaan brouwen.

Welke korrelgist zal ik gebruiken? Ik heb de keus uit:

Nottingham
Coopers
US56
Safale S04

Dit worden dus helaas geen kruidnagels en bananen in mijn weizen, of eigenlijk hoef ik het al geen weizen meer te noemen. Ik zat er aan te denken om dan maar meteen een helemaal raar bier te gaan brouwen bijvoorbeeld een Cascade stort tot een IBU-tje of 30.

Graag jullie reaktie  :brouwen:

:degroeten:

Johannes

Edgar

Morgen is je mout ook nog wel ok hoor. Misschien doet je starter het dan?

Johannes

Helaas is morgen geen optie om meerdere (bierige) redenen:

Morgen moet ik met een groep biernerds brouwerijen bezoeken en bier drinken in Amsterdam  samenvol

En de andere reden: mout zit al in water, en ik moet nu snel doorstoken naar 70 graden.


MO

Dat Cascade idee bevalt me zeer goed! Geen idee hoe dat met de enorme hoeveelheid tarwe zal combineren. Ik ben de laatste tijd nogal fan van de cooper's. Herinner je je de pale ale die ik mee had dinsdag, het eerste bier dat we proefden? Die was vergist met coopers. Het heeft een zeer fruitig gistprofiel.

Coopers' met tarwe en Cascade, 50% kans op een geniale combinatie, maar net zo'n grote kans op een zeperd.

Johannes

Daar zat ik ook aan te denken alleen is die Coopers al vrij oud (had ik net even moeten zeggen natuurlijk) en daar heb ik dan maar weer 1 zakje van.... ook niet echt een garantie voor succes.

CiteerCoopers' met tarwe en Cascade, 50% kans op een geniale combinatie, maar net zo'n grote kans op een zeperd.

Haha inderdaad des te meer reden om het wel te doen dus! Even rekenen of dat lukt met de pale ale die nog op het programma staat (vorige is al bijna weer op)

Johannes

Adrie

Als je Cascade wilt gebruiken, deze combineert volgens mij heel mooi met de US56. Houd er echter wel rekening mee dat dit een verre doorvergister is. Lijkt me spannend: een tarwebier met Cascade en de US56. Dat wordt vast een mooi bier.

Herman

Amerikanen maken hun tarwebier (American Wheat) ook met cleane gisten (ook de commerciele jongens). Ik zou kiezen tussen de coopers en de us56. Met de laatste krijg je eigenlijk gewoon een tarwe-pale ale. Met coopers wordt het wat fruitiger.

Johannes

Ok dus dan wordt het Cascade en US56, wie weet...

Ik heb zojuist gesecondworthopped tot 20 IBU (FWH kon niet meer dat zat er al in  :) ) dat kan nog iets straffer.

Wie bied er meer?  :lessmile:

Adrie

Nou, aangezien je toch geen Weizengist gebruikt, kun je best wat bitterder gaan. Ga je ook nog koudhoppen?

MO

Begrijp ik het goed dat je nu aan het brouwen bent en dat je al gefiltreerd hebt? Vroeg begonnen zeker? Een bitterheid tussen de 35 en 40 zou er bij mij wel ingaan. Jij beweerde dinsdag dat Cascade een hele instabiele hop is, de bitterheid zal dan ook wel vlot vervliegen. Dus als hij te bitter is, dan doet een paar maanden rijping weer veel goed.
Ik zou ook zeker gaan koudhoppen. Ik heb nog 250 g Cascade liggen (vriezer), er valt best wat te regelen.

Adrie

Het zijn vooral de hoparoma's van de Cascade die instabiel zijn, de bitterheid niet. Dat zijn immers gewoon alfazuren. Cascade is een van de weinige aromahoppen die niet profiteren van een beetje oxidatie. Veel andere aromahoppen krijgen meer aroma door een beetje oxidatie.

Johannes

Hoppen doe ik tot 30 IBU dat moet toch genoeg zijn lijkt me. Drooghoppen denk ik nog overna.

En inderdaad ik ben vroeg begonnen, heb nog niet gefilterd maar ben aan het filteren wat overigens niet bijster snel gaat maar das logisch.

