Koffie Porter

Gestart door Gerb, 25-03-2006 19:54 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Gerb

Ik heb onlangs een aantal Porters en Stouts geproefd en ik was verbaasd dat sommige van deze bieren een heerlijk koffie (of chocolade-)achtige smaak hadden, zonder dat dit er ook echt in zat. Nu ben ik gaan zoeken op internet naar dit soort koffie/espresso recepten en de meeste komen uit Amerika (hoe kan het ook anders, daar gooien ze er van alles in!). De manier van toevoegen kan blijkbaar op 3 manieren gebeuren, nl:
- door er koffie van te zetten (bv Johannes) en aan het eind van het koken toevoegen;
- door afgekoelde koffie in de lagertank te gooien;
- door het bij het lageren, gemalen koffie te gooien.

De laatste manier is echter wel minder over te vinden, maar spreekt me wel meer aan, aangezien je dan volgens mij meer (gemalen) koffiesmaak krijgt. En koffie bevat ook vluchtige componenten die bij het koken vervliegen. Heeft iemand hier ervaring mee, en zo ja, wat zijn dan de nadelen van deze werkwijze?

Mijn opzet is gebaseerd op mijn vorige Porter (15 liter):
               
weight   %
pilsmout   350075,6
caramout12065014,1
chocolademout2284,9
maple siroop2505,4
SG 1060-1014

Maischen 90 minuten bij 65-66°C.

De maple siroop (esdoorn siroop) heb ik uit Canada, waar je in elke coffeeshop wel maple flavoured coffee kunt krijgen. Dat lijkt me dus een mooie combinatie. Jacques gaf in zijn chocoladebier thread aan, dat daar de bitterheid niet te hoog moet zijn, vanwege de bittere indruk die de chocolade geeft. Dit zou ook wel eens kunnen gebeuren met koffie. Ik blijf dus aan de 'veilige' kant met  25 IBU'tjes.
Northern Brewer 8.5%  15 gr. 75 minuten kooktijd

Gist: Nottingham

Tijdens de lagering wil ik 30 gram(?) vers gemalen koffie toevoegen.

Kan iemand hiet iets kritisch over zeggen? (vast wel hè?)


Gerb

Johannes

He Gerb,

Leuk dat je ook een koffie porter gaat brouwen. Wegens chronisch tijd en flessengebrek heb ik die van mij pas gisteren gebotteld. De smaak was fruitig, sterk alcohol en vooral koffie! Het was een zeer radicale smaak, ik ben zeer benieuwd hoe de smaak zich verder ontwikkeld.

Mijn advies op basis van de ervaring tot nu toe is: gebruik niet zo belachelijk veel koffie als ik heb gedaan. Misschien pakt dit wel goed uit maar daarvoor zul je even moeten wachten.
Ik heb overigens gebruik gemaakt van vers (zelf)gemalen espressobonen, en deze op einde kooktijd toegevoegd. Koffie zetten en dat meekoken lijkt me geen goed idee, toevoegen tijdens de lagering lijkt me wel een goed idee. Wellicht dat je dan betere aromatische eigenschappen overneemt ipv een sterke koffiesmaak.

Mijn overige bevindingen post ik wel in het andere topic.

:degroeten:

Johannes

BuBS

Hi Gerb,

Probeer dit maar eens,

Koffie ondergaat hetzelfde proces als gebrande mout, dus past deze perfect in een stout en geeft een mooi effect in dit soort bieren. Wat moeten we doen met de koffie, doe 450 gr koffie in een schone sapfles en giet daar ¾ liter gekookt en afgekoeld water op. Lat dit een dag in de koelkast staan en filter dit door een koffiefilter en voeg dit toe aan je gistend bier.(voor 20 liter)


Gr Kees

Gerb

Johannes,

Ik had ook wel het idee dat die hoeveelheden van jou een beetje erg over the top waren, daarom had ik 30 gram koffie bedacht. De koffiesmaak moet natuurlijk wel subtiel en een beetje in balans zijn.

Bubs, hoe kom je aan deze wijsheid? Heb je hier zelf mee ge-experimenteerd?  450 gram klinkt wel als heel veel trouwens. Er zullen met koude extractie wel andere smaakstoffen van de koffie afkomen. Volgens mij zit er in koffie ook nog wel een fractie vetachtige stoffen, dus koud extraheren klinkt niet eens zo gek.

Gerb

BuBS

Hi Gerb,

Hoe ik aan die wijsheid kom ?
Gelezen in het boek radical brewing van Randy Mosher.
Mooi boek, by the way.

In de states is het heel populair om in een stout / export stout of Russian Imp stout te werken met koffie.

Ik heb het nog niet geprobeerd, maar dat ga ik zeker doen.

Gr Kees

Drents Hopbier

Citaat van: BuBS op 28-03-2006  17:21 uIn de states is het heel populair om in een stout / export stout of Russian Imp stout te werken met koffie.

