Duchesse de Bourgogne

Gestart door Hoppie, 24-03-2006 19:25 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Hopmans

Duchesse de Bourgogne



Gedronken:   24-03-2006
Fles:      0.25 L.
Etiket:      Klassiek schilderij van de gravin.
Prijs      1,20
Alcohol:   6,2%
Kleur:      rood/bruin
Schuim:   Lichte , maar stabiele wollige kraag, plakt aan glas
Geur:      Banaan, framboos, eiken joghurt.
Smaak:   Fris, zoet, licht zuur, eiken, vol, complex, zelfs hoppig ong. 14-16 EBU.
Beoordeling:   Fantastisch, Geniaal, Goddelijk. De beste.

 :degroeten:

Herman

Toevallig het bierpakket van 12 flesjes aangeschaft Hop?

Hopmans

Ik heb 't de slijter laten bestellen.
Ik heb het voor het eerst geproefd bij 't wort wat.

Herman

Ok, ik dacht wellicht dat je het mitra pakket met 12 verschillende bieren (waaronder deze) had gekocht.

EBC

Hoppie,
Ik mis 'kersen' in je smaaknotitie. Let daar eens op bij je volgende ontmoeting met de gravin.

Hopmans

Je hebt gelijk,

Maar dan kan ik vanille er ook bij doen etc etc.
De kersen beleving vond ik wat minder als bv een Rodenbach.
Framboos kwam meer naar voren vond ik.

 :degroeten:

Hopmans

Nu nog eentje genomen (onder het filteren van mijn Lambiek).

Je hebt gelijk dat kers ook zeer sterk aanwezig is.
Vooral bij de eerste slok, daarna komt de framboos naar voren.
Wat is dit bier toch goed in ballans zeg.

 :degroeten:

Drents Hopbier

Citaat van: Hoppie op 24-03-2006  19:25 uDuchesse de Bourgogne

Gedronken:   24-03-2006
Fles:      0.25 L.
Etiket:      Klassiek schilderij van de gravin.
Prijs      1,20
Alcohol:   6,2%
Brouwerij??
Ik heb dit bier jaaren geleden geproefd (geen smaaknotities bewaard). Dat was toen van Br. Verhaeghe uit Vichte. Het bier had toe 5,5 vol.% alc.
De gravin was toen anders gekleed en keek naar rechts.

Hans Hans

Hopmans

Nog steeds Verhaeghe Hans.

http://www.proximedia.com/web/breweryverhaeghe.html

Hopelijk veranderen ze 'm niet nog een keer.  ???

 :degroeten:

Edgar

Gisteren vol verwachting dit bier geproefd.

Jakkes! Het eerste dat in je mond knalt is een extreem zoete, oude karnemelk-met-limonadesmaak. Kersepitten. Niets van bitter. Tot overmaat van ramp zit er ook nog eens de onvermijdelijke metaalsmaak aan dit vocht.

Het was eigenlijk voor mijn vriendin besteld (ik had een Guldenberg), maar ze vond het ondrinkbaar zodat ik mijn Guldenberg moest afstaan. Ik kreeg het ook echt niet weg, heb het laten staan en in de plaats een heerlijke Achel Blond genomen.

Dat alles vond plaats in café de Hopduvel hier in Gent, waar de bierkaart uitgebreid, maar niet bepaald gewaagd is.

(Even later overigens nog maar weer eens een Rochefort 6 genomen in het Trappistenhuis. Wederom een teleurstelling, een vrij dun bier. De Hoegaarden GC die mijn vriendin nam was véél lekkerder.)

Jacques

Een ding moet gezegd worden Edgar: jouw vriendin heeft wel smaak!

Duchesse de Bourgogne is volgens mij een echt biertje voor dames (zonder smaak natuurlijk).
Zoet, donker van kleur, weinig bitter en redeljk zurig. Het zou warempel de beschijving van Coca Cola kunnen zijn.

Edgar

Citaat van: jacbier op 02-04-2006  10:49 uEen ding moet gezegd worden Edgar: jouw vriendin heeft wel smaak!

Ik weet het, ik prijs me gelukkig. Ze houdt van bitter bier! Proeven kan ze trouwens ook als de beste. Mijn beschrijving hierboven kwam eigenlijk volledig van haar (en ik had het niet beter kunnen zeggen).

CiteerDuchesse de Bourgogne is volgens mij een echt biertje voor dames (zonder smaak natuurlijk).

Het is natuurlijk niet politiek correct, maar wie wil dat nu zijn. Maar eerlijk gezegd worden al die zoete brouwsels natuurlijk niet alleen door vrouwen gedronken. Laten we zeggen de frisdrank-generatie.

Hopmans

Zo, zo,

Een hoop stoere praat hier op het forum.

Naar mijn inziens is dit bier niet aangezoet.
Zoet is een basis-smaak die de mens van nature lekker vindt.
Bitter moet aangeleerd worden.
Persoonlijk vind ik het grote bullshit dat zoet bier alleen voor vrouwen zou zijn.
Rodenbach is ook zoet (welliswaar iets zuurder als dit).
Dan mag de helft van de bieren dus niet meer door ons gedronken worden.

