Filtermethode

Gestart door Johannes, 14-01-2003 00:06 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Johannes

Hallo Allen,

Toen ik enkele maanden geleden op zoek ging naar spulletjes voor m'n eigen thuisbrouwerij was ik in eerste instantie van plan om een worthevelfilter aan te schaffen.

Totdat ik door een collega brouwer werd gewezen op een methode waar een koelbox wordt gebruikt met op de bodem een raamwerk van koperbuizen met inkepingen (gelijk aan een hevelfilter) en een afvoer door de wand van de koelbox.

Voordeel naar mijn idee is:

-Je hebt maar 1 pan/ketel nodig
-je hoeft geen gloeiend hete wort aan te zuigen

nadeel:

-Oxidatie?


Is er iemand die me hier meer over kan vertellen?

Groet Johannes


TVERSCH

Hallo Johannes,

Alles heeft zijn voor en nadelen. Ik vind een hevelfilter makkelijker omdat je het aan het einde van het maischen in de koelbox zet, en na het spoelen weer simpel er uithaalt en goed kan afspoelen. Je verliest wel wat warmte tijdens het spoelen omdat het deksel er dan niet op kan, maar met een schone handdoek is dit probleem weer voor een deel opgelost. Ik weet niet wat voor koelbox jij gebruikt, maar 's zomers gaat die van ons gewoon mee op vakantie, en dan heb ik geen last van perforaties die het koelhouden belemmeren.
Bij het aanzuigen van hete wort moet je natuurlijk altijd zorgen dat je met de slang hoger ben dan het niveau van het hete wort. Maar deze fout maak je maar 1 keer en dan snap je wel waarom.
 :degroeten: Theo

Jacques

Hoi Johannes,

Ook ik werk zo, zij het dat ik werk met een grote plastic uip die geïsoleerd is. Niet voor niets heb ik het altijd over een wortverzamelpijp! Aan mijn koperen brouw-/kookketel heb ik een grote kogelkraan met een doorsnede van 2 duim. Via een goot laat ik het beslag op de bodem van de filterkuip stromen. Op die manier voorkom ik oxidatie. Want dat is wel een voordeel van een hevelfilter.
Jij noemt in jouw bericht ook het voordeel van de door ons gehanteerde werkwijze. Doordat de brouwketel weer vrij is kan deze snel schoongemaakt worden en kan daarin weer het eerste wort. Door meteen weer te verwarmen komt het wort snel aan de kook. Tegen de tijd dat deze gaat koken voeg ik weer de volgende gefilterde wort toe. Op deze manier kun je sneller werken.

Overigens heb ik sinds kort naast mijn wortverzamelpijp ook een hevelfilter in het gebruik voor het gekookte wort. Hierdoor wordt oxidatie voorkomen en kan ook sneller gewerkt worden dan eerst het gekookte gehopte wort over te brengen naar de filterkuip.

 :degroeten: Jacques

Edgar


CiteerOverigens heb ik sinds kort naast mijn wortverzamelpijp ook een hevelfilter in het gebruik voor het gekookte wort.

Hoe voorkom je de verstopping met hopresten en het meenemen van de hot break, Jacques?

Johannes

Hmm ik ging er vanuit dat een hevelfilter, gewoon in de maischketel werd gedaan om vervolgens te spoelen.

Kennelijk is dit niet het geval, wat gebruiken jullie dan als filterkuip?

 :-/ :-/

Is het verstandig om alsnog een hevelfilter aan schaffen?

Ik kan helaas niet beoordelen of er in hoge mate oxidatie is opgetreden. Smaak is niet om over naar huis te schrijven (gistsmaak), maar volgens mij heeft dit hoofdzakelijk een andere oorzaak.

Het filteren op zich, werkt naar mijn idee prima.

groet Johannes

Jacques

CiteerHoe voorkom je de verstopping met hopresten en het meenemen van de hot break, Jacques?

Met katoenen filterdoeken (kaasdoek) die ik wel eerst nat maak omdat ze anders dichtslaan. De doeken sla ik om de buizen van de hevelfilter en met een katoenen draad zet ik deze provisorisch vast. Werkt zeer goed!

 :degroeten: Jacques

Herman

CiteerHmm ik ging er vanuit dat een hevelfilter, gewoon in de maischketel werd gedaan om vervolgens te spoelen.