Nou heel populair? In het boekje Stout (Classic Beer Style Series nr. 10 wordt koffie als grondstof niet genoemd. Wel koffiesmaak, maar die komt dan van gebrande gerst of chocolademout.
In mijn verzameling recepten (12 waarvan veel uit Zymurgy)  http://home.wanadoo.nl/hoorns.hopbier/stout.html komt het gebruik van koffie 1x voor.

Hans Hans

BuBS

Hi Hans,

Hoe oud is dat boekje ?? kijk nu eens op de rate beer site. In de top 10 van rate beer staan 5 Imperial Stouts. Ik weet zeker dat er twee van de vijf zijn gebrouwen met koffie en de rest moet ik uitzoeken. Maar volgens mij komt is het een tendens in de states om zware stouts met koffie te brouwen.

Amerikaanse brouwers houden van extremen, heeeeeeeeeeel veel hop natuurlijk en koffie past daar ook in.

Gr Kees

Hopmans


Hi mannen,

Ik weet niet of dit een lekker bier is (wordt), maar je kunt tenminste het geijkte koffierondje overslaan op een verjaardag.  :elifant:

 :degroeten:

Caspar

Zoals Hans al aangeeft... De smaak van gebrande gerst komt erg dicht in de buurt van koffie, zorgt dit van origine niet voor de koffie-achtige smaak in de commerciele merken??

Maaruh, experimenteren kan geen kwaad ;). Ik ben benieuwd welke methode je gaat gebruiken!

Drents Hopbier

Citaat van: BuBS op 28-03-2006  18:49 uHoe oud is dat boekje ?? kijk nu eens op de rate beer site.
Amerikaanse brouwers houden van extremen, heeeeeeeeeeel veel hop natuurlijk en koffie past daar ook in.

Boekje is van 1996. Dat ze van extremen houden weet ik. Ik dronk er ooit een peperbier. De rode peper zat in de hals. Maar omdat ik geen glas had, dronk ik het uit het flesje. NOOIT MEER DOEN, heeeeeeeeeeeet.

Over pompoen en chocola las ik ook. Dus koffie zal ook wel gebruikt worden.

Hans Hans

Johannes

Citaat van: Hoorns Hopbier op 28-03-2006  21:27 uDus koffie zal ook wel gebruikt worden.


Zeker weten, bezoek een willekeurig amerikaans brouwforum en het barst er van de 'gekke' recepten. Zie voor 'andere' ingredienten dit topic

Gerb

Ik heb het idee ook deels van Amerikaanse sites. Kijk bv eens op onderstaande link:
http://beeradvocate.com/beer/index/?searcht=beers&search=coffee

Deze bieren zullen deels ook wel zonder koffie gebrouwen worden, maar in ieder geval een heleboel wel!

Ik denk trouwens dat het geen allemans vriend gaat worden dus voor een verjaardag lijkt het me een beetje te apart.

Gerb

Barry

ik wil niet vloeken maar ik heb 1 keer guinnes geproefd en dat leek bij mij op koude koffie zonder suiker en met koolzuur en dat vond ik echt smeerig. ik wil het wel eens proeven koffiebier op deze mannier maar ik denk niet dat ik zelf wat zal maken.

Gerb

Vandaag deze aan het brouwen en ik kom toch in de verleiding om er ook wat cocaopoeder aan toe te voegen. Ik wil 50 gram poeder 5 minuten voor einde kooktijd toevoegen. De koffie wil ik koud oplossen en bij de lagering toevoegen. Hier wil ik 200-250 gram gemalen (verse) koffie voor gebruiken.
Nu ruikt het in ieder geval al erg goed, het valt me nu pas op dat er best veel overeenkomsten zijn tussen chocolademout en koffie en in mindere mate met cacao. De geur van verse koffie voor als je net uit bed komt, heerlijk! Dit wordt waarschijnlijk een biertje waar je eerst 10 minuten aan zit te snuffelen. Ik kan niet wachten!

Johannes

Gerb,

Voor wat betreft de cacau hou rekening met eventuele filterproblemen.

groet Johannes

Gerb

Alles zit in het vat, 16 liters heerlijk donker bier met Sg 1060. De cacaopoeder heeft geen filterproblemen opgeleverd. Ik heb heel langzaam gefilterd en de dikke bruine drab bleef netjes op de hopbloemen liggen. Ik heb niet echt een duidelijke chocoladegeur kunnen waarnemen. Het residue leek wel op vloeibare chocolade en ik heb vrij weinig van deze drab meegenomen naar het gistvat.
In plaats van de eerder genoemde Northern Brewer heb ik East Kent Goldings gebruikt in 3 stappen. Deze hop leek me toch wat meer uitgesprokener dan de Northern Brewer.

