Speedy Wyeast

Gestart door den_organolept, 06-02-2003 14:32 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 4 gasten bekijken dit topic.

den_organolept

Beste brouwers,

Op aanraden van velen heb ik voor mijn eerste moutenbrouwsel  :dansen: een pak Wyeast (1214) gekocht.

Deze was eind oktober 2002 verpakt dus moet ie 4 dagen eerder gestart worden, dat was gisteren dus want zondag ga ik brouwen :dansen:
 
Zo gezegd zo gedaan, en gisteren heb ik het binnenzakje gesmacked. Daarna heb ik hem in een iso-kussen gevouwen en lekker warm naast de hr-ketel gelegd.

Nu, 1 dag later, staat de verpakking al behoorlijk bol en ik denk dat ie morgen al goed is
maar dan is mijn wort nog niet klaar! :weetniet: Das pas twee dagen later.

Kan ik de inmiddels bolle verpakking nog twee dagen laten staan zonder problemen? en hoe warm?

Ik ga niet nog een pakje halen, daarvoor is het spul veeeeel te duur! :(

Weet iemand hier iets zinnigs over te vertellen? :lessmile:


Edgar

Volgens mij is het helemaal geen punt. Heb gehoord van iemand die een bol pakje twee weken later nog heeft gebruikt. Ik zou het nu wel iets koeler zetten als ik jou was, maar als je het zondag al gebruikt moet een graad of 15 wel ok zijn.

Je weet wel dat je de 1214 tijdens de gisting het beste op niet hoger dan 20o houdt?

den_organolept

Hoi edgar,

Is 16 a 17 graden geschikt voor de 1214?


Edgar

Wel aan de koelere kant, maar dat is wel ok voor deze. Als je boven de 20o komt wordt 'ie nogal esterig.
Hier staat 't hele lijstje Wyeast gisten met info. Op de Wyeast site staat ook info.


Herman

Hoi dO,

Je kunt het zakje gewoon in de koelkast bewaren en er op de brouwdag weer uithalen en warm leggen.

Herman

satan

Hallo allen,

Ik zou zeker de raad van Herman opvolgen en het zakje in de ijskast leggen.
Ikzelf heb de ervaring dat het zakje na drie dagen warm leggen kan barsten!
Dus koelen of een giststarter maken.

den_organolept

Hoi reageerders,

Het pakje staat nu al helemaal bol! na een dag!
Die regel van een dag per maand na de verp. datum klopt dus niet.

Ik zet hem nu gewoon in de koelkast, mag ie even chillen!
Op de brouwzondag haal ik hem er in de ochtend weer uit.

Bedankt voor de raad!

JWVG

Die maand-regel is een beetje een worst-case scenario, geloof ik. Vaak gaat het sneller, soms niet.

Ik zelf laat 1214 trouwens zo ongeveer op 20C (temp van het bier, niet de omgeving) fermenteren voor wat ik het beste resultaat vind. Mijn Blonde, een goed beoordeeld bier, is o.a. zo vergist. Het zal echter wel van het type bier afhangen. Voor een mega-body blonde zoals die van mij zou ik wat hogere temps aandurven dan voor een Belgische Pale Ale. Wat voor bier brouw je er ook al weer mee?

 :degroeten: JW.

Jacques


CiteerDie maand-regel is een beetje een worst-case scenario, geloof ik. Vaak gaat het sneller, soms niet.

Hoe snel het pakje bol komt te staan is zeer sterk afhankelijk van het gistras. Verder is mijn ervaring dat de gist bijna altijd op gang komt, ook oudere verpakkingen. Het is dan wel zaak tijdig het binnenzakje stuk te drukken omdat het dan wat langer kan duren.

 :degroeten: Jacques

den_organolept

Hoi jwvg,

Het moet een Brabants ale van zo'n 5% alc. worden
iets Palmachtigs

JWVG

Dan zou ik, idealiter, rond de 18-19C gaan zitten, denk ik.

 :degroeten: JW.

den_organolept

De folie ligt nu twee dagen in de koelkast, maar hij is nog verder gezwollen.

Volgens mij kan hij gaan knallen want de boel staat wel heel erg strak.

Ik hou hem tot een half uur voor de enting koud want ik vertrouw het niet

fingers crossed :o

Edgar

Ik denk dat je er wel op kunt vertrouwen dat 'ie niet gaat knallen. Ik heb het nog nooit gehoord in elk geval. De ontwerpers van het product hebben waarschijnlijk wel zitten rekenen met maximale hoeveelheid geproduceerd CO2 en foliesterkte en dergelijke. Je gist op temperatuur (van je wort) laten komen is vermoedelijk een beter idee.

den_organolept

Gentlemen (and ladies), we have a brew!