Hier het 'bewijs' dat ik aan het filteren ben  en even mijn nieuwe brander showen...   8)


MO

Hete wort opvangen in een emmertje en dan in de kookketel gieten. Oei, oei, willen mensen nog iets zeggen over oxidatie (docerend: bij 80 grC zijn geen oxidatie enzymen meer actief). Ach, ik goot het vroeger altijd met een flinke zwaai in de filteremmer.


Adrie

Ik vind dat het plaatsen van brouwfoto's verboden moet worden als ik aan het werk ben...  :echtboos:

Mooie opstelling trouwens, Johannes. Vang je het gefilterde wort op in dat bakje en gooi je het dan steeds in de kookketel? Wordt het niet eens tijd voor een pomp?

Johannes

Dit is overigens de eerste keer dat ik het zo doe, vorige keren (met deze installatie) tilde ik het hele gevaarte (de kookketel) met wort en al op de brander... ook niet ideaal. Bij mijn vorige installatie schepte ik nog bostel over. Dat lijkt me nog veel gevoeliger voor oxidatie, wort kun je voorzichtig gieten bostel klettert altijd.

Een pomp heb ik al geprobeerd te bestellen kreeg geen reaktie, maar dat kan later wel. Er staat nog meer op het verlanglijstje.... koelkast, schrootmolen... zou er ooit een einde aan komen?

Johannes

Ai! nooit forummen en brouwen tegelijk, bakje overstroomd!  :-[

Adrie

Je kunt natuurlijk ook je maisch/filterketel nog een stapje hoger zetten, maar dat bemoeilijkt natuurlijk wel het storten en roeren.

Johannes

Klopt, maar dan moet ie wel errug hoog het wort moet straks ook nog onder vrijval het gistvat in.

Johannes

Dat kan geen toeval zijn: ik had nog precies 8 gram Chinook 10.4 om op precies 30.0 IBU te komen.

Edgar

Ik geloof sterk in brouwen met ronde getallen.

Johannes

jaja.... 't klopt niet eens want ik heb 90 minuten gekookt terwijl Promash nog op 60 stond toen ik dit berekende... bitter zat dus.

MO

Maar van waar komt die Chinook nu opeens uit de lucht vallen? Je had het in den beginne toch over Cascade? En 30 IBU is zeker niet bitter zat. Hup, hoppen die hap!

Edgar

Wil jij een Weizen van meer dan 30 IBU maken? Bah.

Johannes

Citaat van: MO op 07-04-2006  12:54 uMaar van waar komt die Chinook nu opeens uit de lucht vallen? Je had het in den beginne toch over Cascade? En 30 IBU is zeker niet bitter zat. Hup, hoppen die hap!

Nou, gewoon die kwam uit de lucht vallen inderdaad.  30 IBU lijkt me eerst ruim voldoende als dit bier klaar is dan proef je het maar en mag jij beoordelen of 'ie bitterder mag. Eventueel lever ik er een flesje geisomeriseerd hopextract bij  :)

Adrie

Citaat van: MO op 07-04-2006  08:40 uDat Cascade idee bevalt me zeer goed! Geen idee hoe dat met de enorme hoeveelheid tarwe zal combineren. Ik ben de laatste tijd nogal fan van de cooper's. Herinner je je de pale ale die ik mee had dinsdag, het eerste bier dat we proefden? Die was vergist met coopers. Het heeft een zeer fruitig gistprofiel.

Coopers' met tarwe en Cascade, 50% kans op een geniale combinatie, maar net zo'n grote kans op een zeperd.

Ik kan zo gauw geen onderwerp vinden waarin jij dit bier bespreekt, MO, maar ik heb hem gisteravond nog eens kritisch geproefd. Hier mijn bevindingen.

Schuim: fijn, vrij veel, inzakkend tot blijvend laagje
Kleur: oranje, troebel (geen gist ingeschonken)
Geur: fruitig (mandarijn/mango), kruidig hoppig, beetje caramel, beetje oplosmiddel
Smaak: zoet, fruitig, moutig, bitterig, vrij vol en complex
Nasmaak: bitterig, droog
Mondgevoel: medium body, samentrekkend

Lekker bier, maar voor een Pale Ale veel te weinig bitter en hoppig. Bij doordrinken wordt ie toch snel te zoet. Geen brouwfouten ontdekt. Ik weet zeker dat dit bier bij veel mensen in de smaak zal vallen.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.