Aardgas aansluiting

Gestart door jorius, 08-03-2006 23:59 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

jorius

Hallo,

Ik ben sinds kort begonnen met de hobby en zit daarom nog in de fase van opbouw, lezen, uitdenken en keuzes maken. Tot mijn grote vreugde lees ik her en der dat brouwen op aardgas tot de mogelijkheden hoort. Nou ben ik zelf handig genoeg om zelf een gas aansluiting te maken. Dit heb ik immers in mijn huidige keuken ook gedaan goed afgesloten met gas tapen en getest met zeep, en na al die tijd staat de flat er nog steeds.

Mijn idee is dus om in de keuken te gaan brouwen. Daarvoor wil ik een T-Splitsing -het liefst met 2 kranen- maken waarbij het ene gedeelte gewoon naar mijn gasfornuis gaat en dat aan gedeelte 2 aan te sluiten is op het moment dat ik ga brouwen. De aansluiting bestaat nu uit de gebruikelijk schroefdraad, met daaraan een slang naar mijn fornuis.

 Nu ben ik bij de grote bouwmarkten op zoek gegaan naar een dergelijke T-Splitsing, maar heb deze helaas niet kunnen vinden. Ik vond slecht een T-Splitsing, zonder kranen, bestemd voor een splitsing in een waterleiding. Dit was overigens een verbinding uit 1 stuk, dus wellicht dat dat hier ook gebruikt kan worden.

Heeft iemand enig idee hoe ik dit op kan lossen en daarbij wat bruikbare tips. Veiligheid staat boven alles natuurlijk.

Bij voorbaat dank,

joris

MO

Ik heb er niet zo heel veel verstand van, maar ik vermoed dat je een T-splitsing nodig hebt met schroefdraad, waar je dan de gewenste kraantjes op kunt schroeven. Met teflon tape maak je dan alles lekdicht. Ik zou ook eens advies vragen bij een installateur of een goede bouwmarkt (dat is iets anders dan Gamma/Praxis waar ik nooit personeel met goed advies tegenkom).

Heb je ook een gasbrander die geschikt is voor aardgas en die groot genoeg is voor een flinke brouwpan?

Adrie

Ga eens langs bij een winkel met CV's, geisers en dergelijke. Daar heb ik altijd goed advies ontvangen en als je vertelt dat het voor het bouwen van een brouwerij is, denken ze vaak extra hard mee.

jorius

Ik heb nog geen gasbrander, ik zag wel dat de voor zgn Mammut branders verloopstukjes te krijgen zijn. Die wilde ik gaan aanschaffen...

Het T-stuk (eigenlijk Y) dat ik vond had inderdaad een 1/2' schroef draad en zou dus perfect passen op de aansluiting, maar of dat veilig is...

Ik zal jullie advies opvolgen en langs een installateur gaan, zodat ik in elk geval wat goed en veilig advies krijg...

Bedankt, Joris

jorius

Ik ben vandaag bij een cv zaak geweest en die hebben me uitstekend (veilig advies gegeven). het bleek een erg voor de hand liggende oplossing, met een T stuk 1/2', een verloop-nippel (voor tussen het T-stuk en het de gasleiding) een kogelkraantje en nog een slang van 50 cm.

Met dit alles kan ik mooi een splitsing maken om op gas te brouwen. Ik zal de teflon tape niet vergeten  ;)

Nou zag ik vandaag bij een camping speciaal zaak een brander. Het leek mij op een Mammuth, met een verwisselbaar nippel. Hij was alleen een stuk goedkoper dan de mammut (35 euro). Weet iemand hoe ik kan zien of ik hem op aardgas kan gebruiken?

Groet Joris

Drents Hopbier

Citaat van: jorius op 11-03-2006  23:05 uNou zag ik vandaag bij een camping speciaal zaak een brander. Het leek mij op een Mammuth, met een verwisselbaar nippel. Hij was alleen een stuk goedkoper dan de mammut (35 euro). Weet iemand hoe ik kan zien of ik hem op aardgas kan gebruiken?
Mijn brander heeft ook een verwisselbare nippel (spruitstuk).
Voor butaan/propaan moet ik die met 1.40 (mm??) nemen en voor aardgas 1.80. Met propaan geeft ie dan 8000 W en met aardgas 6500 W.
Ik ga ze even beide gebruiken tot mijn propaanflessen leeg zijn. Wat ik met die lege flessen moet, weet ik niet.

Hans Hans


Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.