Ons eerste moutenbrouwsel is grotendeels een succes.
De jodiumtest gaf geen spatje blauw en het filteren liep goed door (1l. per 3 minuten). het filteren van de eiwitten na het koken is wel mislukt.
Ee hebben het bier na het verwijderen van de hopkookzakjes in de ketel gekoeld met een rvs spinaal en daarna met een gewone hevel naar de gistfles geheveld. Hierbij zijn de meeste eiwitten meegeheveld. (dat hevelen vind ik trouwens afschuwelijk, hij valt altijd dood met lucht zodat ik weer aan moet zuigen zonder steriel pijpje  :-[ :-X :echtboos: :huilen: :'( :echtboos:)

De Wyeast heb ik een uur voor de enting op kamertemperatuur gezet zodat deze genoeg tijd had om op kamertemperatuur te komen. hij is niet geploft.

Ik ga snel overhevelen naar de tweede fles om de eiwitten te lozen.

Adrie

Ha Orga,

Gefeliciteerd met je eerste totale brouwsel!

Dat overhevelen kun je best zonder eiwitten doen. Je moet gewoon zorgen dat je steeds van bovenaf afhevelt, dus het uiteinde van de slang steeds net onder het vloeistofoppervlak houden. Als je dat goed doet, hevel je ook geen lucht mee, zodat hij droog valt en stopt met hevelen. Zodra je bij de bodem komt en je merkt dat er eiwitdeeltjes naar binnen gezogen worden, dan stop je met hevelen. Dat kost wel wat bier, maar dan heb je in ieder geval geen eiwitten en hopresten in je gistingsvat. Als je met z'n tweeën bent, is deze methode helemaal een eitje.

Groeten,

A3

den_organolept

Hoi Adrie,

Zou een hevelfilter hierbij dienst kunnen doen? Misschien kunnen de hopresten een filterende functie hebben.

Adrie

Ik heb geen ervaring met een hevelfilter, maar naar verluid kan dat wel als je kaasdoek om je hevelfilter wikkelt. Hierdoor worden zowel de hopresten als de eiwitten tegengehouden. Uiteraard moeten de doek en het filter goed gedesinfecteerd zijn!

Groeten,

A3

Herman

Hoi dO,

Zeker biedt een hevelfilter een goede oplossing, zie discussies al hier op deze site. Ontsmetten zoals A3 suggereert hoeft niet echt, je kunt het eenvoudig even mee laten koken en kokende wort er door laten.

Herman

Jacques

Inderdaad Herman. Mijn ervaring is dat het zelfs niet nodig is om de doeken mee te laten koken. Wel moeten de doeken gewoon huishoudelijk schoon zijn. Het wort is nog zo heet dat je een snelle desinfectie krijgt. Het filteren duurt altijd een paar minuten en dat is schijnbaar voldoende lang om geen problemen te krijgen.

 :degroeten: Jacques

den_organolept

Ga je daarbij uit van heet wort wat door het doek gaat? Als je het al in de ketel koelt moet de doek steriel zijn lijkt me.

Ik denk dat ik wel een hele grote doek nodig heb om de bodem van de hevelfilter in te pakken, hoe maak je hem vast?

Herman

Je kunt de hevel natuurlijk al activeren terwijl het wort nog heet is, dan heb je geen problemen. Voeg het gehevelde wort gewoon weer toe aan de ketel en voila!

Ik gebruik zelf kaasdoek van zo'n 50/60-50/60 cm. Deze bindt ik af met een klein strookje kaasdoek. Gewoon katoen of linnen werkt ook neem ik aan.

Herman

Jacques

Citeerga je daarbij uit van hete wort wat door het doek gaat? Als je het al in de ketel koelt moet de doek steriel zijn lijkt me
Uiteraard ga ik daarbij uit van hete wort. Als je koelt in de ketel zul je bij de door mij gehanteerde werkwijze de hevelfilter in het hete wort moeten laten zakken en pas daarna gaan koelen. De doeken en hevelfilter zijn dan enige tijd in contaat met het hete wort hetgeen voldoende is.


Citeerik denk dat ik wel een hele grote doek nodig heb om de bodem van de hevelfilter in te pakken, hoe maak je hem vast?

Bij het maken van mijn hevelfilter heb ik daar rekening mee gehouden. Ik heb geen ronde hevelfilter maar een filter met in het midden een kruisstuk.



                               |
                               |
                               |
                       ---------------======  uitloop
                               |
                               |
                               |



Rond de uiteinde wikkel ik de doeken, die ik vast zet met een katoenen draad. Deze draad is na afloop makkkelijk kapot te trekken. Werkt goed!

 :degroeten: Jacques

P.S.
Een hevelfilter heeft weinig van doen met Wyeast.  :-[

den_organolept

Ok wat betreft de Wyeast 1214.

Deze ontwikkelt op het moment een enorm bananen-aroma, ook al staat de fles onder de 20 graden.

Overhevelen om de eiwitten te lozen gaat voorlopig overigens niet lukken, het bier gist zo heftig dat het bijna wit uitslaat, overhevelen betekent alleen maar alle eiwitten weer meenemen.

Even geduld nog dus :gistsmile:


Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.