Als je een echte kerel bent, loop je niet zo te piepen over metaal.
Metaal staat immers symbool voor degelijkheid, kracht, en alles wat ons tot man maakt.  :P

 :degroeten:

Edgar

 ;D Beetje op je pik getrapt, Hop? ;D

Niet aangezoet? Tsja. Het is mierzoet, en niet erg zwaar. Als het niet aangezoet is, dan is de gisting vroegtijdig gestopt. Je noemt het bier perfect in balans, daar snap ik weinig van. De balans is helemaal naar zoet doorgeslagen. Er staan wel smaken naast, maar niet het soort smaken dat ik in bier zou verwachten.

Ik zie trouwens niet veel stoere praat behalve van jou dan, Hop :-*

Hopmans

CiteerBeetje op je pik getrapt, Hop?

Geen netjes taalgebruik voor een Mod.
CiteerEr staan wel smaken naast, maar niet het soort smaken dat ik in bier zou verwachten.
Kijk, je kunt een Vlaams bruin natuurlijk niet vergelijken met een Achelse blond of een Duvel.
Een Vlaams bruin is zoet-zuur.
Wat dat betreft voldoet dit bier aan de specs.
Blijkbaar hou jij niet van Vlaamse bruinen.
Dit bier staat natuurlijk niet voor Jan met de korte achternaam in de koelkast van een biergilde.
Dit is echt geen slecht bier.
Alleen je moet het niet drinken na een "normaal" bier.

 :degroeten:


Jacques

Hoi Hoppie,

Op zich is er niet zo veel mis met dit bier bahalve dat het zeer zoet is. Veel zoeter dan een Vlaamse bruine. Die zijn zurig (niet zo zuur als een geuze - met uitzondering van Rodenbach Grand Cru, die ook behoorlijk zuur is) en zoetig.

Duchesse de Bourgogne is licht zurig en wel heel erg zoet.

Dat jij dat minder ervaar is waarschijnlijk een gevolg van het feit dat jij zoet lekker vindt. Zelf heb ik dat met zure bieren. Een licht zure smaak wordt vaak door mij niet opgemerkt. Gewoon omdat ik mij er niet aan stoor. Een zurig bier vind ik gewoon lekker. Van zoete bieren houd ik niet, maar dat zul je ondertussen wel door hebben.

Edgar

Op de pik getrapt is heel keurig Nederlands hoor Hop.

Geloof het of niet maar ik heb ditzelfde bier nu vandaag nóg eens gedronken, zij het in kleinere hoeveelheid. Zie 't Zottekot. Alweer niet lekker. Het frambozenbier was beter (meer zuur als tegenwicht).

Hopmans


CiteerBier is geen limonade en limonade is geen bier.

Je hebt gelijk je slogan maar aangepast zie ik.  ;D

 :degroeten:

Oscar

Citaat van: Hoppie op 02-04-2006  17:34 uDit is echt geen slecht bier.

smaken verschillen, en van dit bier moet je houden denk ik...maar ik vind em prima te drinken, een lekkerbier...waar zelf nog een houtsmaakje aan zit naar mijn beleving....inderdaad een mooi bier in zijn soort.

Maar nu zijn er veel bieren die ik lekker vindt....en kan ik zeker een zuur bier erg waarderen.

Groeten en gezondheid
Oscar

Johannes

Ik heb dit bier lang niet meer gedronken maar kan me herinneren dat ik het lekker vond en niet te zoet, en ik hou echt niet van zoet. Is dit bier zoeter geworden?

MO

Kijk, dat wilde ik ook nog toevoegen: het zal 1-2 jaar geleden zijn geweest dat ik dit bier heb gedronken. Zelfs van de tap, op een terras in Oss. Ik herinner me dat ik het een mooie, zachte Vlaamse bruine vond.
Zodra ik er een tegenkom zal ik hem aanschaffen en proeven. Hij lijkt dus inderdaad recent aangezoet te zijn geworden.

Edgar

Ik heb het idee dat het de brouwerij dit bier aan het promoten is na een aanpassing van de smaak (verzoeting inderdaad). Het zal geen toeval zijn dat het eethuis waar ik gisteren was dit bier in de 'aanbieding' had (met een heel verhaal erbij over hoe het ontwikkeld was voor mensen die eigenlijk graag wijn drinken en eikenhouten vaten bla bla bla bla).

MO

De brouwer zelf geeft toe dat het een zoet bier is. Er wordt niets verklapt over kunstmatige zoetstoffen. Ik geloof - als ik jullie proefervaringen zo eens lees - helemaal niets meer van de lange lagertijden en versnijden en zo.

Hopmans

Als ze de boel hebben gezoet, dan hebben ze het goed gedaan.
De liefmans goudenband krijg ik niet door mijn strot.
Dat is duidelijk een zoetstofsmaak.
misschien hebben ze het met gewone suiker gedaan na het kiezelgoerfilter.

 :degroeten:

Edgar

Ik denk ook zoiets. Ik twijfel, omdat de zoetheid zo snel en sterk 'binnenkomt' als je een slok neemt. Dat associeer ik met zoetstof. Maar ik proef niet die typische meest penetrante zoetstofsmaak die een half uur vies bitter-zoet in je mond kleeft (nl. die van saccharine), dus als er zoetstof in zit is het geen saccharine. Zou het niet op de fles vermeld moeten zijn?

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.