Hoi Johannes,

Klopt. Ik gebruik de hevelfilter (bij mij gaat het na het sleuvenstelsel eerst omhoog, zie ook http://www.hobbybrouwen.nl/cgi-bin/yabb/YaBB.pl?board=Vragen&action=display&num=1034607256 ) zowel bij het maischen als bij het filteren van de hop na het koken (met kaasdoek zoals Jacques). Als je het eens in actie wilt zien, of zelf proberen moet je maar een gil geven. We wonen ten slotte beide in Grunn nietwaar?

Je kunt e.e.a. overigens makkelijk zelf maken, je hoeft enkel een ijzerzaag te kunnen bedienen  ;)

Herman

Johannes

Hoi Herman,

Mijn ijzerzaag heeft al overuren gemaakt tijdens de produktie van mijn 'koelboxfilter'.
Tenzij iemand aangeeft nog negatieve effecten van deze methode te kennen (uitspoelen van stoffen???), ga ik hier voorlopige nog even mee door. Ook al is het soms wel wat geknoei om de maisch in de koelbox te krijgen.

Het aanbod om een ervaren brouwer in aktie te zien, zal ik zeker niet afslaan! Met 3 brouwsels op naam heb ik nog heel wat te leren!
Ik woon inderdaad in Grunn dus de afstand zal geen probleem zijn! :duimop:

Groet Johannes

Bas

Hoi Johannes,

Ik gebruik een wortverzamelpijp die onder in de maischketel gemonteerd zit. Ik vind het prima werken, geen hevel die moet worden aangemaakt en weinig oxidatie doordat ik het wort niet eerst naar een filtreerkuip moet overbrengen. Filtreren is voor mij erg makkelijk: kraan van de maischketel voorzichtig open, eerst 1,5 liter, nog wat troebele wort, weer terug in de maischketel gieten, en de rest langzaam via een slang op de bodem van mijn kookketel laten stromen.

Voor de wortverzamelpijp gebruik ik een buizenstelsel met daarin aan de onderkant een hele hoop gezaagde gleufjes. Zo'n zelfde soort ding heb ik ook voor mijn kookketel gemaakt, zodat alle hop e.d. netjes achterblijft. Kaasdoeken e.d. gebruik ik niet, ik denk dat mijn sleufjes dun genoeg zijn om de dingen tegen te houden waarin ik niet geintresseerd ben.

Sinds dat ik op deze worverzamelpijpen ben overgstapt is de kwaliteit van mijn bier flink toegenomen (helderer). Verder heb ik ook geen last meer van verstopte filtraties, en is mijn brouwproces weer een stuk veiliger geworden (geen gesjouw ed. met warme ketels). Een wortverzamelpijp (volgens mij heet die dan wel anders) gebruiken in mijn kookketel is kan ik ook aanraden (eigenlijk is het een soort 2e filtratie).

Grt, Bas H.

Johannes

Heren,

Beetje hele late reaktie.. :bijdrage_forum:

Bas,

Jou werkwijze spreekt me wel heel erg aan, zeker wat betreft oxidatie en behoudt van warmte omdat je niet met ketels staat te kieperen.
Ik zal binnenkort de vlooienmarkt nog ´s bezoeken voor een extra pan zodat ik mijn huidige nog even heel kan laten.
Heb je geen last van aanbakken? Je kunt nu kennelijk niet over de bodem roeren??

:degroeten:

Johannes


Herman

Hoi Johannes,
CiteerHeb je geen last van aanbakken? Je kunt nu kennelijk niet over de bodem roeren??
Dat is precies de reden dat ik een los hevelfilter gebruik. Aanzuigen is niet nodig, als je het van te voren met (evt. gekookt) water vult.

CiteerIk was niet op de hoogte van een biermakersgilde hier in de stad, heb zeker interesse, dus binnenkort maar op de fiets naar Beijum!
Doen! Altijd leuk en leerzaam om met collega-brouwers te praten en niet te vergeten proeven! Bovendien kun je zo goed (en goedkoop) aan brouwmaterialen en grondstoffen komen.

Herman

Herman

Ik heb nog geen respons gelezen over evt. aanbakkende wort bij een vast filter, iemand ervaring?

Herman


Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.