Gerb

Gerb

Hier het recept (15 liter) zoals het uiteindelijk is geworden:

weight %
pilsmout350075,6
caramout120 65014,1
chocolademout 228 4,9
maple siroop 250 5,4

Maischen 90 minuten bij 65-66°C.

maischwater 14 liter (ratio 4,1 liter/kg)
spoelwater 11 liter

kooktijd 75 minuten

aa%gramkooktijdIBU
EK Goldings5,4307529,2
EK Goldings5,415307
EK Goldings5,41552,3
cacaopoeder505

Gist: Nottingham

Bij het hevelen naar de lagertank was de dichtheid van 1060 gezakt naar 1014.

Tijdens het lageren:
200 gram koffiepoeder (Max Havelaar) in 1 liter gekookt, afgekoeld water, 1 dag laten trekken in de koelkast. Dit hele goedje gefilterd met een koffiefilter, het rook naar koffiedik,  dus niet de heerlijke verse koffiegeur waarop ik hoopte. Vervolgens het filtraat toegevoegd aan het lagerende bier. Nog 1 week lageren en dan bottelen. Ik ben steeds benieuwder! :lekkerbier:

Gerb

Zojuist even dit bier na 1,5 week op de fles opengetrokken, de nagisting is nagenoeg voorbij, er zweemt nog wel iets van een zoetje doorheen, maar het bier is al aardig op dronk.
De kleur is donkerbruin, bijna zwart met een dun laagje schuim. De geur doet me denken aan sterke espresso en verse koffiebonen, bijna als koffielikeur,ik had niet gedacht dat dit zo lekker zou worden. De smaak is chocolade/koffie achtig, eigenlijk gewoon mocca dus, niets geen scherpe harde bitterheid of nare smaken, wat een genot!  Ik kan er niet over uit wat een enorme smaakexplosie dit is, en dat voor een bier van 6% alcohol. Zoveel smaak voor een betrekkelijk licht bier en dat is toch wat we allemaal willen?.........

MO

Interessant experiment, dit ga ik ook eens proberen. Wat was je eind SG? Waar kun je maple siroop kopen en hoe smaakt dat?

Gerb

Hoi MO,

De dichtheid was gedaald tot 1011, een Porter hoeft ook niet zo droog. Ik heb de maple siroop (oftewel ahornsiroop) van een tante in Canada gekregen. Pas wel op als je hier naar op zoek gaat dat je wel de echte maple sirop neemt en niet de versie die aangezoet is met suiker en een warmtebehandeling heeft ondergaan, daar zit niet zoveel smaak aan.  Staat volgens mij op de verpakking. Ik proefde er in het bier trouwens niet echt veel van terug, de pure siroop heeft een beetje een flauwe appel/bietenstroopsmaak met iets caramellerigs, niet echt super uitgesproken, maar wel lekker.

Gerb

JBL

Ik reageer even op dit oude draadje.
Ik ga vandaag een stevige donkere lager brouwen (pale, munich dark, chocolademout, melanoide en special B, aangevuld met een paar grammetjes korianderzaad en bittere sinaasappelschillen).
Nu wilde ik ook wat koffie toevoegen. Op een Amerikaanse site las ik dat sommigen ervoor pleiten koffie mee te maischen.
Het toeval wil dat ik van een koffiebrander een kleine hoeveel licht gebrande bonen heb gekregen. Deze zijn lichter van kleur, weinig bitter en geurend naar een mix van noten en fruit.
Daarom heb ik gisteren op 5 kg mout 5 koffiebonen mee geschroot (lekker grof gemalen dus), en die ga ik straks mee maischen.
Slechts 5 boontjes omdat ik voorzichtig wil uitproberen wat het effect is, en ruim een uur maischen ongetwijfeld effect zal hebben.
Heeft iemand het idee wat hiervan het effect zal zijn? Iemand dat al eens eerder gedaan? En zo ja: met wat voor hoeveelheid?

 :proost:

JBL

Niemand hier ervaring mee?

StefanUT

Citaat van: JBL op 27-08-2018  09:13 uNiemand hier ervaring mee?
Mijn laatste brouwsel was een koffie porter. Maar de bonen heb ik tijdens de navergisting toegevoegd voor 7 dagen. Ik heb 6 gram koffie per liter gebruikt en de koffie smaak was aardig sterk aanwezig. Ondanks ik geen idee heb welk effect het mee maischen ten opzichte van de door mijn gebruikte methode heeft, lijkt 5 boontjes op 5 liter me wel heel weinig.

JBL

Mijn vermoeden is ook dat 1 boontje per kg mout wel erg weinig is. Maar aan de andere kant: de boontjes zijn in geschrote vorm - dus grof gemalen - 70 minuten gesteept in temperaturen oplopend van 60 naar 78 ºC. En daarna met spoelwater van 90 ºC (pH 5.0) nagespoeld. Dat zal ongetwijfeld behoorlijk wat aroma los hebben gemaakt.
Na het brouwen meende ik toch wat koffie te ruiken. De smaak van het wort was aangenaam, maar met een erg bittere nasmaak. Dat kan ook van de chocolademout (60 gram op 5000 gram mout) zijn geweest.
Eens kijken hoe het na het vergisten uitpakt...

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.