Muifel dubbel

Gestart door MO, 20-03-2006 10:39 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Oscar

hmm..oke..ik ben benieuwd..ik had eerst ook een kleine voor 100 ml, maar deze is helaas kaport gevallen...en heb nu een grote voor 250 ml besteld...'k ben benieuwd of al mijn meet waarden nu enkele punten zullen zakken..

groeten en gezondheid
Oscar

MO

A3 heeft ergens gepost dat hij met 100 ml en 250 ml dompelaar op dezelfde waardes uitkwam. Het kan dus net aan mijn dompelaartje liggen. Toch is het in het algemeen verstandig om zo groot mogelijke monsters te meten (in verband met de nauwkeurigheid).

Drents Hopbier

Citaat van: MO op 02-05-2006  11:37 uA3 heeft ergens gepost dat hij met 100 ml en 250 ml dompelaar op dezelfde waardes uitkwam. Het kan dus net aan mijn dompelaartje liggen. Toch is het in het algemeen verstandig om zo groot mogelijke monsters te meten (in verband met de nauwkeurigheid).
Je kunt ook een antal suikeroplossingen maken en met de hydrometers meten (bij de temperatuur waarvoor de hydrometer geijkt is). Als er verschillen zijn, zou je daar voortaan rekening mee kunnen houden. Als je een Brixmeter hebt, is dat een extra controle.

Hopbier

MO

Mijn beide dubbels zijn op het ONK kritisch gekeurd en ik kan me goed vinden in het commentaar van de keurmeester. De Wyeast versie had 58 punten, de S33 versie ik meen 63. Een 6- en een 6+, zeer krappe voldoendes dus. De 0.5% chocolademout en een wat te hoge bitterheid voor een dubbel (ca 30 IBU) geven vooral met de Wyeast een hele lelijke afdronk. Je zou kunnen zeggen een pittige afdronk, en ik lust hem zelf wel, maar in de stijl past het absoluut niet. Ik denk niet dat het een infectie is, ik meen een soortgelijke afdronk (maar veel minder prominent) ook in A3's bock van vorig jaar geproefd te hebben, en die was ook vergist met de 1338 european ale. Dat is dus geen gist die ik snel weer zal gebruiken. Ik vind de S33 versie niet zo slecht als de keurmeester het stelt, maar het klopt toch wel een heel eind. We hadden al besloten voor een volgende versie dat de bitterheid een eind omlaag moet, en de voorkeur gegeven aan de korrelgist.


Wyeast versie
Visueel: 15 uit 15
Geur: 15 uit 25 (matig banaan, matig moutig, matig zoetig, zwak kartonachtig)
Smaak: 10 uit 25 (matig zoetig, sterk branderig)
Basissmaak: 6 uit 10 (afwijkend: te weinig bitterig en te weinig zoet)
Body: 4 uit 5
Mondgevoel: 2 uit 5 (sterk samentrekkend/wranf)
Nasmaak: 6 uit 15 (matig/sterk gebrand)

commentaar
In de smaak vooral wrange en branderige elementen
Daardoor een onprettige smaak. Infectie?
Fout in receptuur

S33 versie
Visueel: 13 uit 15 (weinig koolzuur)
Geur: 18 uit 25 (zwak banaan etc, zwak caramel, matig moutig, matig zoetig)
Smaak: 12 uit 25 (zwak caramel, matig gebrand+bitter+moutig+zoetig)
Basissmaak: 6 uit 10 (afwijkend: te veel bitterig, zoet)
Body: 5 uit 5
Mondgevoel: 3 uit 5 (matig koolzuur+plakkerig+samentrekkend)
Nasmaak: 7 uit 15 (matig branderig, zwak zoetig)

commentaar
Geur is goed. In de smaak vooral branderige/wrange elementen.
Daardoor matige punten.
Zonder branderige smaak zou het bier beslist veel hoger scoren.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.